Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
Vidíš, na DSM44 jsem zapomněl, ale v ničem je nemám a nemůžu hodnotit.
Bluebird BMS-101AMG by měl být úplně v pohodě, protože D56 táhne na 5V taky kolem 0,8 kg.
U mne jsou D56MG na křidélkách šestý rok (a netuším, co všechno absolvovaly v předchozích rukách) a nemají jediný problém, dokonce se skoro neroztrimovávají (na rozdílu 25-35°C obvykle 2-5 us).
Flutter křidélek ve 25 m/s není otázka serva a co udrží, ale tuhosti křídla Djanga. Podle p. t. pana továrníka je strop 20-22 m/s a moje zkušenost z ladění pohonu (s původně moc rychlou vrtulí) to perfektně ukázala. Klopný moment nakroutí ucho na o něco menší úhel náběhu (snáz, když je křidélko maličko přizvednuté) a už to jede. Křídlo dostává zabrat a měkne-v laminátu i v polystyrenu.
Takže spíš zapracovat na butterfly nebo crow režimu, aby se dalo letadlo postavit na 60° a prostě šlo dolů bez velkého zrychlování.
To vyžaduje serva na klapkách (PDI0902 jsou spíš první použitelná) a dostatečně dimenzovaný BEC, aby všechno uživil (úplně přesně to změřené nemám, nicméně jen křídlo žere v takovém režimu ve vzduchu přes dvě ampéry).
Taky jsem toho názoru, že lepší očesat převody, než o servo/servem roztrhat křídlo. Neplatí pro výškovku, samozřejmě.
Podstatné je, využít z dráhy serva maximum, nebát se vrtat vlastní díry do pák a udělat je v podstatě nejkratší možné.
Bluebird BMS-101AMG by měl být úplně v pohodě, protože D56 táhne na 5V taky kolem 0,8 kg.
U mne jsou D56MG na křidélkách šestý rok (a netuším, co všechno absolvovaly v předchozích rukách) a nemají jediný problém, dokonce se skoro neroztrimovávají (na rozdílu 25-35°C obvykle 2-5 us).
Flutter křidélek ve 25 m/s není otázka serva a co udrží, ale tuhosti křídla Djanga. Podle p. t. pana továrníka je strop 20-22 m/s a moje zkušenost z ladění pohonu (s původně moc rychlou vrtulí) to perfektně ukázala. Klopný moment nakroutí ucho na o něco menší úhel náběhu (snáz, když je křidélko maličko přizvednuté) a už to jede. Křídlo dostává zabrat a měkne-v laminátu i v polystyrenu.
Takže spíš zapracovat na butterfly nebo crow režimu, aby se dalo letadlo postavit na 60° a prostě šlo dolů bez velkého zrychlování.
To vyžaduje serva na klapkách (PDI0902 jsou spíš první použitelná) a dostatečně dimenzovaný BEC, aby všechno uživil (úplně přesně to změřené nemám, nicméně jen křídlo žere v takovém režimu ve vzduchu přes dvě ampéry).
Taky jsem toho názoru, že lepší očesat převody, než o servo/servem roztrhat křídlo. Neplatí pro výškovku, samozřejmě.
Podstatné je, využít z dráhy serva maximum, nebát se vrtat vlastní díry do pák a udělat je v podstatě nejkratší možné.
Taranis XD9+ na OTX 2.2.2
Django F5J-100
Django F5J-100
- Kuba78
- Příspěvky: 2445
- Registrován: čtv 29.09.2005 0:00
- Bydliště: Vyšné Vlkodlaky
- Kontaktovat uživatele:
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
Tak ze tech 25 metru byl extrem ktereho jsem skutecne dosahl omylem o tom zadna, ze povolily prevody nez kridlo je samozrejme taky mnohem lepsi a panu vyrobci dekuji ze postavil kvalitni letadlo a muze si k djangu posunout rychlostni limity, dukaz samozrejme mohu poskytnout z mvaria
Django je vlastne muj prvni lehky vetron do termiky takze se s tim porad ucim a uniky z silneho stoupaku holt musim jeste pilovat. Vyhodil jsem nahore brzdy myslel jsem ze to pomuze, ale kupodivu to stoupalo porad dal, ale mam je namixovane s vyskovkou na pomale priplazeni se na drahu v celkem rovnem letu, nikoliv na nejaky velky sestupny uhel. Takze namichat letovy rezim tak aby byly brzdy venku a slo to strme dolu rikas?
Spis ted resim jak to behem tohoto tydne spravit a cim. Moznosti jsou nahradni prevody do tech dymondu nebo koupim ty dsm, o gram navic na kridle me asi nezabije. Chvili jsem premyslel jestli nedat neco fakt silnejsiho jako treba tohle https://www.kostkamodelcentrum.cz/obcho ... zka=190118 ale preci jen, lepsi ocesat zuby v servech nez zlomit kridlo. Aspon mam moznost ty kridla dovazit kdyz uz to bude rozdelane..
Django je vlastne muj prvni lehky vetron do termiky takze se s tim porad ucim a uniky z silneho stoupaku holt musim jeste pilovat. Vyhodil jsem nahore brzdy myslel jsem ze to pomuze, ale kupodivu to stoupalo porad dal, ale mam je namixovane s vyskovkou na pomale priplazeni se na drahu v celkem rovnem letu, nikoliv na nejaky velky sestupny uhel. Takze namichat letovy rezim tak aby byly brzdy venku a slo to strme dolu rikas?
Spis ted resim jak to behem tohoto tydne spravit a cim. Moznosti jsou nahradni prevody do tech dymondu nebo koupim ty dsm, o gram navic na kridle me asi nezabije. Chvili jsem premyslel jestli nedat neco fakt silnejsiho jako treba tohle https://www.kostkamodelcentrum.cz/obcho ... zka=190118 ale preci jen, lepsi ocesat zuby v servech nez zlomit kridlo. Aspon mam moznost ty kridla dovazit kdyz uz to bude rozdelane..
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
Ad únik z termiky - plné brzdy a vývrtka - plná křidélka a tak... Model jde dolů ve spirále, ale na brzdách se nerozjede, ověřeno x-krát s lehkými F5J a ostatně i s přímo s Djangem.
A druhá věc - taky můžeš model pustit střemhlav dolů, ale s vysunutými brzdami - ani náhodou se ti nerozjede na 25m/s...
A druhá věc - taky můžeš model pustit střemhlav dolů, ale s vysunutými brzdami - ani náhodou se ti nerozjede na 25m/s...
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
Jestli jsi měl 25/s na variu a nebyl přesně kolmo, spíš 60-70°, tak jsi to kulil citelně přes 30 m/s IAS. Prohlídni křídlo naplocho proti světlu, prosviť si ho (pokud máš sko, ne uhlík), něžně s ním přitom zakruť-a oprav delaminace... Jyrryho odkaz to shrnuje jednoduše a moc hezky, tuhle stránku jsem neznal (díky).
Jestli máš převody do Dymondů, vyměň převody. Jestli bylo na variu 25 m/s a sestup byl na 60°, byla skutečná rychlost vůči vzduchu přes 35 m/s-to se divím, že křídlo vůbec přežilo, opakovat to nechceš. Nemá smysl zbrojit Django jako líné F3B
Ty Kingmaxy co odkazuješ by byly dobré na klapky, na křidélka jsou pro Django jak kanon na vrabce.
Namixované na plazení se nad dráhou-tohle popiš, protože plazit se nad dráhou jde s brzdami asi do 60° a to na únik stačit nebude.
Stejně je to tak, že při úniku prudce potlačíš pro sklopení letadla tak na 45° (nebo ho přetáhneš a necháš přepadnout, někdy je to jediný způsob jak ho dostat čumákem dolů), v tu chvíli plné brzdy ven a hurá dolů, kdy už výškovkou dokážeš na úhlu sestupu i přidat. Protože výškovka v úplavu brzd je trochu (dost) tupá, na plném crow či butterfly je půlka výchylky už pryč jen na kompenzaci a v jiném než hodně klidném vzduchu to prostě nepřetlačíš (resp. nějaká turbulence tě vrátí zpátky...). Někdy to nemusí stačit, takže čisté křídlo, přetáhnout, těsně před přepadnutím plná křidélka na vybranou stranu, při zrychlení s čumákem dolů postavit letadlo skoro do nože, brzdy/butterfly úplně ven a korigovat vývrtku/spirálu směrovkou místo výškovky.
Tohle funguje i ve chvíli, kdy Django potopené na 60° dolů, s klapkami na 90° a křidélky nahoru o 20 mm jen stojí na místě a dál stoupá...
Jestli máš převody do Dymondů, vyměň převody. Jestli bylo na variu 25 m/s a sestup byl na 60°, byla skutečná rychlost vůči vzduchu přes 35 m/s-to se divím, že křídlo vůbec přežilo, opakovat to nechceš. Nemá smysl zbrojit Django jako líné F3B
Ty Kingmaxy co odkazuješ by byly dobré na klapky, na křidélka jsou pro Django jak kanon na vrabce.
Namixované na plazení se nad dráhou-tohle popiš, protože plazit se nad dráhou jde s brzdami asi do 60° a to na únik stačit nebude.
Stejně je to tak, že při úniku prudce potlačíš pro sklopení letadla tak na 45° (nebo ho přetáhneš a necháš přepadnout, někdy je to jediný způsob jak ho dostat čumákem dolů), v tu chvíli plné brzdy ven a hurá dolů, kdy už výškovkou dokážeš na úhlu sestupu i přidat. Protože výškovka v úplavu brzd je trochu (dost) tupá, na plném crow či butterfly je půlka výchylky už pryč jen na kompenzaci a v jiném než hodně klidném vzduchu to prostě nepřetlačíš (resp. nějaká turbulence tě vrátí zpátky...). Někdy to nemusí stačit, takže čisté křídlo, přetáhnout, těsně před přepadnutím plná křidélka na vybranou stranu, při zrychlení s čumákem dolů postavit letadlo skoro do nože, brzdy/butterfly úplně ven a korigovat vývrtku/spirálu směrovkou místo výškovky.
Tohle funguje i ve chvíli, kdy Django potopené na 60° dolů, s klapkami na 90° a křidélky nahoru o 20 mm jen stojí na místě a dál stoupá...
Taranis XD9+ na OTX 2.2.2
Django F5J-100
Django F5J-100
- Kuba78
- Příspěvky: 2445
- Registrován: čtv 29.09.2005 0:00
- Bydliště: Vyšné Vlkodlaky
- Kontaktovat uživatele:
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
Kridlo je v cajku. Srouby na kridlo tez. Kridlo je dbox. Brzdy - brzdim butterfly tak ze pri priletu kousek pred pristanim vyhodim butterfly a mix vyskovky mam tak, aby to kompenzoval a django celkem naplocho klesalo, jen mirne cumakem dolu.. jasne chce to jeste dopilovat, hlavne tu kompenaci vyskovou a zpozdeni aby se to nezhouplo pri prechodu, jak rikam mam sice django pres rok, ale nelitam tak casto a porad si s tim hraju a experimenuju.
Tohle byl prvni stoupak dost silny na to abych se musel pokusit o unik.
EDIT - tak opravuji svoje data. prave jsem stahl logy do Jetistudia a mam takovy dojem, ze jsem prave zlomil svetovy rekord pro Django.. klesani minus 39,24. tedy skoro dvojnasobek toho, co vyrobce dava jako maximum. mozna bych si mel na djangu prelepit F5J na F5B
jinak experimenty s brzdama me stoji 1,5A pri zapnuti brzd, BEC je na 3A takze rezerva tam je.
Tohle byl prvni stoupak dost silny na to abych se musel pokusit o unik.
EDIT - tak opravuji svoje data. prave jsem stahl logy do Jetistudia a mam takovy dojem, ze jsem prave zlomil svetovy rekord pro Django.. klesani minus 39,24. tedy skoro dvojnasobek toho, co vyrobce dava jako maximum. mozna bych si mel na djangu prelepit F5J na F5B
jinak experimenty s brzdama me stoji 1,5A pri zapnuti brzd, BEC je na 3A takze rezerva tam je.
Naposledy upravil(a) Kuba78 dne ned 27.06.2021 10:57, celkem upraveno 2 x.
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
O kolik jdou klapky dolů? O kolik křidélka nahoru?
Co se zhoupnutí týče, při určité kombinaci výchylky klapek (30-40°) a rychlosti se mu prostě zabránit nedá. Buď míň a přidat až po zpomalení, nebo rovnou víc (60°+).
Co se zhoupnutí týče, při určité kombinaci výchylky klapek (30-40°) a rychlosti se mu prostě zabránit nedá. Buď míň a přidat až po zpomalení, nebo rovnou víc (60°+).
Taranis XD9+ na OTX 2.2.2
Django F5J-100
Django F5J-100
- Kuba78
- Příspěvky: 2445
- Registrován: čtv 29.09.2005 0:00
- Bydliště: Vyšné Vlkodlaky
- Kontaktovat uživatele:
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
klapky nemam vyhozene na plnych 90 stupnu, ale odhadem tak klapky 75, kridelka nahoru tak 40. ale mam nastavena zpozdeni na rozevirani a zpozdeni na kompenzaci vyskovky. je to jen odhadnute, vim ze kdybych mel desitky letu a pristani, tak to asi vyladim lepe, ale jak rikam, porad s tim tam nejak experimentuju a s brzdama jsem na zacatku. takze to relativne mirne zhoupnuti mi zatim nevadi, brzdy vyhazuju v bezpecne vysce a stahuju je tesne nad zemi.
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
Naokraj - zvedání křidélek na 40st je dobré jen pro zlomení křídla a zhoršení ovladatelnosti.
Naprostá většina soutěžních pilotů brzdí jen klapkami a křidélka nezvedá buď vůbec anebo jen o trochu (tak 10st) kvůli stabilizaci.
Ten klasický butterfly nahoru-dolů měl snad jistý smysl u starších modelů, kde byly klapky menší, napadá mne třeba Siesta od Topmodelu, ale s růstem velikosti klapek to moc smysl už nemá.
A mimochodem - V. Papírník to u Djanga má v návodu také takto a podle mne dobře - pro brzdy maximum klapek, ale křidélka jen plus 10mm, žádný extrém. Já bych tedy u křidélek dal ještě o něco méně, ale princip je prostě dobře.
Naprostá většina soutěžních pilotů brzdí jen klapkami a křidélka nezvedá buď vůbec anebo jen o trochu (tak 10st) kvůli stabilizaci.
Ten klasický butterfly nahoru-dolů měl snad jistý smysl u starších modelů, kde byly klapky menší, napadá mne třeba Siesta od Topmodelu, ale s růstem velikosti klapek to moc smysl už nemá.
A mimochodem - V. Papírník to u Djanga má v návodu také takto a podle mne dobře - pro brzdy maximum klapek, ale křidélka jen plus 10mm, žádný extrém. Já bych tedy u křidélek dal ještě o něco méně, ale princip je prostě dobře.
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
Tak zrovna brzdy a mix do výškovky by neměly mít proti sobě (a hlavně vůči kniplu) zpoždění vůbec žádné. Co máš za rádio?
Nejsnazší je udělat to pomocí křivek-klapky, křidélka, výškovka vlastní křivku, 5 nebo 7 bodů-víc je asi zbytečné. Na ose X pro klapky a křidélka stejné body, pro výškovku taky, nebo max. o 1 nebo 2 posunout vlevo, aby šla výškovka první. Tohle docela stačí.
Při klapkách na 75° a těžišti 77-78 by měla výškovce stačit skoro rovná čára z 0 na 38-40%, v půlce (tj. kolem 0) možná o 1-3% přizvednutá, to jsou ty klapky 30-40°
Pro těžiště 73 to bude skoro stejné, jen konec bude 34-37%
Že jsou křidélka v butterfly o 40° nahoru na zlomení křídla je krásně vidět, když to člověk vyhodí na větší rychlosti než krokem přímo proti sobě-fakt vřele nedoporučuju, leda na dobrždění těsně před bodem. Ovladatelnost je u Djanga v tu chvíli tragická, i když je k tomu další křivka, která proporcionálně posouvá diferenciaci, takže se obě křidélka hýbou pořád v maximálním možném rozsahu (byť jen dolů). Plné butterfly reálně znamená Django "zamknout" na kurzu a náklonu, kdy sice jede jak po kolejích, ale snos do boku se skoro nedá opravit a na křidélka má reakci jako vzducholoď.
Nejsnazší je udělat to pomocí křivek-klapky, křidélka, výškovka vlastní křivku, 5 nebo 7 bodů-víc je asi zbytečné. Na ose X pro klapky a křidélka stejné body, pro výškovku taky, nebo max. o 1 nebo 2 posunout vlevo, aby šla výškovka první. Tohle docela stačí.
Při klapkách na 75° a těžišti 77-78 by měla výškovce stačit skoro rovná čára z 0 na 38-40%, v půlce (tj. kolem 0) možná o 1-3% přizvednutá, to jsou ty klapky 30-40°
Pro těžiště 73 to bude skoro stejné, jen konec bude 34-37%
Že jsou křidélka v butterfly o 40° nahoru na zlomení křídla je krásně vidět, když to člověk vyhodí na větší rychlosti než krokem přímo proti sobě-fakt vřele nedoporučuju, leda na dobrždění těsně před bodem. Ovladatelnost je u Djanga v tu chvíli tragická, i když je k tomu další křivka, která proporcionálně posouvá diferenciaci, takže se obě křidélka hýbou pořád v maximálním možném rozsahu (byť jen dolů). Plné butterfly reálně znamená Django "zamknout" na kurzu a náklonu, kdy sice jede jak po kolejích, ale snos do boku se skoro nedá opravit a na křidélka má reakci jako vzducholoď.
Taranis XD9+ na OTX 2.2.2
Django F5J-100
Django F5J-100
- Kuba78
- Příspěvky: 2445
- Registrován: čtv 29.09.2005 0:00
- Bydliště: Vyšné Vlkodlaky
- Kontaktovat uživatele:
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
Ds12, radio toho umi hodne i krivky, takze az opravim serva budu s tim trochu laborovat..
- juraj.jurej
- Příspěvky: 4068
- Registrován: čtv 08.03.2012 9:01
- Bydliště: SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
tomashr píše:Naokraj - zvedání křidélek na 40st je dobré jen pro zlomení křídla a zhoršení ovladatelnosti.
Naprostá většina soutěžních pilotů brzdí jen klapkami a křidélka nezvedá buď vůbec anebo jen o trochu (tak 10st) kvůli stabilizaci.
Ten klasický butterfly nahoru-dolů měl snad jistý smysl u starších modelů, kde byly klapky menší, napadá mne třeba Siesta od Topmodelu, ale s růstem velikosti klapek to moc smysl už nemá.
A mimochodem - V. Papírník to u Djanga má v návodu také takto a podle mne dobře - pro brzdy maximum klapek, ale křidélka jen plus 10mm, žádný extrém. Já bych tedy u křidélek dal ještě o něco méně, ale princip je prostě dobře.
Musím len súhlasiť. Ja už vôbec nepoužívam tento mix dávno, len to zhoršuje ovladatelnosť. Klapky dolu mi pri pristáti na cca. 80 st. stačia a keď ich ešte stihnem stiahnuť tak som rád.
FrSky Tandem X20
- Kuba78
- Příspěvky: 2445
- Registrován: čtv 29.09.2005 0:00
- Bydliště: Vyšné Vlkodlaky
- Kontaktovat uživatele:
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
no tak momentalne jsou klapky dolu stejne jedina vec co muzu udelat, kdyz nemam kridelka
mate pravdu, az opravim nebo vymenim serva tak ty mixy zrusim, necham na pristani jen klapky dolu co to da a k tomu primichat trochu vyskovku. budu s tim experimentovat pres prazdniny. dulezity je ze to vypada ze Django je kvalitne postavene a prezilo ten brutalni kalup bez nasledku, pokud nepocitam ta ocesana serva.
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
Django je postavené fakt neskutečně. Já na něm mám butterfly, křidélka nahoru dávám cca o těch doporučených 10mm. Žádnou ztrátu ovladatelnosti při přistání nepociťuji. Ale loni na jedné větrné soutěži jsem přistával při nějakých 8 m/s, letadlo rozjeté proti větru, abych se stihnul vrátit na bod před vypršením pracovního času. Pak naplno brzdy. Křídla se prohnula tak, že pomocník se chytnul za hlavu a zařval "co děláš", já okamžitě stáhnul brzdy zpátky a očekával déšť trosek. Nicméně letadlo normálně přistálo. Skoro jsem se bál k němu jít, ale nakonec se ukázalo, že mu nic není.
Fakt velká pochvala panu konstruktérovi a staviteli.
Fakt velká pochvala panu konstruktérovi a staviteli.
- kope
- Příspěvky: 3221
- Registrován: sob 30.04.2011 0:00
- Bydliště: Praha Letňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně
Kuba78 píše: dulezity je ze to vypada ze Django je kvalitne postavene a prezilo ten brutalni kalup bez nasledku, pokud nepocitam ta ocesana serva.
To máš pravdu, kamarád o víkendu procedil Django skrz vzrostlý dub (prostě neodhadl vzdálenost) a kromě drobných oděrek jen dva utržené nylonové šrouby a prasklá spojka křídla. a to jsou součástky, které Vláďa nevyrábí
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...