Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderTiger
Pravidla fóra
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
- pkotatko
- Příspěvky: 6687
- Registrován: sob 13.01.2007 0:00
- Bydliště: Berounsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Máš to moc hezký Tome.
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Díky za pochvaličku, snažíme se a kluci odvedli skvělou práci
.
Kdybych to laminoval přes polystyren byla by to hrozná práce a výsledek určitě horší. Takhle v ruce to vypadá dobře, jenom si říkám jestli se do jedné nádrže vejde ten odhadovaný litr vody, to zjistím ale brzy. Znova jsem si porovnával fotky reálu a nádrží, z boku mi to přijde trefené ale zepředu to mohlo být trochu mohutnější.... Na druhou stranu bych získal třeba 100-200 ml což není moc a nestojí to za změnu projekce a další tisk v řádu 22-24 hodin. Na jednu nádrž padla čtvrtina kilové cívky a nádrž váží 210 gramů.
Teď musím opatrně zprovoznit výtok a dát si velký pozor abych se broušením nedostal někde skrz stěnu. I když by se to dalo zalepit a vytmelit, je to výzva pro nástroje a pečlivost, taky nespěchat. Pak potřebuju najít takovou barvu která bude pomalu schnout, dobře ulpí a beze zbytku vyteče ven. Materiál PLA dokáže trochu absorbovat vodu, počítám že to už nikdy dokonale nevyschne a voda by tam mohla rozjet nějakou degradaci struktury.
Obdélné tvory nahoře jsou celkem velké, svádí to k myšlence tudy část struktury odstranit, lehce by se tím zvětšil objem vody, opět je tam ale malá výtěžnost pár desítek mililitrů za cenu ztráty teď enormní pevnosti nádrže.
Teď to bude trochu boj sám se sebou. Sestavit to k letové zkoušce je otázka týdne dvou ale mechanika je v Maďarovi a s pětilistem, i kdyby byl kompletní jako že hotové čepy ještě nemám, přijde mi to riskantní. Navíc mě čeká poladit to virtuální pootočení DC. No a s Maďarem jsem chtěl vyzkoušet bambi vak na vodě, to hned tak nepůjde. Naštěstí se to vyřeší asi samo, navalila se nějaká práce a půjde to asi pomaleji.
Před týdnem jsem absolvoval za Stodůlkama na spojce k Okruhu u Ořecha kontrolu policie kvůli tomu pohybu osob. Vracel jsem se z lítání kousek odtamtud, všechno v pohodě než zaregistrovali v kufru ty modely. Tak byla přehlídka, sešli se komplet i s vojákama, mít ještě nabitou baterku asi bych jim tam aspoň zavisel. Vrtrdelníky, hlavně ten policejní - se jim líbily. Mezitím jim projela spousta aut
.
Kdybych to laminoval přes polystyren byla by to hrozná práce a výsledek určitě horší. Takhle v ruce to vypadá dobře, jenom si říkám jestli se do jedné nádrže vejde ten odhadovaný litr vody, to zjistím ale brzy. Znova jsem si porovnával fotky reálu a nádrží, z boku mi to přijde trefené ale zepředu to mohlo být trochu mohutnější.... Na druhou stranu bych získal třeba 100-200 ml což není moc a nestojí to za změnu projekce a další tisk v řádu 22-24 hodin. Na jednu nádrž padla čtvrtina kilové cívky a nádrž váží 210 gramů.
Teď musím opatrně zprovoznit výtok a dát si velký pozor abych se broušením nedostal někde skrz stěnu. I když by se to dalo zalepit a vytmelit, je to výzva pro nástroje a pečlivost, taky nespěchat. Pak potřebuju najít takovou barvu která bude pomalu schnout, dobře ulpí a beze zbytku vyteče ven. Materiál PLA dokáže trochu absorbovat vodu, počítám že to už nikdy dokonale nevyschne a voda by tam mohla rozjet nějakou degradaci struktury.
Obdélné tvory nahoře jsou celkem velké, svádí to k myšlence tudy část struktury odstranit, lehce by se tím zvětšil objem vody, opět je tam ale malá výtěžnost pár desítek mililitrů za cenu ztráty teď enormní pevnosti nádrže.
Teď to bude trochu boj sám se sebou. Sestavit to k letové zkoušce je otázka týdne dvou ale mechanika je v Maďarovi a s pětilistem, i kdyby byl kompletní jako že hotové čepy ještě nemám, přijde mi to riskantní. Navíc mě čeká poladit to virtuální pootočení DC. No a s Maďarem jsem chtěl vyzkoušet bambi vak na vodě, to hned tak nepůjde. Naštěstí se to vyřeší asi samo, navalila se nějaká práce a půjde to asi pomaleji.
Před týdnem jsem absolvoval za Stodůlkama na spojce k Okruhu u Ořecha kontrolu policie kvůli tomu pohybu osob. Vracel jsem se z lítání kousek odtamtud, všechno v pohodě než zaregistrovali v kufru ty modely. Tak byla přehlídka, sešli se komplet i s vojákama, mít ještě nabitou baterku asi bych jim tam aspoň zavisel. Vrtrdelníky, hlavně ten policejní - se jim líbily. Mezitím jim projela spousta aut
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Opracování takové hmoty a tvaru nebude vůbec snadné. Tak tak jsem se prokutal skrz otvor pro horní víko, mikrofrézka Proxxon má celkem dost. Je jedno jestli je to ostrým nástavcem nebo brusným, jakmile se hmota nahřeje, omotá se okolo nástroje a konec
. U vytvoření výtokové zóny do měděné trubky jsem se vysloveně bál že projedu skrz, nakonec jsem zvolil úplně jinou strategii. Do trafopáječky jsem si udělal delší smyčku z měděného vodiče a materiál postupně tavím a odřezávám jako autogenem, je z toho akorát dost hnusný nasládlý zápach. Ale půjde to, naopak se vyplatí místa blíž povrchu nádrže opracovat takto než ho prorazit pilníkem nebo vrtákem.
Vody se tam opravdu vejde míň ale není to tak hrozné, vychází 900ml na jednu nádrž s tím že pokud to otevřu dole úplně, je to venku za 4-5 vteřin a komplet, nikde nic nezůstane.
Až to bude opracované uvnitř komplet včetně provrtání výstupů a vstupů, musím to dokonale vyčistit, je jedno jestli kompresor a stlačený vzduch nebo spíš voda, asi oboje. Nechat dokonale vyschnout den dva na radiátoru, potom ta barva a možná dvakrát kdyby se někde vynechalo. Barva odvede ještě jednu záslužnou práci a sice pohltí případné prachové částice pokud tam zůstanou, jinak by snadno ucpaly některou z trysek.
Na snímcích v protisvětle je vidět jak je stěna nádrže poměrně slabá. Na tlak drží díky výztuži dokonale, i proto jsem úplně zavrhnul ji odstraňovat.
Vody se tam opravdu vejde míň ale není to tak hrozné, vychází 900ml na jednu nádrž s tím že pokud to otevřu dole úplně, je to venku za 4-5 vteřin a komplet, nikde nic nezůstane.
Až to bude opracované uvnitř komplet včetně provrtání výstupů a vstupů, musím to dokonale vyčistit, je jedno jestli kompresor a stlačený vzduch nebo spíš voda, asi oboje. Nechat dokonale vyschnout den dva na radiátoru, potom ta barva a možná dvakrát kdyby se někde vynechalo. Barva odvede ještě jednu záslužnou práci a sice pohltí případné prachové částice pokud tam zůstanou, jinak by snadno ucpaly některou z trysek.
Na snímcích v protisvětle je vidět jak je stěna nádrže poměrně slabá. Na tlak drží díky výztuži dokonale, i proto jsem úplně zavrhnul ji odstraňovat.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Nádrže jsou už propojené s trupem, pár věcí jsem proti původnímu záměru trochu pozměnil. Všechny čtyři hlavní body jsou skrz pryžovo-plastové průchodky, silikon by byl určitě lepší ale v potřebné velikosti to nemám k dispozici. Vepředu zdola jsou kalené šrouby s imbusovou hlavou, stejné jako skrz unašeče rotorových listů na TREXovi 550/600. Uvnitř trupu je na zaslepovací překližkové desce pásek překližky a v něm naražené samojistící matice M4. Na tomto dílu a jednom pásku vedle bude plastový 3M zip a na něm krabička s měničem a spínačem.
Svorníky M4 jsou z nerezu ty boční nad měděnou propojovací trubkou mohly být kratší. Spíš to nechám, s pilou a pilníkem bych tam nadělal paseku a hlavně by se ohřátím mohly uvolnit, je to zalepené epoxidem do závitů vyříznutých v PLA. Vzadu nahoře mi vyšla délka naopak tak tak ale je dobrá.
Čerpadlo není ještě upevněné definitivně, musí se sundat a na předem vyznačenou polohu dotáhnout napřed hlavní nosná deska která tam pak bude zůstávat i když postřik sundám. Původně jsem chtěl zadní část čerpadla propojit s rozpěrnou závitovou tyčkou M4 osazenou mezi patky zadní nádrží aby drželo svisle. Je to moc komplikované a netřeba plýtvat váhou tam kde to není nezbytné. Zdá se že samotná čirá polyetylenová hadice od nádrží a 90 koleno nazad to vyřeší dostatečně. Kabel od čerpadla byl provizorní na testování, teď tam přijde menší XT30 a protikus bude zalepený v trupu, zapojování vně do vystouplé části.
Zbývá osadit hrdla plnění, odvzdušňovací hadičky vzadu nahoře, hadičku z paralelního výstupu čerpadla. Boční vodováhy na nádržích nechám až na konec při broušení, na první letové zkoušky jsou zbytečné. Ještě než tam dám mechaniku což bude trvat protože jí čekají letové akce v Maďarovi s bambi vakem, chci systém i rozstřik vyzkoušet samostatně na zemi.
Ve vzduchu napřed bez vody, tu pak postupně přidávat.
Svorníky M4 jsou z nerezu ty boční nad měděnou propojovací trubkou mohly být kratší. Spíš to nechám, s pilou a pilníkem bych tam nadělal paseku a hlavně by se ohřátím mohly uvolnit, je to zalepené epoxidem do závitů vyříznutých v PLA. Vzadu nahoře mi vyšla délka naopak tak tak ale je dobrá.
Čerpadlo není ještě upevněné definitivně, musí se sundat a na předem vyznačenou polohu dotáhnout napřed hlavní nosná deska která tam pak bude zůstávat i když postřik sundám. Původně jsem chtěl zadní část čerpadla propojit s rozpěrnou závitovou tyčkou M4 osazenou mezi patky zadní nádrží aby drželo svisle. Je to moc komplikované a netřeba plýtvat váhou tam kde to není nezbytné. Zdá se že samotná čirá polyetylenová hadice od nádrží a 90 koleno nazad to vyřeší dostatečně. Kabel od čerpadla byl provizorní na testování, teď tam přijde menší XT30 a protikus bude zalepený v trupu, zapojování vně do vystouplé části.
Zbývá osadit hrdla plnění, odvzdušňovací hadičky vzadu nahoře, hadičku z paralelního výstupu čerpadla. Boční vodováhy na nádržích nechám až na konec při broušení, na první letové zkoušky jsou zbytečné. Ještě než tam dám mechaniku což bude trvat protože jí čekají letové akce v Maďarovi s bambi vakem, chci systém i rozstřik vyzkoušet samostatně na zemi.
Ve vzduchu napřed bez vody, tu pak postupně přidávat.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Je to připravené na pozemní test postřiku, počkám až bude venku trochu slušně abych nemlžil a nevypadalo to jako sněžné dělo na skiareálu. Dnes tu padalo chvílema sněhu docela dost.
Včera při kontrole polarity zapojení čerpadla mě trochu vylekalo. Pořád to tlačilo do obou větví a šíleně vibrovalo, už jsem si myslel že je něco v háji a bude po projektu. Pak jsem zjistil že ta černá větev musí jít proti tlaku který vyvíjí ráhno s tryskama, podobně to nahradí i stlačení konce výstupu prstem. No, dokud to nepojede naostro musím pořád doufat že se něco ještě nezměnilo. Druhá větev je vytažená menší hadičkou obloukem pod heli a pak společně s napájením čerpadla podél zadní nohy nahoru kde je ukončená, víceméně na úrovni hladiny plné nádrže. Pokud by tam tahle hadička nebyla, od chvíle naplnění tudy zdrhá voda a než bych se dostal k prvnímu postřiku, byla by značná část vody pryč.
Nádrže jsou zatím shora uzavřené destičkou čirého polykarbonátu tl.2mm, je tak vidět kolik je v nádržích při plnění vody. Pak už to bude na vodováhách a nahoru přijde kovové víko, vnitřek nádrží není zase tak úžasná záležitost. Po vyzkoušení se to celé rozebere, plnění a propojovací trubka zalepené provizorně tavnou pájkou půjdou taky ven. celé se to nechá dokonale vyschnout, potom barva dovnitř a "přezábavné" tmelení.
Celková váha bude určitě vyšší než bambi vak, dnes jsem měřil kompletní ráhno s tryskama a vzpěrama, má 300 gramů. Při rozborce to zvážím detailněji a posčítám, nádrže i čerpadlo jsou ale v podélném těžišti a čerpadlo na jedné straně by heli rozvážit nemělo. Myslím že nehrozí aby se brala voda z jedné nádrže víc nebo jenom, příčné těžiště by se tak změnit nemělo. Ještě může hrát roli příčný náklon, to by ale musel být hodně velký a delší aby se voda nahrnula na jednu stranu. Taky bude hrát roli setrvačnost a vnitřní giloid struktura by měla zafungovat jako zpomalovač.
Ještě musím vyrobit dva třmeny na zavěšení / zajištění hadičky od čerpadla k ráhnu s tryskama, je to dost dlouhý úsek.
Včera při kontrole polarity zapojení čerpadla mě trochu vylekalo. Pořád to tlačilo do obou větví a šíleně vibrovalo, už jsem si myslel že je něco v háji a bude po projektu. Pak jsem zjistil že ta černá větev musí jít proti tlaku který vyvíjí ráhno s tryskama, podobně to nahradí i stlačení konce výstupu prstem. No, dokud to nepojede naostro musím pořád doufat že se něco ještě nezměnilo. Druhá větev je vytažená menší hadičkou obloukem pod heli a pak společně s napájením čerpadla podél zadní nohy nahoru kde je ukončená, víceméně na úrovni hladiny plné nádrže. Pokud by tam tahle hadička nebyla, od chvíle naplnění tudy zdrhá voda a než bych se dostal k prvnímu postřiku, byla by značná část vody pryč.
Nádrže jsou zatím shora uzavřené destičkou čirého polykarbonátu tl.2mm, je tak vidět kolik je v nádržích při plnění vody. Pak už to bude na vodováhách a nahoru přijde kovové víko, vnitřek nádrží není zase tak úžasná záležitost. Po vyzkoušení se to celé rozebere, plnění a propojovací trubka zalepené provizorně tavnou pájkou půjdou taky ven. celé se to nechá dokonale vyschnout, potom barva dovnitř a "přezábavné" tmelení.
Celková váha bude určitě vyšší než bambi vak, dnes jsem měřil kompletní ráhno s tryskama a vzpěrama, má 300 gramů. Při rozborce to zvážím detailněji a posčítám, nádrže i čerpadlo jsou ale v podélném těžišti a čerpadlo na jedné straně by heli rozvážit nemělo. Myslím že nehrozí aby se brala voda z jedné nádrže víc nebo jenom, příčné těžiště by se tak změnit nemělo. Ještě může hrát roli příčný náklon, to by ale musel být hodně velký a delší aby se voda nahrnula na jednu stranu. Taky bude hrát roli setrvačnost a vnitřní giloid struktura by měla zafungovat jako zpomalovač.
Ještě musím vyrobit dva třmeny na zavěšení / zajištění hadičky od čerpadla k ráhnu s tryskama, je to dost dlouhý úsek.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Spokojenost, funguje to perfektně. Problémy s prvním spuštěním po natlakování aby čerpadlo nechrochtalo a nevibrovalo se vůbec nedostavily, nádrže se díky 20mm měděné propojce naplní rychle a rovnoměrně. Jediný nešvar je kapaní dole, tavná pájka byla udělaná dost narychlo a na test stačí, pak tam bude silikon. Ze začátku lehce odkapávaly při zastavení čerpadla i trysky, to pak přestalo.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N1PMza-bvvU[/youtube]
Příjemně mě překvapilo jak množství rozstřiku který určitě bude takto už vidět a druhak doba chodu na jedno naplnění. I když tam v reálu dám zřejmě o něco míň, teď to jelo přesně dvě minuty
. Čekal jsem minutu, možná to byl špatný propočet a odhad. Na plnění si asi udělám kanystr s ryskou a hadičku zasunutou do plnění jedné z nádrží. Dnes jsem to tam napustil shora po vytočení polykarbonátového krytu na vršku nádrže.
Ještě si zkusím změřit kolik vody tam padne, lehký průsak dole to trochu zkreslí ale nebude to moc. Pak to vystříkám a rozeberu na vysušení, tmelení a broušení. Běhat s tím venku nedává moc smysl
.
Maďar bude mít černé polosouměrné listy Helitec 600/43mm.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N1PMza-bvvU[/youtube]
Příjemně mě překvapilo jak množství rozstřiku který určitě bude takto už vidět a druhak doba chodu na jedno naplnění. I když tam v reálu dám zřejmě o něco míň, teď to jelo přesně dvě minuty
Ještě si zkusím změřit kolik vody tam padne, lehký průsak dole to trochu zkreslí ale nebude to moc. Pak to vystříkám a rozeberu na vysušení, tmelení a broušení. Běhat s tím venku nedává moc smysl
Maďar bude mít černé polosouměrné listy Helitec 600/43mm.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Zkoušel jsem ještě kolik se tam vejde vody, bude to mezi 1,9 až 2 litry. Jenomže čerpadlo se tentokrát nerozeběhlo a chvíli mi trvalo zjistit proč. Při plnění vodou tam může zůstat vzduchová bublina v prostoru lopatek, výsledek je setrvalý chod naprázdno. Vyplatilo se mít čiré polyetylenové hadičky jako předloha, viděl jsem kde je problém.
Čerpadlo je primárně vyrobené na čelní sklo plus zadní okno, dvě samostatné větve. Zapojené ho mám ale obráceně takže jde jenom černý výstup otočený směrem ke středu heli, proto je bubínek nasměrovaný dolů.
Bylo vidět asi 3cm vzduchovou bublinu v užší hadičce směr ráhno, hned za bubínkem. Přitom po naplnění vodou se do ráhna dostala protože trysky odkapávaly. Nechtělo se mi tu hadičku sesmekávat, je tam dost nafest, pak mě napadlo vytáhnout hadičku z bílého bočního výstupu. Začala hned vytékat voda, vzduch zmizel, čerpadlo se okamžitě chytilo a trysky v pohodě. Zřejmě to bude obvyklý postup před startem abych se nevracel s plnými nádržemi a ztratil zbytečně část baterky. Jakmile trysky jdou, postřik už se přeruší až když dojde voda.
Čerpadlo je primárně vyrobené na čelní sklo plus zadní okno, dvě samostatné větve. Zapojené ho mám ale obráceně takže jde jenom černý výstup otočený směrem ke středu heli, proto je bubínek nasměrovaný dolů.
Bylo vidět asi 3cm vzduchovou bublinu v užší hadičce směr ráhno, hned za bubínkem. Přitom po naplnění vodou se do ráhna dostala protože trysky odkapávaly. Nechtělo se mi tu hadičku sesmekávat, je tam dost nafest, pak mě napadlo vytáhnout hadičku z bílého bočního výstupu. Začala hned vytékat voda, vzduch zmizel, čerpadlo se okamžitě chytilo a trysky v pohodě. Zřejmě to bude obvyklý postup před startem abych se nevracel s plnými nádržemi a ztratil zbytečně část baterky. Jakmile trysky jdou, postřik už se přeruší až když dojde voda.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Mašina je připravená na letový testík, kdy na to dojde záleží na počasí.
Silové kabely k měniči napětí jsem připájel hned na konektory vodičů směrem regulátor a měřák kapacity. Je to jednodušší byť nebude měřák zahrnovat i tenhle odběr ale při 3,5A po dobu dvou minut to dělá podle Zdeňka 3% což je zanedbatelné. Heli se vezme určitě těch 35A, počítám že na začátku s plnýma nádržema to bude i víc, měřák to pak pěkně ukáže. Měnič se spínačem jsou v krabičce z GE na suchém zipu na dně trupu. Diody jsem vůbec neřešil, nic nezapojoval. Dal jsem tam ale ovládání bambi vaku, se 151 gramy váhy to vliv trochu má a bude to tam nastálo. Kromě postřiků bude hlavní náplň právě bambi vak, k demontáži postřiku mechanika nemusí jít ven a ovládání bambi vaku by mi tam pak chybělo. Holt to bude pořád 150 gramů mrtvé váhy ale demontáž mechaniky je dost pakárna, hlavně překryt kabiny.
Nejvíc jsem čekal jak se budou chovat ty horní vzpěry, jestli nebudu muset vyrábět další profily na propojení s uhlíkovou bočnicí. Po upevnění trupu k hrbu a osazení kabiny se to ale tak zpevnilo že to nevidím jako nutné, nemá to prakticky žádný pohyb a vibrace by tam vznikat neměly.
Až a jestli to poletí dobře tak si notně oddychnu, práce na tom bylo nakonec celkem dost
.
Silové kabely k měniči napětí jsem připájel hned na konektory vodičů směrem regulátor a měřák kapacity. Je to jednodušší byť nebude měřák zahrnovat i tenhle odběr ale při 3,5A po dobu dvou minut to dělá podle Zdeňka 3% což je zanedbatelné. Heli se vezme určitě těch 35A, počítám že na začátku s plnýma nádržema to bude i víc, měřák to pak pěkně ukáže. Měnič se spínačem jsou v krabičce z GE na suchém zipu na dně trupu. Diody jsem vůbec neřešil, nic nezapojoval. Dal jsem tam ale ovládání bambi vaku, se 151 gramy váhy to vliv trochu má a bude to tam nastálo. Kromě postřiků bude hlavní náplň právě bambi vak, k demontáži postřiku mechanika nemusí jít ven a ovládání bambi vaku by mi tam pak chybělo. Holt to bude pořád 150 gramů mrtvé váhy ale demontáž mechaniky je dost pakárna, hlavně překryt kabiny.
Nejvíc jsem čekal jak se budou chovat ty horní vzpěry, jestli nebudu muset vyrábět další profily na propojení s uhlíkovou bočnicí. Po upevnění trupu k hrbu a osazení kabiny se to ale tak zpevnilo že to nevidím jako nutné, nemá to prakticky žádný pohyb a vibrace by tam vznikat neměly.
Až a jestli to poletí dobře tak si notně oddychnu, práce na tom bylo nakonec celkem dost
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
První starty skončily fiaskem ale nic jsem nerozbil.
Připravil jsem to na plac na kobereček, osadil ráhno s tryskama a hned obecenstvo šest lidu, něco s kolama. Varování že to může šeredně ublížit a poletí to úplně napoprvé zabralo částečně, popošli 20 metrů a tam zůstali. Takže hned to co nepreferuju, minimálně na testování. Přenesu Hughese na pole, zapnu baterku, kameru a roztáčím.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8tcxvZUQg7w[/youtube]
Hned od začátku bylo vidět vibrace a to celkem nechutně vysoké, navíc to šlo nechtěně rovnou na nejvyšší otáčky, ty jsem snížil což nepomohlo, stejně tak další pokus je zvýšit. Od prvního Hughese na Sobínce jsem něco podobného zažil jenom sporadicky – naštěstí. Představa že ve vzduchu to třeba zmizí nepadala v úvahu, VBar si s tím evidentně nevěděl rady. Poskakovalo to. Trochu nečekaná sprcha, další pokus po zastavení rotoru dopadl úplně stejně.
Odnesl jsem to na koberec a dumal co s tím. První varianta byla sundat ráhno s tryskama protože ať už to způsobovalo nebo ne, třepalo se dost. Při demontáži se ukázala první chyba, nedotáhl jsem ani nenahradil za samojistící matky na spojnici vzpěr jako ty ostatní matky na trupu. OK ale tím to být nemuselo, nejvíc se třepaly stabilizátory.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nWFWa1ga2zQ[/youtube]
Další pokus bez ráhna se nedostavil klidný start ale znova hnusné vibrace, hlavně stabilizátory. Heli měla pořád tendenci poskakovat a pak jakoby přičapnout k zemi.
Takže nastala opačná varianta, postřik komplet dolů s tím že to budu nastrojovat postupně a uvidím která věc vibrace odstartuje. Tam jsem ztratil kónickou podložku pod nádrž, holt musím vyrobit novou. Všechno zkontroluju, zdá se to OK tak roztočit, tentokrát už na koberci.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sfRL7h8kr00[/youtube]
Zase vibrace a hrozný…… Na jednu stranu jsem si oddychl protože to znamenalo že postřik vibrace nezpůsobuje a ještě je šance že jsem to nevyráběl zbytečně i když neříkám že to neovlivňuje. Jenom není primárním zdrojem což je bohužel jediné dnešní pozitivum.
Zkoumal jsem stabilizátory a zjistil že se lehce otáčí na trubce sem a tam, zkusil to dotáhnout víc a konstatoval že to bylo málo. Vypadalo to dobře tak další pokus – beze změny……
Další kontrola ukázala že se trubka nepatrně pohybuje v pryžovém kroužku mezi koncem trupu, to by taky mohlo hrát roli a vyrobím radši novou.
Zatím nevím čím to celé bude, jde o to co jsem všechno změnil od chvíle kdy žlutý Banán, ať už s bambi vakem nebo bez něj dolétal a že lítal velmi dobře, určitě mnohem líp než Maďar s Demonem a pětilistem. I když tam to může ještě být absence virtuálního pootočení desky cykliky, listy Helitec dorazí po neděli, za pár týdnů budou čepy a pak se uvidí co to předvede.
Každopádně ta mechanika s VBarem a laminátovým dvoulistem 600mm byla výborná a takhle se ukázala i teď posledně v trupu Maďara. Vibrace dělalo nedávno špatné upevnění v hrbu, které bylo pro velmi malé otáčky a pětilist. Když jsem tam naložil 2000 otáček bylo najednou zle, vytloukla se manžeta okolo průchodky a nezbyto než to dát víc natvrdo, pak to ale letělo dobře a totéž je teď v tomhle trupu. Takže to bude nejspíš tím trupem. Změny ? Vybrousil jsem ho takže je lehčí měkčí, to mi ale nepřijde jako dostatečný důvod. I když před lety jsem měl stejný trup ( zelená metalíza od obalrady ) a ten vibroval hrozně, trup co má Maďar ( původně Aeropower ) je vyrobený líp, je i nepatrně těžší.
Musím to komplet rozebrat, zkontrolovat i nalepení VBaru, vyrobit nový těsnící kroužek na konec trupu a znova to sestavit. Stabilizátory mám ještě jedny rezervní, je to ale stejný výlisek a přijde mi že ten u Maďara je pevnější. Pak už zbývá jenom upevnit trup v hrbu opět na silentblok jako to bylo, nic jiného jsem neměnil.
Dokud to nepoletí perfektně nemá smysl testovat postřik i kdyby to trvalo měsíc dva. Pokud tam budou nějaké úpravy, dobře že se to zatím nestříkalo. Nejkrajnější varianta pokud bude trup k ničemu je přestavět úplně Raptora což je ale další broušení……….. Na to snad nedojde.
Ani nemám chuť jít vylítat baterky na haldu, když na nic nepřijdu poletí 550 zítra. Radši budu večer montovat a hledat problém.
TTT
Připravil jsem to na plac na kobereček, osadil ráhno s tryskama a hned obecenstvo šest lidu, něco s kolama. Varování že to může šeredně ublížit a poletí to úplně napoprvé zabralo částečně, popošli 20 metrů a tam zůstali. Takže hned to co nepreferuju, minimálně na testování. Přenesu Hughese na pole, zapnu baterku, kameru a roztáčím.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8tcxvZUQg7w[/youtube]
Hned od začátku bylo vidět vibrace a to celkem nechutně vysoké, navíc to šlo nechtěně rovnou na nejvyšší otáčky, ty jsem snížil což nepomohlo, stejně tak další pokus je zvýšit. Od prvního Hughese na Sobínce jsem něco podobného zažil jenom sporadicky – naštěstí. Představa že ve vzduchu to třeba zmizí nepadala v úvahu, VBar si s tím evidentně nevěděl rady. Poskakovalo to. Trochu nečekaná sprcha, další pokus po zastavení rotoru dopadl úplně stejně.
Odnesl jsem to na koberec a dumal co s tím. První varianta byla sundat ráhno s tryskama protože ať už to způsobovalo nebo ne, třepalo se dost. Při demontáži se ukázala první chyba, nedotáhl jsem ani nenahradil za samojistící matky na spojnici vzpěr jako ty ostatní matky na trupu. OK ale tím to být nemuselo, nejvíc se třepaly stabilizátory.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nWFWa1ga2zQ[/youtube]
Další pokus bez ráhna se nedostavil klidný start ale znova hnusné vibrace, hlavně stabilizátory. Heli měla pořád tendenci poskakovat a pak jakoby přičapnout k zemi.
Takže nastala opačná varianta, postřik komplet dolů s tím že to budu nastrojovat postupně a uvidím která věc vibrace odstartuje. Tam jsem ztratil kónickou podložku pod nádrž, holt musím vyrobit novou. Všechno zkontroluju, zdá se to OK tak roztočit, tentokrát už na koberci.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sfRL7h8kr00[/youtube]
Zase vibrace a hrozný…… Na jednu stranu jsem si oddychl protože to znamenalo že postřik vibrace nezpůsobuje a ještě je šance že jsem to nevyráběl zbytečně i když neříkám že to neovlivňuje. Jenom není primárním zdrojem což je bohužel jediné dnešní pozitivum.
Zkoumal jsem stabilizátory a zjistil že se lehce otáčí na trubce sem a tam, zkusil to dotáhnout víc a konstatoval že to bylo málo. Vypadalo to dobře tak další pokus – beze změny……
Další kontrola ukázala že se trubka nepatrně pohybuje v pryžovém kroužku mezi koncem trupu, to by taky mohlo hrát roli a vyrobím radši novou.
Zatím nevím čím to celé bude, jde o to co jsem všechno změnil od chvíle kdy žlutý Banán, ať už s bambi vakem nebo bez něj dolétal a že lítal velmi dobře, určitě mnohem líp než Maďar s Demonem a pětilistem. I když tam to může ještě být absence virtuálního pootočení desky cykliky, listy Helitec dorazí po neděli, za pár týdnů budou čepy a pak se uvidí co to předvede.
Každopádně ta mechanika s VBarem a laminátovým dvoulistem 600mm byla výborná a takhle se ukázala i teď posledně v trupu Maďara. Vibrace dělalo nedávno špatné upevnění v hrbu, které bylo pro velmi malé otáčky a pětilist. Když jsem tam naložil 2000 otáček bylo najednou zle, vytloukla se manžeta okolo průchodky a nezbyto než to dát víc natvrdo, pak to ale letělo dobře a totéž je teď v tomhle trupu. Takže to bude nejspíš tím trupem. Změny ? Vybrousil jsem ho takže je lehčí měkčí, to mi ale nepřijde jako dostatečný důvod. I když před lety jsem měl stejný trup ( zelená metalíza od obalrady ) a ten vibroval hrozně, trup co má Maďar ( původně Aeropower ) je vyrobený líp, je i nepatrně těžší.
Musím to komplet rozebrat, zkontrolovat i nalepení VBaru, vyrobit nový těsnící kroužek na konec trupu a znova to sestavit. Stabilizátory mám ještě jedny rezervní, je to ale stejný výlisek a přijde mi že ten u Maďara je pevnější. Pak už zbývá jenom upevnit trup v hrbu opět na silentblok jako to bylo, nic jiného jsem neměnil.
Dokud to nepoletí perfektně nemá smysl testovat postřik i kdyby to trvalo měsíc dva. Pokud tam budou nějaké úpravy, dobře že se to zatím nestříkalo. Nejkrajnější varianta pokud bude trup k ničemu je přestavět úplně Raptora což je ale další broušení……….. Na to snad nedojde.
Ani nemám chuť jít vylítat baterky na haldu, když na nic nepřijdu poletí 550 zítra. Radši budu večer montovat a hledat problém.
TTT
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Moc hezké .. dětské nemoci má každý projekt .. já dnes taky nenastartoval .. a příčina .. školácká chybka.
Podle zvuku mně přijde že roztáčíš mechaniku na velký záporný kolektiv .. alespoň mně to tak přijde .. a tak bych vsadil na listy .. roztáčí se v zátěži a pokud rozumím .. nejsou uhlíkové .. u nás na letišti taky kolega bojuje s laminátovými listy .. nesnesou vysoké otáčky .. zkontroloval bych i stopu .. u nás jsme zkoušeli .. podepřít model pod listy ve stejných vzdálenostech od kořene a výsledek ... Každý list jiný průhyb .. to pak je stopa za letu problém když je jeden list měkčí
Roztoč bez listů .. a uvidíš ..
Přeju úspěšnou diagnostiku
Podle zvuku mně přijde že roztáčíš mechaniku na velký záporný kolektiv .. alespoň mně to tak přijde .. a tak bych vsadil na listy .. roztáčí se v zátěži a pokud rozumím .. nejsou uhlíkové .. u nás na letišti taky kolega bojuje s laminátovými listy .. nesnesou vysoké otáčky .. zkontroloval bych i stopu .. u nás jsme zkoušeli .. podepřít model pod listy ve stejných vzdálenostech od kořene a výsledek ... Každý list jiný průhyb .. to pak je stopa za letu problém když je jeden list měkčí
Roztoč bez listů .. a uvidíš ..
Přeju úspěšnou diagnostiku
RP
Trex600 benzín-Airwolf, 450 Airwolf, 450 Hughes, Trex 600 Hughes vel.700 nitro, T-Rex600-benzín
Trex600 benzín-Airwolf, 450 Airwolf, 450 Hughes, Trex 600 Hughes vel.700 nitro, T-Rex600-benzín
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Díky za nápady, projdu si to postupně. Pavel 123 už psal jestli jsem měl listy dotažené stejně, pak našel kde je diagnóza vibrací ve VBaru až to zase sestavím. Ty laminátové listy z MSC byly zatím nejlepší, Hughes se zklidnil a na bambi vak byly ideální. Vyvážené jsou dobře, to si hlídám vždycky.
Našel jsem dvě věci které změním. Dám tam zpátky kabinové průchodky TREX jak to bylo i když to stažení napevno bylo cílené aby se nemusely propojovat horní konce vzpěr z ráhna na trup s uhlíkovýma bočnicema. S průchodkama je to víc než 50/50 a bude to otravná práce kdy musí jít mechanika 10 x ven než si to sedne. Nejhorší je ale sundávat kryt kabiny s desítkama šroubků .-).
druhá věc je modrý pěnový modrý kroužek na konci trupu nasunutý na trubku. Když vezmu do ruky stabilizátory tak s nimi můžu pohybovat v trubce trupu až příliš snadno. Heghes má právě nešvar kmitání stabilizátorů, jsou hodně mohutné a s dlouhou pákou, snad jsem ještě neviděl model kdy by byly v klidu. Když vibrují a je tam vůle, vibrace se zvýší a může se to přenést na celý model. Buď ji udělám znova a mnohem pevnější nebo vezmu znova extrudovaný polystyren co je v Maďarovi. Ten se ale vymačkal, tuhle modrou pěnovou hmotu z podložek na zahradu jsem měl v oblibě. Možná je ale za ty roky už ve špatném stavu a změkla, vymačkala se. Špatně se brousí uvnitř, ještě tak zvenku. Řezání je v pohodě, akorát udržet tvar
.
Roztáčení na záporný kolektiv tam asi nebude, mám listy vždycky v nule. Je ale fakt že to na videích chvílema vypadá jako by se člověk pokoušel přidat trochu kolektiv, pak se lekl a dal záporný. Jenomže tohle to dělalo samo od sebe, nějaká reakce VBaru jak si zřejmě nevěděl rady.
Našel jsem dvě věci které změním. Dám tam zpátky kabinové průchodky TREX jak to bylo i když to stažení napevno bylo cílené aby se nemusely propojovat horní konce vzpěr z ráhna na trup s uhlíkovýma bočnicema. S průchodkama je to víc než 50/50 a bude to otravná práce kdy musí jít mechanika 10 x ven než si to sedne. Nejhorší je ale sundávat kryt kabiny s desítkama šroubků .-).
druhá věc je modrý pěnový modrý kroužek na konci trupu nasunutý na trubku. Když vezmu do ruky stabilizátory tak s nimi můžu pohybovat v trubce trupu až příliš snadno. Heghes má právě nešvar kmitání stabilizátorů, jsou hodně mohutné a s dlouhou pákou, snad jsem ještě neviděl model kdy by byly v klidu. Když vibrují a je tam vůle, vibrace se zvýší a může se to přenést na celý model. Buď ji udělám znova a mnohem pevnější nebo vezmu znova extrudovaný polystyren co je v Maďarovi. Ten se ale vymačkal, tuhle modrou pěnovou hmotu z podložek na zahradu jsem měl v oblibě. Možná je ale za ty roky už ve špatném stavu a změkla, vymačkala se. Špatně se brousí uvnitř, ještě tak zvenku. Řezání je v pohodě, akorát udržet tvar
Roztáčení na záporný kolektiv tam asi nebude, mám listy vždycky v nule. Je ale fakt že to na videích chvílema vypadá jako by se člověk pokoušel přidat trochu kolektiv, pak se lekl a dal záporný. Jenomže tohle to dělalo samo od sebe, nějaká reakce VBaru jak si zřejmě nevěděl rady.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Já mám v Hughesovi mechaniku na čtyřech bodech dole a na dvou nahoře .. všechno přes gumové podložky .. a ty horní dvě .. jak říkáš ty "pod hrbem" mám taky tak .. šroub do výztuhy přes gumovou podložku / vodárenské těsnění ke kohoutkům / a druhou stranu .. L .. profilu mám k mechanice přilepený PUR tmelem .. trvale pružná záležitost ..
Moje mechanika .. nitro spalovák .. a vibrace v pohodě
Jestli chceš nafotím ti to
Moje mechanika .. nitro spalovák .. a vibrace v pohodě
Jestli chceš nafotím ti to
RP
Trex600 benzín-Airwolf, 450 Airwolf, 450 Hughes, Trex 600 Hughes vel.700 nitro, T-Rex600-benzín
Trex600 benzín-Airwolf, 450 Airwolf, 450 Hughes, Trex 600 Hughes vel.700 nitro, T-Rex600-benzín
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Je mi to jasný, fotit se s tím nemusíš. Tohle řešení je vždycky optimální.
Origo Hughes Thunder Tiger má kovové nohy na plastových spojkách skrz trup v silikonových manžetách, takhle mi lítá ten Raptor s lebkama. Chybí tam akorát jedna pružná podložka mezi předníma nohama, v návodu je.
Já to změnil na verzi jakou používal Align ve svém trupu, nohy na pevno k základně, na ní napevno mechanika a jediný pružný spoj je nahoře podél bočnic, ten pro změnu podcenili. Takže mám takový hybrid, doposavad to lítalo v pohodě. Vrtulníky vždy vibrují, některé málo jiné víc, na natáčení videí jsou víceméně nepoužitelné.
Pavel123 mi popsal postup jak zdroj vibrací najít, je to jasné schéma posloupných kroků a pokud zítra neuspěju s osazením průchodek a pečlivým provedením konce trupu, nic jiného mi nezbude. Mezideska musí jít na klasický podvozek, ten má teď ale druhá mechanika nachystaná na finalizaci pětilistu. Proto to nechci moc rozebírat
Uvidím zítra, pak začne foukat a necelý týden bude na Hughese pauza.
Origo Hughes Thunder Tiger má kovové nohy na plastových spojkách skrz trup v silikonových manžetách, takhle mi lítá ten Raptor s lebkama. Chybí tam akorát jedna pružná podložka mezi předníma nohama, v návodu je.
Já to změnil na verzi jakou používal Align ve svém trupu, nohy na pevno k základně, na ní napevno mechanika a jediný pružný spoj je nahoře podél bočnic, ten pro změnu podcenili. Takže mám takový hybrid, doposavad to lítalo v pohodě. Vrtulníky vždy vibrují, některé málo jiné víc, na natáčení videí jsou víceméně nepoužitelné.
Pavel123 mi popsal postup jak zdroj vibrací najít, je to jasné schéma posloupných kroků a pokud zítra neuspěju s osazením průchodek a pečlivým provedením konce trupu, nic jiného mi nezbude. Mezideska musí jít na klasický podvozek, ten má teď ale druhá mechanika nachystaná na finalizaci pětilistu. Proto to nechci moc rozebírat
Uvidím zítra, pak začne foukat a necelý týden bude na Hughese pauza.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Vážení kolegové - jsem pěkný pitomec.
Před 6-8 roky jsem koupil od jednoho modeláře z Lužin co stavěl nádherné velké makety letadel a aut vařečku TREX550 3G. Byla úplně nová, měla za sebou jediný start při němž se majitel modlil aby to dostal na zem celé a prodal to, vrtrdelníky mu už nesměly do dílny. Přivezl jsem to domů, kochal se a zjistil že vrtulka má jeden list obráceně !!! Dost možná to mělo vliv na ten let i když na Sobínce zkušenější říkali že u vrtulky se moc nestane, horší by byl rotorový list. Přišlo mi to úsměvné, nechápal jsem jak se tohle stane a ejhle, dnes jsem provedl přesně takovou kravinu.
Před chvílí jsem se díval znova na fotku a něco mi na ní na první pohled nehrálo, Zvětším jí, pravý list jde správně náběžkou proti foťáku ale levý taky, dokazuje to černá páska na náběžce v těžišti pro dovážení listu. Pro kontrolu jsem projel pár videí, stopnul je, totéž.
Tak potrestal jsem se dost, dvě hodiny montování, částečně zbytečně. Ten ocas to potřeboval, teď váhám jestli tam ty průchodky do hrbu dávat nebo je vyhodit, kvůli vzpěrám. Jsou to ty dva purpurové body na fotce. Jinak budu totiž kabinu sundávat ještě jednou.
Před 6-8 roky jsem koupil od jednoho modeláře z Lužin co stavěl nádherné velké makety letadel a aut vařečku TREX550 3G. Byla úplně nová, měla za sebou jediný start při němž se majitel modlil aby to dostal na zem celé a prodal to, vrtrdelníky mu už nesměly do dílny. Přivezl jsem to domů, kochal se a zjistil že vrtulka má jeden list obráceně !!! Dost možná to mělo vliv na ten let i když na Sobínce zkušenější říkali že u vrtulky se moc nestane, horší by byl rotorový list. Přišlo mi to úsměvné, nechápal jsem jak se tohle stane a ejhle, dnes jsem provedl přesně takovou kravinu.
Před chvílí jsem se díval znova na fotku a něco mi na ní na první pohled nehrálo, Zvětším jí, pravý list jde správně náběžkou proti foťáku ale levý taky, dokazuje to černá páska na náběžce v těžišti pro dovážení listu. Pro kontrolu jsem projel pár videí, stopnul je, totéž.
Tak potrestal jsem se dost, dvě hodiny montování, částečně zbytečně. Ten ocas to potřeboval, teď váhám jestli tam ty průchodky do hrbu dávat nebo je vyhodit, kvůli vzpěrám. Jsou to ty dva purpurové body na fotce. Jinak budu totiž kabinu sundávat ještě jednou.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT
Tomáši,
nejsi sám, mně se tohle povedlo před léty u benzínový heli, listy 760 nebo 795 (už nevím, mám oboje).
Naštěstí, stejně jako Ty, jsem se nesnažil s tím letět, takže se to odbylo akorát pošramoceným sebevědomým
P.
nejsi sám, mně se tohle povedlo před léty u benzínový heli, listy 760 nebo 795 (už nevím, mám oboje).
Naštěstí, stejně jako Ty, jsem se nesnažil s tím letět, takže se to odbylo akorát pošramoceným sebevědomým
P.
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit