Sbírka spalováků

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
jimi46
Příspěvky: 18
Registrován: pát 23.09.2011 10:20

Re: Sbírka spalováků

#256 Příspěvek od jimi46 »

Zdravím, přečetl jsem si celou diskuzi o motorech a tak se obracím na zkušené kolegy, kteří mají k dispozici soustruh. potřeboval bych vytočit z duralu /ten mám/ sběrač výfuku na motor Marz 2,5. Mám tento motor mnoho let a nechtěl jsem ho zabíhat. Používal jsem převážně motory MVVS. Nyní jsem v důchodu a do práce, kde jsem pracoval a byla možnost si po práci zafušovat se již nedostanu. Ozve se někdo?
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#257 Příspěvek od VTjr »

Ahoj, já vybavení sice mám, i materiál by se našel, ale pro motor MARZ-2,5D, (stejně to platí i pro MK-16/17) vytočit jen tak, na soustruhu, z kusu duralu sběrač výfukových plynů (zejména nespáleného oleje), to prostě nejde. :P
Totiž konstrukce montáže hlavy pomocí 3 masivních nálitků na klikové skříni (viz tenhle obrázek download/file.php?id=108500&mode=view), které ani nemají nějak dostatečně přesně definovaný tvar (no povrch odlitku je v toleranci několika desetin) vyžaduje dost složitý postup strojního obrábění, tedy krom soustružení taky velmi přesné frézování. :roll: Tím je takřka nemožné ten sběrač dostatečně utěsnit, takže možná většiny výfukových plynů by to sbíralo a odvádělo, ale přes neutěsnitelné škvíry by olej kolem válce stejně slzil a jak motor, tak i celý prostor lože by se topil v oleji. :cry: Tedy vyrobit jaktak těsnící sběrač by snad šlo jen za cenu úpravy karteru motoru, kde by se ty nálitky nějak opracovaly, zkrátily, ale to by zas mělo za následek zkrácení závitů pro montážní šrouby hlavy, které by se pak mohly v provozu ze závitů vytrhnout - no prostě všechna možná řešení jsou pro tento motor špatná. :x
Ten sběrač spalin pořádně nefungoval ani u motorů JENA, ke kterým se takové prodávaly originál fabrické. I když Jeny mají ten prostor kolem výfukových oken rotační, tak stejně i tam tovždy trochu slzilo. :(
Pokusy udělat takový sběrač pro MK-17, s podobným řešením uchycení hlavy válce, byly kdysi publikovány v časopise Modelář, ale trpěly již výše zmíněnou nectností. :|
Proto bych prostě výrobu podobného sběrače vůbec nedoporučoval. :P
Motor provozuj buď v retro vizáži s vědomím, že vše kolem bude po každém letu zasrané od oleje, nebo pokud Ti to moc vadí, tak si sežeň nejakou MVVS 2,5 (D7/DR/DF/DRR/DFR/DFS). Ono na Aukru, nebo Model Bazaru se stále nějaké objevují v nabídkách, často i funglovky a k nim pak lze připojit originální MVVS tlumiče výfuku, nebo i různé amatérsky dělané. Ty sedí vcelku hermeticky, výfukové plyny a olejový aerosol vylétá jen z výstupní trubky výfuku, na kterou je navíc možné namontovat i gumový deflektor, nebo i dlouhou silikonovou hadici až k ocasu modelu a jak motor tak i prostor motorového lože pak zůstává víceméně čistý. :wink:
Naposledy upravil(a) VTjr dne úte 14.05.2024 1:45, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Sbírka spalováků

#258 Příspěvek od JardaRůžička »

Já jsem na Jenách podobné (plechové!) sběrače provozoval. Sprostě jsem je spájel z konzervového plechu (detoňáky jsou natolik "studené", že měkké pájení SnPb vydrželo). Zbývající netěsnost jsem doléčil silikonovým tmelem - dnes je jich dost, tenkrát jsem měl jenom nějaký pro akvária z NDR...
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#259 Příspěvek od VTjr »

No jó, jenže motory JENA měly jednoduchý válcový tvar v místě výfukových oken. S tím jaký složitý tvar by musel mít sběrač pro MARZ se to snad ani nedá porovnat. :roll:
Já netvrdím, že to nejde vůbec, jen to, že v dnešní době nemá smysl se takovou věcí zabývat. :P V dobách 60. let, tedy Tvého mládí / mého dětství, kdy jiné motory nebyly, nebo nám byly cenově nedostupné, to smysl mělo, ale dnes kdy výkonný, moderní spalovák lze sehnat (zatím ještě) za zlomek ceny srovnatelně vykonného elektropohonu, v tom žádný smysl nevidím. :o
A kdo touží po retro, tak ať má retro se vším všudy, tedy i s olejem zapráskaným modelem! :lol:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
jimi46
Příspěvky: 18
Registrován: pát 23.09.2011 10:20

Re: Sbírka spalováků

#260 Příspěvek od jimi46 »

Ahoj, souhlasím, jak píše VTjr. Jde mě o to ukázat mým vnukům, jak se v 60-tých letech modelařilo. Oni jsou jen na baterky, elektromotory a modely z EPP. Takže vyrobím jednoduchý lehký větroň, tak rozpětí od 2,5 m, Marz bude na pylonu. Sice model bude poprášený palivem až ke kormidlům, /jak fixírkou,/ ale dnes se dají koupit kvalitní laky odolávající palivu. Za mě byly k dostání pouze epoxidové a syntetické laky, takže bílá barva zůstala nažloutlá. Nejvyšší cena bude za palivo D1, doba chodu motorku do 5-ti minut. Po přistání nastane čistění a tady to mladíky asi odradí, protože nic takového neznali. Pozvu ještě žijící kolegy ať ucítí éterovou vůni. Zkrátka podvečerní retro jak má být. Motor mě tu leží přes 40 let a tak ho naložím do lihu na pár týdnů a abych kupoval nový, jen kvůli předváděčce, či vyměnil za např. MVVS 1,5D to asi nikdo nebude chtít, do sbírky se nehodí, zkrátka použiju co mám, jak v 60-tých letech. To samé větroň, protože nebude vypadat ani jako polomaketa, křídlo asi upravený profil Clark, nebo E-205 a technicky zvládnu úpravu pylonu, pár prkének balzy, překližky a nosníků ještě najdu. Co by mě pomohlo při čištění spalin by byla nažehlovačka-folie, ale to by zase nebylo retro. Takže tak.
Naposledy upravil(a) jimi46 dne stř 15.05.2024 20:55, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#261 Příspěvek od VTjr »

Pro mne je vůně detoňákového paliva, tedy s éterem, skutečně vůně mládí! :D
Ja se ale stále divím, proč trváš na použití právě toho motoru MARZ 2,5D? :o Existuje mnoho lepších motorů ze stejného období. Navíc na pylonu s ním budeš mít trochu problémy kvůli jeho typu zadního sání, tedy s difuzérem který je v osi. :| Budeš muset v motorovém lože udělat větší výřez, aby to tam vešlo a aby se tam k difuzéru vešel i prst na jeho ucpávání. To je problematické i při zástavbě do čumáku trupu a v případě pylonu mi to připadá ještě problémovější. :roll:

Ale jinak jak radil Jarda Růžička, nějaký, ne příliš dokonalý sběrač zplodin lze sletovat i z konzervového plechu. Nebude to sice dokonale hermetické (motor i lože bude zamazáno olejem), ale zabrání to širšímu rozstřikování, takže na modelu pak bude mastnota asi jen na ocasu. :wink:

Co se týče laku proti palivu, tak velmi dobré jsou jednosložkové polyuretanové laky na korkové podlahy (já ho znám třeba pod značkou PROFILAK). Tento lak je absolutně transparentní a dobře se nanáší i štětcem, protože schne trochu déle, dobře se roztírá a po povrchu roztéká, takže čmouhy od štětce se ztratí. Jen jeho poslední šarže si někdy nerozumí s podkladovými barvami na jiné bázi (třeba na nedostatečně proschlém Celoxu se mi někdy se vytvoří bublinky) - tak to je potřeba vyzkoušet na menší ploše.
Pak jsou dobré i dvousložkové laky, auto lakýrnické, na metalízu. Ale jsou velmi drahé.
Jinak ja se dostal k PU lakům už v 80. letech, kdy si kamarád dovezl jedno balení ze Švédska a trochu mi odlil. A od té doby jsem Epolex zavrhnul právě kvůli tomu nažloutlému odstínu. Ale s výjimkou této necnosti nemám proti epoxidu žádné připomínky.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10855
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#262 Příspěvek od Celeron »

PUčka laky jsou sice dobrý ale mají jeden zásadní problém. Druhá barva na předešlý zcela vytvrdlý vůbec nedrží. Spodní se musí rozbrousit do matna a nebo stříkat hned jak spodní barva přestane lepit, pak to na sebe ještě chytne. Navíc PUčka světlých odstínů málo krejou a musí se jí "nadojit" na plochy mnohem víc.
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#263 Příspěvek od DAF »

4 jimi46, nechtělo by to k tomu motoru (MARZ 2,5D) něco stylového? Třeba Saturn - https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=12726. Mám ho v širším výběru, jen na stavbu zatím nebyl čas. Mimochodem bych na něj také chtěl dát tenhle motor a také na pylon.
P.S. Jinak je v záloze MVVS 2,5 DF 8) .
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#264 Příspěvek od VTjr »

Celeron píše:PUčka laky jsou sice dobrý ale mají jeden zásadní problém. Druhá barva na předešlý zcela vytvrdlý vůbec nedrží. Spodní se musí rozbrousit do matna a nebo stříkat hned jak spodní barva přestane lepit, pak to na sebe ještě chytne. Navíc PUčka světlých odstínů málo krejou a musí se jí "nadojit" na plochy mnohem víc.

Tak ale ja nemluvím o PU barvě, ale pouze o čirém laku proti palivu. :P A na ten už nepředpokládám žádnou další barevnou nebo lakovou vrstvu. 8)
Samozřejmě vyjma oprav, ale tam se to stejně musí všechno obrousit. Opravy jsem však dělal a problém s přilnavostí žádný nebyl. :wink:
PU lak (ten Profilak na korkové podlahy) je navíc výhodný, že se dá rozetřít štětcem do velmi tenké vrstvy, takže díky tomu je nárůst hmotnosti modelu minimální, mnohem menší než v případě Epolexu nebo ještě staršího Parketolitu (ale to bylo v začátcích v polovině 70. let).
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#265 Příspěvek od VTjr »

DAF píše:Jinak je v záloze MVVS 2,5 DF 8) .

Určitě z provozního hlediska by 2,5DF byla lepší, ale podle mne není dostatečne retro (jejich masová výroba započala až na přelomu 70./80. let) :roll: , pro ten model by se hodilo spíš něco z let 60, například 2,5 D7/G7, nebo i TRS/RL, ale ty už jsou dost vzácné. Ale to ani MARZ není dost retro, protože ten se vyráběl až někdy od 80. let kdy se v DOSSAF konečně rozhodli ukončit výrobu nepovedené kopie Webry Mach1, léta chrlené v mizerné kvalitě pod názvem MK-12B (to ruské B, teda naše V, prý jako Webra :lol: ).

Jinak Saturn, no, to je fakt krásné retro. :wink: Jen se obávám, jestli dvaapůlka není pro něj trochu moc. :o Podle mne by stačila i lepší jedenapůlka, nebo 1,6-ka, Například malý zhavíček OS-PET, nebo ENYA .10. Při nich se navíc nemusí řešit žádný sběrač, jsou vybaveny krásnými a dobře těsnícími tlumiči. Přitom OS-PET se prodával začátkem 70. let, nebo když už dvaapůlku, tak třeba OS-MAX .15 ze stejného období - tá vypadá ještě víc retro. Taky by se hodila i nějaká JENA 2 nebo 2,5, nebo už zmíněná WebraMACH či ten klon MK-12B, ale tam je zas ten problém se sběračem. A když 1,5cm3, tak ani MK-17 podle mne není dost retro, když už tak MK-16, v obou případech však stejný problém se sběračem výfuku jako u MARZu.
Všechny jmenované motory se však už hůř shání, ale občas se na Aukru nebo bazaru nějaké objevují. Ale jsou to ze sběratelského hlediska už dost vzácné kusy a každý pravověrný sběratel (co já nejsem) by řekl, že pro provoz je jich škoda. Čeho škoda není, to jsou MVVS 1,5D, těch bylo nasekáno obrovské množství a vzácné jsou jedině takové, které jsou v originálním stavu a neviděly ještě palivo (taky se občas takové objeví a jejich cena v aukci pak vyletí do nebes). Ovšem velmi hodně je ježděnek a za rozumné peníze. A přece jen k nim se dá i dobře tesnící sběrač spalin dost snadno vyrobit.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#266 Příspěvek od DAF »

Pokud nepůjdu do extrému, tak MARZ aspoň svým vzhledem retro připomíná, to samé MK-17 (ty vypadaly retro už jako nové z výroby :lol: ). Brna D7 jsou mírně out, jedině přes e-bazary (stav?). DF je z druhé poloviny 70 let (77 - 78), to je ještě z tohoto pohledu "mlaďas". OS by se sehnat dal, ale...ale otázkou bude také stav. Enya, pokud vím, chtěly trochu víc nitra, než je v kraji zvykem (tuto značku jsem nikdy neměl). Zbývá MVVS 1,5D, ty mám tři, z toho jeden s odlitým difuzérem (určité bych některý z nich zprovoznil). Dokonce na ně na dvě hlavy "G". Ten patří k prvním seriím z počátku 70 let. Jinak mám k dispozici ještě plán na Asterixe (navíc v PDF), dvoumetrovka z přelomu 70 a 80 let., tomu byl dodáván plánek pylonu a myslím zrovna na Brno 1,5. Poslední je Jena 2,5D, tu jsem vyčistil a rozhýbal, ale protože (podle mého) dostatečně netěsni planžeta, tak jsem jí zatím nezkoušel (koupená jako použitá).
Na Asterixe se nechystám, pokud jde o Saturna, zatím jsem moc nepokročil, hotová VOP s odděleným kormidlem, šablony na žebra a sada žeber na jednu polovinu křídla. Holt není čas. Pokud bych netrval na "autentickém" retru, měl bych k dispozici Modelu Junior (v "plné palbě - tedy RC karbec a tlumič), nebo dvojku Brno.
P.S. V poslední době se na Aukru objevila 1,5D, ovšem za nereálnou cenu 3.600,-Kč, vypadá to na funglovku bez paliva. Ale nebyl zájem, cena už šla znatelně dolů, ovšem ještě ne na reálnou hodnotu.
Hitec Aurora 9X
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Sbírka spalováků

#267 Příspěvek od JardaRůžička »

DAF píše: Jena 2,5D, tu jsem vyčistil a rozhýbal, ale protože (podle mého) dostatečně netěsni planžeta,
Planžeta u Jeny se dá snadno umravnit tím, že ji otočíš (nejspíš bude lehce ohnutá) :idea:
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#268 Příspěvek od DAF »

Vím, zkusil jsem otočit, ale už ne startovat. Ale stejně se mi to moc nezdá, zkoušel jsem na "pusu". Po pravdě, motor jsem koupil ze zvědavosti, byl hustě zatuhlý, vyčistil jsem, kompresi celkem má, takže potud by nemělo nic provozu bránit. Třeba i na něj jednou dojde.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#269 Příspěvek od VTjr »

Já si myslím, že ta netěsnost není kritická. Pokud se motor nastartuje, tak ta membrána začne kmitat a v negatívním překmitu, pri pohybu pístu dole, sací kanál ve správné fázi dostatečně utěsní. :roll:

Nedoléhající membrána bude asi problémem spíš v horší startovatelnosti. :(
Prostě kvůli její netěsnosti nedojde při startování rukou k dostatečně účinnému přefuku a tedy naplnění válce směsí. Ale to asi lze překonat stříknutím kapky paliva pod píst přes výfukové okno. Jinak to bývala běžná praxe při startování malých detoňáků, zejména OTM 08 Kolibri bez toho nebylo možné nastartovat vůbec.
Ale platí to i u velkých motorů, občas benziňáků s Walbroo, či podobným karburátorem s čerpací membránou, i když z jiné příčiny. Mám křovinák (50cm3) a ten když delší dobu odpočívá, tak ho přostě nelze normálně nastartovat. Když čichnu k výfuku nebo vyšroubuji svíčku, tak zjišťuji, že prostor je naprosto suchý, palivo karbec asi nečerpá a směs nedodává. Ale stačí přes otvor svíčky tam stříknout cca 1cm3 benzínu, pak vložit svíčku, motor hned chytí a čerpací membrána se při jeho chodu jaksi rozhýbá a motor už běží a startuje normálně.

Ale mám pocit, že celá debata na této stránce se značně vzdálila nosnému tématu "Sbirka spalováků". Pokud by se řesil jen ten sběrač spalin pro MARZ, či jiný motor, tak OK, ale tady se už řeší modely, zda jsou vhodné, či nikoli.
Myslim si, že toto by si zasloužilo oddělit do samostatného vlákna.
Co na to moderátor? :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
kondenzator72
Příspěvky: 34
Registrován: sob 14.10.2017 22:55
Bydliště: Frydek Mistek

Re: Sbírka spalováků

#270 Příspěvek od kondenzator72 »

Ahojte, zkusime ozivit totot vlakno :)
brna.jpg
Neco z Brnenskych..
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“