Sbírka spalováků
- Hanyk
- Příspěvky: 393
- Registrován: čtv 17.04.2008 0:00
- Bydliště: Javornice-Orlicke Hory
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sbírka spalováků
Motor jsem získal darem od sousedova dědy, když jsem mu zaparkoval ječící 2 mvvs na jeho jabloni. 
v provozu-Miles Magister 3,2 m,ZDZ50ng, Ka6e 4200mm, Avia BH3 2700mm a ruzne poletuchy +Aurora9
Re: Sbírka spalováků
Tak to je vono, díky moc.
Ale aby z toho něco měli i ostatní tady, tak ty fotky s rozebraným motorem si dovolím vložit za Tebe i sem, když to vkládání z mobilu dělá problém.
Udělal jsem z nich výřezy.

Ale aby z toho něco měli i ostatní tady, tak ty fotky s rozebraným motorem si dovolím vložit za Tebe i sem, když to vkládání z mobilu dělá problém.
Hanyk píše:Motor jsem získal darem od sousedova dědy, když jsem mu zaparkoval ječící 2 mvvs na jeho jabloni.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
- Hanyk
- Příspěvky: 393
- Registrován: čtv 17.04.2008 0:00
- Bydliště: Javornice-Orlicke Hory
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sbírka spalováků
Děkuji všem za informace!
v provozu-Miles Magister 3,2 m,ZDZ50ng, Ka6e 4200mm, Avia BH3 2700mm a ruzne poletuchy +Aurora9
Re: Sbírka spalováků
Hanyk píše:... mvvs na jeho jabloni.
Tak takovou motory rodící jabloň bych si rád narouboval. I kdyby rodila málo ...
Nemusela by to být zrovna zlatá jablka, jak chtěl chytrý princ Miloš Kopecký.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
- Hanyk
- Příspěvky: 393
- Registrován: čtv 17.04.2008 0:00
- Bydliště: Javornice-Orlicke Hory
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sbírka spalováků
Kdyby to vkládání fotek bylo jednoduché jako na FB .

v provozu-Miles Magister 3,2 m,ZDZ50ng, Ka6e 4200mm, Avia BH3 2700mm a ruzne poletuchy +Aurora9
Re: Sbírka spalováků
Já taky vkládám fotky jen když se přihlašuji z PC, z mobilu nebo tabletu to ani pořádně neumím, nebo to někdy ani nejde, poněvadž úložisko fotek mám v PCnebo na servru.
V PC mám navíc skvělé grafické nástroje (Corel Draw a PhotoPaint), kterými fotky uprvuji a minimalizuji jejich datovou velikost.
V PC mám navíc skvělé grafické nástroje (Corel Draw a PhotoPaint), kterými fotky uprvuji a minimalizuji jejich datovou velikost.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
Z Ruska jsem dostal zajímavé fotky prototypového MK-16F. Ten motor byl vyroben v několika kusové sérii, mistrem sportu V. Petuchóvym, karter má rozebíratelný a sací nálitek umožňuje umístění palivové jehly v libovolné ze 4 poloh.
Naposledy upravil(a) VTjr dne stř 10.03.2021 23:23, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
Na motoru je zajímavé i to, že na rozdíl od později velkosériově vyráběných MK-16 a MK-17 měl vyváženou klikovou hřídel.
Ta byla včetně předku karteru o 10mm kratší. Zde je porovnání jeho kliky s těmi později vyráběnými velkosériovými.
Původní motor měl i takové zajímavé rozebíratelné kořenové ložisko:
Podobné koncepce pak byl i první sériový typ MK-16-I, s rozebiratelným karterem, taky vyváženým klikovým hřídelem, ale už o 10mm delším (tedy jako pozdější verze MK-16 a i MK-17, které měly kliky naprosto shodných rozměrů):
Ta byla včetně předku karteru o 10mm kratší. Zde je porovnání jeho kliky s těmi později vyráběnými velkosériovými.
Původní motor měl i takové zajímavé rozebíratelné kořenové ložisko:
Podobné koncepce pak byl i první sériový typ MK-16-I, s rozebiratelným karterem, taky vyváženým klikovým hřídelem, ale už o 10mm delším (tedy jako pozdější verze MK-16 a i MK-17, které měly kliky naprosto shodných rozměrů):
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
Tady je ještě pár fotek této první sériové verze MK-16.
Jinak přední část karteru byla asi odlévána do pískové formy, vypadá, jako by ji někdo otesal sekerou (i když povrchy odlitků MVVS-ek z 60. let nebyly o moc lepší).
Každopádně paradoxně jak ta prototypová, tak i tyto první verze s děleným karterem a vyváženou klikovkou, dosahovaly lepších výkonů, než následné verze velkosériové.
Rozdíl však není moc velký a já si myslím, že na to mělo rozhodující vliv právě to vyvážení kliky. Zde je odkaz na článek https://adriansmodelaeroengines.com/cat ... cat_id=287 kde autor porovnával dva motory které měl k dispozici. Maximální výkon této první verze MK-16-I byl 0,168 BHP/při 13800 ot/min, zatím co masově vyráběná MK-17 s větším difuzérem 5mm ale nevyváženou klikovkou dosahovala pouze 0,148 BHP/při 13200ot/min, přičemž v návodu k MK-17 tvrdili, že jde o vylepšenou, výkonnější verzi MK-16.
Jinak v obou případech se jako nejlepší ukázala vrtule APC 7x4". Průměr a stoupání se shoduje s vrtulí, která byla dodávaná k motoru, jen ta měla proti APC širší listy a méně dokonalý tvar profilu.
Jinak přední část karteru byla asi odlévána do pískové formy, vypadá, jako by ji někdo otesal sekerou (i když povrchy odlitků MVVS-ek z 60. let nebyly o moc lepší).
Každopádně paradoxně jak ta prototypová, tak i tyto první verze s děleným karterem a vyváženou klikovkou, dosahovaly lepších výkonů, než následné verze velkosériové.
Rozdíl však není moc velký a já si myslím, že na to mělo rozhodující vliv právě to vyvážení kliky. Zde je odkaz na článek https://adriansmodelaeroengines.com/cat ... cat_id=287 kde autor porovnával dva motory které měl k dispozici. Maximální výkon této první verze MK-16-I byl 0,168 BHP/při 13800 ot/min, zatím co masově vyráběná MK-17 s větším difuzérem 5mm ale nevyváženou klikovkou dosahovala pouze 0,148 BHP/při 13200ot/min, přičemž v návodu k MK-17 tvrdili, že jde o vylepšenou, výkonnější verzi MK-16.
Jinak v obou případech se jako nejlepší ukázala vrtule APC 7x4". Průměr a stoupání se shoduje s vrtulí, která byla dodávaná k motoru, jen ta měla proti APC širší listy a méně dokonalý tvar profilu.
Naposledy upravil(a) VTjr dne stř 10.03.2021 17:52, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
Aby byl tento seriál kompletní, tak ještě pro porovnání fotky velkosériově vyráběných typů.
Nejprve MK-16-II s do šeda eloxovaným karterem s barvou hlavy žlutou nebo růžovou:
Dále se pak vyráběl typ s pískovaným karterem a jasně červenou hlavou, který měl už trochu jinou konstrukci palivové jehly:
No a nakonec přišel na trh inovovaný, v ČSSR všem známý typ MK-17: Ten měl trochu zesílený karter a zdokonalenou konstrukci zadního víka karteru, která umožňovala snadnou demontáž a nastavení vůle diskového šoupátka čepem zajištěným šroubkem (MK-16 měly čep roznýtovaný). Konstrukce palivové jehly byla shodná s MK-16-III, přibyla ale možnost výměnných difuzéru. K motoru dodávali v balení 2ks o průměru 5mm (červený) a 3mm (žlutý). Ale smysl toho 3mm jsem však nikdy nepochopil, protože výkon motoru i s tím větším nebyl zas tak uchvacující, že by jej bylo potřeba snižovat. Ani kvůli sací schopnosti, která byla i s 5mm dostatečná. Snad kvůli záběhu.
Zde je foto zadního víka:
Podle popisu měli mít MK-17 i větší výkon, co asi celkem neplatilo (viz ty zmíněné testy výše) vzhledem k tomu jak byla zjednodušena jeho výroba a vypuštěno například to vyvážení klikovky. Taky upustili od dvou mazacích žlábků v pístu, který byl na rozdíl od MK-16 hladký. Postupně se jeho výroba dál zjednodušovala na škodu kvality motoru (například klikový hřídel se nekalil ani necementoval).
Jinak na rozdíl od MK-16, který byl dodáván v papírové krabici, byl MK-17 dodáván v praktické plastové krabičce, kam vešlo i všechno příslušenství, co ocenili zejména začínající modeláři.
Nejprve MK-16-II s do šeda eloxovaným karterem s barvou hlavy žlutou nebo růžovou:
Dále se pak vyráběl typ s pískovaným karterem a jasně červenou hlavou, který měl už trochu jinou konstrukci palivové jehly:
No a nakonec přišel na trh inovovaný, v ČSSR všem známý typ MK-17: Ten měl trochu zesílený karter a zdokonalenou konstrukci zadního víka karteru, která umožňovala snadnou demontáž a nastavení vůle diskového šoupátka čepem zajištěným šroubkem (MK-16 měly čep roznýtovaný). Konstrukce palivové jehly byla shodná s MK-16-III, přibyla ale možnost výměnných difuzéru. K motoru dodávali v balení 2ks o průměru 5mm (červený) a 3mm (žlutý). Ale smysl toho 3mm jsem však nikdy nepochopil, protože výkon motoru i s tím větším nebyl zas tak uchvacující, že by jej bylo potřeba snižovat. Ani kvůli sací schopnosti, která byla i s 5mm dostatečná. Snad kvůli záběhu.
Zde je foto zadního víka:
Podle popisu měli mít MK-17 i větší výkon, co asi celkem neplatilo (viz ty zmíněné testy výše) vzhledem k tomu jak byla zjednodušena jeho výroba a vypuštěno například to vyvážení klikovky. Taky upustili od dvou mazacích žlábků v pístu, který byl na rozdíl od MK-16 hladký. Postupně se jeho výroba dál zjednodušovala na škodu kvality motoru (například klikový hřídel se nekalil ani necementoval).
Jinak na rozdíl od MK-16, který byl dodáván v papírové krabici, byl MK-17 dodáván v praktické plastové krabičce, kam vešlo i všechno příslušenství, co ocenili zejména začínající modeláři.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
Ještě pár fotek zcela nového nepoužitého MK-17, který se mi nedávno podařilo získat (tak to je přímo sběratelský kus). Tady je v plastové krabičce s příslušenstvím:A zde pohledy ze všech stran:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
tak si z neho mozes urobit kosacku na travu 
Re: Sbírka spalováků
A aby bylo povídání o MK-16/17 kompletní zde jsou ještě 3 fotky od ruského přítele, který se věnuje rychlostním upoutaným modelúm aut.
Tak takhle vypadá automobilová dvouhřídelová verze MK-16:
A zde je vidět zabudování jednohřídelové MK-16 do podvozku:
Tímto jsem asi téma MK-16/17 prakticky téměř vyčerpal.
Tak takhle vypadá automobilová dvouhřídelová verze MK-16:
A zde je vidět zabudování jednohřídelové MK-16 do podvozku:
Tímto jsem asi téma MK-16/17 prakticky téměř vyčerpal.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
igorb píše:tak si z neho mozes urobit kosacku na travu
Na kosačku by ho bola škoda, navyše susedia by sa sťažovali na hluk a nebolo by to ani príliš ekologické - tráva by sa mastila zvyškami ricínu.
Nie, nie, ten zostane vo vitrínke.
Ale tak som sa snažil urobiť súvislý seriál príspevkov o MK-16/17, ale nepodarilo sa, majster sveta mi svojim príspevkom musel do toho vleiezť a prerušiť šnúru.
Ale povedzme, že tie automobilové varianty boli už trochu o inom, tak sa odpúšťa.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
Asi si nieponial na co som s tou kosackou narazal
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fDgI-4gCTeQ[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fDgI-4gCTeQ[/youtube]