Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
semo
Příspěvky: 1012
Registrován: ned 20.02.2011 0:00
Bydliště: Telč

Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#1 Příspěvek od semo »

Zatím jen přemýšlím o vhodném elekrto pohonu letadla VZLÚ TOM-8, s rozpětím cca 1.7m, plánek J. Fara. Na plánu je hmotnost 3.4 kg, ale stavím polystyrenovou technologií a doufám, že to vyjde lehčí. Mělo by to být takový pohodový cvičný letadlo, radši pomalejší. V plánu je MVVS 6.5 ccm, ten bych chtěl nahradit.

Ano, hledal jsem v tabulkách, koukal i na stará témata tady na rcmanii (1, 2, 3). Prostě, hledal jsem, nejsem líný :-).
To, co jsem si ale přečetl je, že náhrada 6.5 ccm motoru je 200-300g oběžka. A to nejlépe s 5 a více článků LiPol. Mě to připadá strašně moc. Jsem zvyklý na elektrovětroně. V Blaníku, který váží asi 3 kg a má rozpětí 3.2m mám motor Dualsky XM3548CA-5, s vrutulí 11x7 a 4S lipol. Motor má 165g. A umělo to svého času startovat i z trávy (tenkrát s pylonem, při hmotnosti 3.5kg).

Tak co myslíte, stačil by třeba tento: Leopard LC4250-4.5T 960KV brushless outrunner? Mě od pohledu připadá, že by mohl stačit se slušnou rezervou, ale jak jsem psal, nemám s motorákama tolik zkušeností.

Zatím nic nekupuju, jsem na začátku, ale tak pro představu. Díky.
http://semos333.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11248
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#2 Příspěvek od TomasC »

6,5ccm má tak 1000-1500W výkonu (pylonářská tak 4kW :wink: ). Tak potřebuješ elektromotor, který bude mít příkon kolem 1200W -1700W příkon.


Za sebe bych šel do 6S 5Ah a nějaký 250g motor.
třeba LC5055-7T 550KV s 12x10 a 6S 5Ah. Regl českých 66A, čínských 100A. To bude na spodních 1200W, ale větší vrtulí se to dá řešit.
Uživatelský avatar
semo
Příspěvky: 1012
Registrován: ned 20.02.2011 0:00
Bydliště: Telč

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#3 Příspěvek od semo »

A ani nebudu potřebovat kolečka, startovat se bude kolmo nahoru, ne? :-) (když koukám na ta čísla)
http://semos333.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11248
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#4 Příspěvek od TomasC »

A to budeš létat trvale na plný plyn? Nebo cvičné letadlo nelétá souvraty?

Ale pokud jsi rozhodnutý tam dát motor pod 200g a 3články, tak klidně. Ono to jistě poletí.
Uživatelský avatar
semo
Příspěvky: 1012
Registrován: ned 20.02.2011 0:00
Bydliště: Telč

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#5 Příspěvek od semo »

Nene, nejsem rozhodnutý, ani s tím nechci polemizovat. Spíš se tomu doporučenému výkonu/příkonu divím a chtěl bych to pochopit, než jen "dát slepě na radu".

Chápu, že motor nemůže být na plný plyn, protože by jel na hranici svýh možností a uhřál by se. Ale že by ta rezerva výkonu musela být taková, že by předčila tahem hmotnost letadla? 3kg letadlo, "výkon" 4kg tahu....?
http://semos333.rajce.idnes.cz/
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#6 Příspěvek od dudaj »

Vycházej z toho, že model bude o něco těžší, než je udaná hmotnost se spalovákem. Taky ty tahy ber s rezervou - je to s velkými vrtulemi.
Takže bych dal na doporučení Toma. Výkon motoru si upravíš velikostí vrtule jak budeš chtít a 70 g hmotnosti motoru bude na lepší chlazení.
Uživatelský avatar
Adler
Příspěvky: 256
Registrován: stř 12.01.2011 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#7 Příspěvek od Adler »

AXI 2826 /12, zcela dostačující. 4články LiPol. Vrtule 12/6.
Uživatelský avatar
kope
Příspěvky: 3221
Registrován: sob 30.04.2011 0:00
Bydliště: Praha Letňany
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#8 Příspěvek od kope »

Chtěl jsem napsat to, co Adler. Když hledám nějakou takovou náhradu, kouknu v prvním kroku do starého katalogu AXI, kde je uvedeno, jak velký spalovák je možné daným axíkem (nebo motorem o stejné velikosti) nahradit. A u 6.5 je tam to, co píše Adler.
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
DaliborJ
Příspěvky: 41
Registrován: čtv 01.12.2011 23:18
Bydliště: Olomouc

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#9 Příspěvek od DaliborJ »

Na několika místech jsem narazil na podobné doporučení:
...
140-180 W na kg ... modely s malým přebytkem výkonu: trenéry, pomalé makety
180-220 W na kg ... modely pro základní akrobacii, rychlé makety
220-260 W na kg ... modely pro akrobacii, rychlé modely
...

Ano, je to velmi zjednodušené, neříká to nic o akumulátoru, vrtuli atd., ale jako základ to úplně stačí. Kdykoliv jsem toto pravidlo použil, tak model letěl tak jak jsem chtěl a předpokládal.
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10859
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#10 Příspěvek od Celeron »

Kámoš Béda má Toma už možná 20 let. Původně na MVVS 6,5 ale nebylo to ono. Později tam dal MVVS 8 s ním to už lítá parádně. Takže bych spíš hledal e-alternativu k většímu objemu než 6,5.
Uživatelský avatar
semo
Příspěvky: 1012
Registrován: ned 20.02.2011 0:00
Bydliště: Telč

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#11 Příspěvek od semo »

Dobrá, zkusím se poohlížet po něčem větším. Ale uvidím taky podle toho, jak mi bude vycházet hmotnost (a těžiště). Bude-li stroj výrazně lehčí, než je na plánu, přikláněl bych se k těm slabíšm motorům (alá AXI 2826). Jinak teda přitlačím.

Klidně pokračujme v diskuzi, chcete-li.
http://semos333.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11248
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#12 Příspěvek od TomasC »

AXI 2826 jsem měl v Cessně 177 od Obagu, ještě na 8S Sanyo 1,7 SCR. Létalo to tak akorát.
Něco jako toto: https://www.rcalbum.cz/model/2541-cessna-177.html
Dnes bych dal 3S 2,2Ah lipolek

Trochu pozor na to, že AXI píše rozměry statoru, ale leopard píše rozměry rotoru.
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#13 Příspěvek od dudaj »

Mohu se zeptat, jakou výhodu má motor Axi 2826/12 proti motoru Leopard 4250/960 kV ?

Cena téměř dvojnásobná, nevím jestli už vyvažuje rotory (co jsem měl nebyly) - Leopard je vyvažuje.
Výkonově jsou porovnatelné. A hlavně - Axiky jsem měl dva a u jednoho se vysypaly magnety a u druhý má divný přechod v otáčkách a nikdy jsem to nevyřešil. Mám také podezření na částečné uvolnění některého z magnetů.
Leopardů mám několik a problém nebyl nikdy a to jsem jeden přetěžoval extrémě, druhý veliký přežil požár v plováku a překvapivě funguje stále :lol: .
milos.m
Příspěvky: 15
Registrován: čtv 03.01.2013 13:10
Bydliště: Ostrava

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#14 Příspěvek od milos.m »

Provozuji Piper Cub o rozpětí 2,2 m a hmotnosti 3 kg. Pohon tvoří AXI 2826/10 a baterie Liion 3S2P/2600A. Model létá piperovsky, pěkně pomalu, ale v případě potřeby má pohon dostatečný výkon. Pro pohon cvičného modelu o rozpětí 1,7 m musí být tento pohon naprosto dostatečný. Přirozeně , rozhodující je hmotnost. Čím více maketových detailů, tím větší hmotnost a horší letové vlastnosti....Rozhodně by hmotnost neměla překročit 2,5 -2,8 kg. Nad svým Piperem přemýšlím, že si ho nakreslím znovu , při stejné velikosti, ale s cílem snížit hmotnost na max. 2,2 -2,5 kg. Hmotnost je naprosto reálná , mám ji vyzkoušenou u jiných modelů. Pak to bude skutečně Piper, jak ho znám, když u nás létal v aeroklubech.
Takže ty rady o potřebě ohromných výkonů , které měly nahradit motor 6,5 ccm, jsou mírně řečeno trochu mimo realitu...
Miloš
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10859
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.

#15 Příspěvek od Celeron »

milos.m píše: Takže ty rady o potřebě ohromných výkonů , které měly nahradit motor 6,5 ccm, jsou mírně řečeno trochu mimo realitu...

No, porovnávat cvičnou stíhačku TOM 8 (280km/hod, 1,3 tuny) s plížidlem typu Piper J3 (130km/hod, 0,5 tuny) je rovněž mírně řečeno trochu mimo realitu. :wink: Navíc jak jsem již psal, Toma má kámoš z letiště a tak vím, jak lítá a co potřebuje aby letěl.
Odpovědět

Zpět na „Motorová letadla“