JardaRůžička píše:Opravdu rarita; našel jsem ještě fotku.
no, rarita - to je otázka. Těch kusů se udělalo docela dost (rozhodně ne jednotky) - a přesně by to asi nejlíp řekl Jirka Kalinů - protože ten u Patrmana byl pečený/vařený. Ale ten už nám to bohužel shora neřekne.
Mj, ten motor na té fotce je spíš inspirace tuzing - takový tuzing

- originál (tj. podle dokumentace) vypadá na první pohled úplně jinak.
V prvé řadě - to sání mezi válci má být spájené mosazí (nebo stříbrem) z ocelového plechu a trubky. Výfuky, mají mít nástavce - opět pájené, ocel, plech trubka. Jehla je v originálu brzděná planžetou zboku (žádná pružina), je dlouhá - takže opět úplně jiná, tryska, to samé. Ten mechanismus změny komprese (to soukolí) je v originálu tak, že pastorek není v ose, a má dvě díry pro snímatelný kolíkový klíč - takže žádná "T" páka tam být nemá. Přední víko má mít drážky pro čelní "perový" klíč, unašeč má být opět zcela jiný - hladký, subtilní, s velkým průměrem, bez rádlování a má mít šest děr s závitama pro průchozí šrouby M2 skrz vrtuli.
Jo a to poslední - kartery mají být akorát odlité (jako třeba u Letné nebo Ipro Ikara a dalších motorů z té doby) - žádný otryskání pískem - protože to pak vypadá jako pěst na oko.
Autor výkresů je Miloslav Bedřich, přesně se to jmenuje "BE-961 Diesel", slangově se tomu říkalo BE-6, na rohových razítkách je v originálu opět jenom to BE-6).
Zveřejněný to bylo v Mladém Konstruktéroví 1943 (tehdy žádný středisko (MVVS) mj. ani nebylo)