Sbírka spalováků

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#151 Příspěvek od VTjr »

Motor MK-12V (V asi jako Webra :P ) se vyráběl až do začátku 80. let a byl asi 6x modifikován. Poslední modifikace byla nejvýraznější (tu jsem pracovně označil jako III.), protože byl udělán nový odlitek neděleného karteru. To teoreticky mohlo výrazně zlepšit jeho životnost, výkony a stabilitu chodu, nicméně dle slov ruských modelářů byla tato verze nejnepovedenější. :( Nejspíš kvalita jiných operací a úsporné technologické postupy ty ostatní jeho uzly ještě víc zhoršili.

Zde je zase pár fotek tohoto motoru, který jsem získal a který už byl v provozu. Má za sebou menší generálku, ve výbrusu nový píst a zatím je velmi těsný (řekl bych až příliš). Ale hodlám ho teď v létě vyzkoušet. Ten nový v krabičce asi ponechám jako "panice", nedopřeji mu ochtnat palivo a zabíhat tedy nebudu.
MK-12V-III_01_m.jpg
MK-12V-III_02_m.jpg
MK-12V-III_03_m.jpg
MK-12V-III_04_m.jpg
MK-12V-III_05_m.jpg

Motory MK-12V se však navzdory jejich technické zastaralosti a upadající kvalitě, tedy jejich výroby v závodu MARZ v Moskvě v SSSR, těšily značné oblibě. 8) Asi důvodem byla i jeho neskutečná láce a všeobecná dostupnost (měli je snad v každém hračkářství po celém SSSR - nedovedu vůbec tipovat, koli kusů jich asi bylo vyrobeno).
Takže existuje i mnoho návodů na jejich úpravy a forsírování. :wink:
Stejně jako u MK-16/17 se doporučuje výměna diskového soupátka z hliníkové slitiny za šoupátko z texgumoidu, které je lehčí a klade menší třecí odpor vůči dosedací ploše zadního víka karteru. Taktéž se doporučovalo vyvažovat klikový hřídel, a to buď pomocí výřezů vyplněných balsou a překrytých nalisovaným duralovým krytem, nebo pomocí wolframových protizávaží zalisovaných do otvorů v líci kliky. Optimalizovala se i vložka rozlapováním spodní části a vylehčoval masivní litinový píst. Na všech starších typech s dělenou skříní se taky doporučovalo lepit spoj děleného karteru. Pro účely použití v upoutaných modelech automobilů (v Rusku pořád velmi populárních) se taky vyráběla nová hlava válce s masivnějším žebrováním. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#152 Příspěvek od VTjr »

Ještě se krátce vrátím k motoru MARZ-2,5D, který jsme už probírali dříve (zde: viewtopic.php?f=8&t=23131&start=105#p1505724 a zde: viewtopic.php?f=8&t=23131&start=120#p1506352) a který vznikl v první polovině 80. let jako vývojový nástupce MK-12V. Motor má shodné vrtání a zdvih, i podobné deklarované výkonové parametry, ale má jiný typ šoupátka v zadní skříni (podobné jako MVVS 6,5 GRR nebo KMD-2,5, to co jsem nazval podle Kaliny Natalenkovo), jiný způsob uložení vložky mezi karter a žebrovanou hlavu, podobný jako má MK-16/17, ale podobné vyplachování, centrální, kanály vyfrézovanými v stěně spodní části vložky, ovšem v počtu 6 a ne 8 jako bylo i MK-12V. Celkově má motor na první pohled lepší strojní opracování než MK-12V, i kduž byl vyráběn ve stejném závodě MARZ DOSAAF v Moskvě.

Zde je sken technických údajů:
MARZ-25D_TD_m.jpg

Pro ty co nevládnou ruštinou a azbukou jsem to zas volně přeložil:

TECHNICKÉ ÚDAJE

1. Vrtání - 15,5mm
2. Zdvih - 13,0mm
3. Zdvihový objem - 2,48 cm3
4. Maximální výkon motoru - 0,25 BHP (0,186 kW) při 15 500 ot/min
5. Dosahované otáčky s dodanou vrtulí 200x100 minimálne 15 500 ot/min
6. Složení paliva (% vol)
- 50% diethyléter (technický), 30% petrolej, 10% minerální olej MK-22, MS-20), 10% ricínový olej
7. Chlazení motoru - vzduchem
8. Mazání motoru se uskutečňuje olejem rozpuštěným v palivu
9. Rozměry: výška/délka/šířka - 71 / 98 / 39 mm
10. Hmotnost motoru, max. - 155 g
11. Životnost minimálně 6 hod.
12. Kompresní poměr - 10 ... 16.
13. Vyplachování - 6-kanálové (centrální)
14. Směr otáčení při pohledu ze strany vrtule - proti směru hodinových ručiček.

KOMPLET DODÁVANÉ SADY

1. Motor kompletní - 1 ks
2. Tyčka na zatahování/povolování kuželové matice vrtule - 1 ks
3. Vrtule letecká (200 x 100 mm) - 1 ks
4. Šrouby montážní M3 x 22 mm (GOST 1491-80) - 4 ks
5. Matice 6-hranné nízké M3 (GOST 5916-77) - 8 ks
6. PVC nebo gumová hadička průměru 3mm délky 120 mm - 1 ks
7. Návod na použití se záručným a technickým listem - 1 ks
8. Papírový obal (krabice) - 1 ks
9. Difuzér karburátoru (obstřikový), výměnný o průměru 3,5 mm - 1 ks
A zde je celý návod v PDF:
MARZ-25D_navod_m.pdf
(817.08 KiB) Staženo 89 x

A zde ještě jedno foto motoru jak byl zabalen v krabici:
MARZ-25D_vnutro_15_m.jpg
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
igorb
Příspěvky: 4956
Registrován: čtv 22.03.2007 0:00
Bydliště: SK Bratislava

Re: Sbírka spalováků

#153 Příspěvek od igorb »

:mrgreen:

(nepytajte, neviem)
Přílohy
osd2.jpg
osd1.jpg
palci72
Příspěvky: 213
Registrován: úte 14.10.2014 21:40
Bydliště: Podkriváň SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#154 Příspěvek od palci72 »

igorb píše::mrgreen:

(nepytajte, neviem)

Pekný je ....Igor.... to bude asi ešte fungel-nový....či???...
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Sbírka spalováků

#155 Příspěvek od JardaRůžička »

Odlitek karteru mi připomíná řadu LA, tipoval bych ho do stejné doby.
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#156 Příspěvek od MPml »

igorb píše::mrgreen:

(nepytajte, neviem)

s pravděpodobností hraničící s jistotou je to běžný seriový O.S. Max , ale osazený konverzí Davis Diesel Development (DDCH) od Boba Davise.
Aby se to dalo potvrdit, by se to muselo kuchnout a podívat se, jak to je udělaný uvnitř.
Jinak je to už kus historie, protože Bob Davis zemřel v roce 2019.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#157 Příspěvek od VTjr »

Sakra, 2 roky a už kus historie? 8O To po pandemii Covidu19 asi leccos upadne do historie. :|
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#158 Příspěvek od VTjr »

Ještě přidám k části o MK-12V-III dva obrázky co jsem našel náhodou na Internetu. Někdo si dal práci a vyrobil jejich řezy - takové učební pomůcky. :D
MK-12V-III_rez_01.jpg
MK-12V-III_rez_02.jpg
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
igorb
Příspěvky: 4956
Registrován: čtv 22.03.2007 0:00
Bydliště: SK Bratislava

Re: Sbírka spalováků

#159 Příspěvek od igorb »

Take nieco lezalo v modelarskom v Bratislave na Holleho dlhe roky pod sklom, cumel som na to ako decko zakazdym ked som tam siel 8) mozno to este ma niekto doma
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#160 Příspěvek od MPml »

VTjr píše:Zde jsou fotky mého motoru JENA-2,5cm3, ale zkonvertované na žhavíka. :)
Kdysi se prodával na to fabrický set, prý stál jen 25 Kčs 8O, přitom obsahoval nový výbrus (tedy nahoře zkrácenou vložku, píst s čepem a ojnicí, vložku hlavy s otvorem pro svíčku M6x0,75 a tajňky jednu svíčku JENA M6 se skleněným izolátorem. No když uvážím, že věch dobách stály svíčky MVVS 8Kčs, tak koupí tohoto kompletu šlo pořídit generálku motoru v ceně 3 svíček, vlastně 2, protože tam byla ta 1 svíčka

tady je obrázek k informacím ohledně toho, co se prodávalo na Jeny a kolik to doopravdy stálo
rok 67, viz "žhavicí souprava k motoru Jena"
jena_cena.txt.jpg
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#161 Příspěvek od MPml »

btw - když už jsme u těch dvaapůlek Jena - první motory co se dovezly byly Zeiss Aktivist
velká hlava na tři šrouby.
https://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxMjAw ... Q/$_59.JPG
Přivezlo se 200ks, na začátku r.59, stály 200,-
Pak byla meziverze (odlitek karteru pořád na ty tři šrouby, ale nálitky byly odtočený ale hlava a vložka už byly na závit)
https://www.rcuniverse.com/forum/attach ... 1375483855 - ty se nedovezly (respektive o tom nevím),
pak se začaly vozit ty novější verze - jenom na závit, malá hlava (bez šroubů)
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Sbírka spalováků

#162 Příspěvek od JardaRůžička »

MPml píše:tady je obrázek k informacím ohledně toho, co se prodávalo na Jeny a kolik to doopravdy stálorok 67, viz "žhavicí souprava k motoru Jena"
Dýchla na mě historie. Ohledně ceny žhavicí soupravy - samozřejmě si to mohu po padesáti letech pamatovat špatně. Na druhou stranu já jsem ty sady kupoval někdy 1971 -72 v Mladém techniku v Jindřišské ulici. Ten tam někdy tou dobou končil a nahradila ho Mototechna, mohlo jít o doprodej. Úplně tu sadu vidím vystavenou v levé horní části výlohy...
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#163 Příspěvek od DAF »

Mě zaujala trochu jiná položka na tom skenu, "palivo Ž1 a Ž2 v balení po 200 a 250 ml". V těch letech jsem mel ještě trochu jiné starosti, než motory (ty moje tehdy dělaly brm brm na pusu :lol: ). Mám tomu rozumět, že to bylo palivo pro žhavíky?
Hitec Aurora 9X
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Sbírka spalováků

#164 Příspěvek od JardaRůžička »

Ano, Ž1 bylo zabíhací a Ž2 standardní (myslím 25 a 20% ricínu). Ke koupi bylo vyžadováno jedové povolení od KHES.
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#165 Příspěvek od DAF »

V době, kdy jsem s motory skutečně začal, někdy kolem r. 78 (tvl, to už je dávno :wink: ), tak bylo k sehnání (pokud si dobře pamatuju) jen D1 a D2, tedy detonační zabíhací a standardní. Proto jsem také v té době neměl nic většího než MVVS 2,5 DF. A taky to na blbnutí stačilo :lol: .
Hitec Aurora 9X
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“