Uloženie hlavného nosníka F3L
Uloženie hlavného nosníka F3L
Prosím radu,
Ako by ste navrhli umiestnenie uhlíkovej trubky ako hlavného nosníka krídla na vetroni kat. F3L? Všetci umiestňujú trubku do stredu profilu. Nábežku zhora plánujem potiahnuť balzou 1mm, tak ma napadlo, či by nebolo vhodné trubku umiestniť tak, aby sa dotýkala balzového poťahu. (varianta A). Kút medzi poťahom a trubkou by bol v tomto prípade vyliaty sekunďákom. Alebo použiť klasiku, t.j. trubka v strede (varianta B). Napíšte mi, prosím, svoj názor aj so zdôvodnením. Príspevok typu "Použi A", resp. "Použi B" mi pri rozhodovaní nepomôže. Ďakujem za názory.
Ako by ste navrhli umiestnenie uhlíkovej trubky ako hlavného nosníka krídla na vetroni kat. F3L? Všetci umiestňujú trubku do stredu profilu. Nábežku zhora plánujem potiahnuť balzou 1mm, tak ma napadlo, či by nebolo vhodné trubku umiestniť tak, aby sa dotýkala balzového poťahu. (varianta A). Kút medzi poťahom a trubkou by bol v tomto prípade vyliaty sekunďákom. Alebo použiť klasiku, t.j. trubka v strede (varianta B). Napíšte mi, prosím, svoj názor aj so zdôvodnením. Príspevok typu "Použi A", resp. "Použi B" mi pri rozhodovaní nepomôže. Ďakujem za názory.
-
HONZIK 22
- Příspěvky: 2175
- Registrován: stř 08.07.2015 13:49
- Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
Hmm. Za me porad varianta B. Lepsi alespon nejake vrchni vlakna zeber, kde se napeti bude pevnostne scitat, nez zadne vlakna zeber a nenechat to pevnostne jen na potahu,protoze trubka se prohyba a krouti i kdyz je kompositova.Krome toho vylivani sekundakem je hmotnostne neefektivni a drahe nemluve o tom, ze sekundak v tahu paklize nenasyti material, nema buhvi jakou pevnost v tahu ani v krutu.
Naposledy upravil(a) HONZIK 22 dne ned 25.09.2022 19:45, celkem upraveno 1 x.
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
Taky bych byl pro "B" viz kolega a i že stavebních důvodu, během stavby bude stačit jeden neopatrný pohyb a žebro bude zlomené.
- daber
- Příspěvky: 63
- Registrován: stř 24.01.2007 0:00
- Bydliště: Kralupy nad Vltavou, letiště Aero Vodochody
- Kontaktovat uživatele:
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
Za mě ani za A a ani za B. Konstrukce uhlíková trubka a potah pouze horní torzní skříně nedělá dobrotu. Při startech na gumě dochází samozřejmě podle pevnosti trubky k průhybu trubky a to dost velkému ,balza takto přilepená praská. Pokud bude křídlo použito na eresku, nebude problém, ale starty na gumě dříve nebo později začne balza praskat. Tak že, buď klasika na nosníky a nebo pouze uhlíková trubka bez potahu torzní skříně balzou na křídle.
Moje praktická zkušenost.
Moje praktická zkušenost.
V.Dvořák
https://slmk.webnode.cz/
Jeti DC a všechno co lítá.
https://slmk.webnode.cz/
Jeti DC a všechno co lítá.
-
Jirka Schifi Zatec
- Příspěvky: 368
- Registrován: ned 03.03.2019 14:40
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
Ahoj taky musim reagovat na toto tema, varianta A i B neni dobre reseni. Pokud chces aby kridlo bylo skutecne pevne a opravdu vydrzelo tzv. hodne tak v pripade ze chces pouzit torzni skrin- tak torzni potah musi byt jak shora tak i ze spodu a aby splnoval to co ma tzn. pevnost v ohybu a krutu tak musi byt jeste doplnen hornim a spodnim nosnikem a hlavne stojinou , i kdybys pouzil jen trubku jako nosnik a k ni prilepil ze shora i sdola tuhy potah tak nejake vyliti koutu to neudrzi a praskne, jeste doplnim ze nosniky horni a spodni a mezi nima stojina by mela mit stejnou sirku jako nosniky a skoro nutne je take omotani tohoto tenkou kevlarovou snurou a prosicene epoxydem, a hlavni spojovaci drat by mel byt umysten taktez mezi hornim a spodnim nosnikem a zality zahustenym epoxy, takove kridlo je temer nemozne zlomit pri vleku na gumicuku, ale pro tuto kategorii bych radeji zvolil trubkovy nosnik z uhliku a mezi zebry polozebra a nebo misto polozeber diagonalni polozebra a vse opaskoval uhlik, pasky a vyjde ti pevna konstrukce s prijatelnou vahou. Ahoj Jirka. 
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
Uhlík na opaskovani nepřipouští pravidla. Ten horní potah není není z důvodu pevnosti (zde zanedbatelná ze zmiňovaného důvodu absence dolního potahu) ale je zde kvůli lepšímu tvaru profilu, přece jen fólie se propadá. Mám dvě RESky jedna má uhlíkový nosník (trubku) a křídlo na gumě je hodně prohlé, druhé má smrkový nosník+ balzovou stojinu, tam je průhyb naprosto minimální.
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
Jirka Schifi Zatec píše:Ahoj taky musim reagovat na toto tema, varianta A i B neni dobre reseni. Pokud chces aby kridlo bylo skutecne pevne a opravdu vydrzelo tzv. hodne tak v pripade ze chces pouzit torzni skrin- tak torzni potah musi byt jak shora tak i ze spodu a aby splnoval to co ma tzn. pevnost v ohybu a krutu tak musi byt jeste doplnen hornim a spodnim nosnikem a hlavne stojinou , i kdybys pouzil jen trubku jako nosnik a k ni prilepil ze shora i sdola tuhy potah tak nejake vyliti koutu to neudrzi a praskne, jeste doplnim ze nosniky horni a spodni a mezi nima stojina by mela mit stejnou sirku jako nosniky a skoro nutne je take omotani tohoto tenkou kevlarovou snurou a prosicene epoxydem, a hlavni spojovaci drat by mel byt umysten taktez mezi hornim a spodnim nosnikem a zality zahustenym epoxy, takove kridlo je temer nemozne zlomit pri vleku na gumicuku, ale pro tuto kategorii bych radeji zvolil trubkovy nosnik z uhliku a mezi zebry polozebra a nebo misto polozeber diagonalni polozebra a vse opaskoval uhlik, pasky a vyjde ti pevna konstrukce s prijatelnou vahou. Ahoj Jirka.
Taku dlhu vetu som este necital
Radiomaster TX16s / FrSky Horus X12s / Spektrum Dx8 G2 + pár lietadielok....
-
Jirka Schifi Zatec
- Příspěvky: 368
- Registrován: ned 03.03.2019 14:40
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
Ahoj ano souhlasim s opaskovanim zeber v RES kategorii kde nejsou povolena, nedavno se tam taky nejak nemohli dohodnout co je jeste smerovka a co brzda a takovych -prominte -zbytecnych nesmyslu je tam povicero.
Tak Letu Zdar. 
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
Obecně k uhlíkové trubce v křídle - ona má jako nosník smysl fakt spíš jako primární prvek bez tuhého potahu. Jakmile se tuhý potah použije (třeba kvůli zmíněné představě lepšího dodržení profilu), tak už začne být praktičtější klasický nosník s stojinou a pásnicemi (smrk či uhlík). Kombinovat uhlíkovou trubku s tuhým potahem je dost o ničem - problematicky se to napojuje, ztenčení žeber o vybrání pro potah také není vítáno atd. Za mne opravdu u trubky raději bez tuhého potahu a vepředu položebra pro zmenšení odchylky tvaru profilu.
Jinak si neodpustím poznámku k tomu brblání na pravidla F3L - pánové sorry, ale zrovna u konstrukce křídla není jediná nelogičnost a vše jasně sleduje cíl jednoduchosti a dostupnosti. Pokud začneme páskovat žebra (a třeba ještě tvrdit, že je blbost povolit uhlík na nosník a náběžku, ale ne už na odtokovku), tak by to za chvíli skončilo stejně v xxxx jako současné volné modely, kde je tuhost při minimální hmotnosti obdivuhodná a dají se použít profily s ultraštíhlým koncem. Ovšem nahoru letí jak primární cena, tak ale hlavně náročnost stavby a o ceně hotových modelů (alespoň ARC) lépe nemluvit. V tomhle se prostě autoři pravidel trefili velice dobře
Problematických je pár prkotin, typicky debaty kolem kozlíků VOP, trochu i ty konstrukce směrovek protažených pod trup atd., ale základní koncept je podle mne v naprostém pořádku.
Jinak si neodpustím poznámku k tomu brblání na pravidla F3L - pánové sorry, ale zrovna u konstrukce křídla není jediná nelogičnost a vše jasně sleduje cíl jednoduchosti a dostupnosti. Pokud začneme páskovat žebra (a třeba ještě tvrdit, že je blbost povolit uhlík na nosník a náběžku, ale ne už na odtokovku), tak by to za chvíli skončilo stejně v xxxx jako současné volné modely, kde je tuhost při minimální hmotnosti obdivuhodná a dají se použít profily s ultraštíhlým koncem. Ovšem nahoru letí jak primární cena, tak ale hlavně náročnost stavby a o ceně hotových modelů (alespoň ARC) lépe nemluvit. V tomhle se prostě autoři pravidel trefili velice dobře
Problematických je pár prkotin, typicky debaty kolem kozlíků VOP, trochu i ty konstrukce směrovek protažených pod trup atd., ale základní koncept je podle mne v naprostém pořádku.
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
tomashr píše:Obecně k uhlíkové trubce v křídle - ona má jako nosník smysl fakt spíš jako primární prvek bez tuhého potahu. Jakmile se tuhý potah použije (třeba kvůli zmíněné představě lepšího dodržení profilu), tak už začne být praktičtější klasický nosník s stojinou a pásnicemi (smrk či uhlík). Kombinovat uhlíkovou trubku s tuhým potahem je dost o ničem - problematicky se to napojuje, ztenčení žeber o vybrání pro potah také není vítáno atd. Za mne opravdu u trubky raději bez tuhého potahu a vepředu položebra pro zmenšení odchylky tvaru profilu.
Jinak si neodpustím poznámku k tomu brblání na pravidla F3L - pánové sorry, ale zrovna u konstrukce křídla není jediná nelogičnost a vše jasně sleduje cíl jednoduchosti a dostupnosti. Pokud začneme páskovat žebra (a třeba ještě tvrdit, že je blbost povolit uhlík na nosník a náběžku, ale ne už na odtokovku), tak by to za chvíli skončilo stejně v xxxx jako současné volné modely, kde je tuhost při minimální hmotnosti obdivuhodná a dají se použít profily s ultraštíhlým koncem. Ovšem nahoru letí jak primární cena, tak ale hlavně náročnost stavby a o ceně hotových modelů (alespoň ARC) lépe nemluvit. V tomhle se prostě autoři pravidel trefili velice dobře
Problematických je pár prkotin, typicky debaty kolem kozlíků VOP, trochu i ty konstrukce směrovek protažených pod trup atd., ale základní koncept je podle mne v naprostém pořádku.
Super vysvetlenie. Takto nejako som si to predstavoval. Takže zruším horný poťah, trubku do stredu profilu a polorebrá.
F3L vznikla ako odpoveď na kategórie, ktorých prevádzka vyžaduje značné finančné prostriedky. Na Slovensku sme včera ukončili seriál MS. Z vyše 40 hodnotených pilotov bolo 6 žiakov, resp. juniorov. Tipujem, že na budúci rok bude to číslo dvojciferné. Len v našom klube sa zapoja minimálne ďalší dvaja chalani. V ktorej inej kategórii (myslím F1A, F3J, F5J) je toľko mladých? Myslím, že ani v jednej. Takže tak...
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
ahoj
pri ohybe (aj ked rury su od Ivana super) kridla ti bude balza na torzke na konci pukať.
preto na koniec torzky daj pod to balzovy nosnik 3x3 alebo 3x5 na výšku
palo
pri ohybe (aj ked rury su od Ivana super) kridla ti bude balza na torzke na konci pukať.
preto na koniec torzky daj pod to balzovy nosnik 3x3 alebo 3x5 na výšku
palo
- pert
- Příspěvky: 1640
- Registrován: pon 17.10.2005 0:00
- Bydliště: mezi Práglem a Kralupama n/Vlt.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
Ani A a ani B. Trubka a tuhý potah se časem projevuje praskáním toho tuhého potahu. Když trubku, tak přidat víc položeber. Aby maximální rozteč položeber byla 15mm.
Když tuhý potah, tak jedině na nosníky a provázat stojinou.
Kdo nevěří, ať si to vyzkouší a bude se divit. Kdybych to neviděl na živo, taky bych tomu nevěřil. Ale je to tak.
Letu zdar.
P.
Když tuhý potah, tak jedině na nosníky a provázat stojinou.
Kdo nevěří, ať si to vyzkouší a bude se divit. Kdybych to neviděl na živo, taky bych tomu nevěřil. Ale je to tak.
Letu zdar.
P.
Re: Uloženie hlavného nosníka F3L
ak pouzije rury od Ivana Tregera tak znateľný ohyb rury nehorzí
pri RES kategorii