Mil Mi2 Vario

Vše co je maketou, polomaketou ale i nějakou 1/4maketou skutečného stroje.
Pravidla fóra
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
Odpovědět
Zpráva
Autor
haas
Příspěvky: 355
Registrován: ned 18.05.2014 19:28

Re: Mil Mi2 Vario

#271 Příspěvek od haas »

Přidávám ukázku jak vypadaly místa, kde barva podtekla.Druhý obrázek je stejné místo po úpravě štětcem.
Dále ukázka nedodělané převodovky. Možná se někdy bude ještě hodit.
Přílohy
D53E123A-39D4-49FC-82B2-A4A629C89414.jpeg
D1E053B3-ABB2-4EC2-B866-4EF04B670483.jpeg
4DE9C86B-28E8-44AB-8501-343C8BCAC7DD.jpeg
BE362A79-324F-4440-8076-AF9CDF8B7F37.jpeg
haas
Příspěvky: 355
Registrován: ned 18.05.2014 19:28

Re: Mil Mi2 Vario

#272 Příspěvek od haas »

Tak dneska jsem provedl několik zkušebních visů s novými ozubenými koly. Kola se zatím drží. Sice kolem kola je trochu prachu ze zubů, ale zatím to přisuzuju zabíhání. Na všech modelech co mám se vždy plastové kola trochu sjely a jak se to časem zaběhlo, tak to je už ok a zuby jsou stejné. Doufám že to bude i u této MI 2. Spodní kolo je v záběru trochu víc než horní, ale líp to už seřídit nešlo, po zaběhnutí se to snad stabilizuje.

Našel jsem němce co má stejný stroj a váhu 20 kg, lítá s jedním ozubeným kolem, tak mých 24kg se dvěma koly musí už fungovat.

Současně s testem kol jsem laboroval s gyrem na ocase. Při prudší výchylce kniplu se ocas vytočí do boku a jak knipl pustím, tak se ocas vrátí zpět (cca 20cm).V Tx mám už zsik 94 procent a oproti 75 na začátku se mi zdá , že dochází k zlepšení. Budu muset použít násobek zisku ve spiritovi. Dynamiku vrtulky jsem snížil na 3 a zpoždění vrtulky na 2( 2 je hodnota pro rychlá serva cca 0.04s/60st.), ale moje servo na ocase má 0.12s/60st nicméně má střídavý motor a dle manuálu spirit se pro takové serva používá 0-2.

Trochu mě mate co je důležitější, jestli rychlost nebo ten střídavý motor?Stále ocas trochu překmitává a ve větru taky má tendence trošku se vychylovat. Zkusím asi přidávat ještě zisk a pak možná dynamiku a zpoždění. Nebo myslíte mám tu dynamiku se zpožděním zvýšit hned?

Dále mám problém se zdechnutím turbíny. Pokud přistanu a plyn je 100 procent a přepinačem dám 60 procent tak turbína prudce sníží otáčky a často zdechne dřív než chci. přitom při rozběhu normálně na těch 60 procent jede. Asi to bude chtít zpoždění při přepnutí( aby se signál plynu měnil ze 100 na 60 pozvolna třeba 10 vteřin).

Musím to tak dělat, protože další start se přeruší a píše to důvod vypnutí nízké RPM turbíny a celá turbína a výfuk je plná kerosinu. Pokud to zdechne samo vlivem prudkého snížení otáček, čerpadlo stále valí naplno a než ECU zjistí že turbína už nehoří, zaplaví se spalovací prostor palivem.
Přílohy
IMG_3987.JPG
koho
Příspěvky: 49
Registrován: úte 01.01.2019 17:04

Re: Mil Mi2 Vario

#273 Příspěvek od koho »

Zdravím,s tím ziskem vrtulky přes 90% v TX bych u Spirita byl opatrný, dolaďoval jsem finálně svoji mechaniku 800+ těsně před vestavbou do trupu, behem letu, kdy bylo vše OK jsem ještě vyzkoušel záchranu, vrtulník krásně stoupal ale záchrana už nešla vypnout. Takže během rychlého svislého stoupání cca v 70metrech rychle co s tím :oops: Myšlenka - vypnu motor a zvládnu to pokud možno autorotací. Dal jsem mínusy na rotoru, trochu potlačil a krásně svisle padal a poslouchal, až se roztočí víc rotor. Ten se ale úplně zastavil (můj první stop blade), trochu šok a nasvislo až do země. Záchrana totiž držela kolektiv v plusu až do země. Závěr: Spirity používám mnoho let, nikdy problém až u této velké heli jsem také honil zisk vrtulky v TX,při zvýšení z 95% na 96% přestává záchrana VYPÍNAT. Spirit jako vždy nastaven přes průvodce, nikdy jsem zisk neměl v TX vyšší než 90%, až nyní.
Silonová/teflonová ozub. kola se nezabíhají, piliny jsou špatně, ined pomůže teflonová nebo silikonová vazelína.
haas
Příspěvky: 355
Registrován: ned 18.05.2014 19:28

Re: Mil Mi2 Vario

#274 Příspěvek od haas »

Tak s tím ziskem to nevím, jestli pak už nevypíná. Kdy to bylo ( jaká verze spirita a FW? Ptal jste se výrobce co on nato?

Kola jsou ze zedexu který je určený na vyšší teploty a suché prostředí. Tento materiál skoro nikdo nezná co jsem se ptal. Kolo na jiné heli je z POM a je namazané vazelínou ale až potom co se po prvních letech objevily šupinky. A výsledek? Ano šupinky už nebyli protože se nalepily do vazeliny a dokonale se rozstříkly s vazelinou kam to šlo. A zuby? Stejně se sjely- přesněji se přizpůsobily tvaru kovového pastorku a dál se nesjíždějí. Od toho to je z plastu aby se to přizpůsobilo geometrické odchylce.
Tím nechci říct že mazání nemá cenu.
haas
Příspěvky: 355
Registrován: ned 18.05.2014 19:28

Re: Mil Mi2 Vario

#275 Příspěvek od haas »

Zkušební let:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fTHuIHJBit0[/youtube]
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mil Mi2 Vario

#276 Příspěvek od Relax »

Paráda nesmírná, nějaké ty rakety a hurá pomoct Ukrajincům :-).
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mil Mi2 Vario

#277 Příspěvek od Relax »

V jaké kondici jsou převody ?
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
haas
Příspěvky: 355
Registrován: ned 18.05.2014 19:28

Re: Mil Mi2 Vario

#278 Příspěvek od haas »

Spodní ozubené kolo zabírá víc, nešlo to líp seřídit. Malé šupinky z toho pořád odletují. Jak jsem psal dělalo mi to i na jiných modelech a pak si to sedlo. Takže buď se to zajede nebo to zas budu muset rozebrat.
Uživatelský avatar
Michael Gulyj
Příspěvky: 811
Registrován: stř 29.07.2015 10:31

Re: Mil Mi2 Vario

#279 Příspěvek od Michael Gulyj »

Tak to je veliká paráda. Gratuluji!!! Myslím, že se to utrpení konečně zúročilo a ať už máš jen samou radost z mašiny!!!
Westland Wessex
Bell 47G Sioux
Futaba T-10CG
pavel123
Příspěvky: 1223
Registrován: stř 18.01.2012 13:00
Bydliště: Praha

Re: Mil Mi2 Vario

#280 Příspěvek od pavel123 »

Gratuluju, po tom nesmírným utrpení a úsilí je to zasloužené vítězství! :-)
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
haas
Příspěvky: 355
Registrován: ned 18.05.2014 19:28

Re: Mil Mi2 Vario

#281 Příspěvek od haas »

Tak po delší době jsem udělal pauzu s novým projektem a vracím se k MI 2 pro úpravu podvozku.Už loni v tuhle dobu jsem přemýšlel jak ještě odlehčit celý model, protože jsem nějak na začátku nebral ohled na váhu jednotlivých dílů, které jsem přidal / udělal znova z jiného materiálu.

Loni jsem chtěl udělat nový lehčí podvozek.Púvodní je vyrobený z plné kulatiny pr.10mm nějaké obyčejné oceli. Ten nový je nerezová trubka o vnějším průměru 10 a vnitřním 8mm.

Jedna tyč váží 140g a jedna trubka 49g.Což je vcelku dobrá úspora. Dále počítám s tím, že když odlehčím podvozek, který je cca 11cm svým těžištěm za těžištěm celého modelu, tak budu moci odebrat i nějakou zátěž z čumáku, který ale cca5X dál od těžiště celého modelu.

Tedy jedna původní sestava podvozku (2x tyč plus držák) váží 298g a nová sestava (2x trubka plus držák) váží 118g. Úspora je tedy 180g na jedné sestavě a ty jsou dvě (pravý podvozek a levý podvozek) tedy celkem 360g.Pokud bych odebral ještě 5x méně z čumáku tak celkem bych mohl ušetřit cca 430g. No není to moc, čekal jsem víc, ale aspoň něco.

Už od loňska je problém jak ohnout trubku přesně do původního tvaru a navrtat přesně díry do trubky tak, jak jsou ty původní.

Původní podvozek od varia je nestejně naohýbaný a díry nejsou v jedné rovině, ale různě jdou pod úhlem.Celý podvozek je v trupu uchycen v takových uhlíkovývh vidličkách, které jsou v trupu vlepeny.
Všechno je tedy slepeno a spasováno dle původního křivého podvozku a proto je velký problém tam cokoliv nového napasovat.

Loni jsme začínali ohýbáním nahřáté trubky ručně ve svěráku.Toto řešené vyústilo v několik hádek s kolegou co mi pomáhá některé věci dělat a spostu vyhozeného materiálu.
Ono totiž není možné jen tak podle úhloměru něco ohnou vždy ve stejném místě, délce, úhlu a na 4 trubkách stejně.Jedna původní tyč má totiž dva úhly v jedné rovině a další úhel v druhé rovině.
Přikládám obrázky původní tyče.Jeden dvojitý úhel 17stupňů a druhý úhel 11 stupňů nahoru, který začíná ve stejném místě jako úhel 17 stupňů.
Těmito pokusy loni v únoru vše zkončilo.

Ještě přikládám foto jak je celý podvozek na modelu udělaný(pro lepší představu)
Přílohy
IMG_3069[1].JPG
IMG_3075[1].JPG
původní tyč pohled 2.jpg
původní tyč pohled 1.jpg
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mil Mi2 Vario

#282 Příspěvek od Relax »

430 gramů je docela dost, to by znát být mohlo i když pokud to máš přes deset kilo tak to nebude zázrak. Ohýbání trubek je v pohodě z hliníku, to jsem si vyzkoušel na kleci rozmetadla. Ocel je jiná káva. Jeden známý svařuje konstrukci velkého Čápa ( Fieseler Storch v poválečné verzi Československa ). Tenkostěnné nerezové trubky, pájení stříbrem. Je to na rcmanii v sekci Letadla - Makety. Na souměrnost se mi osvědčilo označit si na první prototyp čárky pro založení do ohýbačky, při dodržení pak vyšly všechny kusy a ohyby stejně.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
haas
Příspěvky: 355
Registrován: ned 18.05.2014 19:28

Re: Mil Mi2 Vario

#283 Příspěvek od haas »

Jako druhý krok jsem vyrobil ohýbačku.S minimálním poloměrem ohybu, který lze udělat na dané trubce jsem sice nepočítal, ale věděl o něm.Moje úhly ohybu byli 17 a 11 stupňů, tak jsem si říkal, že na minimálním poloměru ohybu nezáleží.Udělal jsem si tam i doraz, abych všechny trubky ohnul stejně.Trubku jsem nahřál a šlo to líp, než za studena.Bohužel trubka se většinou lehce zbortila.Sem tam nějaký ohyb vyšel pěkně.Navíc i tak uhly 17 a 11 stupňů nebily ideální.

Takže jsem to upravil tak, že trubka podvozku bude mít jen jeden úhel 17 stupňů v jedné rovině a ten druhý úhel udělám na držáku kola, který spojuje dvě trubky podvozku a tlumič.
Místo ohýbání jsem přikročil ke svařování.Jedna trubka podvozku je složená ze tří trubek, jejíž konce jsem zafrézoval pod oním úhlem 17 stupňů .
Toto řešení se ukázalo jako jediné, co vyšlo.

Jediným problémem bylo jak navrtat bokem a mimo střed díry pro uchycení trubek do trupu.Jelikož původní díry v tyčích od varia byli naprosto bokem a všechny držáky v trupu jsem slepil dle původního křivého podvozku.

Takže vždy navrtat jednu díru do trubky(pouze do jedné stěny) jít zpět k modelu a vše složit a naznačit díru z druhé strany.Pak zase vše rozdělat navrtat zase jednu díru ( do jedné stěny) a zase vše složit a naznačit další.
Bylo to velmi náročné to trefit.Asi nebudete věřit ale zabralo mi to 8 hodin to tam napasovat-celkem 8 děr.Stejně jsem nakonec musel ještě díry lehce rozbrousit.
Přílohy
IMG_4920[1].JPG
IMG_4823[1].JPG
IMG_4822[1].JPG
IMG_4793[1].JPG
IMG_4934[1].JPG
IMG_4933[1].JPG
IMG_4932[1].JPG
Uživatelský avatar
Relax
Příspěvky: 5304
Registrován: úte 01.09.2009 0:00
Bydliště: Praha 6

Re: Mil Mi2 Vario

#284 Příspěvek od Relax »

Nádherná ohýbačka, klobouk dolů. Nakonec jsi to ale musel svařit, říkal jsem si jestli to půjde ohýbat, není to hliník. Hodně práce, výsledek stál za to :-)
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
haas
Příspěvky: 355
Registrován: ned 18.05.2014 19:28

Re: Mil Mi2 Vario

#285 Příspěvek od haas »

Ano, nakonec svařit, ale svařovalo se to dvakrát.Nejdřív přijel kamarád co dělá svářeče a dokáže zavařit i malé díry (tam kde trubky úplně nedoléhají k sobě) přidáním drátu. Přední část, kde jsou trubky u sebe nejblíž, se sešroubovala těmi duralovými držáky co drží kola a tlumič.Opačný konec kde jsou pak trubky spojeny k trupu jsem strčil do přípravku, který měl dvě díry od sebe vzdálené o požadovanou rozteč.Celé se to takhle naaranžovalo na stůl (celkem 6 kusů trubiček) a začalo se bodovat a upravovat tvar.

Nakonec to pěkně ovařil a bylo hotovo. Ale až do chvíle co kamarád odjel a já zjistil, že díry v přípravku co stanovovali rozteč byly od sebe 136mm ale mělo to být 126mm. To byla první chyba.Druhá chyba byla, že nerez a celkově železo při svařování pochoduje sem tam.Všechno se kroutí.Takže i tak rozteč 136 byla po vytažení z přípravku cca 132mm.

Takže znovu nafrézovat další trubičky, znovu přípravek tentokrát už dobře. No ale zase po svaření se to zkroutilo.Já potřeboval rozteč 126-128mm, abych to dostal těch vidliček co vyčuhují z trupu.Bohužel to bylo 122 a 124mm.Takže řešení bylo rozšířit durlaové držáky o 4mm a ty šikmé rádiusy ve kterých jsou trubky přišroubovány posunout od sebe o požadovanou míru.
Kostky jsem frézoval po práci celý týden po chvilkách. Šikmé rádiusy jsem dělal kulovou frézou to byla chvilka, ale nejhorší bylo nachystat sklopný svěrák a vyrovnat kostku, tak aby šikmý rádius byl v rovině a kolmo k němu jsem mohl vyvrtat závit M3.Nakonec se mi to povedlo a vše jsem složil.

No jo, ale když byl model na zemi s novým podvozkem, kola byli dost pod úhlem (pneumatika nabyla kolmo k zemi, ale šikmo jako když jede přetížená tatra a kola vzadu má trochu do písmena V)

Takže jediné řešení- znovu vyfrézovat kostky a rádiusy udělat pod úhlem místo 11 stupňů 7 stupňů.
A to byl další týden práce po večerech po práci.Výsledek je podstatně lepší.Není to sice úplně ono, ale další kostky už nefrézuju.

Nyní jsem ve fázi lakování.Sváry jsem opiloval do přijatelné podoby, není to nic moc, ale pod barvou se snad ztratí.Dnes odpoledne plánuju, že se nato vrhnu.

Ještě jsem pořád při výrobě podvozku řešil, jak model zvednu abych pod něj mohl vlézt.Mám v dílně ve stropě oko s řetězem ale jak sám zavěsit 24kg model, když ho musím zvednout a trefit se malou karabinkou, která je zašroubovaná v hlavě do oka řetězu.Všechno se navíc pořád točí a nesmím ulomit žádnou věc co z modelu vyčuhuje( anténky, stupačky atd.)Vždy mi musel někdo asistovat. Nakonec jsem objevil malou kladku s lanem a převodem 1:6.Takže teď to zvednu sám do jakékoliv výšky a pak zase spustím.Lano je hodně dlouhé.V požadované délce jsem uchytil karabinu a druhou jsem přichytil ke stolu.Takže zvednu model a karabinky zaháknu a drží to jak potřebuju.

zde odkaz na kladku, třeba se to někomu bude hodit.
https://www.uni-max.cz/produkty/manipul ... -UQAvD_BwE
Přílohy
závit.jpg
IMG_4904[1].JPG
IMG_4901[1].JPG
IMG_4900[1].JPG
IMG_4964[1].JPG
IMG_4968[1].JPG
Odpovědět

Zpět na „Heli - makety“