Sbírka spalováků

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#46 Příspěvek od VTjr »

Dost mi dala zabrat rozborka toho motoru, poněvadž vše bylo plné zaschlého ricínového oleje. Ložiska nepohyblivá a navíc značně zkorodovaná. Navíc Němci je lisovali na kliku opravdu natěsno, takže vylisovat to z karteru byl značný problém a sundat zadní ložisko z osy kliky ještě větší. Klasický, ani ten nejmenší stahovák nebylo kam založit, tak jsem si musel vyrobit vlastní.
JENA25_01_kluka_lozisko_cele.JPG

V prvé řadě jsem rozbil vnější kroužek ložiska, odstranil kuličky. No a pak řešil způsob jak sundat ten vnitřní kroužek.
JENA25_02_kluka_lozisko_vnut_kr.JPG
Podotýkám, že ten byl nalisován s přesahem a navíc celá hladká osa kliky, přes kterou se to muselo stahovat nesla stopy koroze. Takže korozi, aby nevystupovala z povrchu, bylo nutno začistit jemným smirkem.
Vyrobil jsem z kusu závitové tyče M22 a příslušné matky takový speciální stahovák, jednoúčelový, konkrétně na ten vnitřní kroužek.
JENA25_03_stahovak_casti.JPG
Jako správný modelář kutil i takové odřezky závitových tyčí i jiného matroše nezahazuji, protože to se někdy může hodit, třeba jen jako materiál, ale v tomto případě přišel vhod i ten závit. :P
Takhle se klika založí do stahováku:
JENA25_05_stahovak_kluka.JPG
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#47 Příspěvek od VTjr »

Stahovák se pak smontuje:
JENA25_06_stahovak_uzavr.JPG

a zajistí proti rozevření matkou:
JENA25_07_stahovak_uzavr_matka.JPG

Na vylisování jsem použil soustruh:
JENA25_08_stahovak_vylis_sustr.JPG

Šlo to hodně ztuha, ale povedlo se.
Pak jsem vše řádně vyčistil, zbavil posledních zbytků rzi a nalisoval nová ložiska.
Motor pak smontoval - viz ty obrázky prvního příspěvku. :mrgreen:

No a zde je ještě fotka ohnuté jehly palivového ventilu, jakož i torzo odlomené trysky:
P3055219_ihla_M3.jpg
Její oprava mne ještě čeká. :roll:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#48 Příspěvek od VTjr »

Jinak toto vlákno spalo 4 roky (co je škoda) a já ho oživil. :D
Jistě by si zasloužilo aby žilo dál. :P
Mnoho z nás má různé staré spalováky a pohled na ně, zvlášť pro nás 60+, vyvolá příjemné vzpomínky, nebo prostě polahodí oku. Proto bych se přimlouval, aby jste do něj přispěli svými fotkami.
Jinak vlákno podobného zaměření na ruském fóru http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937.html dnes čítá 111 stránek (v dané chvíli už 4431 příspěvků, poslední dva jsou moje). Tedy ty jejich stránky obsahují po 40 příspěvků, co je cca 3-krát víc než na běžné stránce RCmanie.
No takové vlákno - máme co dohánět, nemyslíte? :roll: I když je pravda, že ruskojazyčních modelářů bude asi 15-krát víc než česko-slovenských, ale i tak. :P
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: Sbírka spalováků

#49 Příspěvek od zdzd »

VTjr píše:Klasický, ani ten nejmenší stahovák nebylo kam založit, tak jsem si musel vyrobit vlastní.


A nešlo vzít třeba dremel a ten kroužek rozparcelovat?
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#50 Příspěvek od VTjr »

Možná šlo, ale měl jsem obavy abych tu hřídel nepoškodil. všimni si, že je to naraženo až do kuta. Takhle to bylo mnohem bezpečnější.
Ono, když má člověk doma soustruh (momentálně i dva), tak uvažuje úplně jinak než ten, kdo je doma nemá. :wink:
Navíc vyrobit ten stahovák i s tím vylisováním mi zabralo možná hoďku času. Kdo ví jak dlouho bych to pižlal to dremelkou, navíc s nejistým výsledkem. :roll:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
jelensoft
Příspěvky: 84
Registrován: pát 12.06.2020 12:13

Re: Sbírka spalováků

#51 Příspěvek od jelensoft »

A co ten krouzek ohřát?
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#52 Příspěvek od VTjr »

To nepomáhalo :( , zkoušel jsem to ještě dokud bylo ložisko celé. Všimněte si na té horní fotce, že vnější kroužek ložiska má namodralou barvu - to jak jsem ho hřál, ale víc jsem si netroufal. Ten přesah je tam takový, že bych asi riskoval spíš odkalení a deformaci klikovky než aby to samovolně sklouzlo z hřídele - nereálné. A navíc bych to stejně musel nějakým stahovákem z ní tahat. Krom toho v tom spoji byly zbytky ztuhlého ricinu jako lepidlo.

Ale já nechápu hoši, proč to řešíte :roll: , tím stahovákem to šlo dobře a pro zdraví hřídele zcela bezpečně. :P
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
MPml
Příspěvky: 1706
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#53 Příspěvek od MPml »

zdzd píše:
A nešlo vzít třeba dremel a ten kroužek rozparcelovat?

Normálně, pokud není k dispozici nějaká lepší bruska, tak se to tak obvykle dělá - laminátka, odbrousit v dvou místech proti sobě co to jde, kroužek se rozpadne.
maximálně tak 10 minut.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#54 Příspěvek od VTjr »

Ale stále je tu riziko, že ruka uhne a bruskou dojde k poškozeni hřídele. :roll:
U stahováku ale nic takového nehrozí. Z mé strany tu fakt neni co řešit. :P
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Sbírka spalováků

#55 Příspěvek od JardaRůžička »

VTjr píše:RC karburátor je původní.
Vidíš, to je pro mne i po padesáti letech novinka. Nevěděl jsem, že existovaly nějaké originální RC karburátory Jena, i když jsem jich pár měl a na jednu jsem dokonce i naimplantoval RC karburátor MVVS.
Docela užitečný prvek z příslušenství byl sběrač spalin. Jeden jsem měl originální, pak jsem si jich vyrobil víc z obyčejného konzervového plechu spájením cínovou pájkou. Šlo to, protože teplotu spalin detoňáku tenhle spoj vydrží a velmi to přispívalo čistotě modelů.
Jehly, o kterých se zmiňuješ, byly podle mne příliš kalené a snadno se lámaly, závit M1,7(!). Byl jsem kluk, to bylo mimo moje možnosti. Ale kupodivu i po poměrně drsné "přestavbě" na M2 z houževnatějšího materiálu se to dalo bez potíží provozovat.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#56 Příspěvek od VTjr »

On ten karbec je natolik originální :D , že je do toho nálitku zadního čela nalisován napevno, není to zajištěno nějakým kolíčkem, či šroubkem, ale prostě nalisováno fest jakoby to byl 1 kus. :o
Sběrač spalin mám, originální, jenže k jedničce, ale tu zas už nemám. Toužím so z nostalgie nějakou sehnat. Musím se poohlédnout na nějakém bazoši, ale co jsem viděl, tak chtějí za ni docela dos peněz, kolem stovky €-ček, co se mi zda ke koupi jen tak z nostalgie docela dost. :roll:

Ale co se týče té jehly, tak v tom se pleteš :P , nebyl tam závit ani M1,7, ani M2, ale nějaký jemný M3 z vnější strany trysky. :roll:
Ty si zřejmě myslíš, že tam byla jehla typu, kde byl závit nařezán přímo na té jehle a v trysce byl pak závit vnitřní. To by pak té M2 nebo i M1,7 klidně odpovídalo. Takové trysky mívaly sovětské Meteory a Komety a taky pak nová řada MVVS 2,5 GR, DR, GF, DF, potažmo GRR, DFR/S a GFR/S. Tedy ty s obstřikovým difuzérem, ne s RC-karbem. Tam ale byl závit na jehle větší, M2,5.

Ale tato JENA měla na RC-karbu tu běžnou trysku ve formě trubky s vnějším závitem, vevnitř hladkou, do které se přes vroubkovanou podlouhlou matku šroubovala hladká jehla (viz tato fotka z dřívějšího příspěvku download/file.php?id=107877&mode=view, kde je jak i ta pokroucená jehla, tak i úlomek trysky). Jehly podobné konstrukce mívaly MVVS1,5D, nebo 2,5D7 a G7, ale taky MK-16, MK-17, MK-12V a všechny 3 OTM-ka. Ale zatím co MVVSky tam měly závit jemný M4 (nebo M3,5, už nevím přesně) a sovětské motory je mívaly ještě bytelnější (vesměs hrubý M4, jen na OTM-kách byl aspoň jemný M4), tak motory JENA tam všechny měly jemný M3, přičemž průměr jehly a tedy i díry v trysce, byl asi 1,8 - čili stěna byla silná ani ne 0,5 mm. :( Není tedy divu, že se to velmi snadno lámalo (ze zkušenosti vím, že nejen při haváriích, ale dost často i při nedbalé, hrubé manipulaci). A vskutku málokterá archivní JENA dožila dnešních dnů s nepoškozenou původní jehlou - to je další moje zkušenost. :cry:

Archivní motor by si sice asi zasloužil obnovit tu trysku do původního stavu, jenže na tyto závity jaksi nejsem dostatečně vybaven. A jelikož nejsem duší sběratel, tak mi na uvedení do zcela původního stavu až tak nezáleží. Spíš mi jde o funkčnost, tak chci vykoumat něco jiného, na způsob jehel posledních žhavících MVVSek. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Sbírka spalováků

#57 Příspěvek od JardaRůžička »

VTjr píše:Ale co se týče té jehly, tak v tom se pleteš , nebyl tam závit ani M1,7, ani M2, ale nějaký jemný M3 z vnější strany trysky.
Měl jsem na mysli jehlu pevného karburátoru, ten RC - jak jsem ostatně psal - jsem v ruce nikdy neměl. :?
Uživatelský avatar
igorb
Příspěvky: 4956
Registrován: čtv 22.03.2007 0:00
Bydliště: SK Bratislava

Re: Sbírka spalováků

#58 Příspěvek od igorb »

Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#59 Příspěvek od VTjr »

igorb píše:Mozes si ju kupit : - ))))))))))) (teda mohol :twisted: )

Ďakujem Igor :wink: , že boli aj tieto, to som fakt zabudol. :oops:
Veď tie časy, keď som lietal s upútancom s motorom JENA 2 (a nie mojim ale požičaným) - tie sú už tak dávno, že si na to, aká tam bola ihla fakt nepamätám.
Mal som ale svoj prvý motor JENA 1 a tam určite taká ihla nebola, ale skôr podobná tej zlomenej na tom RC-karbe. :roll:
JardaRůžička píše:Měl jsem na mysli jehlu pevného karburátoru, ten RC - jak jsem ostatně psal - jsem v ruce nikdy neměl. :?

Jardo, jestli máš na mysli tuhle, tak ta je fakt jiná. :| A na ten můj RC-karb by samozřejmě nepasovala.
ihla_JENA.jpg

Jinak, včera jsem vyhrabal tu svoji pokřivenou jehlu i ten zbytek závitu trysky a měřil. :roll:
Takže jehla má průměr 1,7 mm a závit je opravdu jemný M3. A jak jsem říkal, stěna závitové trubky trysky je strašně tenká, k tomu ten vrubový účinek závitu - no, nedivím se, že se to zlomilo. :P

A pak jsem taky změřil jaký je závit na originální MVVS jehle z 60.-70. let - tak tam je opravdu M3,5 se standardním stoupáním. 8)
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Sbírka spalováků

#60 Příspěvek od JardaRůžička »

Ano, tohle je ta, o které jsem psal. Samozřejmě do pevného karburátoru. :D
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“