Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Pravidla fóra
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Dagx mi půjčil převody V1, uvidím jak se to projeví v reálu proti matematice. Musím čekat na čepy, dávat tam zpátky staré z MSC se mi vůbec nechce. Po vyndávání jsou poškrábané, ložiska tam jdou tak tak. Vypadá to že na listy Helitec 580mm spíš dojde ale ještě počkám. Než bude pak hotová kabina, nehledě na to že není jisté že dopadne dobře, objednání a dodání je na pár pracovních dnů.
Pokud se V1 převody osvědčí, objednal bych je i když pastorek motoru 16T už k dispozici není. Polepy jsou komplet hotové, na stříbrný podklad / konturu u HELICOPTERS pod HELISIKA stačilo dát stříbrný pásek v jednom kuse, že mě to nenapadlo hned.
Pokud se V1 převody osvědčí, objednal bych je i když pastorek motoru 16T už k dispozici není. Polepy jsou komplet hotové, na stříbrný podklad / konturu u HELICOPTERS pod HELISIKA stačilo dát stříbrný pásek v jednom kuse, že mě to nenapadlo hned.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Nové čepy zatím v nedohlednu, dílna je navíc před dovolenou a odhadem to vidím dostupné někdy v polovině srpna. Takže jsem nakonec osadil staré čepy od Vorla s kónusem a drobnou úpravou. Aby šly rozebrat klíčem, udělal jsem jim na brusce v přípravku dvě protilehlém plošky a s rozebráním to vypadá dobře. Sestavení ložisek, pak další malér s unašečema. Vybíral jsem ty nejlepší kusy, tím že se stornoval poslední pár přes ebay z Francie, mám jich devět a ne dvě sady. Tři kusy jsou na zalití epoxidem jako posledně, další v pohodě. Jenomže při osazení listů nemilé překvápko, nešly tam dát zdola samojistící matičky M4. Spodní lůžko není šestihran ale kulaté na válcovou hlavu s imbusem. Postupně mi to došlo, taky podle návodu k Raptorovi, že existují dva typy výlisku unašeče s tím že mám oba ale víc toho jednosměrného. U Raptora na snímku z návodu je podle pádel vidět že je to sice taky pravostranný rotor, páka unašeče není ovšem na náběžce listu ale na jeho odtokovce, dost netradiční resp. mi to přijde lepší obráceně. Když tyhle unašeče osadím u sebe, šroub je zdola a matka nahoře. U Hughese s lebkama mi přišlo podivné že se matky protáčejí, zřejmě nějak "vytvořili" šestihran ale volnější a utáhnout listy je dost pakárna. Nezbude než se trochu trápit s lomeným imbusem.... Matky shora taky nic moc ale nechce se mi unašeče otáčet a reverzovat kolektiv.
Mechanika skončila opět na provizorním podvozku, kontrola virtuálního pootočení desky cykliky z 10. května, digiměrkou nula na listech, max. úhly +10,5 až -6,5. K večeru dvě testovací baterky. Napřed 4 starty s 550 která je taková pohodička, pak pětilist. Dost mě to vylekalo jaký to má s motorem 1000KV švunk, i na 60% THR to řve jako blázen. Opět jsem zapomněl osadit Jlog2, přitom byl v brašně…. Letělo to divně, strašně se klepal ocas sem tam, přišlo mi to hodně přegyrované. Naštěstí mám na vysílači točítko ( nezakázané ) a VBar komunikuje s rádiem protože změny na točítku jsou ihned znát. Postupně jsem se dostal ze 45% na 35% ale přijde mi vyšší i zisk hlavy, je to takové divoké. Zisk hlavy nechám až to bude v trupu, dnes poladím zatím jenom vrtulku. Osadím Jlog2, zajímalo by mě kolik to bude točit optimálně a jaký odběr. Je to bez balastu, v trupu to bude jinak.
Zítra půjdu znova, osadím Jlog. Uvidím aspoň otáčky a odběr. Doma jsem ještě kontroloval jestli je tam virtuál DC a je. Celkem se mi vyplácí že si vedu deník a poznámky, všechno bych zapomněl jak jsou to tři mašiny a každá má jiné neduhy
.Od Dagxe jsem si půjčil převody V1 že je jako vyzkouším na téhle mechanice mimo trup, všechno je jinak.
25. dubna mám záznam prvně 5.list OK + / - 12,5st úhly – zisky gyra vrtulky moc.
28. dubna úhly +10 až -6,4 OK * ( nemám video, z karty jsem ho smazal )
10. května – SK + virtuál DC + nová táhla OK* ( opět nemám video ) ale žádná zmínka že by vrtulka nedržela....
To nejpodstatnější - Vrtulka drží téměř dokonale. Ať vezmu za kolektiv naplno nebo cvaknu záchranu, nepatrně se zhoupne bokem ale maže to v ose nahoru. Nejspíš se mi to popletlo, problém s vrtulkou má Maďar s motorem 670KV, tam to ve vlákně vysloveně píšu a na videu to je taky, pirueta jako blázen. Což je nemilé protože bych musel mechaniku opět vyndat z trupu a částečně rozebrat.………… Už vidím to nadšení. Ale budu to muset překousnout.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8KbT6Asv3kk[/youtube]
Na čase 1:05 a 2:52 je to přegyrování slyšet, pak ještě několikrát. Původní hodnoty byly na dvoulist, mohlo se to změnit. Čím vyšší otáčky tím nižší zisk, to tam bylo. Základ je moc vysoko.
Uvidím jak bude vypadat příští týden Mifer, dalo by se letět i se starou kabinou. Neletět s Helisikou až do konce srpna nevydržím.
Mechanika skončila opět na provizorním podvozku, kontrola virtuálního pootočení desky cykliky z 10. května, digiměrkou nula na listech, max. úhly +10,5 až -6,5. K večeru dvě testovací baterky. Napřed 4 starty s 550 která je taková pohodička, pak pětilist. Dost mě to vylekalo jaký to má s motorem 1000KV švunk, i na 60% THR to řve jako blázen. Opět jsem zapomněl osadit Jlog2, přitom byl v brašně…. Letělo to divně, strašně se klepal ocas sem tam, přišlo mi to hodně přegyrované. Naštěstí mám na vysílači točítko ( nezakázané ) a VBar komunikuje s rádiem protože změny na točítku jsou ihned znát. Postupně jsem se dostal ze 45% na 35% ale přijde mi vyšší i zisk hlavy, je to takové divoké. Zisk hlavy nechám až to bude v trupu, dnes poladím zatím jenom vrtulku. Osadím Jlog2, zajímalo by mě kolik to bude točit optimálně a jaký odběr. Je to bez balastu, v trupu to bude jinak.
Zítra půjdu znova, osadím Jlog. Uvidím aspoň otáčky a odběr. Doma jsem ještě kontroloval jestli je tam virtuál DC a je. Celkem se mi vyplácí že si vedu deník a poznámky, všechno bych zapomněl jak jsou to tři mašiny a každá má jiné neduhy
25. dubna mám záznam prvně 5.list OK + / - 12,5st úhly – zisky gyra vrtulky moc.
28. dubna úhly +10 až -6,4 OK * ( nemám video, z karty jsem ho smazal )
10. května – SK + virtuál DC + nová táhla OK* ( opět nemám video ) ale žádná zmínka že by vrtulka nedržela....
To nejpodstatnější - Vrtulka drží téměř dokonale. Ať vezmu za kolektiv naplno nebo cvaknu záchranu, nepatrně se zhoupne bokem ale maže to v ose nahoru. Nejspíš se mi to popletlo, problém s vrtulkou má Maďar s motorem 670KV, tam to ve vlákně vysloveně píšu a na videu to je taky, pirueta jako blázen. Což je nemilé protože bych musel mechaniku opět vyndat z trupu a částečně rozebrat.………… Už vidím to nadšení. Ale budu to muset překousnout.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8KbT6Asv3kk[/youtube]
Na čase 1:05 a 2:52 je to přegyrování slyšet, pak ještě několikrát. Původní hodnoty byly na dvoulist, mohlo se to změnit. Čím vyšší otáčky tím nižší zisk, to tam bylo. Základ je moc vysoko.
Uvidím jak bude vypadat příští týden Mifer, dalo by se letět i se starou kabinou. Neletět s Helisikou až do konce srpna nevydržím.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Zisk vrtulky bych asi měl, další jobovka. Na té první baterce jsem nedával moc pozor na měřák kapacity a prošvihnul okamžik vylítané kapacity, už včera jsem měl přitom avízo že to hodně baští 13-15% zbytek kapacity nebývá zvykem. Přistanu, baterka GensAce5100mAh horká a na externím měřáku Raytronic 4% a 0,258V rozdíl na článek, zbytečně.....
Horší bylo to co nastalo na druhé baterce, motor se neroztočil do plného, hned po zapnutí jenom malé otáčky a kymácení heli. Odpojím zapojím, stejné, podobně pak 5x znovu. Původně jsem chtěl mechaniku přivézt jako hotovou a večer zabudovat do trupu, kdepak. Listy měly jít dolů a na Raptora, tam další čtyři baterky, nic z toho nebylo.
S tím reglem ( tenhle nebo jiný ) už se mi to kdysi stalo, bohužel si nevybavím jestli to jelo na servis v Německu nebo pomohlo přeprogramování na mód1 a pak heli mód. JIVE je navíc tak špatně že nevidím na diodu co hlásí typ závady, uvidím teď doma.
Každopádně Jlog 2 prozradil že snížením THR PIT z 60/70/80% na 55/65/75% jsem se dostal na 1680 otáček resp. 1780 ty střední, vysoké jsem nezkoušel. Průměrný odběr za letu je 48A což je hrozně moc na to že je to bez trupu a jakékoliv zátěže. Jestli dělá tohle pětilist ,,,,,, ???? Porovnám si data z dvoulistu.
Horší bylo to co nastalo na druhé baterce, motor se neroztočil do plného, hned po zapnutí jenom malé otáčky a kymácení heli. Odpojím zapojím, stejné, podobně pak 5x znovu. Původně jsem chtěl mechaniku přivézt jako hotovou a večer zabudovat do trupu, kdepak. Listy měly jít dolů a na Raptora, tam další čtyři baterky, nic z toho nebylo.
S tím reglem ( tenhle nebo jiný ) už se mi to kdysi stalo, bohužel si nevybavím jestli to jelo na servis v Německu nebo pomohlo přeprogramování na mód1 a pak heli mód. JIVE je navíc tak špatně že nevidím na diodu co hlásí typ závady, uvidím teď doma.
Každopádně Jlog 2 prozradil že snížením THR PIT z 60/70/80% na 55/65/75% jsem se dostal na 1680 otáček resp. 1780 ty střední, vysoké jsem nezkoušel. Průměrný odběr za letu je 48A což je hrozně moc na to že je to bez trupu a jakékoliv zátěže. Jestli dělá tohle pětilist ,,,,,, ???? Porovnám si data z dvoulistu.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Jive ztratil nastavení stejně jako v srpnu 2016 na 550, už nevím jestli to byl stejný regl nebo další. Tehdy to opravil pkotatko přeprogramováním, po nalezení záznamu ( ještě že si všechno podstatné píšu ) jsem šel stejnou cestou, přes reset do továrního nastavení mód 1 a pak ještě jednou heli mód 4 jsem byl úspěšný a zítra můžu dát poslední kontrolní start před zabudováním do trupu.
Programování je trochu práce navíc, v rádiu se musí dát křivka použitého THR režimu Normal z kontinuální hodnoty na lineární 0 - 100 a end pointy 100-82 82-100 na 100-100 100-100. Pak oddálit motor s pastorkem od hnacího kola. Po připojení baterky, poslouchání pípání a reakce kniplem to už složité není, pak se nastaví znovu zubová vůle pastorku a vrátí nastavení rádia.
Každopádně se mi nelíbí ten průměrný odběr 48A, maximum při záchraně bylo 150A a jednou při stoupání 115A. Na 80A regl je to už přespříliš. Raptor s lebkama má stejný JIVE a motor Kontronik PYRO1000, taky byští s těmahle listama podobně. Vyzkouším ještě laminátové listy a pak zvážím jestli nekoupit třetí sadu Helitec tu kratší 580mm.
S otáčkama můžu jít ještě dolů, Maďar točí tuším 1450 a letí to dobře, tady je 1680 zbytečně moc. Před lety jsem dal na radu pkotatka a vyměnil motor z 1000KV za 670KV, snižovat % na reglu už pak moc nešlo a ani to není optimální. Konec konců by to taky byla cesta ale za dost peněz. Motor 1000KV bych využil jedině ve druhé 550.
Programování je trochu práce navíc, v rádiu se musí dát křivka použitého THR režimu Normal z kontinuální hodnoty na lineární 0 - 100 a end pointy 100-82 82-100 na 100-100 100-100. Pak oddálit motor s pastorkem od hnacího kola. Po připojení baterky, poslouchání pípání a reakce kniplem to už složité není, pak se nastaví znovu zubová vůle pastorku a vrátí nastavení rádia.
Každopádně se mi nelíbí ten průměrný odběr 48A, maximum při záchraně bylo 150A a jednou při stoupání 115A. Na 80A regl je to už přespříliš. Raptor s lebkama má stejný JIVE a motor Kontronik PYRO1000, taky byští s těmahle listama podobně. Vyzkouším ještě laminátové listy a pak zvážím jestli nekoupit třetí sadu Helitec tu kratší 580mm.
S otáčkama můžu jít ještě dolů, Maďar točí tuším 1450 a letí to dobře, tady je 1680 zbytečně moc. Před lety jsem dal na radu pkotatka a vyměnil motor z 1000KV za 670KV, snižovat % na reglu už pak moc nešlo a ani to není optimální. Konec konců by to taky byla cesta ale za dost peněz. Motor 1000KV bych využil jedině ve druhé 550.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Okolo 9:30 jsem na haldě zalítnul naposled mechaniku do Helisiky a zabuduju jí do trupu. Úplné nadšení nemám, odběr a spotřeba jsou pořád moc vysoké, je to úplně přes kopírák s první maketovou mechanikou do Aeropoweru – toho modrobílohnědého. Pkotatko tehdy navrhl výměnu motoru z 1000KV za 670KV abych dostal otáčky a projev do maketového vzhledu, zadařilo se. Na bambi vak a postřiky viz snímek tabulky s hmotnostmi bych radši zůstal u 1000KV.
V rámci programování JIVE a vrácení nastavení vysílače jsem ještě trochu snížil otevření regulátoru z 55% na 50% ale podle dat nic moc rozdíl, pouhých 40 otáček za minutu na 1640. Poslechově to znát je, letový čas opět 5:15 a odběr s minimální rezervou. Na čtvrté minutě dvakrát bliknutí, to už jsem se radoval i divil, pak za minuty kontinuální blikání jako varování že nastavená kapacita 3600 je over. Na měřáku bylo naštěstí 18% zbytek a ne ty 4% jako včera, baterka se nabíjela večer 3 hodiny celkem 4232mA a rozdíl na článek se dostal z 0,256V na 0,006V což není špatné, uvidím jak na tom bude dál. Má 182 cyklů, není to žádná mladice
. Měrný odpor se ale zvýšil ze 76 na 127 miliohmů.
Dneska dopo tam byla ta druhá GenAce 5100mAh, hodně foukalo a dvě minuty po startu začaly takové poryvy, že jsem měl z přistání trochu obavy. Na haldě je vedle mého heliportu větší trámová konstrukce, trefit jí bylo by po heli. Průměrný odběr je pořád okolo 48A, maximum při cvaknutí záchrany 180A.
V tabulce jsou posčítané jednotlivé části modelu a varianty, souhrnem lítání bez bambi vaku nebo postřiku je s lehčí baterkou 6,18kg, s bambi vakem 6,56kg bez vody a 8,56kg s plným vakem. S prázdným postřikem 7,4kg - po naplnění start 9,4kg.
Pro srovnání – moje 550 s X-Nova motorem a Stiffenerem má s baterkou 3376gr, novější s MX600 3174gr a 450 PRO má 890gr s baterkou 2200mAh
Maďar podle mě váží určitě míň, přitom má taky maketové doplňky a servo bambi vaku. Sestaveného mi ho váha do pěti kilo nedá, zvážím ho až budu montovat převody V1.
V rámci programování JIVE a vrácení nastavení vysílače jsem ještě trochu snížil otevření regulátoru z 55% na 50% ale podle dat nic moc rozdíl, pouhých 40 otáček za minutu na 1640. Poslechově to znát je, letový čas opět 5:15 a odběr s minimální rezervou. Na čtvrté minutě dvakrát bliknutí, to už jsem se radoval i divil, pak za minuty kontinuální blikání jako varování že nastavená kapacita 3600 je over. Na měřáku bylo naštěstí 18% zbytek a ne ty 4% jako včera, baterka se nabíjela večer 3 hodiny celkem 4232mA a rozdíl na článek se dostal z 0,256V na 0,006V což není špatné, uvidím jak na tom bude dál. Má 182 cyklů, není to žádná mladice
Dneska dopo tam byla ta druhá GenAce 5100mAh, hodně foukalo a dvě minuty po startu začaly takové poryvy, že jsem měl z přistání trochu obavy. Na haldě je vedle mého heliportu větší trámová konstrukce, trefit jí bylo by po heli. Průměrný odběr je pořád okolo 48A, maximum při cvaknutí záchrany 180A.
V tabulce jsou posčítané jednotlivé části modelu a varianty, souhrnem lítání bez bambi vaku nebo postřiku je s lehčí baterkou 6,18kg, s bambi vakem 6,56kg bez vody a 8,56kg s plným vakem. S prázdným postřikem 7,4kg - po naplnění start 9,4kg.
Pro srovnání – moje 550 s X-Nova motorem a Stiffenerem má s baterkou 3376gr, novější s MX600 3174gr a 450 PRO má 890gr s baterkou 2200mAh
Maďar podle mě váží určitě míň, přitom má taky maketové doplňky a servo bambi vaku. Sestaveného mi ho váha do pěti kilo nedá, zvážím ho až budu montovat převody V1.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Helisika je v kupě, zatím jí do vzduchu nepošlu. Kabina vypadá hrozně, navíc jsem zapomněl osadit přistávací reflektor. Zítra má být další Palermo, do konce týdne nebude čas. Tohle chce klídek a dobré podmínky komplexně. Ta váha se mi vůbec nelíbí, ne že by to nemělo výkon ale odběr a letový čas nebudou určitě dobré.
Při sestavování mě doběhlo nekvalitní spájení prodlužovacího kablíku na zadní záblesk na směrovce. Nezkontroloval jsem to jako obvykle, zabudoval mechaniku což není úplně snadné, všechno zapojil a zašroubkoval, pak zjistil že to nejde. Mínusová větev hluchá, všechno ven. Spoj přepájet a zasmrštit, znova osazovat. Na té heli je to samá komplikace i když si za to můžu hlavně sám.
Při sestavování mě doběhlo nekvalitní spájení prodlužovacího kablíku na zadní záblesk na směrovce. Nezkontroloval jsem to jako obvykle, zabudoval mechaniku což není úplně snadné, všechno zapojil a zašroubkoval, pak zjistil že to nejde. Mínusová větev hluchá, všechno ven. Spoj přepájet a zasmrštit, znova osazovat. Na té heli je to samá komplikace i když si za to můžu hlavně sám.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Dnes po ránu jsem byl za Makrem dolítat baterky, vzal jsem Raptora s lebkama a 550. Dost foukalo, teplý vítr s tím pěkně házel. Odlítal jsem atypickou 2x3S 5500mAh, na druhý start tu GensAce 5100mAh, vybitou před dvěma dny nadoraz a nabíjenou proudem 3A celé tři hodiny. Přišlo mi, že svítí zbytečně přední reflektor tak jsem ho chtěl vypnout. Zapomněl jsem který je to spínač a zbrkle sáhnul vedle, naštěstí ve chvíli kdy jsem byl asi ve dvaceti metrech třicet metrů od sebe. Místo vypnutí reflektoru ( což byl navíc ještě jiný spínač než bych zkusil ) jsem cvaknul duplicitní vypnutí motoru nad autorotací ..... Raptor byl blízko křižovatky a spojky na okruh a začal klesat. Okamžitě jsem hodil spínač nahoru a motor do dvou tří vteřin naběhl do plných, ztratil jsem možná pět metrů výšky. Zkoušet to takhle nad zemí, zakufroval jsem a heli nejspíš zbytečně poškodil.
Přehodím druhou GensAce, měřák mi jí vzápětí zachránil. Úplně jsem zapomněl že jsem jí včera dopo vylítal na haldě a už jí nenabíjel. Jak byla logicky studená, měl jsem jí za nabitou, teplotu baterek při výměně hlídám. Roztočím heli, nastoupám asi do metru a vidím ( pozdě ale přece ) že diody od měřáku rychle blikají, hned mi to došlo a přistál jsem. Velká klika, nebýt tam měřák ( je to ten poslední osazovaný nedávno ), určitě bych baterku odrovnal. Lítal bych dál, možná po minutě by začalo být zle protože měla jenom 14%. Před lety jsem přesně takhle zničil starší 6S Rhino 5000mAh 25C v 550.
Tak mě ty dvě eskapády blbosti „nadchly" že jsem radši Raptora uklidil do auta a tři poslední baterky dolítal s 550.
Přehodím druhou GensAce, měřák mi jí vzápětí zachránil. Úplně jsem zapomněl že jsem jí včera dopo vylítal na haldě a už jí nenabíjel. Jak byla logicky studená, měl jsem jí za nabitou, teplotu baterek při výměně hlídám. Roztočím heli, nastoupám asi do metru a vidím ( pozdě ale přece ) že diody od měřáku rychle blikají, hned mi to došlo a přistál jsem. Velká klika, nebýt tam měřák ( je to ten poslední osazovaný nedávno ), určitě bych baterku odrovnal. Lítal bych dál, možná po minutě by začalo být zle protože měla jenom 14%. Před lety jsem přesně takhle zničil starší 6S Rhino 5000mAh 25C v 550.
Tak mě ty dvě eskapády blbosti „nadchly" že jsem radši Raptora uklidil do auta a tři poslední baterky dolítal s 550.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Na Jlog2 jsou obě minely pěkně vidět. Srovnání otáček trvalo 6-7 vteřin hrůzy
. Minimální byly 1120.
Na druhém screenu s vybitou baterkou je na zelené křivce názorně vidět jak rychle jde dolů napětí. Průměrný odběr s laminátovými listy MSC 600mm souměrné je 36A, tedy méně než samotná mechanika do Helisiky. Při zkoušce záchrany ze středních otáček jde odběr z 54A na 122A, otáčky poklesnou z 1590 na 1440.
Na druhém screenu s vybitou baterkou je na zelené křivce názorně vidět jak rychle jde dolů napětí. Průměrný odběr s laminátovými listy MSC 600mm souměrné je 36A, tedy méně než samotná mechanika do Helisiky. Při zkoušce záchrany ze středních otáček jde odběr z 54A na 122A, otáčky poklesnou z 1590 na 1440.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Zkusil jsem porovnat Helisiku a Maďara. Bez listů a baterky ( LiPo6S a LiFe 2S na světla ) váží obě 5 kilo, na osobní váze kdy model držím to není tak přesné protože nemám digitální váhu. Může tam být rozdíl pár desítek gramů navíc u Helisiky, nic víc.
To je celkem dobrá informace protože jak lítá Maďar vím dobře, je o dost těžší než byl Aeropower z něhož vznikl opravou. Servo na bambi vak plus maketové rámy, narostlo to. Helisika se zdála být mnohem těžší což se nepotvrdilo. A to má navíc modul s elektronikou na čerpadlo který si musí vozit pořád stejně jako servo na bambi vak. To je ta pozitivní stránka věci. Naopak horší je nárůst u postřiku který má 3,2x vyšší hmotnost než prázdný bambi vak a celková maximání váha s vodou na postřik může být 9,76kilo. To už je dost, na druhou stranu takto to na Lipencích lítalo v pohodě, narostlo to o tmelení a barvy, složená kabina bude mít taky nějaké gramy navíc. Zřejmě baterka nedá dvě naplnění na jeden let nebo 8x naplnit a vylít bambi vak ale co už bych tak chtěl.
Souměrné laminátové listy MSC 570mm jsou o něco těžší, mají 588 gramů oproti 508 gramům u 600mm polo souměrným Helitec. Co se dá ušetřit je vyřadit malou LiFe2S 2100mAh na světla, u Maďara ale sloužila jako část užitečného balastu na dovážení takže minimálně v jeho případě se bude vozit dál, vlastně i další balast olova na který jsem zapomněl a sice 246 gramů. Pokud to bude potřebovat i Helisika jsem s postřikem a vodou bez pár gramů na deseti kilech....... Když tohle spadne, není co opravovat.
Raptor má bez listí a baterky 3606gr, s MSC a nejtěžší baterkou 2x3S 55000mAh má 5,118kg. S nejlehčí baterkou se dostane pod 5 kilo na 4,965kg. Na takovou váhu pořád hodně baští.
To je celkem dobrá informace protože jak lítá Maďar vím dobře, je o dost těžší než byl Aeropower z něhož vznikl opravou. Servo na bambi vak plus maketové rámy, narostlo to. Helisika se zdála být mnohem těžší což se nepotvrdilo. A to má navíc modul s elektronikou na čerpadlo který si musí vozit pořád stejně jako servo na bambi vak. To je ta pozitivní stránka věci. Naopak horší je nárůst u postřiku který má 3,2x vyšší hmotnost než prázdný bambi vak a celková maximání váha s vodou na postřik může být 9,76kilo. To už je dost, na druhou stranu takto to na Lipencích lítalo v pohodě, narostlo to o tmelení a barvy, složená kabina bude mít taky nějaké gramy navíc. Zřejmě baterka nedá dvě naplnění na jeden let nebo 8x naplnit a vylít bambi vak ale co už bych tak chtěl.
Souměrné laminátové listy MSC 570mm jsou o něco těžší, mají 588 gramů oproti 508 gramům u 600mm polo souměrným Helitec. Co se dá ušetřit je vyřadit malou LiFe2S 2100mAh na světla, u Maďara ale sloužila jako část užitečného balastu na dovážení takže minimálně v jeho případě se bude vozit dál, vlastně i další balast olova na který jsem zapomněl a sice 246 gramů. Pokud to bude potřebovat i Helisika jsem s postřikem a vodou bez pár gramů na deseti kilech....... Když tohle spadne, není co opravovat.
Raptor má bez listí a baterky 3606gr, s MSC a nejtěžší baterkou 2x3S 55000mAh má 5,118kg. S nejlehčí baterkou se dostane pod 5 kilo na 4,965kg. Na takovou váhu pořád hodně baští.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Se záletem Helisiky čekám na lepší podmínky, dnes foukalo a na Lipencích si zalítal Maďar. Vzal jsem oboje listy, dvě baterky s laminátovými souměrnými 570mm MSC, pak tři baterky s polo souměrnými 60mm Helitec s pruhy podle předlohy. K velkému překvapení se žádné piruety nekonaly a vrtulka drží obstojně, to co jsem zažil před rokem na Kuchaříku se zřejmě vztahovalo k uzoučkým Spin Blades, jinak si to nedovedu vysvětlit.
Nevidím důvod to rozebírat a montovat převody V1, to co se mi na letovém projevu nelíbí s převody nesouvisí. Jednak opticky rušivé stranové vibrace na stabilizátorech, druhak pohupování a takový celkový neklid. Dnes hrál roli vítr, za bezvětří to také neletí čistě a hladce.
Podle Jlogu se žravost obou typů listů prakticky neliší, průměr je pokaždé mezi 32-33A při šesti minutách letu. maximální odběr při záchraně kdy se ocas vychýlí do strany jenom nepatrně a víc z nízkých otáček jak se prudce zvednou. Ve vysílači je u Iddle3 ( stabilizace + záchrana ) maximum otáček. Odběr se v takovou chvíli dostává max. na 100A, častěji okolo 80-90A. Nízké otáčky jsou podle baterky 1230-1250, střední 1300-1330 a nejvyšší už moc nevzrostou, 1360 až 1420 ale to už je nerovnoměrná pila a ne rovná křivka. Na páté baterce jsem lítal až do signalizace vyčerpání limitu kdy začne blikat soustavně, čas 6:43 a odebraná kapacita 3340mA místo 2970-3150 u šesti minut letu. S laminátovými listy je to víc měkké, za větru už to i vadí. Možná budou dobré na bambi vak nad vodou.
Můžu vyrobit kliky a opravit jeden závěs předního okna, jinak je to letuschopné a mechaniku vyndávat nemusím. Dnes jsem tam měl balast 250gramů na baterce, pořád mi přijde že je to málo. Teď to chce víc lítat, zažít si to. Pak teprve zkusím bambi vak na vodě.
Promýšlím spojení prosklené a lakované části kabiny, uvidím ještě jak to v Miferu dopadne nebo dopadlo pokud na tom dělali před dovolenou. První nápad vlepit do lakované kostry zápustné šroubky M2 hlavičkou dolů vteřinovým lepidlem, pak to vyplnit okolo polyesterovým tmelem a po vybroušení se srovnáním oblouků nasadit PETG čirou část, dát matičky a třeba krycí plech má jeden háček. Je to uzavřený tvar s úhlem menším než 90 stupňů což znamená že to na vystouplé šroubky vůbec nemusím nasadit, mnohem lepší by bylo zalepit matičky a zevnitř dávat skrz PETG šroubky. A zase, těžko odhadnout délku šroubků, taky se matičky při zalepení nejspíš vyplní lepidlem a je hotovo. Pak mě napadlo udělat do PETG v určitém intervalu a směrech 3mm otvory. Těmi bych po vycentrování a zajištění páskou proti posunutí obou částí vtlačil menší množství tavné pájky, závěrem pistoli přizvednout což by vytvořilo něco jako hlavičku nýtu. Pro rozebrání stačí dostat k tomu trochu lihu. Na koncích nějaký šroub být může.
Nevidím důvod to rozebírat a montovat převody V1, to co se mi na letovém projevu nelíbí s převody nesouvisí. Jednak opticky rušivé stranové vibrace na stabilizátorech, druhak pohupování a takový celkový neklid. Dnes hrál roli vítr, za bezvětří to také neletí čistě a hladce.
Podle Jlogu se žravost obou typů listů prakticky neliší, průměr je pokaždé mezi 32-33A při šesti minutách letu. maximální odběr při záchraně kdy se ocas vychýlí do strany jenom nepatrně a víc z nízkých otáček jak se prudce zvednou. Ve vysílači je u Iddle3 ( stabilizace + záchrana ) maximum otáček. Odběr se v takovou chvíli dostává max. na 100A, častěji okolo 80-90A. Nízké otáčky jsou podle baterky 1230-1250, střední 1300-1330 a nejvyšší už moc nevzrostou, 1360 až 1420 ale to už je nerovnoměrná pila a ne rovná křivka. Na páté baterce jsem lítal až do signalizace vyčerpání limitu kdy začne blikat soustavně, čas 6:43 a odebraná kapacita 3340mA místo 2970-3150 u šesti minut letu. S laminátovými listy je to víc měkké, za větru už to i vadí. Možná budou dobré na bambi vak nad vodou.
Můžu vyrobit kliky a opravit jeden závěs předního okna, jinak je to letuschopné a mechaniku vyndávat nemusím. Dnes jsem tam měl balast 250gramů na baterce, pořád mi přijde že je to málo. Teď to chce víc lítat, zažít si to. Pak teprve zkusím bambi vak na vodě.
Promýšlím spojení prosklené a lakované části kabiny, uvidím ještě jak to v Miferu dopadne nebo dopadlo pokud na tom dělali před dovolenou. První nápad vlepit do lakované kostry zápustné šroubky M2 hlavičkou dolů vteřinovým lepidlem, pak to vyplnit okolo polyesterovým tmelem a po vybroušení se srovnáním oblouků nasadit PETG čirou část, dát matičky a třeba krycí plech má jeden háček. Je to uzavřený tvar s úhlem menším než 90 stupňů což znamená že to na vystouplé šroubky vůbec nemusím nasadit, mnohem lepší by bylo zalepit matičky a zevnitř dávat skrz PETG šroubky. A zase, těžko odhadnout délku šroubků, taky se matičky při zalepení nejspíš vyplní lepidlem a je hotovo. Pak mě napadlo udělat do PETG v určitém intervalu a směrech 3mm otvory. Těmi bych po vycentrování a zajištění páskou proti posunutí obou částí vtlačil menší množství tavné pájky, závěrem pistoli přizvednout což by vytvořilo něco jako hlavičku nýtu. Pro rozebrání stačí dostat k tomu trochu lihu. Na koncích nějaký šroub být může.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
S otáčkama se vracím do srpna a září 2017. Napřed bylo přivírání regulátoru na 40% 1530ot., 34% 1450ot., 30% 1400ot., pak točítkem po zoubku 26% 1360ot., 23% 1325ot., 20% 1280ot. a nakonec 16% 1240ot.. To je hodnota, na jaké jede teď u Maďara motor 670KV ale při 60% otevření regulátoru, maximum co motor dá je lehce nad 1400 otáček. Takže 16% vs. 60%. Tehdy to pkotatko hned vyhodnotil na jiný motor a model si tím otevřel cestu k maketovému lítání.
Aeropower ale neměl žádné přídavné maketové doplňky a byl tedy lehčí, u Maďara i Helisiky je to jiné. U obou servo na bambivak, u Maďara rámy na reflektor a IR, postřik u Helisiky váží ještě víc. Když nádrže naplním dvěma litry vody, model má skoro nebo deset kilo, s bambi vakem možná o kilo méně. Těch 1240 otáček je tedy nesmysl. Tam bych to viděl spíš okolo 1400 otáček a 30% na reglu, to by měl JIVE ještě zvládnout. Maďar s bambi vakem využije spíš maximum 1400. Po záletu začnu tedy testovat přivírání regulátoru.
Aeropower ale neměl žádné přídavné maketové doplňky a byl tedy lehčí, u Maďara i Helisiky je to jiné. U obou servo na bambivak, u Maďara rámy na reflektor a IR, postřik u Helisiky váží ještě víc. Když nádrže naplním dvěma litry vody, model má skoro nebo deset kilo, s bambi vakem možná o kilo méně. Těch 1240 otáček je tedy nesmysl. Tam bych to viděl spíš okolo 1400 otáček a 30% na reglu, to by měl JIVE ještě zvládnout. Maďar s bambi vakem využije spíš maximum 1400. Po záletu začnu tedy testovat přivírání regulátoru.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Helisika si dnes prvně zalítala, vypadá dobře. Tím ovšem pozitivní stránka dne končí. Žádný ze tří startů jsem nedokončil, naštěstí se mi daří kombinací dat z JLOG2 a videa najít snad vše podstatné a trochu se v tom zorientovat.
Jedna věc je testovat mechaniku jako holátko bez trupu, druhá mít s trupem vzletovou váhu lehce přes 6 kilo. Navíc jsem se rovnou rozhodl jít na křivce plynu dolů tak jak jsem to četl v záznamech z roku 2017 než přišel do mechaniky motor 670KV a nevylučuji že mě čeká repete.
Na vysílači jsem ještě doma snížil výrazně PIT THR z 50/60/70% na 40/50/65%, pouze Idleup3 pro záchranu zůstalo 75 resp. 70%. Čekal jsem zázraky, slibně to vypadalo čtyři a půl minuta na první baterce. Letělo to pěkně, výkon tak akorát s tím že jsem začal na 50% a 1580ot. a pak snížil na 40% a 1480ot. Z nich jsem zkoušel záchranu, pak lítal v klidu dál a po dalším pokusu lehce nastoupat najednou diody měřáku na bocích rychle zablikaly ( skokový pokles napětí baterky ), motor začal evidentně ztrácet otáčky a bylo jasné že regulátor samovolně snižuje výkon. Celkem rychle jsem přistál, naštěstí bez karambolu ve vyšší trávě kde má heli tendenci zakopnout a převrátit se. Tím že tam byla baterka GensAce1 která je starší, má 178 cyklů a před pár dny jsem ji na Raptorovi ošklivě vybil na 4%, napadlo mě že asi odešel jeden článek, baterka jde do kopru a proto jsem musel na zem. Při výměně další baterky GensAce2 jsem zkoušel rukou teplotu chladiče na regulátoru Kontronik JIVE, byl tak horký že se na něm nedala nechat ruka, to se nikdy nestává. V úvahu tedy připadalo i přehřátí reglu, dost možná že jsem lítal na 40% s menším otevřením reglu kdy se víc hřeje.
To se teď večer po načtení Jlog2 potvrdilo. Při prvním startu se odebralo za 4:40 letu 3450mA, průměrný odběr za letu 45-50A což je hodně, na druhou stranu na Haldě bez trupu to bylo 44A a při záchraně 180A. V trupu je maximum 112A a 1790otáček, klíčová je ovšem křivka teploty. Při startu je Temp PA 30st., postupně leze nahoru, před zkouškou záchrany už je 85st a pak opět stoupá. Odpojení resp. skokové snížení výkonu nastává podle zobrazení v LogView přesně po dosažení teploty 101st Celsia. Tím že se to stalo asi 12 metrů ode mne, reagoval jsem rychle a do deseti vteřin motor po dosednutí vypnul.
Druhý start byl jako přes kopírák. Začal jsem opatrněji na 40%, pak dal 50%. Jive si proměřuje baterky a podle toho roztočí motor. Protože je GensAce2 asi tvrdší, 40% bylo 1580ot takže +100ot a 50% 1710ot. Každopádně opět rozhodla teplota. JIVE se nestihl ochladit, začal na 58st a po dvou minutách letu dosáhl opět teploty 101st Celsia a odpojil......... To už bylo o něco horší, byl jsem mnohem dál a pod sebou, podařilo se mi vrátit se nahoru blíž a bokem přistát. Od prvního poklesu po úplné zastavení motoru je to 30 vteřin, výkon jde lineárně dolů s tím že heli s takovou vahou se udrží ve vzduchu max. 15-20 vteřin. Přistání žádná paráda ale na to se nehrálo, bylo to celé a bez bouchnutí o zem. Při tomhle startu jsem nezkoušel žádné větší stoupání a max. odběr byl 75A, průměr opět okolo 50A.
Regl opět horký, začalo mi docházet že to nějak souvisí i s omezením jeho otevření. Nechal jsem tedy Helisiku stranou vychladnout, baterku a jednu další jsem odlítal s Maďarem. Piruetu přece jenom udělá pokud je to z úplného visu, ne že ne ale je to spíš hypotetická situace, prostě to chce držet spínač a nechat heli až se z problému vyhrabe sama.
Na vysílači jsem změnil THR křivku na 60/65/70% a s tím, že to nechám holt ve vyšších otáčkách. Pan Vorel mi k jejich laminátům řekl že garantují 1800 otáček ale 2000 by jim určitě nedával. Let trval 3:50 a skončil opět odpojením regulátoru. Teplota na začátku 36st, jakmile dosáhla 101st tak konec. Odlítáno 3350mA, 60% THR bylo 1785ot a 65% 1850ot. To už je opravdu hodně, z Heli jde trochu strach a podle zvuku listů to je zhruba bezpečné maximum, rozhodně ne optimální stav. Při záchraně ze středních otáček odběr 138A.
Teď co s tím. Model vypadá dobře ale pohon je úplně špatně. Budu to muset pořádně promyslet a poradit se. Paradoxně se uzavřela cesta ponechat motor 1000KV a JIVE 80, prostě to nedává. Nebyl to nejteplejší den, možná by se to nestalo až bude chladno ale to není řešení. Cest je několik, ostatní řešení - jako třeba vrátit tam dvoulist zavrhuju předem. Už jsem zainvestoval do pětilisté verze, chybí pouze třetí sada listů.
1/ Vyrobit aktivní chlazení regulátoru ventilátorem - při prakticky uzavřeném trupu s minimálním prouděním jedině nahoře mezi hrbem a výdechem trysky vzadu tomu nedávám moc šanci.
2/ koupit výkonnější regulátor 120A ( cena 11 000,00 je ovšem hrozná )
3/ koupit další motor 670KV ( cena 6 300,00 a udělal z Helisiky výkonnostně i letově Maďara. Motor 670KV má max. odběr 80A, max. trvalý výkon 3000W a špičkový 4000W. To je víc než motor 1000KV, který má sice max. odběr 100A ale výkon 2200W resp. 2800W. 670KV tedy točí míň ale je výkonnější ( a dražší
). Přijde mi lepší ušetřit 4700 ze regl 120A a dát motor 670KV na který regulátor 80+LV tak tak ale stačí. Akorát si nejsem jistý jestli tam nebyl podmínkou regl JIVE80+HV ( lze to použít i na 12S ), který mám tuším jenom jeden, ostatní jsou všechny 80+LV. Ale možná si to pletu a ten +HV jsem zvažoval pokud bych dal 2x6S baterku jako 12S. To padlo kvůli váze.
Maďar s Bavarian Demonem a motorem 670KV letí pěkně, myslím že VBar je ale ještě lepší a kombinace X-NOVA + řídící jednotka VBar Neo by byla výborná. Háček je ta moje "hmotnostní nadstavba". Maďar si dobře poradí s bambi vakem plným vody což je 2,4 kila navíc. Chce to raději střední otáčky. Jenomže postřik má ještě o 0,9 kila víc, s vodou má celkem 3,3 kila. Nabízí se varianta opět ..... vyndat obě mechaniky, dát tu z Maďara s motorem 670KV do Helisiky a vyzkoušet to. Případně zvyšovat množství vody až na maximum a testovat výkon i nezbytnou rezervu.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LXedG4swRJ8[/youtube]
První start
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vlX5Y79DKl4[/youtube]
Třetí start
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4mYkvFKnisQ[/youtube]
Maďar
Helisika ještě není finální, má špatnou kabinu ( poškozené zasklení ), nemá přistávací reflektor, držáky zpětného zrcátka jsou provizorní, chybí jí černé listy se žlutým koncem. Až bude mít i černé lesklé nádrže, čerpadlo a stříbrné ráhno bude výraznější.
Jedna věc je testovat mechaniku jako holátko bez trupu, druhá mít s trupem vzletovou váhu lehce přes 6 kilo. Navíc jsem se rovnou rozhodl jít na křivce plynu dolů tak jak jsem to četl v záznamech z roku 2017 než přišel do mechaniky motor 670KV a nevylučuji že mě čeká repete.
Na vysílači jsem ještě doma snížil výrazně PIT THR z 50/60/70% na 40/50/65%, pouze Idleup3 pro záchranu zůstalo 75 resp. 70%. Čekal jsem zázraky, slibně to vypadalo čtyři a půl minuta na první baterce. Letělo to pěkně, výkon tak akorát s tím že jsem začal na 50% a 1580ot. a pak snížil na 40% a 1480ot. Z nich jsem zkoušel záchranu, pak lítal v klidu dál a po dalším pokusu lehce nastoupat najednou diody měřáku na bocích rychle zablikaly ( skokový pokles napětí baterky ), motor začal evidentně ztrácet otáčky a bylo jasné že regulátor samovolně snižuje výkon. Celkem rychle jsem přistál, naštěstí bez karambolu ve vyšší trávě kde má heli tendenci zakopnout a převrátit se. Tím že tam byla baterka GensAce1 která je starší, má 178 cyklů a před pár dny jsem ji na Raptorovi ošklivě vybil na 4%, napadlo mě že asi odešel jeden článek, baterka jde do kopru a proto jsem musel na zem. Při výměně další baterky GensAce2 jsem zkoušel rukou teplotu chladiče na regulátoru Kontronik JIVE, byl tak horký že se na něm nedala nechat ruka, to se nikdy nestává. V úvahu tedy připadalo i přehřátí reglu, dost možná že jsem lítal na 40% s menším otevřením reglu kdy se víc hřeje.
To se teď večer po načtení Jlog2 potvrdilo. Při prvním startu se odebralo za 4:40 letu 3450mA, průměrný odběr za letu 45-50A což je hodně, na druhou stranu na Haldě bez trupu to bylo 44A a při záchraně 180A. V trupu je maximum 112A a 1790otáček, klíčová je ovšem křivka teploty. Při startu je Temp PA 30st., postupně leze nahoru, před zkouškou záchrany už je 85st a pak opět stoupá. Odpojení resp. skokové snížení výkonu nastává podle zobrazení v LogView přesně po dosažení teploty 101st Celsia. Tím že se to stalo asi 12 metrů ode mne, reagoval jsem rychle a do deseti vteřin motor po dosednutí vypnul.
Druhý start byl jako přes kopírák. Začal jsem opatrněji na 40%, pak dal 50%. Jive si proměřuje baterky a podle toho roztočí motor. Protože je GensAce2 asi tvrdší, 40% bylo 1580ot takže +100ot a 50% 1710ot. Každopádně opět rozhodla teplota. JIVE se nestihl ochladit, začal na 58st a po dvou minutách letu dosáhl opět teploty 101st Celsia a odpojil......... To už bylo o něco horší, byl jsem mnohem dál a pod sebou, podařilo se mi vrátit se nahoru blíž a bokem přistát. Od prvního poklesu po úplné zastavení motoru je to 30 vteřin, výkon jde lineárně dolů s tím že heli s takovou vahou se udrží ve vzduchu max. 15-20 vteřin. Přistání žádná paráda ale na to se nehrálo, bylo to celé a bez bouchnutí o zem. Při tomhle startu jsem nezkoušel žádné větší stoupání a max. odběr byl 75A, průměr opět okolo 50A.
Regl opět horký, začalo mi docházet že to nějak souvisí i s omezením jeho otevření. Nechal jsem tedy Helisiku stranou vychladnout, baterku a jednu další jsem odlítal s Maďarem. Piruetu přece jenom udělá pokud je to z úplného visu, ne že ne ale je to spíš hypotetická situace, prostě to chce držet spínač a nechat heli až se z problému vyhrabe sama.
Na vysílači jsem změnil THR křivku na 60/65/70% a s tím, že to nechám holt ve vyšších otáčkách. Pan Vorel mi k jejich laminátům řekl že garantují 1800 otáček ale 2000 by jim určitě nedával. Let trval 3:50 a skončil opět odpojením regulátoru. Teplota na začátku 36st, jakmile dosáhla 101st tak konec. Odlítáno 3350mA, 60% THR bylo 1785ot a 65% 1850ot. To už je opravdu hodně, z Heli jde trochu strach a podle zvuku listů to je zhruba bezpečné maximum, rozhodně ne optimální stav. Při záchraně ze středních otáček odběr 138A.
Teď co s tím. Model vypadá dobře ale pohon je úplně špatně. Budu to muset pořádně promyslet a poradit se. Paradoxně se uzavřela cesta ponechat motor 1000KV a JIVE 80, prostě to nedává. Nebyl to nejteplejší den, možná by se to nestalo až bude chladno ale to není řešení. Cest je několik, ostatní řešení - jako třeba vrátit tam dvoulist zavrhuju předem. Už jsem zainvestoval do pětilisté verze, chybí pouze třetí sada listů.
1/ Vyrobit aktivní chlazení regulátoru ventilátorem - při prakticky uzavřeném trupu s minimálním prouděním jedině nahoře mezi hrbem a výdechem trysky vzadu tomu nedávám moc šanci.
2/ koupit výkonnější regulátor 120A ( cena 11 000,00 je ovšem hrozná )
3/ koupit další motor 670KV ( cena 6 300,00 a udělal z Helisiky výkonnostně i letově Maďara. Motor 670KV má max. odběr 80A, max. trvalý výkon 3000W a špičkový 4000W. To je víc než motor 1000KV, který má sice max. odběr 100A ale výkon 2200W resp. 2800W. 670KV tedy točí míň ale je výkonnější ( a dražší
Maďar s Bavarian Demonem a motorem 670KV letí pěkně, myslím že VBar je ale ještě lepší a kombinace X-NOVA + řídící jednotka VBar Neo by byla výborná. Háček je ta moje "hmotnostní nadstavba". Maďar si dobře poradí s bambi vakem plným vody což je 2,4 kila navíc. Chce to raději střední otáčky. Jenomže postřik má ještě o 0,9 kila víc, s vodou má celkem 3,3 kila. Nabízí se varianta opět ..... vyndat obě mechaniky, dát tu z Maďara s motorem 670KV do Helisiky a vyzkoušet to. Případně zvyšovat množství vody až na maximum a testovat výkon i nezbytnou rezervu.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LXedG4swRJ8[/youtube]
První start
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vlX5Y79DKl4[/youtube]
Třetí start
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4mYkvFKnisQ[/youtube]
Maďar
Helisika ještě není finální, má špatnou kabinu ( poškozené zasklení ), nemá přistávací reflektor, držáky zpětného zrcátka jsou provizorní, chybí jí černé listy se žlutým koncem. Až bude mít i černé lesklé nádrže, čerpadlo a stříbrné ráhno bude výraznější.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Pro jistotu to zopakuji a vyzkouším i listy Helitec ale od toho si moc neslibuju, u Maďara před pár dny na Lipencích byl odběr v obou případech průměrný 30-32A.
Dát nad chladič JIVE počítačový ventilátor se mi zdá jako nedostatečné, chladič je navíc docela malý. Kontaktní překrytí hliníkovým páskem odebírá část tepla, nestačí to. K ventilátoru bych musel dostat proudící vzduch, to je nereálné.
Kupovat regl 120A za 11 tisíc se mi vysloveně nechce, navíc by to pořád točilo moc otáček což se k modelu úplně nehodí. Pokud bych to zvládl s motorem 670KV bylo by to ve výsledku elegantnější řešení. Má sice jenom 670otáček na Volt ale deklarovaný výkon 3000W až 4000W špičkově je výrazně větší než u motoru 1000KV kde je to 2200W až 2800W. Základní výkon 670KV je tak o 200W vyšší než špičkový u 1000KV. Když si převedu výkon na váhu, 670KV má při šesti kilech heli ( základ bez bambi nebo postřiků ) 500W na kilo, motor 1000KV má 367W na kilo. S postřikem má heli 9,5kila, u motorů je to pak 316W pro 670KV vs 232W pro 1000KV.
Porovnával jsem spoustu Jlogů. Maďar s 670KV má v základu bez bambi průměrný odběr 30-32A a točí 1240 otáček na 60% Throttle. Teplota PA se nedostane nad 60st Celsia i když včera jsem to zrovna neměřil, nechal jsem doma mikro SD kartu kde je jiný config soubor na převodové poměry. Určitě je tam rezerva. Dvoulist měl i s motorem 1000KV menší odběr, průměrně 32A a 58st Celsia teplota, letělo to perfektně ( bambi i postřik ) ale k dvoulistu se vracet pokud možno nechci, je to až ta nejzazší varianta.
Helisika s motorem 1000KV má v základu při 40-50% Throttle průměrný odběr 45-50A, při 60-65% Throttle má už 50-52A a teplota vyletí ze 30 až na 101st Celsia…..
Říkal jsem si jestli není vadný JIVE ale spíš ne. Když načtu pár posledních logů Raptora kde je taky motor s 1000KV ( Kontronik PYRO ) a Throttle 55/60% točí 1590/1640 otáček, průměrný odběr mnohem lehčího modelu je sice jenom 36A ale teplota PA je 85st Celsia, při posledním letu kdy jsem omylem odpojil motor to bylo dokonce 89-90 st. Celsia a byl jsem tedy kousek od odpojení. Z baterky odebráno 2950mA, letět déle tak podle křivky PA k tomu dojít mohlo. A bylo dost horko.
Asi zkusím ještě jednu sérii lítání s listy Helitec a blíž u sebe abych stihl sednout při omezení JIVE. Žádné záchrany a prudké kolektivy. Problém je, že s bambi nad vodou jde odběr určitě nahoru a nesmí nastat situace že to odpojí. Jedna věc je mít kolem louku a mraky místa jako včera, druhá být u rybníka…. Prostě tam nesmí být ani malá „šance" na podobný malér.
Nejspíš mi nezbude než mechaniky přehodit resp. dát tu z Maďara do Helisiky. Je to dost otrava, nezaměnit díly kde jsou bodce skrz zadní přepážku v jiné poloze, pak se liší rozteč v hrbu a jeho otvory. Je to dost otravná práce, jinou a lepší možnost ale nemám. Vlastně za ní můžu být rád
.
Dát nad chladič JIVE počítačový ventilátor se mi zdá jako nedostatečné, chladič je navíc docela malý. Kontaktní překrytí hliníkovým páskem odebírá část tepla, nestačí to. K ventilátoru bych musel dostat proudící vzduch, to je nereálné.
Kupovat regl 120A za 11 tisíc se mi vysloveně nechce, navíc by to pořád točilo moc otáček což se k modelu úplně nehodí. Pokud bych to zvládl s motorem 670KV bylo by to ve výsledku elegantnější řešení. Má sice jenom 670otáček na Volt ale deklarovaný výkon 3000W až 4000W špičkově je výrazně větší než u motoru 1000KV kde je to 2200W až 2800W. Základní výkon 670KV je tak o 200W vyšší než špičkový u 1000KV. Když si převedu výkon na váhu, 670KV má při šesti kilech heli ( základ bez bambi nebo postřiků ) 500W na kilo, motor 1000KV má 367W na kilo. S postřikem má heli 9,5kila, u motorů je to pak 316W pro 670KV vs 232W pro 1000KV.
Porovnával jsem spoustu Jlogů. Maďar s 670KV má v základu bez bambi průměrný odběr 30-32A a točí 1240 otáček na 60% Throttle. Teplota PA se nedostane nad 60st Celsia i když včera jsem to zrovna neměřil, nechal jsem doma mikro SD kartu kde je jiný config soubor na převodové poměry. Určitě je tam rezerva. Dvoulist měl i s motorem 1000KV menší odběr, průměrně 32A a 58st Celsia teplota, letělo to perfektně ( bambi i postřik ) ale k dvoulistu se vracet pokud možno nechci, je to až ta nejzazší varianta.
Helisika s motorem 1000KV má v základu při 40-50% Throttle průměrný odběr 45-50A, při 60-65% Throttle má už 50-52A a teplota vyletí ze 30 až na 101st Celsia…..
Říkal jsem si jestli není vadný JIVE ale spíš ne. Když načtu pár posledních logů Raptora kde je taky motor s 1000KV ( Kontronik PYRO ) a Throttle 55/60% točí 1590/1640 otáček, průměrný odběr mnohem lehčího modelu je sice jenom 36A ale teplota PA je 85st Celsia, při posledním letu kdy jsem omylem odpojil motor to bylo dokonce 89-90 st. Celsia a byl jsem tedy kousek od odpojení. Z baterky odebráno 2950mA, letět déle tak podle křivky PA k tomu dojít mohlo. A bylo dost horko.
Asi zkusím ještě jednu sérii lítání s listy Helitec a blíž u sebe abych stihl sednout při omezení JIVE. Žádné záchrany a prudké kolektivy. Problém je, že s bambi nad vodou jde odběr určitě nahoru a nesmí nastat situace že to odpojí. Jedna věc je mít kolem louku a mraky místa jako včera, druhá být u rybníka…. Prostě tam nesmí být ani malá „šance" na podobný malér.
Nejspíš mi nezbude než mechaniky přehodit resp. dát tu z Maďara do Helisiky. Je to dost otrava, nezaměnit díly kde jsou bodce skrz zadní přepážku v jiné poloze, pak se liší rozteč v hrbu a jeho otvory. Je to dost otravná práce, jinou a lepší možnost ale nemám. Vlastně za ní můžu být rád
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Měl bych několik připomínek:
Byl bych hodně opatrný při létání s regulátorem otevřeným okolo 50%. Je to nejvíc nepříznivá pracovní oblast FETů v regulátoru. S tím nic nezmůžou ani u kontroniků. Ideálně by to mohlo být okolo 80% nebo alespoň 75%, kdy je ještě dost prostoru pro regulaci a regulátor tolik netopí. Viz např. http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=107&t=12561
Je potřeba si uvědomit, že otevření regulátoru na 50% vlastně jakoby sníží napětí aku, cca na těch 50%, výkon se pak dohání vyšším proudem. To je problém všech maket postavených na bázi sportovních mechanik, které jsou zpřevodované pro dvojlist a výrazně vyšší otáky, než jsou optimální pro let, aby bylo kde brát energii do prudkých obratů.
Maketová mechanika u větších maket je optimálně zpřevodovaná třeba 1:20 nebo 1:30, někdy klidně i víc, pokud se má létat opravdu maketově na velmi nízkých otáčkách. Pilot ale musí být velmi velmi zkušený, špatně se létá v nárazovém větru, je patrný přechod do šikmého obtékání na což se musí dávat velký pozor, hrozí přetažení rotoru a udušení pohonu a pád při přiblížení. Na berličky typu záchrany pak právě ani není výkonově moc prostoru, tak jako na reálné heli. Letový projev za to ale stojí. Často se říká, že aby maketa krásně létala, musí mít zatížený rotor, to je jen polovina pravdy, chybí duležitý dodatek, že to zatížení rotoru by mělo být úměrně vyvozené také létáním na nízkých otáčkách, nikoliv tím, že pod kapotu přibalím pro jistotu cihlu. Maketa má být "na kila" samozřejmě co nejlehčí, rotor se musí "zatížit" tím, že se provozuje na nízkých otáčkách, aby listy opisovali rozevřený kužel. Prakticky to lze provést jen se správně zpřevodovanou mechanikou, která pak může být mnohem subtilnější a lehčí motor, problém je, že se obtížně obstarává...zásadní je to typů jako Bell JetRanger, Iroquois, 47, AH-1 Cobra apod. a modelů středních a těžkých vrtulníků, ty jsou na sportovních mechanikách docela parodie. Naštěstí některé typy mají v reálu rychloběžné rotory. MD530 je z tohoto pohledu velmi šťastný typ, v reálu točí vzhledem k průměru rotoru hodně, okolo 475 až 500RPM při vzletu. Podobně je na tom i Hughes/Schweizer 300. Nebo i EC/H135 je na tom slušně, má tuším stabilně 395RPM. Tyto typy se dynamikou pohybu i zvukem víc blíží modelovému letovému projevu sportovních mechanik. Opačným extrémem je pak AH1 Cobra
Nešlo by na motor vložit redukční převodovku, jako kdysi bývala u stejnosměrných elektromotorů a upravit tak převod? Např. 1:2 a na ni dát o něco větší pastorek, než je na motoru nyní, aby výsledná redukce byla třeba 70% současného stavu?
Také bych zvážil starty z nepokosené plochy, sice je rotor celkem vysoko, ale zachycení NR nebo vrtulkou o porost vidím jako obrovské riziko. Nevím jak to zvládá Demon resp. VBar. To by zajímalo i mne. Jak moc je který systém odolný např. při kontaktu ližin o zem nebo o porost. Některé starší systémy se chovaly velmi záludně, snažili se se zemí přetahovat, což končilo přemetem na zemi...
A jedna vlastenecká poznámka, škoda, že ta oranžová není našich v barvách OK-HCA nebo OK-HCF
v posledních letech je u nás registrovaných několik exemplářů. https://helidat.cz/DB_typ.php?typ=H500
Byl bych hodně opatrný při létání s regulátorem otevřeným okolo 50%. Je to nejvíc nepříznivá pracovní oblast FETů v regulátoru. S tím nic nezmůžou ani u kontroniků. Ideálně by to mohlo být okolo 80% nebo alespoň 75%, kdy je ještě dost prostoru pro regulaci a regulátor tolik netopí. Viz např. http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=107&t=12561
Je potřeba si uvědomit, že otevření regulátoru na 50% vlastně jakoby sníží napětí aku, cca na těch 50%, výkon se pak dohání vyšším proudem. To je problém všech maket postavených na bázi sportovních mechanik, které jsou zpřevodované pro dvojlist a výrazně vyšší otáky, než jsou optimální pro let, aby bylo kde brát energii do prudkých obratů.
Maketová mechanika u větších maket je optimálně zpřevodovaná třeba 1:20 nebo 1:30, někdy klidně i víc, pokud se má létat opravdu maketově na velmi nízkých otáčkách. Pilot ale musí být velmi velmi zkušený, špatně se létá v nárazovém větru, je patrný přechod do šikmého obtékání na což se musí dávat velký pozor, hrozí přetažení rotoru a udušení pohonu a pád při přiblížení. Na berličky typu záchrany pak právě ani není výkonově moc prostoru, tak jako na reálné heli. Letový projev za to ale stojí. Často se říká, že aby maketa krásně létala, musí mít zatížený rotor, to je jen polovina pravdy, chybí duležitý dodatek, že to zatížení rotoru by mělo být úměrně vyvozené také létáním na nízkých otáčkách, nikoliv tím, že pod kapotu přibalím pro jistotu cihlu. Maketa má být "na kila" samozřejmě co nejlehčí, rotor se musí "zatížit" tím, že se provozuje na nízkých otáčkách, aby listy opisovali rozevřený kužel. Prakticky to lze provést jen se správně zpřevodovanou mechanikou, která pak může být mnohem subtilnější a lehčí motor, problém je, že se obtížně obstarává...zásadní je to typů jako Bell JetRanger, Iroquois, 47, AH-1 Cobra apod. a modelů středních a těžkých vrtulníků, ty jsou na sportovních mechanikách docela parodie. Naštěstí některé typy mají v reálu rychloběžné rotory. MD530 je z tohoto pohledu velmi šťastný typ, v reálu točí vzhledem k průměru rotoru hodně, okolo 475 až 500RPM při vzletu. Podobně je na tom i Hughes/Schweizer 300. Nebo i EC/H135 je na tom slušně, má tuším stabilně 395RPM. Tyto typy se dynamikou pohybu i zvukem víc blíží modelovému letovému projevu sportovních mechanik. Opačným extrémem je pak AH1 Cobra
Nešlo by na motor vložit redukční převodovku, jako kdysi bývala u stejnosměrných elektromotorů a upravit tak převod? Např. 1:2 a na ni dát o něco větší pastorek, než je na motoru nyní, aby výsledná redukce byla třeba 70% současného stavu?
Také bych zvážil starty z nepokosené plochy, sice je rotor celkem vysoko, ale zachycení NR nebo vrtulkou o porost vidím jako obrovské riziko. Nevím jak to zvládá Demon resp. VBar. To by zajímalo i mne. Jak moc je který systém odolný např. při kontaktu ližin o zem nebo o porost. Některé starší systémy se chovaly velmi záludně, snažili se se zemí přetahovat, což končilo přemetem na zemi...
A jedna vlastenecká poznámka, škoda, že ta oranžová není našich v barvách OK-HCA nebo OK-HCF
Naposledy upravil(a) rc127 dne úte 13.07.2021 13:05, celkem upraveno 4 x.
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Jinak velká gratulace k parádní heli 