On ten karbec je natolik originální

, že je do toho nálitku zadního čela nalisován napevno, není to zajištěno nějakým kolíčkem, či šroubkem, ale prostě nalisováno fest jakoby to byl 1 kus.
Sběrač spalin mám, originální, jenže k jedničce, ale tu zas už nemám. Toužím so z nostalgie nějakou sehnat. Musím se poohlédnout na nějakém bazoši, ale co jsem viděl, tak chtějí za ni docela dos peněz, kolem stovky €-ček, co se mi zda ke koupi jen tak z nostalgie docela dost.
Ale co se týče té jehly, tak v tom se pleteš

, nebyl tam závit ani M1,7, ani M2, ale nějaký jemný M3 z vnější strany trysky.
Ty si zřejmě myslíš, že tam byla jehla typu, kde byl závit nařezán přímo na té jehle a v trysce byl pak závit vnitřní. To by pak té M2 nebo i M1,7 klidně odpovídalo. Takové trysky mívaly sovětské Meteory a Komety a taky pak nová řada MVVS 2,5 GR, DR, GF, DF, potažmo GRR, DFR/S a GFR/S. Tedy ty s obstřikovým difuzérem, ne s RC-karbem. Tam ale byl závit na jehle větší, M2,5.
Ale tato JENA měla na RC-karbu tu běžnou trysku ve formě trubky s vnějším závitem, vevnitř hladkou, do které se přes vroubkovanou podlouhlou matku šroubovala hladká jehla (viz tato fotka z dřívějšího příspěvku
download/file.php?id=107877&mode=view, kde je jak i ta pokroucená jehla, tak i úlomek trysky). Jehly podobné konstrukce mívaly MVVS1,5D, nebo 2,5D7 a G7, ale taky MK-16, MK-17, MK-12V a všechny 3 OTM-ka. Ale zatím co MVVSky tam měly závit jemný M4 (nebo M3,5, už nevím přesně) a sovětské motory je mívaly ještě bytelnější (vesměs hrubý M4, jen na OTM-kách byl aspoň jemný M4), tak motory JENA tam všechny měly jemný M3, přičemž průměr jehly a tedy i díry v trysce, byl asi 1,8 - čili stěna byla silná ani ne 0,5 mm.

Není tedy divu, že se to velmi snadno lámalo (ze zkušenosti vím, že nejen při haváriích, ale dost často i při nedbalé, hrubé manipulaci). A vskutku málokterá archivní JENA dožila dnešních dnů s nepoškozenou původní jehlou - to je další moje zkušenost.
Archivní motor by si sice asi zasloužil obnovit tu trysku do původního stavu, jenže na tyto závity jaksi nejsem dostatečně vybaven. A jelikož nejsem duší sběratel, tak mi na uvedení do zcela původního stavu až tak nezáleží. Spíš mi jde o funkčnost, tak chci vykoumat něco jiného, na způsob jehel posledních žhavících MVVSek.
