https://ec.europa.eu/info/law/better-re ... obility_en
V případě, že se rozhodnete zaslat vlastní názor na tuto iniciativu Evropské komise a nebudete si s něčím jisti, tak se na mě obraťte. Rád pomohu.
Je možné psát v jazyce každé členské země, ale tak nějak si myslím, že EN bude nejlepší
Za Svaz modelářl jsem tam poslal toto:
Je to text v ČJ, jenž byl jen podkladem pro překlad do EN a stejně jsem to pak musel zkrátit na 3992 znaků
Pamatujte na jezuity: Účel světí prostředky.
Svaz modelářů České republiky je organizace sdružující více než 7000 modelářů v České republice a z toho je více než 1000 mladších 18 let. Letecké modelářství členských států EU je v současnosti zcela schopné obstát v mezinárodním prostředí. Bude to tak i v budoucnu?
Nařízení 2018/1139, 2019/947 a 2019/945 ve velké míře přidělala jen práci Svazu modelářů, aniž by za to cokoliv získala zpět. Regulace v jediném okamžiku sloučila drony i letecké modely a nastavila pro ně shodná pravidla. Přičemž letecké modelářství je zde opravdu dlouho. Letečtí modeláři provozují svoje modely desítky let, bezpečně a s velkým edukačním vlivem. Ačkoliv se Nařízení vyrovnala s modeláři, kteří jsou členy modelářských klubů prostřednictvím Článku 16., Nařízení 947 umožňuje získat povolení od příslušného úřadu a dále pokračovat v provozu leteckých modelů, je provoz výše uvedenými nařízeními silně ovlivněn. A to se stalo, aniž by byl zhodnocen dopad takových Nařízení na tisíce občanů Evropy. Největším problémem je mládež do 16 let, která byla zasažena nejtvrději a téměř likvidačně.
Domníváme se, že součástí plánu Strategie pro drony 2.0 musí být i uvolněnější režim pro letecké modely. Nestačí ustanovení Článku 16 nebo kategorie Open. Uvedu několik důvodů:
1) Budoucnost jakéhokoliv oboru je závislá na vzdělání. Letecké modelářství je například školním předmětem v Izraeli. To pomáhá udržovat skvělou úroveň leteckých modelářů, a nikoliv náhodou, také skvělou úroveň dronů.
2) Již v současnosti se mnoho dětských školících center v České republice odvrátilo od výuky leteckého modelářství, než aby lektoři a učitelé nesli stejné riziko jako operátoři dronů.
3) Zeptejte se v okruhu přátel, kteří pracují v leteckém průmyslu, jsou piloty dopravních letadel nebo mají jiný vztah k velkému letectví, zda si v minulosti nestavěli letecké modely. Zjistíte, že ve velké většině jsou to bývalí nebo i současní letečtí modeláři.
4) Vezmu jen několik příkladů: bratři Montgolfierové si vyzkoušeli nejprve model balónu, Francouz Alphonse Penaud v roce 1871 testoval na modelu letadla problémy stability, český kosmonaut Vladimír Remek stavěl v mládí letecké modely, akrobatický pilot Martin Šonka, šampion RedBull Air Race je letecký modelář a mnoho dalších.
5) Letecké modely nenesou na palubě záznamová zařízení nebo kamery, a tak nejsou nebezpečím pro osobnostní práva jednotlivců.
6) Bezpečnost leteckých modelů je velmi dobrá, čehož si je Evropská komise vědoma a uvádí to v Nařízení 2019/947 nebo Nařízení 2021/664.
Drony, speciálně letecké drony jsou jistě budoucností udržitelné a inteligentní mobility v Evropě a je třeba, aby Evropa byla v tomto oboru konkurenceschopná, spíše leaderem v oboru. Podpora leteckého modelářství jako základního kroku leteckého průmyslu a speciálně dronů bude zárukou, že Evropa nebude jen uživatelem a pouze nakupovat mimoevropské drony, ale bude na špici vývoje a produkce evropských dronů. Také je třeba myslet na vývojáře systémů pro podporu dronů, kterým se bude hodit zkušenost z leteckého modelářství při aplikování v praxi pro drony.
Nejsnadnější a nejlevnější podporou leteckého modelářství v Evropě bude vytvoření velmi volných a podporujících podmínek pro provoz leteckých modelů. Je nejvyšší čas zachovat znalosti a postupy, které zde v Evropě máme.
Domníváme se, že by bylo velmi vhodné zcela vyloučit letecké modely z legislativy zaměřené na drony, případně vytvořit zvláštní kategorii pro provoz leteckých modelů, tak aby zohlednil jejich volný a edukativně přístupný princip. Samozřejmě s jasným omezeními, aby institut leteckých modelů nebyl zneužíván. Například absence kamery, omezení hmotnosti 25kg, žádné systémy umožňující automatizovaný let, atd..
Věříme, že tento pohled na budoucnost letectví v Evropě bude zohledněn ve Strategii pro drony 2.0 na podporu udržitelné a inteligentní mobility v Evropě.
Svaz modelářů České republiky je připraven široce spolupracovat s Evropskou komisí, příslušným výborem na tomto pro budoucnost letectví klíčovém tématu.
Tomáš Ciniburk
Svaz modelářů České republiky
Klub leteckých modelářů České republiky