Sbírka spalováků

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#136 Příspěvek od MPml »

VTjr píše:No a teraz sľúbené fotky motora MARZ-2,5D v originálnom balení. Je tam vrtuľa 200/100, tyčka na zaťahovanie kužeľa, montážne skrutky M3 s matičkami (v zabalené v papieri, nevidno ich) a náhradný obstrekový difuzér s väčším priemerom 3,5mm (na motore je 3mm) a rozsiahly návod (ak by bol záujem môžem celý oskenovať a spraviť PDF).
Krabička zvonka
MARZ-25D_obal_18_m.jpg

Vnútri - motor v pôvodnom sáčku
MARZ-25D_vnutro_17_m.jpg

Vnútri - motor vybalený
MARZ-25D_vnutro_16_m.jpg

A ešte z návodu dvojstrana, kde je rez motorom a fázový diagram.
MARZ-25D_rez_fazy.jpg

Ak ten rez porovnáme s rezom MK-17,
MK-17-rez_motorom.jpg
tak každý vidí, že konštrukčne sa motor MARZ od MK-17 značne líši. :wink:

nějak mi není úplně jasné, proč by měly být stejné
Marz je totiž špatně obtáhlá Webra Mach 1, Mk.17 je pro změnu pajc ED Fury (zadní víko a šoupátko) a Allen Mercury (A.M) - výbrus - ten je dokonce mám pocit zaměnitelný - pasuje jako xxxxx na hrnec.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#137 Příspěvek od VTjr »

MPml píše:... nějak mi není úplně jasné, proč by měly být stejné
Marz je totiž špatně obtáhlá Webra Mach 1, Mk.17 je pro změnu pajc ED Fury (zadní víko a šoupátko) a Allen Mercury (A.M) - výbrus - ten je dokonce mám pocit zaměnitelný - pasuje jako xxxxx na hrnec.

No, samozřejmě nejsou. 8)
Ale pajc Webry Mach to určitě není, ta byla pajcnuta motorem MK-12V. Doslova a kolmo. Navíc doba vzniku MARZU tomu neodpovídá, to je minimálně 25 let po WebraMachu, přece by nikdo nepajcoval historický motor (jedine asi, aby z něj vyráběl repliku).

Já jsem tím jen dodatečně, znovu a s důkazy, reagoval na mylné tvrzení DAFa v dřívějším příspěvku viewtopic.php?f=8&p=1505724#p1505724 kde on napsal:
DAF píše:... Jedná se o MARZ 2,5 D. Továryšči si moc s vymýšlením zřejmě hlavu nelámali, motor - viz příloha, je více než podobný zde zmiňované MK-16 a 17. Stejně na tom byly i motory OTM, které mi připadají, že jen přepočetli měřítko a měli jiný motor. ...

Co tedy určitě není pravda a neplatí to ani o těch OTM, protože Stryž a Sokol rozhodně nejsou zvětšené Kolibříky, mezi nimi je dost významných rozdílů, takže inspirace v jejich pajcování se asi braly porůznu. :roll: Ovšem na první pohled jednotné černé eloxování a přední sáni, jistě svádi k tomu, že jde jen o jakési zvětšeniny. :P
Naposledy upravil(a) VTjr dne stř 17.03.2021 16:31, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#138 Příspěvek od MPml »

VTjr píše:No, samozřejmě nejsou. 8)
Ale pajc Webry Mach to určitě není, ta byla pajcnuta motorem MK-12V. Doslova a kolmo. Navíc doba vzniku MARZU tomu neodpovídá, to je minimálně 25 let po WebraMachu, přece by nikdo nepajcoval historický motor (jedine asi, aby z něj vyráběl repliku).

Já jsem tím jen dodatečně, znovu a s důkazy, reagoval na mylné tvrzení DAFa v dřívějším příspěvku viewtopic.php?f=8&p=1505724#p1505724 kde on napsal:

Co tedy určitě není pravda a neplatí to ani o těch OTM, protože Stryž a Sokol rozhodně nejsou zvětšené Kolibříky, mezi nimi je dost významných rozdílů, takže inspirace v jejich pajcování se asi braly porůznu. :roll: Ovšem na první pohled jednotné černé eloxování a přední sáni, jistě svádi k tomu, že jde jen o jakési zvětšeniny. :P

On snad někdo jako psal, že stryž, kolibri a sokol jsou nějaké zvětšeniny?.
Kolibri je natvrdku obtahlá Webra Picollo - vzájemně pasuje klika i výbrus - akorát (pokud si matně pamatuju) je jiný závit pro chaldicí plášť. Ojnice u Webry je bezproblémová, u Kolibri, napikaču.
Webra běhá bezvadně, docela má i výkon. Startovat jde rukou jedna radost. Kolibri běží tak nějak, ale pouze pokud má ojnici v pořádku. To nebývá často, ani dlouho.
Sokol je PAW (Progress Aero Works) - minimálně výbrus je stejný. Stryž si musím oživit - ale taky je to obtah.
Prostě co šlo pajcnout, pajcli.
A to, že po 25 (!) letech v CCCP obtahli Macha a ještě to na rozdíl od Macha běhalo jako rozbitý?
Prostě dohnat a předehnat - nic divného.
Ten ruský benzínový vařič co je obtah někdy z války od wehrmachtu, mi kolega z Záporoží (tam se lítalo z fabriky na zkušebnu na motory) taky přivezl někdy v roce 88 - a to je ještě delší doba než nějakých 25 let.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#139 Příspěvek od VTjr »

MPml píše:On snad někdo jako psal, že stryž, kolibri a sokol jsou nějaké zvětšeniny?.
...

No DAF se přece o tom zmínil ve tom svém příspěvku! :wink:

Jenže, mně se nelíbí Tvé nadužívání pojmu "pajc". :P

Aniž bych se zastával sovětských soudruhů, kteří pajcovali rádi, ve velkém a bez jakýchkoli výčitek svědomí (v čem je dnes předčí soudruzi čínští, ale ruští pořád nezaostávají), je třeba si uvědomit, že v podstatě každý výrobce když mohl, tak využíval poznatky jiných úspěšných konstrukcí. Takže říct, že je to pajc WebryMach, ale zadní víko zas z jiného motoru atd - to bychom mohli většinu motorů většiny výrobců označit za pajcy. :lol: Vždyť dokonce i MVVS se při vývoji MVVS 6,5F asi hodně inspirovala motorem Webra Speed.40, kterému je dosti podobná a i rozměrově takřka shodná (nijak se to nezastíralo a dokonce se o tom i psalo v Modeláři, že jsou si dost podobné). A kolik motorů má třeba vratné vyplachování Schnürle, nebo je jím jen inspirováno - to by s pak všechny mohl označit za pajcy? 8O V podstatě tomu přebíráni a často i zdokonalovaní cizích konstrukcí nic nebrání, pokud ta řešení nejsou patentově chráněna. Často nejsou a někdy je to pro rozvoj techniky i lepší.

Na druhé straně někdy i kolmé pajcy se nakonec nechovají tak jako jejich předlohy. Tvar lze opajcovat snadno, ale technologické postupy hůř a potřebné strojní vybavení taky. I proto MK-12V nikdy nebyla stejně dobrá jako WebraMach a ASPčka jako OS. :)

Navíc patentová ochrana řešení někoho, kdo ve vývoji dál nepostupuje, nebo to nedovede komerčně využít, tím vlastně všechny ostatní brzdí. :roll: Kupříkladu PC-čka by se nikdy tak nerozšířila, kdyby je v IBM patentově ochránili. To neudělali, poněvadž stále viděli budoucnost v sálových počítačích s terminály a PC-čkam nepřipisovali velkou budoucnost. Pak si svůj omyl uvědomili a PS/2 zabetonovali patenty tak, že se skoro vůbec nerozšířili. Stejně tak mimořádně rozšířené disketové 3,5" mechaniky dlouho nemohlo nic nahradit, protože např PC ZIP svoji 100MB mechaniku opatentoval tak, že se prostě nemohla rozšířit a několikaletý souboj s A-drive dopadl nakonec tak, že to vyhrála USB Fleška. Ale tohle už přesahuje téma vlákna. :mrgreen:

Já sem dávám fotky a popisy motorů, které znám a které jsou nějakým způsobem zajímavé. Snažím se hodnotit spíš jejich technické vlastnosti, ale jejich autorskou a patentovou ochranou, se zabývat nehodlám. Proto i s označováním kdo co od koho "opajcoval" bych byl opatrný. :wink: Totiž všechnu historii a detaily přece neznáme, v některých případech to přece může být i na základě licence, nebo vývojář odejde z jedné firmy do druhé a co si odnese ve své hlavě mu nikdo nevezme.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#140 Příspěvek od VTjr »

Tak abych ukončil téma MK-16, přidávám ještě fotku papírové krabice ve které se prodával. Součástí balení byla i plastová vrtule 180/100 mm, montážní šroubky s matičkami 4ks M2,5, PVC palivová hadička a tyčka na zatahování kuželu.
MK-16_obal_papier_krabica_m.jpg

A ještě jsem zapomněl parametry MK-16 / MK-17 podle údajů v návodech:

Vrtání/zvih - 12,8/11,4mm
Zdvihový objem: 1,48 cm3
Hmotnost: MK-16: 120g; MK-17: 130g
Otáčky s vrtulí 180/100mm: MK-16: 9 000 ot/min; MK-17: 12 000 ot/min
Výkon: MK-16: 0,1 BHP (0,075 kW); MK-17: 0,15 BHP (0,112 kW)

Poznámka: V návodu k MK-16 však uvádějí, že motor s vhodnou vrtulí je schopen točit až 14 000 ot/min a vydat přitom výkon 0,14 BHP (0,104 kW) .
Protože tyto výkonové údaje se týkají konkrétně té setové vrtule v balení, která ale rozhodně není nejkvalitnější a pro dosažení maxima výkonu ani nejvhodnější. Je ale vhodná spíš pro ty začátečníky, začínajících s upoutanými modely, pro které byly tyto motory určeny .
Ale já, dle svých vlastních zkušeností s tímto motorem, dost pochybuji o tom, že by MK-17 s ní vytočil 12 tisíc, spíš tak 10-11 tisíc. :roll:
Měl jsem a provozoval oba motory, jak 2ks MK-16 (II. a III. verze) tak i několik MK-17, ale nenabyl jsem dojmu, že by MK-17 byla nějak znatelně výkonnější. :|

Zde je ještě jeden obrázek s popisky označení dílů.
Motor_Junior_MK-17_popiskyCZ.jpg
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#141 Příspěvek od MPml »

VTjr píše:No DAF se přece o tom zmínil ve tom svém příspěvku! :wink:

Jenže, mně se nelíbí Tvé nadužívání pojmu "pajc". :P

Aniž bych se zastával sovětských soudruhů, kteří pajcovali rádi, ve velkém a bez jakýchkoli výčitek svědomí (v čem je dnes předčí soudruzi čínští, ale ruští pořád nezaostávají), je třeba si uvědomit, že v podstatě každý výrobce když mohl, tak využíval poznatky jiných úspěšných konstrukcí. Takže říct, že je to pajc WebryMach, ale zadní víko zas z jiného motoru atd - to bychom mohli většinu motorů většiny výrobců označit za pajcy. :lol: Vždyť dokonce i MVVS se při vývoji MVVS 6,5F asi hodně inspirovala motorem Webra Speed.40, kterému je dosti podobná a i rozměrově takřka shodná (nijak se to nezastíralo a dokonce se o tom i psalo v Modeláři, že jsou si dost podobné). A kolik motorů má třeba vratné vyplachování Schnürle, nebo je jím jen inspirováno - to by s pak všechny mohl označit za pajcy? 8O V podstatě tomu přebíráni a často i zdokonalovaní cizích konstrukcí nic nebrání, pokud ta řešení nejsou patentově chráněna. Často nejsou a někdy je to pro rozvoj techniky i lepší.

Na druhé straně někdy i kolmé pajcy se nakonec nechovají tak jako jejich předlohy. Tvar lze opajcovat snadno, ale technologické postupy hůř a potřebné strojní vybavení taky. I proto MK-12V nikdy nebyla stejně dobrá jako WebraMach a ASPčka jako OS. :)

Navíc patentová ochrana řešení někoho, kdo ve vývoji dál nepostupuje, nebo to nedovede komerčně využít, tím vlastně všechny ostatní brzdí. :roll: Kupříkladu PC-čka by se nikdy tak nerozšířila, kdyby je v IBM patentově ochránili. To neudělali, poněvadž stále viděli budoucnost v sálových počítačích s terminály a PC-čkam nepřipisovali velkou budoucnost. Pak si svůj omyl uvědomili a PS/2 zabetonovali patenty tak, že se skoro vůbec nerozšířili. Stejně tak mimořádně rozšířené disketové 3,5" mechaniky dlouho nemohlo nic nahradit, protože např PC ZIP svoji 100MB mechaniku opatentoval tak, že se prostě nemohla rozšířit a několikaletý souboj s A-drive dopadl nakonec tak, že to vyhrála USB Fleška. Ale tohle už přesahuje téma vlákna. :mrgreen:

Já sem dávám fotky a popisy motorů, které znám a které jsou nějakým způsobem zajímavé. Snažím se hodnotit spíš jejich technické vlastnosti, ale jejich autorskou a patentovou ochranou, se zabývat nehodlám. Proto i s označováním kdo co od koho "opajcoval" bych byl opatrný. :wink: Totiž všechnu historii a detaily přece neznáme, v některých případech to přece může být i na základě licence, nebo vývojář odejde z jedné firmy do druhé a co si odnese ve své hlavě mu nikdo nevezme.

zprávu vnitřní poštou jsem si přečetl, nějak v tom totálním chaosu příspěvků nejsem schopen pochopit, co vlastně vadí (co mám opravit - co je navíc) a co ne. Pokud mi dokážeš to do vnitřní pošty napsat jak máš pocit že by to bylo správně, snadno ty vymažu - s tím nemám sebemenší problém.
------------
Co se týče nadužívání slova "pajc" - no - to v případě seriových modelářských motorů z CCCP je poměrně jednoduché i složité :) .
Zkusím dát příklad z historie. Kdysi, v době těsně po roce 89 (v době kdy ještě byla motorářská energie a vůbec) jsem se (respektive jsme se - všichni najednou) při obědu v hospodě při akci pořádané při klubu sběratelů modelářských motorů vsadili "kdo najde ruský motor, který neobsahuje díly z jiných motorů - co je prostě skutečně originál konstrukce, vyhraje rundu". Z lidí si pamatuji Karla Řeháka, legendárního Ivana Hájka, Bohouše Šafaříka (ti už tady nejsou, takže jméno ano) za chvíli se přidali další.
No, zkrátím to - můžeš se přidat taky - stačí napsat konkrétní ruský seriový motor, u kterého není nic jasně převzaté z jiného "západního" motoru. Buď úplně natvrdo (zaměnitelné kus za kus), nebo tak, že to není vidět na první pohled. Nic jednoduchého.
Dopadlo to tak, že se to zvrhlo v davovou identifikaci co z čeho je, čistého nenašel nikdo nic.
Samozřejmě prototypy kategorie Gajevský, nebo kusovka typu účka a makety a volné motoráky (f1c) se nepočítají. To samé motory po rozpadu SSSR - takže třeba VA a spol. taky ne.
Co se týče "licencí" - tak to je celkem známé - ono jich zas tak moc nebylo - svým způsobem akorát jediná větší - když Burford (Taipan) za soustruh (Feeller) naučil Laie (Thunder Tiger) tak nějak dělat z šicích strojů motory.
To, že něco obkreslit v podstatě nejde (naštěstí) se ví od začátku. Respektive jde to, ale výsledek je vždy stejný - neběhá to, nebo to běhá špatně (oproti originálu).
Co se týče možná zajímavých motorů - zkusím něco vyfotit.
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#142 Příspěvek od MPml »

tady je oscannovaná ta A4 s pérovkama od Mirka. Rok netuším - ale je to z doby kdy vznikla první třiapůlka s tím karburátorem na plochou přírubu a po dvaapůlce diesel s plochým ocelovým šoupátkem.
rozdělený je to protože tu neproleze vetší soubor než mega
Přílohy
MVVS_2.pdf
(675.96 KiB) Staženo 100 x
MVVS_1.pdf
(564.14 KiB) Staženo 113 x
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#143 Příspěvek od VTjr »

Díky za ta PDF-ka :D (ale očíslována jsou obráceně, dvojka je začátek a asi to mělo i nějaké další pokračování, jelikož tam chybí karburátor pro 6,5cm3). Nicméně toto asi vystihuje celý sortiment MVVS počítám tak z let 1983-84. Totiž, právě tehdy vznikla a byla dána do prodeje třiapůlka MVVS-3,5GFS/GFR s tím prvním typem frézovaného karburátoru na rovné podélné okno spodní části karteru. Ale prohledal jsem obsahy ročníků Modeláře od r 1981-1985 a nenasel žádnou recenzi na ni, pouze v ročníku 1984 zmínku o úpravě karburátoru a hlavy pro auta. To už v prodeji nesporně byla, ja jsem si ji totiž v létě 1984 koupil jako dárek k promoci, takže to vím naprosto přesně. Ale jak je vidět z Tvých PDF, šestapůlky ještě pořád nesly první označení 6,5F a 6,5R a dvaapůlky DR, GR, GF, s výjimkou GRR (tedy v rozporu s tou pomůckou na horní části stránky MVVS_2.pdf, definující nové označování), i když už je tam uvedena i 6,5GRRT. Ty obtahy z MVVS webu, co jsem sem dal já, ale v jiném vláknu, se už týkají sortimentu na přelomu milenia.

Jinak v reakci na Tvůj předešlý příspěvek jsem Ti trochu víc napsal do SZ, abych nezapleveloval vlákno.
Zde ale poznamenám je tolik, že kdyby ta Vaše stávka/soutěž probíhala v hledání shody nejen sovětských motorů (tedy spíše těch zmetků prodávaných v běžných obchodech), ale i u jakékoli jiné značky, tak ono by se toho taky hodně našlo, MVVS nevyjímaje. :lol:
Totiž to přebírání osvědčených, nepatentovaných technických řešení je běžná praxe v celém průmyslu a na tom nevidím nic špatného. 8) I Einstein přece řekl, že udělal své převratné objevy jen díky tomu, že mohl stát na ramenech titanů. :P
Tím neobhajuji naprosto kolmé pajcy, ale jak poznamenáváš na konci a s čím naprosto souhlasím, obkreslení neznamená, že to co vznikne bude stejně dobré jako předloha, protože je tam hodně věcí, které jen tak snadno obkreslit nelze. :wink:

Zde je zmíněný celý sortiment MVVS v kategorii .40cui po roce 2000:
MVVS_trieda40-9_typov.png
a v PDF (lepší čitelnost):
MVVS_trieda40-9_typov-.pdf
(358.68 KiB) Staženo 79 x
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#144 Příspěvek od MPml »

nerad bych, aby se opět diskuze zvrhla do tlachání o ničem - ale je (byla) řada firem, kde se že by se něčím zásadně inspirovali hledá víc než obtížně. Třeba Cox, KaB, Atwood, McCoy, Webra, HP, Burford (Taipan), Rossi nebo třeba i Tono (Fr.Starý), Bohouš Šafaříků, Hruška (Atomy a spol) Pfeffer.....napsat by se jich dala spousta. Pak byly firmy, které tu a tam lecos použily, ale obvykle to posunuly ještě o kus dál dopředu (protože věděli, co a jak funguje) - to je ta inspirace a ten vývoj učením se.
No a pak byly firmy z cca dvou vyhlášených teritorií, kdy to, že to obtahli bylo "pocit velkého vítězství" - "známka punku" - a taky to obvykle posunuli - akorát že na druhou :lol: stranu. Použitými materiály, kvalitou provedení nebo tím, že původně nějak fungující věc cíleně "upravili", obvykle tak, aby zbytečně :lol: dlouho nefungovala a k výrobě nebyla třeba žádna dražší technologie.
Absolutní vrchol pak byly firmy, které vznikly z nařízení strany, direktivním procesem, navíc aniž by v nich někdo kdo motorům rozuměl. Prostě když byl nějaký funkční motor, vyráběný jinde, tak se nařídilo, že se vezme, upraví dokumentace "pro místní podmínky" (bez komentáře) a bude se to chrlit. :lol: Chrlilo, ale obvykle ne moc dlouho a vždy to dopadlo extra špatně.
Ale teď už je to jedno - malé modelářské motory z těch dvou socialistických teritoríí v podstatě skončily a pravděpodobnost, že se tam ta výroba obnoví (v duchu toho, jak se to tam kdysi vyrábělo) je podle mě skoro čistá nula.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#145 Příspěvek od VTjr »

Ale jó, v podstatě se shodneme. Částečně ale i v tom, že taky i v MVVS se rádi inspirovali (o tom víc v SZ). :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
kondenzator72
Příspěvky: 34
Registrován: sob 14.10.2017 22:55
Bydliště: Frydek Mistek

Re: Sbírka spalováků

#146 Příspěvek od kondenzator72 »

MPml píše:tady je oscannovaná ta A4 s pérovkama od Mirka. Rok netuším - ale je to z doby kdy vznikla první třiapůlka s tím karburátorem na plochou přírubu a po dvaapůlce diesel s plochým ocelovým šoupátkem.
rozdělený je to protože tu neproleze vetší soubor než mega



Diky za ty scany, super, Vy at bylo co bylo, jste skutecne machr, notabene si Vas hodne vazi i Tomas Sladek z RC Revue (uz tam neni jiste ze) Ale rikal ...(!!)

Zpet k veci, prosim Vas jak to bylo s motory Rossi, ty enormni vykony (na tu dobu) to dodnes je zahadou co dokazali...
Ty odlitky, bohova vec, videl jsem u Standy Jelena ve sbirce, perfektni kvalitka..

fascinujici v ty dobe..
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#147 Příspěvek od MPml »

kondenzator72 píše:

Diky za ty scany, super, Vy at bylo co bylo, jste skutecne machr, notabene si Vas hodne vazi i Tomas Sladek z RC Revue (uz tam neni jiste ze) Ale rikal ...(!!)

Zpet k veci, prosim Vas jak to bylo s motory Rossi, ty enormni vykony (na tu dobu) to dodnes je zahadou co dokazali...
Ty odlitky, bohova vec, videl jsem u Standy Jelena ve sbirce, perfektni kvalitka..

fascinujici v ty dobe..

Staré dvaapulky Rossi byly lité gravitačně, do kokily, lili to oni sami. Možná i bych našel fotky, materiál je jasný, tepelné zpracování taky. No a důvod proč ty motory tak běhaly, také není složitý. Leta praxe (dřiny) od Garofaliho (Super Tigre) kde původně (jestli oba si už nevzpomenu, musel bych se podívat) pracovali a xx let závodně létali. No a to "obvyklé" (ale nejobtížnější) perfektní geometrie a vůbec jak ty motory byly pečlivě a dobře udělané.
Kdysi když se měřily ty výbrusy z Conquesta, Rossi, Strukova a další, tak to bylo asi takto: Conquest byl naprosto nepochopitelný - na té Talycentě nešlo naměřit prakticky nic, co by stálo za zmínku - neuvěřitelné. Kruhovitost vložky nahoře - pod 0.001 Vaškovo Rossi bylo taky jak vyšité, jen nepatrně horší. Ten výbrus od Strukova bylo jasně vidět, že je v kategorií "ručně dodělat aby to bylo správně", to samé z té Ostravy. No a zbytek byl úplně někde jinde. Pozdější Nelsony byly geometrií někde mezi mezi tím Rossi a Strukovem. Mj, dalo se to poznat hlavně na tom, že ty Rossi, provozně byly všechny kusy byly jak přes kopírák - chvilku záběh (žádný dlouhý zabíhání) a všechny šly naprosto stejně, stejné chování, stejné otáčky, neuvěřitelné.
Prostě zkušenosti (praxe) a technologie (mašiny) nejdou obejít ani náhodou.
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#148 Příspěvek od MPml »

tady je popis a pár fotek (původně z Aeromodelleru) z ms, kdy Ugo ještě létal s ST.
http://www.f2aspeed.org/history/1959
https://www.adriansmodelaeroengines.com ... cat_id=186
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#149 Příspěvek od VTjr »

Cenné odkazy. 8)
Ale popojedeme dál. Dnes bych přidal další motor a to MK-12V.
V tomhle případě je to nepochybný absolutně kolmý pajc, v tom nemám s MPml nejmenšího sporu a rád použiji jeho výraziva :) , německé dvaapůlky WebraMach-I. Zde je:
WebraMach-1_m.jpg
První verze MK-12V z roku 1957 od Viktora Chodejeva vypadala takhle:
MK-12V-I_01_m.jpg

Zjevná podoba jak na první pohled zvenčí, tak i zevnitř, nikoliv náhodná. :D
Motor byl uveden do masové výroby v závodě MARS DOSAAF v roce 1957 a vyráběl se nepřetržite asi v 6 variantách až do začátku 80. let. Pak ho nahradil již zmiňovaný motor MARZ-2,5D, se stejným vrtáním/zdvihem, ale trochu pozměněným vyplachováním/časováním a jiným sacím šoupátkem.
Zde je foto jedné z prvních verzí včetně karbičky:
MK-12V-I_02_m.jpg

Tady jsou rozměry a řez motorem z návodu:
MK-12V-II_rez.jpg

A technická data deklarovaná v návodu:
MK-12V-II_techdata.jpg

Pro ty co nevládnou ruštinou a azbukou jsem volně přeložil:
1. Vrtání - 15,5mm
2. Zdvih - 13,0mm
3. Zdvihový objem - 2,46 cm3
4. Maximální výkon motoru - 0,26 BHP (0,194 kW) při 15 000 ot/min
5. Složení paliva (% vol)
- 33% diethyléter (technický), 33% petrolej, 17% minerální olej MK-22, MS-20), 17% ricínový olej
6. Chlazení motoru - vzduchem
7. Mazání motoru se uskutečňuje olejem rozpuštěným v palivu
8. Rozměry: výška/délka/šířka - 70 / 86 / 40 mm
9. Hmotnost motoru - 130 g
10. Doporučené vrtule (průměr/stoupání v mm):
a) pro volně letící modely (F1C) - 250 / 100 mm
b) pro akrobatické upoutané modely (F2B, F2D) - 220 / 200 mm
c) pro upoutané rychlostní a tímové modely (F2A a F2C) - 175 / 250 mm

8O 8O 8O
No, ten bod 10, vrtule - to si asi spletli s nějakou šestapůlkou.
:lol: :lol: :P
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#150 Příspěvek od VTjr »

Já jsem si ale svou první MK-12V zakoupil v SSSR někdy v roku 1972 za 8 rublů už v mírně pozměněné verzi s kuželovitým tvarem hlavy. Nevím kolikátá verze to je, ale já ji budu pracovně považovat za druhou, tedy II.
Zde je vnější foto mírně pozměněné papírové krabičky:
MK-12V-II_01_m.jpg

Zde je pohled dovnitř, kde krom motoru byla součástí balení PVC palivová hadička 4 montážní šrouby M3 s podložkami a matkami, návod a univerzální klíč na dotahování vrtule a taky na dotahování/povolování vložky, která je v karteru našroubována na jemný závit:
MK-12V-II_02_m.jpg

Zde pak několik pohledů na motor ze všech stran.
MK-12V-II_03_m.jpg
MK-12V-II_04_m.jpg
MK-12V-II_06_m.jpg
MK-12V-II_07_m.jpg

Toto je fungl nový motor, který ještě neviděl palivo, koupený na bazoši neprve nedávno, sbírkový kus, samozřejmě ne ten co jsem koupil začátkem 70. let.

Ten můj první z léta roku 1972 jsem výrazně poškodil již při záběhu. :(
Podle návodu jsem namontoval velkou dřevěnou MVVS vrtuli 250/100 :o (tu používali U-čkáři k MVVS 5,6A) a začal startovat.
Podle návodu jsem zatáhl kompresní šroub nadoraz a povolil o 1,5 otáčky (nepochopil přitom, že pod pojmem "nadoraz" je myšleno místo, kdy dochází k dotyku pístu s protipístem, nikoliv místo kde končí závit :| ). No a klepal do vrtule a testoval odolnost klikového mechanismu. :oops: Motor se kupodivu podařilo nastartovat a v tomto "přetaženém" režimu vytrval s tou obrovskou vrtulí (asi jen díky její setrvačnosti) předepsaných 20 minut záběhu. :cry: Motor šel na bohatou směs, ale velmi těžce, tvrdě - ale jak jsem to mohl jako začátečník vědět, že je něco v nepořádku. 8O
Po zastavení jsem si i povšiml znatelné vůle ojnice, ale nepřikládal tomu většího významu. Při opakovaném startu jsem podle návodu povolil kompresní šroub cca o 1 otáčku, motor hned chytil a rozběhl se do šílených otáček. :o Zřejmě jsem mu tím povolením bezděčně nastavil právě tu správnou kompresi. :wink: Ale pak najednou zastavil a už nešel protočit. Po rozebrání jsem zjistil, že ojnice je v čudu a vnitřek motoru je jak po výbuchu. :cry: Tím tedy skončil krátký život mého prvního MK-12V. :mrgreen:
Druhý jsem si koupil zase v SSSR v létě o rok později, ale jako pořád nezkušený, důvěřivý kupující jsem si bohužel vybral naprostý zmetek. :x Jednak měl šíleně těsný protipíst i píst ve vložce (to ale v obchodě bez vrtule a v stavu zaschlého konzervačního maziva asi ani moc poznat nešlo). Ten motor se protáčel i s palivem jen stěží a protipíst neodskakoval po povolení šroubu ani za chodu. Při pokusu o zabíhání se vyšlochtalo spodní oko ojnice. Záhy jsem zjistil, že to bylo nejen přílišnou těsností, ale i tím, že ojniční čep byl nedokonale obroušen, asi na 1/3 jeho obvodu byly zřetelné nedobroušené černé rýhy po soustružení. Odhodlal jsem se opatrně obrousit protipíst na brusném kameni a z kusu duralu jsem vypižlal novou ojnici. Kliku jsem použil z prvního motoru. Po této opravě už se motor podařilo zaběhnout (to už jsem měl i více zkušeností s provozem MK-16 a těm prvním chybám s nadměrnou kompresí jsem se už vyvaroval). Ale i tak jsem ten motor pak záhy komusi prodal za 80 Kčs, plně funkční.
Nicméně malé torzo z něj mi zůstalo, když jsem cca o 25 let později použil předek jeho karteru i s torzem té aušusové klikovky na výrobu převodovky k elektromotoru Mabuchi:
Elektromotor_MAB-RE550_s_prev_01_m.jpg
Elektromotor_MAB-RE550_s_prev_03-04_m.jpg
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“