Sbírka spalováků

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hanyk
Příspěvky: 393
Registrován: čtv 17.04.2008 0:00
Bydliště: Javornice-Orlicke Hory
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#91 Příspěvek od Hanyk »

Motor jsem získal darem od sousedova dědy, když jsem mu zaparkoval ječící 2 mvvs na jeho jabloni. :D
v provozu-Miles Magister 3,2 m,ZDZ50ng, Ka6e 4200mm, Avia BH3 2700mm a ruzne poletuchy +Aurora9
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#92 Příspěvek od VTjr »

Tak to je vono, díky moc. :D
Ale aby z toho něco měli i ostatní tady, tak ty fotky s rozebraným motorem si dovolím vložit za Tebe i sem, když to vkládání z mobilu dělá problém. :wink:
Jena-25-parts_01um.jpg
Jena-25-parts_02um.jpg
Jena-25-parts_03-plug_m.jpg
Udělal jsem z nich výřezy. :wink:
Hanyk píše:Motor jsem získal darem od sousedova dědy, když jsem mu zaparkoval ječící 2 mvvs na jeho jabloni. :D

:lol: :lol: :lol:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Hanyk
Příspěvky: 393
Registrován: čtv 17.04.2008 0:00
Bydliště: Javornice-Orlicke Hory
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#93 Příspěvek od Hanyk »

Děkuji všem za informace!
v provozu-Miles Magister 3,2 m,ZDZ50ng, Ka6e 4200mm, Avia BH3 2700mm a ruzne poletuchy +Aurora9
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#94 Příspěvek od VTjr »

Hanyk píše:... mvvs na jeho jabloni. :D

Tak takovou motory rodící jabloň bych si rád narouboval. I kdyby rodila málo ...

:lol: :lol: :lol:


Nemusela by to být zrovna zlatá jablka, jak chtěl chytrý princ Miloš Kopecký. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Hanyk
Příspěvky: 393
Registrován: čtv 17.04.2008 0:00
Bydliště: Javornice-Orlicke Hory
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#95 Příspěvek od Hanyk »

Kdyby to vkládání fotek bylo jednoduché jako na FB . :!: :?
v provozu-Miles Magister 3,2 m,ZDZ50ng, Ka6e 4200mm, Avia BH3 2700mm a ruzne poletuchy +Aurora9
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#96 Příspěvek od VTjr »

Já taky vkládám fotky jen když se přihlašuji z PC, z mobilu nebo tabletu to ani pořádně neumím, nebo to někdy ani nejde, poněvadž úložisko fotek mám v PCnebo na servru.
V PC mám navíc skvělé grafické nástroje (Corel Draw a PhotoPaint), kterými fotky uprvuji a minimalizuji jejich datovou velikost.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#97 Příspěvek od VTjr »

Z Ruska jsem dostal zajímavé fotky prototypového MK-16F. Ten motor byl vyroben v několika kusové sérii, mistrem sportu V. Petuchóvym, karter má rozebíratelný a sací nálitek umožňuje umístění palivové jehly v libovolné ze 4 poloh.
MK16F_01_m.jpg
MK16F_02_m.jpg
MK16F_03_m.jpg
MK16F_04_m.jpg
Naposledy upravil(a) VTjr dne stř 10.03.2021 23:23, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#98 Příspěvek od VTjr »

Na motoru je zajímavé i to, že na rozdíl od později velkosériově vyráběných MK-16 a MK-17 měl vyváženou klikovou hřídel.
Ta byla včetně předku karteru o 10mm kratší. Zde je porovnání jeho kliky s těmi později vyráběnými velkosériovými.
MK16F_10_m.jpg
MK16F_11_m.jpg

Původní motor měl i takové zajímavé rozebíratelné kořenové ložisko:
MK16F_07_m.jpg

Podobné koncepce pak byl i první sériový typ MK-16-I, s rozebiratelným karterem, taky vyváženým klikovým hřídelem, ale už o 10mm delším (tedy jako pozdější verze MK-16 a i MK-17, které měly kliky naprosto shodných rozměrů):
MK16-I_01_m.jpg
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#99 Příspěvek od VTjr »

Tady je ještě pár fotek této první sériové verze MK-16.
Jinak přední část karteru byla asi odlévána do pískové formy, vypadá, jako by ji někdo otesal sekerou (i když povrchy odlitků MVVS-ek z 60. let nebyly o moc lepší).
MK16-I_02_m.jpg
MK16-I_03_m.jpg
MK16-I_04_m.jpg
MK16-I_05_m.jpg

Každopádně paradoxně jak ta prototypová, tak i tyto první verze s děleným karterem a vyváženou klikovkou, dosahovaly lepších výkonů, než následné verze velkosériové.
Rozdíl však není moc velký a já si myslím, že na to mělo rozhodující vliv právě to vyvážení kliky. Zde je odkaz na článek https://adriansmodelaeroengines.com/cat ... cat_id=287 kde autor porovnával dva motory které měl k dispozici. Maximální výkon této první verze MK-16-I byl 0,168 BHP/při 13800 ot/min, zatím co masově vyráběná MK-17 s větším difuzérem 5mm ale nevyváženou klikovkou dosahovala pouze 0,148 BHP/při 13200ot/min, přičemž v návodu k MK-17 tvrdili, že jde o vylepšenou, výkonnější verzi MK-16.
Jinak v obou případech se jako nejlepší ukázala vrtule APC 7x4". Průměr a stoupání se shoduje s vrtulí, která byla dodávaná k motoru, jen ta měla proti APC širší listy a méně dokonalý tvar profilu.
Naposledy upravil(a) VTjr dne stř 10.03.2021 17:52, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#100 Příspěvek od VTjr »

Aby byl tento seriál kompletní, tak ještě pro porovnání fotky velkosériově vyráběných typů.
Nejprve MK-16-II s do šeda eloxovaným karterem s barvou hlavy žlutou nebo růžovou:
MK-16-II_2ks1_m.jpg

Dále se pak vyráběl typ s pískovaným karterem a jasně červenou hlavou, který měl už trochu jinou konstrukci palivové jehly:
MK-16-III_01_m.jpg

No a nakonec přišel na trh inovovaný, v ČSSR všem známý typ MK-17:
MK-17_01_m.jpg
Ten měl trochu zesílený karter a zdokonalenou konstrukci zadního víka karteru, která umožňovala snadnou demontáž a nastavení vůle diskového šoupátka čepem zajištěným šroubkem (MK-16 měly čep roznýtovaný). Konstrukce palivové jehly byla shodná s MK-16-III, přibyla ale možnost výměnných difuzéru. K motoru dodávali v balení 2ks o průměru 5mm (červený) a 3mm (žlutý). Ale smysl toho 3mm jsem však nikdy nepochopil, protože výkon motoru i s tím větším nebyl zas tak uchvacující, že by jej bylo potřeba snižovat. Ani kvůli sací schopnosti, která byla i s 5mm dostatečná. Snad kvůli záběhu. :roll:
Zde je foto zadního víka:
MK-17_02_m.jpg

Podle popisu měli mít MK-17 i větší výkon, co asi celkem neplatilo (viz ty zmíněné testy výše) vzhledem k tomu jak byla zjednodušena jeho výroba a vypuštěno například to vyvážení klikovky. Taky upustili od dvou mazacích žlábků v pístu, který byl na rozdíl od MK-16 hladký. Postupně se jeho výroba dál zjednodušovala na škodu kvality motoru (například klikový hřídel se nekalil ani necementoval).
Jinak na rozdíl od MK-16, který byl dodáván v papírové krabici, byl MK-17 dodáván v praktické plastové krabičce, kam vešlo i všechno příslušenství, co ocenili zejména začínající modeláři. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#101 Příspěvek od VTjr »

Ještě pár fotek zcela nového nepoužitého MK-17, který se mi nedávno podařilo získat (tak to je přímo sběratelský kus). Tady je v plastové krabičce s příslušenstvím:
MK-17_umyty_01_v_krabici_m.jpg
A zde pohledy ze všech stran:
MK-17_umyty_02_m.jpg
MK-17_umyty_03_m.jpg
MK-17_umyty_04_m.jpg
MK-17_umyty_05_m.jpg
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
igorb
Příspěvky: 4956
Registrován: čtv 22.03.2007 0:00
Bydliště: SK Bratislava

Re: Sbírka spalováků

#102 Příspěvek od igorb »

tak si z neho mozes urobit kosacku na travu :mrgreen:
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#103 Příspěvek od VTjr »

A aby bylo povídání o MK-16/17 kompletní zde jsou ještě 3 fotky od ruského přítele, který se věnuje rychlostním upoutaným modelúm aut. :o
Tak takhle vypadá automobilová dvouhřídelová verze MK-16:
MK16_temp_m.jpg

A zde je vidět zabudování jednohřídelové MK-16 do podvozku:
MK16-M_01_m.jpg
MK16-M_02_m.jpg

Tímto jsem asi téma MK-16/17 prakticky téměř vyčerpal. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#104 Příspěvek od VTjr »

igorb píše:tak si z neho mozes urobit kosacku na travu :mrgreen:

Na kosačku by ho bola škoda, navyše susedia by sa sťažovali na hluk a nebolo by to ani príliš ekologické - tráva by sa mastila zvyškami ricínu. :| Navyše kde by som zháňal toľko éteru. :roll:
Nie, nie, ten zostane vo vitrínke. :D

Ale tak som sa snažil urobiť súvislý seriál príspevkov o MK-16/17, ale nepodarilo sa, majster sveta mi svojim príspevkom musel do toho vleiezť a prerušiť šnúru. :x
Ale povedzme, že tie automobilové varianty boli už trochu o inom, tak sa odpúšťa.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
igorb
Příspěvky: 4956
Registrován: čtv 22.03.2007 0:00
Bydliště: SK Bratislava

Re: Sbírka spalováků

#105 Příspěvek od igorb »

Asi si nieponial na co som s tou kosackou narazal :mrgreen:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fDgI-4gCTeQ[/youtube]
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“