Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Models

Vše co je maketou, polomaketou ale i nějakou 1/4maketou skutečného stroje.
Pravidla fóra
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
Odpovědět
Zpráva
Autor
pavel123
Příspěvky: 1223
Registrován: stř 18.01.2012 13:00
Bydliště: Praha

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#136 Příspěvek od pavel123 »

dagx píše:Díky.
Stříkací tmel.To je to co mi uniklo :!:
Je to to samé jako plnič ve spreji nebo ne?


Ahoj, je to trochu jiný než plnič, aspoň pokud to porovnávám u sprejů. Putty udělá bez potíží o něco větší vrstvu. Používám stříkací tmel koupený v OBI od Dupli, myslím, že se to jmenuje Sprej Putty. Teď to stojí asi 230,-Kč, je to klasický sprej 400ml a rychle to schne. Dělají i Filler (plnič) a nebo základovou barvu s plničem.
P.
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
pavel123
Příspěvky: 1223
Registrován: stř 18.01.2012 13:00
Bydliště: Praha

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#137 Příspěvek od pavel123 »

Relax píše:...... Po rozříznutí jsem našel něco jako "nervovou soustavu" :-). Kompletně jsem to mechanicky vyčistil.


:-) :-) nervová soustava, to je dobrý :-) při zadávání parametrů tisku jsem si neuvědomil, že při tisku z tohohle materiálu to netiskne správně výplň a udělá to místo tenkostěnné struktury tenhle chrchel. Určitě je t dané nějakou neznalostí, jak výplň pro tento případ nastavit.
Ale je to jedno, pilot žádné výztuhy nepotřebuje, měl jsem generování výplně zakázat.

Polstrovat sedačky gumou z podložky na myš je dobrý nápad.

P.
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#138 Příspěvek od Relax »

Včera jsem nastříkal sedačky s madlama, matná černá Maston z Hornbachu. Nezdála se mi už posledně, rychle začne jít při větší vrstvě do lesku, do matná černá Duplicolor z OBI ( dřiv je prodával i Hornbach ) nedělal, ta byla vynikající. Tak jsem tam vyrazil. Plnič zrovna neměli, vyzkouším i stříkací tmel o němž se tady zmínil Pavel, plus stříbrnou matnou na základ sedaček. Už jsou nastříkané a schnou, fotka snad zítra po sestavení.

Po slepení napřímeného pilota kde jsem vyříznul malý klín a vlepil čtyři neodymové magnety aby se dal vyndat, pod sedačkou budou další čtyř naproti. Přišlo mi že opěrná část sedačky je vyšší než na fotkách, ještě jsem to přeměřoval a nakonec ubral přeohnutím v oblouku necelých 10mm. Sedák o to zkrátím.

S podlahou pořád nic nového. Dostal jsem typ na strukturované desky od EVERGREEN které prodává Pecka a Profimodel Domanský, použivají se na všechno možné až po modelovou železnici. Bohužel s kulatým vzorem tam není tak ještě uvidím, v nejhorším je i verze hladké podlahy kde jsou v několika směrech nýty a kulaté vystouplé terče jsou pouze okolo pedálů směrového řízení.

Mám kompletní SLA tisky, tam jsem taky něco nezvládl. Tisk ze struny měl s daty ještě tabulku co konkrétně a kolikrát vytisknout a co nikoliv ( například detailní funkční mechanika závěsného háku na bowden ). Na tuhle tabulku jsem zapomněl pro SLA tisk a tudíž to je vytištěné, navíc dvojmo.... Nic, je to kvalitní a třeba se to někde nebo někomu hodí. U posledního dílu zůstala trocha tekuté pryskyřice, musím to umýt isopropylalkoholem a dát pod UV lampu, jinak by to stále lepilo a zašpinilo věci okolo. Tisk je velmi kvalitní, skoro nepotřebuje plnič nebo nějaké úpravy, rovnou barvu. Část věci jako hrazda nosného systému nebo stupačky jsou ze strunovky která má velmi jemný tisk a dopadlo to proto pěkně. .

Stejně jako Pavel bych chtěl udělat vyndavací podlahu na které bude naprostá většina věcí včetně palubní desky a spodní základny, udělané tak aby tvořila uzavřený prostor s diodama. Horní kryt zalepený v čumáku bude jenom jako stříška. Stejně musím upravit horní oblouk který dost nesedí.

Po nalepení bot a vycentrování je jasná další změna a sice kniply řízení cykliky jsou nízké, chybí jim asi 10mm. Budu muset improvizovat. Ponechat SLA spodek s aretační maticí, oblouk udělat z hliníkové trubičky ale protože spíš hrozí že se bude zplošťovat, vzal bych měděný drát, na něj dám dvě vrstvy smršťovací bužírky, plnič a stříbrnou barvu nakonec. Konec s tlačítka potřebuju dostat do ruky pilota, to bude velká taškařice. Levé zápěstí musím uříznout a otočit aby mohl držet páku kolektivu. Když o tom přemýšlím, magnety byl sice dobrý nápad ale spíš si to koleduje o to to sestavit a zalepit abych páku nebo knipl při nasazování jako ježka do klece neulomil.... Nebo to třeba ani nepůjde.
Přílohy
20240102_164235.jpg
20240102_164039.jpg
20240102_232431.jpg
20240102_180218.jpg
20240102_154735.jpg
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#139 Příspěvek od Relax »

Základ sedaček je hotový. Slepení stojánků a hliníkového černého plechu epoxidem, na stykových místech jsem černý matný Duplicolor seškrábnul a lehce zdrsnil. Na boky pod hliníkový plech přišel obloukový šedý lem, nakonec černá pěna z podložky pod myš bez látky. Elektrickou pilkou se to celkem povedlo vyříznout, pár míst jsem dobrousil papírem. Původní záměr lepit to epoxidem jsem změnil na oboustrannou tenkou pásku, drží to pěkně. Zbývá nalepit dolů páku posunutí sedačky a kryt kotvení pásů shora výřezem v opěrce. Napojím je na imitované pásy na figurce pilota, asi nějaké černé ploché užší tkaničky od bot. Což ale znamená že pilot buď nemůže být vyndavací nebo musí mít pásy nějaké kotvení šroubkem apod. Trochu nedomyšlené dopředu.... Nejjednodušší by bylo ho tam dát napevno a oželet čtyři neodymové magnety zalepené dole.

S podlahou zatím nic nového, jako nejjednodušší se jeví vyrobit hladkou lehkou samonosnou desku, tu potáhnout folií s imitací těch koleček v horní vrstvě jako nýty. A pak to stříknout šedou barvou.
Přílohy
20240103_174334.jpg
20240103_173930.jpg
20240103_173917.jpg
20240103_173906.jpg
20240103_173408.jpg
20240103_141825.jpg
20240103_131041.jpg
20240103_091941.jpg
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#140 Příspěvek od Relax »

Světla jsou zadaná do výroby, cca do týdne to bude k vyzvednutí. Našel jsem ještě starou řídící jednotku NF-3XL kterou si pořídil pak Štěpánek do tmavého Hughese a měl tam obrovské 8mm diody. Musela by se přenastavit tak jí nechám stranou a pořídím novou jednotku NF32B, shodnou s těmi v obou Hughesech. U výškovky musím udělat na koncích větší prořezy a podlepit upevnění pro nástavný lakovaný profil v němž bude vždy poziční dioda a kapkovitý kryt, je to z důvodu případné výměny pokud by dioda odešla. U koncové bílé a červeného záblesku na směrovce to bude podobné akorát upevním diody na nějakou tyčku nebo špejli na které to zavedu úzkým prostorem až na konec a pak špejli zajistím tavnou pájkou k nějakému překližkovému nosníku tavnou pájkou rozebíratelnou skvěle zakápnutím lihu.

Délky kabelů jsou 1400mm pro červený záblesk, 1200mm koncová bílá a 1000mm pozičky. Přední spodní reflektor bude mít menší redukovaný chladič, svícení na přistání nebo signalizaci otevřeného bambi vaku či aktivního rozmetadla to zvládne. Reflektor je ale pod kabinou vedle okénka pod sedačkou pilota takže musím vést od jednotky NF32B celkem tři dvojice kablíků. Reflektor 350mA, palubní deska a horní lampičky, vždy dvojice diod 3mm 20mA.

Napájení opět z balančního konektoru velkého šestičlánku, přídavné vypínače pro verzi 2CH/3CH a hlavní vypínač jako v Hughesech. 2CH /3CH je pro výběr jestli se dají světla úplně vypnout z vysílače či nikoliv, plus samostatné rozsvícení přistávacího reflektoru.

Pěnovou podložku na sedačky jsem nesehnal, dnes se už vyrábí všechno z jiných omyvatelných materiálů nebo se strukturou tkaniny. Objevil jsem zvukově izolační materiál na bázi lehčeného kaučuku i s lepivou vrstvou, z toho asi sedačky předělám protože výřez té druhé se mi nepovedl, pilka zajela dovnitř a na další kus už mi nezbyl materiál.

S podlahou pořád nevím, ty kulaté rastry se seženou pouze velké a asi dojde na řezání na plotteru. Stejně se musím pustit do přípravy nápisů a tak by to bylo kompletní - podlaha - nápisy a nýty. Na nýty má největší zkušenosti pan Adámek ze Zdic ( aacomp.eu ).
Přílohy
AHIFI.JPG
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#141 Příspěvek od Relax »

Zhruba za týden bude hotový set světel v Nightfly, schéma nakreslené po domluvě u pana Pavelky jsem mu odeslal i s detailními pokyny jak to bude provozované. Nakonec jsem se rozhodl udělat jako funkční pouze jeden hlavní reflektor na straně pilota, druhý bude trvale naplocho zasunutý s imitací čočky reflektoru. Hlavní přistávací reflektor se používá poměrně málo a na co mít dva reflektory....

Ten reflektor je ale pod kabinou a nikoliv pod trupem jak jsem si při domluvě v Suchdole myslel takže konektory musí být minimálně dva. Kabely budou o něco delší aby bylo možné kabinu sesmeknout a stále se zapojenými konektory nechat položenou vedle trupu. Než abych to při každé výměně pohonných baterek rozpojoval.

Se světly se zase konečně trochu posunu se stavbou. Penízkovou gumu jak se jmenuje ten vzor v potřebné velikosti neseženu, ta na fotce má navíc křížový rastr kdežto v AS350 je šikmé řazení vyvýšených terčů, asi jedině ta folie.

Pro tuhle věc plus popisky a nýty je možnost buď pan Adámek ze Zdic nebo Goldreklamy, tam vznikly všechny polepy na oba Hughesy. První je 36km po D5 což mám na směru, druhá 24km přes město na sever do Zdib kde je těsně vedle i SPANDEX který dováží folie ORACAL.
Přílohy
IMG_0519.jpg
IMG_0518 (3).jpg
Penízková guma.JPG
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#142 Příspěvek od Relax »

Ponořil jsem se trochu do historie, přivedla mě k tomu příprava polepů abych grafikovi vytvořil jasné požadavky na nápisy, jejich fonty a velikost, případně by zvážil co ještě plotter utáhne a co už bude na obtisk. Obloukem jsem se dostal k informacím o Pavlově stroji protože všechny ty mašiny měnily provozovatele, některé létají dodnes, jedna fatálně havarovala.

U HELIBERNINA jsou na výběr tři stroje.

Jako první měla HB-ZDA vyrobený jako s/n 3421 v roce 2001. Provozovali ho osm let s logem "Piz Palü" na přídi pod kabinou do března 2009. Stroj pak létal v Indii jako VT-JMD.

V roce 2007 koupili druhý AS350 HB-ZHY s/n 4220, provozovala ho pět let do prosince 2012 kdy přešel k AIR GLACIER SA / MX Management AG kde dostal pěkný červenobílý nástřik, ten který postavil Pavel. V roce 2016 přešel pouze pod AIR GLACIER AG, v roce 2020 dostal nový nástřik s výraznými hvězdami a takto létá dodnes.

Poslední AS350 pořídila HELIBERNINA v roce 2008 HB-ZIS s/n 4493, provozovala ho pět let do června 2013, pak přešel k AIR GLACIER SA / MX Management AG. po dvou letech 14. července 2015 havaroval a byl odepsán, pilot bohužel zahynul.

Od začátku jsem měl vybraný právě HB-ZIS. HB-ZDA má jakýsi hybridní nátěr s kombinací původní konzervativní linie v oranžové a červené, nahrazené později obloukovými paprsky na trupu i SOP a VOP které se mi už tolik nelíbí a hlavně existují na několika modelech s tím že já se snažím stavět zásadně co nikdo zatím jako model nemá a mám rád jednodušší verze, nic přeplácaného, pouťového nebo za každou cenu efektního co často i rozbíjí tvar stroje. V podstatě podobně uvažoval Pavel až si mohl vybrat poslední verzi s desítkami hvězd a vzal pěknou klasiku. S nástřikem si užil práce a maskování mnohem víc než já kdy jdu do jediné barvy a folie vyřeší zbytek, případně z toho můžu udělat jakýkoliv jiný žlutý AS350 a že jich lítá poměrně dost.

Nejsem sice pověrčivý ale čtení smutného protokolu o nehodě, několika chybách které se sečetly, k tomu i podíl pilota který pak zbytečně zahynul. Přepravoval střechu meteorologické stanice, vzali kratší lano, měl málo paliva, zvažovali tankování na trase s nákladem, letěl rychleji, spěchal. Střecha byla upevněná jiným způsobem než obvykle, důvěřoval obsluze na zemi. Za letu se sesmekla z vodorovné polohy na svislo a utrhla, lano se vymrštilo vzhůru a trefilo rotor i vrtulku. Náklon 50-60 stupňů na ocas, pirueta a prudký pád na ledovec, zranění neslučitelná se životem a požár.....

https://www.sust.admin.ch/inhalte/AV-be ... 2309_e.pdf

Trochu mě to zaseklo jestli stavět zrovna stroj který takhle dopadl. Dal jsem sice už dohromady detaily které nápisy kde má, pokud bych šel do HB-ZHY tak to musím změnit a bohužel jeho nápisy jsou komplikovanější, drobnější a ručně psané, atypické. Ještě to zvážím.

U HB-ZIS jsem našel tzv. dodávací snímek kde jsou vidět barevně odlišení výrobci koncernu Airbus - typický znak této mezinárodní produkce. Taky je tam vidět že oboje dveře mají klasické lištové větračky, ještě i po nástřiku a ta obří bublina se tam objevuje až v prosinci, tedy po půl roce provozu. Úplně stejný progres to mělo u Pavlova HB-ZHY. ale i AIR GLACIER lítal pouze takto a Pavel to tam nedal, vůbec se nedivím :-). On by byl problém to vyrobit a hlavně ve stavebnici jsou lehce kouřová skla, tohle by působilo rušivě.
Přílohy
HB-ZHY 2.JPG
HB-ZHY.JPG
ffasdfsdfdf.JPG
hjkhkjkghkh.JPG
hhhdfhfh.JPG
fsdafsds.JPG
jdhdfdf.JPG
HB-ZIS 1.JPG
Naposledy upravil(a) Relax dne pát 12.01.2024 2:01, celkem upraveno 1 x.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#143 Příspěvek od Relax »

Ještě zbývá fotka HB-ZDA.

Obrousil jsem do kónusu trny kabina - trup. Hodně se to zlepšilo a nasazování už nevidím nereálně. I když se kabina kroutí, jak má zeslabený lem kvůli pákám od serv. Horší je že kvalita obou dílů nebo spíš kabiny není úplně valná co do spasování, podle fotek to bylo u Pavla lepší. Ono u světlých trupů je to hodně vidět, u tmavého by to bylo v podstatě jedno. Nesedí hlavně horizontální kryt posuvu velkých dveří na levé straně. částečně i spodek kde je jemný zoubek. Hlídal jsem hlavně vršek hrbu, kde je to dobré.

U podlahy se stále nemůžu dokopat k rozhodnutí, jestli tam dávat v celé ploše imitaci penízkového lina kde je průměr koleček 2,65mm. Našel jsem kvalitní karton polepený jemným knihařským plátnem, taky by to šlo ale není to úplně ono. Když budou nýty, ta podlaha je v podstatě stejná.

Sedačky dostanou nový povrch, materiál, co dorazil vypadá velmi dobře i když na lepivou vrstvu se spoléhat nebudu a plech dostane stejně oboustrannou pásku. Test řezání pilkou vypadá slušně, není sice dokonale hladký, ale měkkost materiálu nezpůsobuje ohýbání a uhýbání pilového pásku, takže se mnohem líp drží linie řezu, větší odpor klade spíš silikonovaný podkladní papír. Řezání musí být přesné, protože hmota se špatně brousí, má tendenci se třepit, možná by to sneslo spíš vyšší otáčky nějaké brusky než ruční práci.
Přílohy
20240109_172625.jpg
20240111_203356.jpg
20240111_232151.jpg
20240111_232129.jpg
HB-ZDA.JPG
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#144 Příspěvek od Relax »

Šablona podlahy z kartonu vyšla s malou korekcí na první nůžky, konečně začnu mít představu jak to tam bude pasovat a vypadat. Pro rozměření polohy sedaček a všeho musím upevnit horní kryt palubní desky, v návodu je nalepit, spíš to udělám minimálně pro začátek rozebíratelné a dám tam maličké vruty. Pod obvod nalepím pásek letecké překližky aby to v něčem pěkně drželo. Palubní deska není na středu trupu ale víc na straně pilota, na středu je spodní panel a domek.

Podlaha bude ze dvou křížem slepených vrstev 2mm balsy, přesně potřebné množství jsem našel ze zbytků kdysi lepších zásob. Pavla to dělal stejně, lehce vybrousil a stříknul barvou, folie na tom v pohodě držela. Folii na závěr stříknu šedou barvou a zpatinuju.

U podlahy se musí ještě rozměřit a vyřezat okénko v podlaze u pilota a vybudovat krycí šachtu, znova a znova projít videa co jsem našel. Podlaha bude na magnety zalepené asi v trupu, naopak pod ní bude po obvodu několik plechových obdélníků což by mělo stačit i když ještě raději vyzkouším i variantu magnet/magnet. Nalepené magnety se mi dřív občas uvolnily, záleží na síle která je táhne k sobě navzájem nebo kovovému protějšku. Někdy je lepší dát více plechu, třeba pásek podobně jako to mají Hughesy u předních oken. I za cenu vyšší váhy je to spolehlivé a okna drží mnohem líp než když tam byly malé obdélníčky které se donekonečna odlepovaly.

Pro měření jsem osadil mechaniku a vložil baterky, jak je trup mnohem těžší tak jde líp sundat i kabina. Pořád platí že není za co jí vzít až bude pak zasklená, jedině smykem z boků.
Přílohy
P_20230312_230705.jpg
20240112_233054.jpg
20240112_232909.jpg
20240112_232353.jpg
20240112_225917.jpg
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#145 Příspěvek od Relax »

Podlaha je vyrobená, dvě vrstvy zbytků 2mm překližky slepené samostatně na tupo prstolepem a na plocho Duvilaxem. Po 24H stažené mezi kartony a desky, pěkně rovné. Tmel na balsu nemám a kupovat ho na pár míst nesmysl tak jsem vzal balsu z obou stran čirým nitrolakem, broušení, pak Putty Sprej Duplicolor z OBI, tmelení dvousložkovým polyesterovým tmelem, broušení a znovu tmel s broušením. Na to už chytí folie s penízkovým efektem dobře. Tím že budu všechno rozebíratelně šroubkovat, můžu pokračovat ve stavbě a lino dám až na závěr.

Podlaha bude vepředu mezi kouskama přepážek, na bocích na magnetech a vzadu dva vruty v rozích. Ještě upravím levé vykrojení u spodního předního okénka a pak usadit výšku palubní desky. Ta bude víceméně kvůli diodám uvnitř nejsložitější věc k výrobě. Včera jsem odstraňoval podpůrné rampy, i když jsou těsně u palubní desky a spodního panelu výrazně užší než pak podélně, pryskyřice má v tak tenoučké vrstvě 0,8mm tendenci vysloveně praskat. Známému co tisknul první verzi to křuplo jednou, mě ve stejné polovině třikrát ( spodní panel jednou ) a musel jsem to slepit řídkým prstolepem. Klasický tisk z PLA struny je mnohem pevnější, ostatně má 1,5mm což je trochu zvláštní, čekal bych že stejná data budou vytvářet stejnou sílu :-).Druhá výhoda struny je nulová průsvitnost kdežto SLA tisk musím zatmavit. Dávat tam další vrstvvu by bylo na osypání to řezat a hlavně bych pak utopil displeje, čirou i tištěnou část což by vypadalo špatně. Takže to několikrát stříknu černou barvou, to bude minimálním zesílení.

Hlavně musím sestavit zadní část palubky a panelu aby to vedlo světelný tok od diod, uvnitř bude kovová folie a světlo se nesmí dostat nikudy ven kromě displejů a některých tlačítek. Pod překrytem palubní desky není moc místa, musí to výt subtilní, asi z 1,5-2mm plastu max. A začernit.

Překryt palubní desky jsem nelepil ale přišroubkoval, je to lepší.
Přílohy
20240115_130007.jpg
20240114_211500.jpg
20240115_121927.jpg
20240114_190622.jpg
20240114_190548.jpg
20240114_215913.jpg
20240114_093813.jpg
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#146 Příspěvek od Relax »

Do osazení podlahy se mi dlouho nechtělo nicméně pokud se člověk chce dostat k zábavnějším věcem musí některé kroky překousnout. Kvůli oknu co bude vpravo pod pilotem je tam o jeden magnet méně, vlevo jsou dva a nakonec jsem ho dal i do špičky na střed. Bločky balsy, do většího odvrtaného otvoru tavná pájka a magnet kolmo na plechu jako vodítku ideálního zapuštění do roviny. Po zchladnutí nožem pryč mírný přebytek tavné pájky a lehce přebrousit. Výhoda magnetů je dobrá manipulace při lepení v prostoru kam se ruka nedostane. Na podlahu jsem nalepil 5min epoxide obdélníčky pozinku, na ně pak položil balsové díly s magnetem, dal je nepatrně ven, namáznul na střed větším množstvím epoxidu a vložil do trupu tak abych měl rovinu rysky nad podlahou. delším šroubovákem jsem přitlačil balsu, vlevo vepředu mi nevyšel úhel tak to po zaschnutí doplnil v mezírce kousek balsy na epoxid. Přední magnet jsem dal dodatečně. Pak mě napadlo že bych mohl udělat i nějakou fixaci proti pohybu jak vzhůru tak stranově což bylo jednoduché, stačil kousek překližky.

Palubní deska je vycentrovaná a konečně vím kde bude na podlaze střední panel podle něhož můžu rozmístit vlastně úplně všechno - sedačky, pilota a knipl s kolektivem. Tam je trochu dilema. U HELIBERNINA mám z kokpitu jenom pár fotek a existují snad jenom dvě videa z oken, nic uvnitř. Každopádně jsou to verze kdy tam nevidím knipl, kolektiv ani pedály na straně pilota, takhle to má zaslepené ale řada mašin i jiných provozovatelů, prostě pilot sólista, na sedačce sedí maximálně doprovod. Na pár záběrech tam není ani sedačka ale nějaký náklad, možná prostor na nosítka. Já mám vyrobené dvě sedačka tak je tam určitě dám a nejspíš tam dám i kompletní řízení protože to není žádná bodovací maketa kde bych za to dostal penalizace :-).

Kniply jsou prakticky shodné, u kolektivu je trochu víc verzí a ta co byla v datech pro 3D tisk vůbec neodpovídá reálu, je to jenom "do počtu". Vyrobím ji kompletně znova, v heli jsou dokonce odlišná provedení. Mohutnější na středu pro hlavního pilota, vlevo je výrazně subtilnější, asi z důvodu že by překážel při vystupování a nastupování. Z 3D kniplů které jseou trochu krátké použiju spodek a vršek.

S magnetama v gatích pilota to byla úplná minela, nenapadlo mě že hliníkový plech a pěnový sedák až tak oslabí magnetismus že o čtyřech magnetech dole pod sedačkou pilot prakticky neví. Udělám to tedy stejně jako Pavel, prostě ho upevním vrutem skrz sedačku a hotovo. Největší lopota bude s rukama. 5ezání a otočení levého zápěstí, řezání palce pravé ruky aby držel knipl správně :-).

Až po usazení pilota můžu řešit věci jako otvor v podlaze na sklo dolů, vyřezat zbylá dvě okna a udělat formičky na lisování. Okénko v podlaze je kryté buď harmonikou složenou nazad nebo dvoudílným krytem postaveným svisle vedle sedačky.
Přílohy
werwe.JPG
zretrtwerwrewq.jpg
ukjhhdfhdhdf.jpg
IMG_0531.jpg
IMG_0524.jpg
IMG_0528.jpg
IMG_0526.jpg
20240115_153715.jpg
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#147 Příspěvek od Relax »

Srovnání výstupu z tisku SLA ( pryskyřice ) a klasického PLA filamentu. Samozřejmě je to nefér, každá technika má jiné výhody a záleží na tom co je pak reálně vidět. Upřímně pro pidi kokpit pod kouřovým sklem by stačila struna což se nedá rozporovat. Zase když už se s tím člověk nimrá ták proč to nemít co nejlepší v základu.

Na snímek v bočním světle jsem měl SLA panel očistit od prachu z broušení zadní strany po slepení ulomených kousků....
Přílohy
IMG_0545.jpg
IMG_0544.jpg
IMG_0540.jpg
IMG_0539.jpg
IMG_0538.jpg
IMG_0536.jpg
IMG_0533.jpg
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#148 Příspěvek od Relax »

Snímek rozdílu průsvitnosti černé pryskyřice tisk SLA - síla 0,6mm a černé struny PLA síla 0,7mm. Použitou desku jsem napřed několikrát stříknul matnou černou od Duplicolor, plnič nebyl potřeba protože by spíš rychle zalil jemné detaily. Nevhodná průsvitnost je pryč.

U palubní desky jsem zjistil zásadní nesrovnalost a sice výšku oblého překrytu k zastínění vůči samotné přístrojové části. U předlohy začíná spodní části předního okna kde je rozpěra na celou šířku trupu, v rozích má buď poličky na drobné věci nebo je bez nich což navyšuje průhled spodními okny u ovládání směrovky. U modelu tohle nezvládli a data k 3D tisku mají tu chybu taky. Pokud bych to chtěl napravit, musel bych předělat kompletně celý laminátový překryt, u bodovací makety by mi nic jiného nezbylo ale tady to nechám jak to je, prostě tam zůstane disproporce kterou těžko někdo pozná.

Alespoň jsem přehodil laminátový překryt zdola nahoru, do kabiny jsem pod lem nalepil malé kousky 2mm překližky pro uchycení malých vrutů. Získal jsem tři milimetry celkové výšky což jsem potřeboval protože přístrojová deska má vlastní hliníkovou skříň a to ze dvou důvodů. Jednak je neprůsvitná a druhak hliník vytvoří přirozenou odraznou plochu. Přístrojový panel má úplně jinou siluetu než laminátový překryt, varianta že se stane automaticky onou skříní tak padla protože utěsnění proti úniku světla by bylo dost složité a spíš nereálné. Dalo to dost vymýšlení ale nakonec to docela funguje. Základní lem nahoře a po stranách je lepený na dvakrát, nabodovaný řídkým vteřiňákem a pak pořádně 5min epoxidem od ceys. U sedaček jsem hned zjistil že na hliníku prstolep moc nebo spíš skoro vůbec nedrží.

Vyřezání zadní části bylo trochu pracnější, kónické těžko měřitelné zúžení jsem podcenil a tak nezbylo než znovu stříhat a opatrně ohýbat aby hliník nepraskl. Preventivně hliník neohýbám rovnou do ostrého úhlu což je pro případnou chybu a opravu konečná.
Přílohy
20240116_200805.jpg
20240116_200816.jpg
20240116_200504.jpg
20240116_192406.jpg
20240116_141000.jpg
20240116_140938.jpg
20240116_204015.jpg
20240116_100649.jpg
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#149 Příspěvek od Relax »

Po rozměření výšky nad podlahou jsem slepil a zajistil i vruty spojení přístrojové desky a spodního panelu. Na jeho boky musím vytvořit prodloužené bočnice které půjdou až do špičky trupu a k nimž bude uchycený i hliníkový překryt na malé vruty zespoda a na stranách. Důvod je i to aby nebylo vidět napříč modelem což by neodpovídalo realitě. Některé stroje mají před pedálama směrovky ještě elektrické topení, nahoře výdechy topení nebo klimatizování.

Celý blok jsem chtěl na podlahu přišroubkovat. Když sleduju jakým pohybem se podlaha do trupu vkládá a středový vystřeďovací překližkový čep mi vlastně zmizí a neuvidím ho, budu si muset vytvořit nějaké jiné značky po stranách u okének. Přístrojová deska jde do překrytu tak natěsno že bych mohl mít problém takže jí možná udělám na magnety s tím že se tam nasune volněji a na magnetech se pak lehce vystředí. Dám tam trochu větší magnety z UNI MAGNET u letiště. Na čtyřech milimetrech je u těch maličkých válečků síla spíš dost malá, leda bych je zdvojil nebo znásobil místa kde budou.

Umístění diod celkem mám, vytvořit rozptýlené a přitom dostatečně silné světlo dá ještě trochu přemýšlení a improvizování. Budou to dvě malé 3mm diody 20mA, nějaké světlo bych chtěl poslat i dolů obloukem pod tlačítkový panel kde by se něco jako rozsvítilo. Rozptýlit ho musím, jinak budou odrazy ostré a nepřirozené. Pod deskou bude nejprve čirý Melinex o síle 75mjú ( tak tenký polykarbonát nemám ), pod ním vlastní obrazovky z dat k 3D tisku. Uvidím jestli seženu tisk na čirou folii, není to snadné. U laseru hrozí připečení na válec, i proto jsou ty folie tak drahé. A tisk na papír nebude nikdy vypadat dobře i když možná u něj stejně skončím.....
Přílohy
DSCN0778.JPG
hdfdfsgsdf.JPG
20240116_201048.jpg
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Maverick
Příspěvky: 685
Registrován: stř 06.06.2007 0:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo

#150 Příspěvek od Maverick »

Opravdu poctivá práce a seriál. Moc a moc Díky!

Poslal jsem taky SZ
Díky za toto fórum.
Odpovědět

Zpět na „Heli - makety“