Šrouby M2 na stranovej klíček

Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10855
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Šrouby M2 na stranovej klíček

#16 Příspěvek od Celeron »

Aha, tak umřu poučen co to je Nifka. :) Ty plechový baterky a ty větší plastový, co jsem popisoval znáš? Co to teda bylo? Opravdu NiCd?
Do kyslíkovodíkovky se ale určitě lil NaOh, kterej se dal v peckách běžně koupit v drogérii. KOH se koupit nedal.
Ono při tý elektrolýze asi jen záleželo na vodivosti mezi elektrodama v článku a tu udělá jakákoliv zásada.
Jo a vzpoměl jsem si, o kyslíkovodíkovce ze starých článků píše na svých stránkách jova1.
Uživatelský avatar
novfra
Příspěvky: 1694
Registrován: pát 02.05.2003 0:00
Bydliště: Jaroměř, ČR

Re: Šrouby M2 na stranovej klíček

#17 Příspěvek od novfra »

Celeron píše: Ty plechový baterky a ty větší plastový, co jsem popisoval znáš? Co to teda bylo? Opravdu NiCd?
Do kyslíkovodíkovky se ale určitě lil NaOh, kterej se dal v peckách běžně koupit v drogérii. KOH se koupit nedal.



Ty plechový baterky sem tady měl, ale co to bylo zač, to netuším. Bylo to komplet sežrané. To bylo z nějaké signalizační lampy, původem snad z dráhy.
Nějaký plastový, co mi prošly rukama, byly všechny NiCd.
Ať už to byly 2NKN24, těch bylo na vojně stovky kusů.
2NKN24.jpg

A nebo větší, třeba startovací baterie z lokomotiv 90Ah, ale používaly se (a někde dodnes používají) jako záložní pro havarijní systémy, požární odvětrání atd.
NiCd.jpg
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Šrouby M2 na stranovej klíček

#18 Příspěvek od MPml »

řekl bych, že diskutovat o tom, CO bylo za elektrolyt v článcích firmy NIFE, je celkem ztráta času.
Viz:
nife_1920.jpeg
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Šrouby M2 na stranovej klíček

#19 Příspěvek od MPml »

novfra píše:
Nifka je hovorový název pro snad většinu alkalických akumulátorů a nic neříká o chemickém složení. Tento název vznikl podle výrobních závodů firmy SAFT, kde jejich továrny byly pojmenované jako SAFT Nife. A toto označení se u NiCd zaplavených akumulátorů firmy SAFT používá dodnes.

Nějak tam nevidím žádný SAFT - fabrika se jmenovala NIFE, byla to pražská akciovka a mj, dodnes (možná :) ) stojí.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... zna_90.jpg
https://aukro.cz/stara-postovni-spojars ... 7003994100
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10855
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Šrouby M2 na stranovej klíček

#20 Příspěvek od Celeron »

MPml píše:Nějak tam nevidím žádný SAFT - fabrika se jmenovala NIFE, byla to pražská akciovka a mj, dodnes (možná :) ) stojí.


Hmm, zajímavý, že by byly dvě NIFE, jedna pražská a druhá Safťácká? Nevlastnil Saft náhodou tu pražskou?
Novfra má taky pravdu, viz: https://www.electrobattery.com/pdf/saft_starting_storage.pdf

A s tím elektrolytem do kyslíkovodíkovky. Kromě vyvíječe z Nifek byl taky systém napíchanej z 1 cm prstýnků z hajzltrubek proloženej nerezovejma elektrodama. Do toho se lila voda s NaOH. Šlo jen o to nastavit správnou zásaditost elektrolytu aby šel dobře regulovat průtok kyslíkovodíku. Takže i v těch Nifkách bylo možno na rozklad použít NaOH. Že se do článků původně lil KOH bylo celkem vuřt. Návod na výrobu vyšel někdy v 80-tých letech v časopise Urob si sám. A pár návodů bylo i na Svarfóru.
Uživatelský avatar
novfra
Příspěvky: 1694
Registrován: pát 02.05.2003 0:00
Bydliště: Jaroměř, ČR

Re: Šrouby M2 na stranovej klíček

#21 Příspěvek od novfra »

Celeron píše:
Hmm, zajímavý, že by byly dvě NIFE, jedna pražská a druhá Safťácká? Nevlastnil Saft náhodou tu pražskou?


Tak to nevím, kdo koho vlastnil, ani neznám historii pražské baterkárny.
Ale že SAFT dodnes vyrábí zaplavené NiCd akumulátory pod názvem NIFE je jasné.
https://www.electrobattery.com/saft_nife_engine_starting_storage.php

V ČR je pobočka SAFTu také. Ferak.

Vysvětlení, jak vzniklo matení ohledně názvu a chemického složení je na stránkách Batexu.
Citace:

Železný akumulátor, ocelový akumulátor, oceloniklový akumulátor
Toto jsou tradované, ale zcela nesprávné názvy. Bohužel se s nimi čtenář může setkat třeba i v encyklopedii vydané v roce 2003. Oprávněným názvem je nikl-železný akumulátor neboli akumulátor Edisonův. Akumulátory tohoto elektrochemického systému se však nevyrábějí v hermetickém provedení. Jako otevřené akumulátory se vyráběly ve větší míře před 2. světovou válkou, než byly nahrazeny v mnoha parametrech výhodnějšími NiCd akumulátory. Výhodou nikl-železných akumulátorů je to, že neobsahují toxické a nedostatkové kadmium, jsou levnější a v některých ohledech i odolnější. Dnes jsou ve větší míře vyráběny pro trakční účely v zemích, kde se těží vysoce čisté železné rudy (magnetit). V mnoha publikacích je možné se setkat s označováním všech alkalických akumulátorů názvem ocelový nebo nikl-železný akumulátor. Částečně to může být způsobeno i tím, že na některých NiCd akumulátorech je možné se setkat s nápisem NIFE, to však není označení elektrochemického systému, ale je to obchodní značka výrobce. Francouzká firma SAFT měla po světě výrobní závody, které se jmenovali "SAFT Nife" nebo "Nife SAFT", ale zde se vyráběli nebo ještě vyrábějí akumulátory systému NiCd.
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Šrouby M2 na stranovej klíček

#22 Příspěvek od MPml »

novfra píše:
Tak to nevím, kdo koho vlastnil, ani neznám historii pražské baterkárny.
Ale že SAFT dodnes vyrábí zaplavené NiCd akumulátory pod názvem NIFE je jasné.
https://www.electrobattery.com/saft_nife_engine_starting_storage.php

V ČR je pobočka SAFTu také. Ferak.

Vysvětlení, jak vzniklo matení ohledně názvu a chemického složení je na stránkách Batexu.
Citace:

Železný akumulátor, ocelový akumulátor, oceloniklový akumulátor
Toto jsou tradované, ale zcela nesprávné názvy. Bohužel se s nimi čtenář může setkat třeba i v encyklopedii vydané v roce 2003. Oprávněným názvem je nikl-železný akumulátor neboli akumulátor Edisonův. Akumulátory tohoto elektrochemického systému se však nevyrábějí v hermetickém provedení. Jako otevřené akumulátory se vyráběly ve větší míře před 2. světovou válkou, než byly nahrazeny v mnoha parametrech výhodnějšími NiCd akumulátory. Výhodou nikl-železných akumulátorů je to, že neobsahují toxické a nedostatkové kadmium, jsou levnější a v některých ohledech i odolnější. Dnes jsou ve větší míře vyráběny pro trakční účely v zemích, kde se těží vysoce čisté železné rudy (magnetit). V mnoha publikacích je možné se setkat s označováním všech alkalických akumulátorů názvem ocelový nebo nikl-železný akumulátor. Částečně to může být způsobeno i tím, že na některých NiCd akumulátorech je možné se setkat s nápisem NIFE, to však není označení elektrochemického systému, ale je to obchodní značka výrobce. Francouzká firma SAFT měla po světě výrobní závody, které se jmenovali "SAFT Nife" nebo "Nife SAFT", ale zde se vyráběli nebo ještě vyrábějí akumulátory systému NiCd.

SAFT začal vyrábět baterky s názvem NIFE po roce 1991 :) - když koupil švédskou NIFE Jungner AB (tím se dostal k té slavné značce - ta totiž měla chráněný původní název NIFE).
Jestli ta pražská akumulátorka měla před r.48 koupenou pouze licenci od Jungnera a nebo byla přímo jeho akciovka, to netuším, odhadoval bych ale licenci - protože svoje baterky uvaděla pod "NIFE system Jungner", v seznamu filiálek fy. Jungner, Praha není.
https://www.nyteknik.se/premium/han-lad ... ng-6998374
https://www.radiomuseum.org/dsp_herstel ... y_id=20439
SAFT (respektive S.I.A.A) - Victor Herold naopak licenci od Edisona (to je ten druhý, po Jungnerovi) koupit chtěl, ale ten mu licenci na klasické NIFE z celkem prozaických důvodů (viz net) neprodal, takže museli začít vyrábět baterky pod jiným obchodním názvem a s jinou konstrukcí.
Mj, je to i přímo v ročence SAFTu a nebo na jejich stránkách.
https://www.saftbatteries.com/media-res ... ry-pioneer
Tady je to prohnané překladačem (mj. je tam i proč Edison odmítl tu licenci prodat)
https://www-saftbatteries-com.translate ... x_tr_hl=cs
---------
Takže ještě jednou - těm NIFKám se říká NIFKy proto, protože celou dobu na sobě měly typické logo firmy NIFE - do doby než je komunisti (u nás) znárodnili. Ne kvůli tomu, že mají elektrody Ni/Fe.
Pak (po r. 48) oblíbený název u lidí setrvačností zůstal, logo (název) samozřejmě muselo zmizet - protože ho vlastnili švédové a původní licence pro tu akumulátorovnu z Prahy, byla jaksi pasé.
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10855
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Šrouby M2 na stranovej klíček

#23 Příspěvek od Celeron »

Hmm, zajímavý info. Jak vypadalo logo NIFE jsem věděl ale nabeton vím, že ty plecháče s hakenkreuzem a rytým nápisem Wermacht logo NIFE neměly. Že by Áda Schicklgruber kašlal na licenci od nějakých českých untermenschen?
Odpovědět

Zpět na „Dílna“