Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11248
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Za hranice (ale v EU) musíš jet s testem, který jsi udělal samostatně.
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Takže "to soutěžní", co má menší restrikce a je označené CZE-klub-licence provozuje (právně) Klub Leteckých Modelářů a model by měl být takto označen, zbytek (nesoutěžních) modelů si provozuju sám a označím ho číslem jiného provozovatele (tedy mě, protože jsem se tak zaregistroval). Je to tak?
V rámci provozovatele je pak funkční i kdysi zmíněné pojištění?
Tedy když někoho "sejmu" dronem, tak žádné pojištění v rámci KLM nefunguje? Resp, pojistit si musím sám.
Případně nějaká "výmluva" typu, "trénoval jsem s dronem couvanou zatáčku, kterou budu lítat s vrtulníkem na soutěžích"... ne? (spíš spekulace)
V rámci provozovatele je pak funkční i kdysi zmíněné pojištění?
Tedy když někoho "sejmu" dronem, tak žádné pojištění v rámci KLM nefunguje? Resp, pojistit si musím sám.
Případně nějaká "výmluva" typu, "trénoval jsem s dronem couvanou zatáčku, kterou budu lítat s vrtulníkem na soutěžích"... ne? (spíš spekulace)
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
K těm "chuchvalcům" UCL dodává i QR, což by mohl být ekvivalent, ne?
Nalepit QR na letadlo nevypadá tak strašně jako text...
A číslo kategorie je na poletuše taky potřeba?
Nalepit QR na letadlo nevypadá tak strašně jako text...
A číslo kategorie je na poletuše taky potřeba?
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
prikrylm píše:Případně nějaká "výmluva" typu, "trénoval jsem s dronem couvanou zatáčku, kterou budu lítat s vrtulníkem na soutěžích"... ne? (spíš spekulace)
Tak zrovna FPV racedron by ale měl být pod svazem OK, to je FAI kategorie - radši ale prosím TomasC o komentář.
Naproti tomu by "svazová registrace" neměla být použitelná na něco ve stylu DJI Mavic a už vůbec ne, pokud s ním někdo dělá fotopráce...
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Osvěta z dnešního tisku - Na 50 tisíc lidí musí přihlásit své drony. Platí to i pro modely Dnes=2020/12/05//15:08
https://www.novinky.cz/internet-a-pc/clanek/na-50-tisic-lidi-musi-prihlasit-sve-drony-plati-to-i-pro-modely-40344298
Užitečné (pro mne) je to snad v tom, že to čtené se snažím porovnávat se znalostmi a přetvořením
textu tak, aby byl srozumitelný a tak aby byl v souladu s materiály ÚCL. Kde mám pochybnosti hledám.
Příklad:
"majitelé let. modelů (LM alias ML) se neobejdou bez povinné registrace u Úřadu pro civilní letectví (ÚCL).
Platí to pro všechny modely, které mají váhu nad 250 gramů nebo jsou vybaveny kamerou."
A už se drhnu. Registrují se majitelé (co mají LM ve skříni) nebo piloti (ti co LM za letu řídí))?
https://dron.caa.cz/
"Platí to pro všechny letecké modely nad 250 g" nemá být: Pro piloty LM nad 250 g?
A hlavně mi ten text článku musí sedět (což je docela fuška) na jeho promítnutí (převod) do řeči
DOPLNĚK X – BEZPILOTNÍ SYSTÉMY - (Poznámka: viz Hlava 3, ust. 3.1.9 tohoto předpisu)
https://www.letejtezodpovedne.cz/download/doplnekx.pdf
https://www.caa.cz/provoz/letadla-bez-pilota-na-palube/informace-souvisejici-s-provozem-bezpilotnich-letadel-a-modelu-letadel/
A docela fuška je prokousat se touhle stránkou a to podstatné si z ní zapamatovat (pro potřebu živého testu)
https://www.letejtezodpovedne.cz/
Snad jednotlivé postránky vytisknout a sestavit do něčeho jako Příručka
==edit01 i některé jednoduché formulace se značně rozšíří doplnění potřebných věcí z legislativy. Např.:
"drony se budou rozdělovat do tří kategorií: otevřené, specifické a certifikované.
Liší se účelem, hmotností a vybavením. Podle toho se liší i míra regulace
a požadavky pro jejich provozovatele.
(Pozn. autora: Za stav soupravy odpovídá majitel, za řízení pilot. Nutně nemusí být jedna a ta samá osoba.)
Otevřená je základní kategorie provozu, která umožní provozovat dron i bez předchozího
povolení úřadu, jakkoli s řadou omezení a požadavků"
Taky jsem netušil, že pokud je ve výbavě kamera, tak přestane platit zproštění pod 250 g.
Jak je to s možností (dětských) pilotů řídící ML pod dohledem? Možnost i pro neregistrované osoby nad 18 let?
https://www.novinky.cz/internet-a-pc/clanek/na-50-tisic-lidi-musi-prihlasit-sve-drony-plati-to-i-pro-modely-40344298
Užitečné (pro mne) je to snad v tom, že to čtené se snažím porovnávat se znalostmi a přetvořením
textu tak, aby byl srozumitelný a tak aby byl v souladu s materiály ÚCL. Kde mám pochybnosti hledám.
Příklad:
"majitelé let. modelů (LM alias ML) se neobejdou bez povinné registrace u Úřadu pro civilní letectví (ÚCL).
Platí to pro všechny modely, které mají váhu nad 250 gramů nebo jsou vybaveny kamerou."
A už se drhnu. Registrují se majitelé (co mají LM ve skříni) nebo piloti (ti co LM za letu řídí))?
https://dron.caa.cz/
"Platí to pro všechny letecké modely nad 250 g" nemá být: Pro piloty LM nad 250 g?
A hlavně mi ten text článku musí sedět (což je docela fuška) na jeho promítnutí (převod) do řeči
DOPLNĚK X – BEZPILOTNÍ SYSTÉMY - (Poznámka: viz Hlava 3, ust. 3.1.9 tohoto předpisu)
https://www.letejtezodpovedne.cz/download/doplnekx.pdf
https://www.caa.cz/provoz/letadla-bez-pilota-na-palube/informace-souvisejici-s-provozem-bezpilotnich-letadel-a-modelu-letadel/
A docela fuška je prokousat se touhle stránkou a to podstatné si z ní zapamatovat (pro potřebu živého testu)
https://www.letejtezodpovedne.cz/
Snad jednotlivé postránky vytisknout a sestavit do něčeho jako Příručka
==edit01 i některé jednoduché formulace se značně rozšíří doplnění potřebných věcí z legislativy. Např.:
"drony se budou rozdělovat do tří kategorií: otevřené, specifické a certifikované.
Liší se účelem, hmotností a vybavením. Podle toho se liší i míra regulace
a požadavky pro jejich provozovatele.
(Pozn. autora: Za stav soupravy odpovídá majitel, za řízení pilot. Nutně nemusí být jedna a ta samá osoba.)
Otevřená je základní kategorie provozu, která umožní provozovat dron i bez předchozího
povolení úřadu, jakkoli s řadou omezení a požadavků"
Taky jsem netušil, že pokud je ve výbavě kamera, tak přestane platit zproštění pod 250 g.
Jak je to s možností (dětských) pilotů řídící ML pod dohledem? Možnost i pro neregistrované osoby nad 18 let?
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11248
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Vždy je provozovatel i pilot. Běžný dronista je obojí.
Když je právnická osoba, ta se registruje jinak a má svoje piloty.
Platí pro vše nad 250g NEBO s kamerou.
DX je převálcován 2019/947. Pokud nejsi člen Svazu modelářů, pro které platí přechodné období podle článku 21.
Samostatně od 16let. Svaz modelářů od 10let.
Když je právnická osoba, ta se registruje jinak a má svoje piloty.
Platí pro vše nad 250g NEBO s kamerou.
DX je převálcován 2019/947. Pokud nejsi člen Svazu modelářů, pro které platí přechodné období podle článku 21.
Samostatně od 16let. Svaz modelářů od 10let.
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
@TomasC Dík.
DX: DOPLNĚK X? / Deklarace? o provozu modelů letadel - V návaznosti na PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ
Ze smyslu věci určitě to první. Zkraty jsou zrádné. Navíc DX: A long distance signal (contact).
Mátlo mne znění stránek ÚCL. Než mi došlo, že musím (po zbytek měsíce) rozlišit stav do 31.12.2020, a stav pak
"převálcován 2019/947" Tak zde nemůže být pochyb:
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019
o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel
DX: DOPLNĚK X? / Deklarace? o provozu modelů letadel - V návaznosti na PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ
Ze smyslu věci určitě to první. Zkraty jsou zrádné. Navíc DX: A long distance signal (contact).
Mátlo mne znění stránek ÚCL. Než mi došlo, že musím (po zbytek měsíce) rozlišit stav do 31.12.2020, a stav pak
"převálcován 2019/947" Tak zde nemůže být pochyb:
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019
o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Tome, budou potřebovat i naše letadla s mezinárodní licencí nějakou další registrační známku, nebo nálepku?
Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
ZP1964 píše:když se projde všech 40 otázek, je poslední tlačítko nechat vyhodnotit.... tuším že bylo někde napsáno že jsou dva pokusy...
Dva pokusy jsou na jednu registraci.Když to poděláš i při druhém pokusu,tak se musíš znovu registrovat a máš zase dva pokusy. (Tedy, tak jsem to alespoň pochopil) Je fakt, že při tom vyhodnocení testu, by mělo být vidět, co jsi zmastil, abys to mohl při příštím pokusu eventuálně napravit, takhle je to celkem o ničem.
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
Na stránce https://dron.caa.cz/ jsou 1. Aktuality 2. řádek: pro fyzickou osobu na výběr dvě okénka
(Pozn. autora: Právní kličky dělí osoby na provozovatele a piloty. Jsou jim stanoveny jiné povinnosti a práva?)
REJSTŘÍK PROVOZOVATELŮ BEZPILOTNÍCH SYSTÉMŮ
Aktuality
Registrace provozovatele bezpilotního systému - Registrace a online test pilota bezpilotního systému
REGISTROVANÝ PROVOZOVATEL bezpilotního systému - fyzické osoby
Na základě Vámi zadaných údajů, Vám bude systémem vygenerováno jedinečné registrační číslo
(poznávací značka), kterým jste jako provozovatel povinen označit všechna provozovaná bezpilotní letadla.
Registrační číslo je součástí dokumentu vystaveného Úřadem pro civilní letectví,
který Vám bude doručen na Vámi uvedenou e-mailovou adresu.
- Vztahují se na něj povinnosti provozovatele bezpilotního systému
REGISTROVANÝ PILOT bezpilotního systému
Bližší informace o systému registrace a povinnosti se zaregistrovat naleznete na stránce „Základní informace“.
Před zahájením registrace doporučujeme se s těmito informacemi seznámit.
V případě, že se chcete zaregistrovat jako pilot bezpilotního systému, prosím vyplňte a tlačítkem „Pokračovat“
odešlete níže uvedený formulář žádosti o registraci pilota. Vyplněním a odesláním žádosti o registraci pilota
bezpilotního systému automaticky žádáte o vygenerování a absolvování online testu teoretických znalostí,
jehož úspěšné absolvování je podmínkou vydání dokladu o absolvování online výcviku. Tento doklad Vám
bude doručen na Vámi uvedenou e-mailovou adresu.
- Nějak jsem čekal, že se nejdřív zaregistruji jako osoba obecně a dostanu IDENTIFIKACI (ID CCA)
a s ID CCA pak požádám o zařazení do Rejstříků (Evidence) provozovatelů resp. pilotů
Zaplať za to, že to je nějak, a že to lze jednoduše vyřídit ONLINE.
Ač je tam řeč o stránce „Základní informace“ NENÍ TO VE FORMĚ ODKAZU - Po poradě s Googlem ZDE
https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-letadla/
Toto čtení je vhodné projít před Registrací (Bezpilotní systémy/letadla) je tam dost podstatného i zajímavého.
BTW Snažil jsem se snížit objem citací. Jenže s tím se bohužel ztrácel smysl napsaného sdělení.
(Pozn. autora: Právní kličky dělí osoby na provozovatele a piloty. Jsou jim stanoveny jiné povinnosti a práva?)
REJSTŘÍK PROVOZOVATELŮ BEZPILOTNÍCH SYSTÉMŮ
Aktuality
Registrace provozovatele bezpilotního systému - Registrace a online test pilota bezpilotního systému
REGISTROVANÝ PROVOZOVATEL bezpilotního systému - fyzické osoby
Na základě Vámi zadaných údajů, Vám bude systémem vygenerováno jedinečné registrační číslo
(poznávací značka), kterým jste jako provozovatel povinen označit všechna provozovaná bezpilotní letadla.
Registrační číslo je součástí dokumentu vystaveného Úřadem pro civilní letectví,
který Vám bude doručen na Vámi uvedenou e-mailovou adresu.
- Vztahují se na něj povinnosti provozovatele bezpilotního systému
REGISTROVANÝ PILOT bezpilotního systému
Bližší informace o systému registrace a povinnosti se zaregistrovat naleznete na stránce „Základní informace“.
Před zahájením registrace doporučujeme se s těmito informacemi seznámit.
V případě, že se chcete zaregistrovat jako pilot bezpilotního systému, prosím vyplňte a tlačítkem „Pokračovat“
odešlete níže uvedený formulář žádosti o registraci pilota. Vyplněním a odesláním žádosti o registraci pilota
bezpilotního systému automaticky žádáte o vygenerování a absolvování online testu teoretických znalostí,
jehož úspěšné absolvování je podmínkou vydání dokladu o absolvování online výcviku. Tento doklad Vám
bude doručen na Vámi uvedenou e-mailovou adresu.
- Nějak jsem čekal, že se nejdřív zaregistruji jako osoba obecně a dostanu IDENTIFIKACI (ID CCA)
a s ID CCA pak požádám o zařazení do Rejstříků (Evidence) provozovatelů resp. pilotů
Zaplať za to, že to je nějak, a že to lze jednoduše vyřídit ONLINE.
Ač je tam řeč o stránce „Základní informace“ NENÍ TO VE FORMĚ ODKAZU - Po poradě s Googlem ZDE
https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-letadla/
Toto čtení je vhodné projít před Registrací (Bezpilotní systémy/letadla) je tam dost podstatného i zajímavého.
BTW Snažil jsem se snížit objem citací. Jenže s tím se bohužel ztrácel smysl napsaného sdělení.
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
TomasC píše:Na letadle člena Svazu musí být k dohledání CZEt7slfy2nqzwrj to je kód Svazu https://svazmodelaru.cz/klem/2020/12/04 ... delaru-id/
a CZE klub-licence
Tedy například:
CZEt7slfy2nqzwrj
CZE 987-6
... a místo CZEt7slfy2nqzwrj se může někam dovnitř (třeba do manuálu, co drží pilot uvnitř kabiny) vlepit:
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
QR s logem fakt super
prakticky spíše ten text - vidím to na tři řádky samolepka - otisk atd.
rozměrově to asi bude i praktické
CZEt7slfy2nqzwrj
CZE 211-xxx
+420608xxxxxx
možná ten QR kod s logem vedle
prakticky spíše ten text - vidím to na tři řádky samolepka - otisk atd.
rozměrově to asi bude i praktické
CZEt7slfy2nqzwrj
CZE 211-xxx
+420608xxxxxx
možná ten QR kod s logem vedle
Jarda T.
-
Libor
- Příspěvky: 1625
- Registrován: čtv 01.05.2003 0:00
- Bydliště: Teplice v Čechách
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
prikrylm píše:Takže "to soutěžní", co má menší restrikce a je označené CZE-klub-licence provozuje (právně) Klub Leteckých Modelářů a model by měl být takto označen, zbytek (nesoutěžních) modelů si provozuju sám a označím ho číslem jiného provozovatele (tedy mě, protože jsem se tak zaregistroval). Je to tak?
Co s modelem, který jednou použiju jako "soutěžní", a jednou jako "nesoutěžní"?
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
QR uvnitř kabiny modelu - Za mne a) na trupu b) pokud to model neumožňuje tak uvnitř. V odkaz str. 124
ba pod c) je tam (dle mne) pamatováno na neporušení maketového vzhledu
eRules pro bezpilotní systémy (UAS) - (nařízení (EU) 2019/947 a (EU) 2019/945)
https://www.caa.cz/wp-content/uploads/2020/06/eRules_UAS_CS_09-08-2020.pdf
==
UPOZORNĚNÍ
Tento dokument je doslovným překladem originálního textu dokumentu EASA eRules, ale může být
bez ohledu na stav aktualizace textu originálního dokumentu EASA doplněn o aktuální texty
zpracované ÚCL, aby poskytoval pokud možno vždy úplné a aktuální znění regulačního rámce.
Dokument připravovaný ÚCL slouží pouze pro informační účely, nemá právní hodnotu a ÚCL nenese
žádnou odpovědnost za škody jakéhokoli druhu plynoucí z rizik spojených s jeho použitím.
Za oficiální a právně závazné texty je třeba vždy považovat pouze znění uveřejněná v Úředním
věstníku EU (https://eur-lex.europa.eu/homepage.html) a v Úřední publikaci EASA
(https://www.easa.europa.eu/official-publication). Originální znění dokumentu EASA eRules naleznete
na webových stránkách Agentury (https://www.easa.europa.eu/document-lib ... blications).
Originální verzi Tohoto dokumentu vydala Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA)
s cílem poskytnout svým zainteresovaným stranám aktualizovanou, konsolidovanou a snadno čitelnou
publikaci. Byla připravena sloučením oficiálně vydaných nařízení s jejich souvisejícími přijatelnými
způsoby průkazu a poradenským materiálem (včetně změn), které byly doposud přijaty. Nejedná se
však o úřední publikaci a EASA nenese žádnou odpovědnost za škody jakéhokoli druhu plynoucí
z rizik spojených s použitím tohoto dokumentu.
===
(Na stranách 124 a 125) UVÁDĚNÍ REGISTRAČNÍCH INFORMACÍ
(a) Pokud je provozovatel UAS vlastníkem UAS, měl by na UA uvést registrační číslo (poznávací značku),
které získal na konci procesu registrace (zápisu do rejstříku), takovým způsobem,
aby byla tato informace čitelná přinejmenším, je-li UA na zemi, bez potřeby jakéhokoli jiného
zařízení, než jsou dioptrické brýle nebo kontaktní čočky.
(b) Může se použít QR kód (quick response code).
(c) Pokud rozměry UA nedovolují, aby byla značka uvedena viditelným způsobem na trupu,
nebo UA představuje reálné letadlo, kdy by připevnění značení na UA zkazilo
realističnost zpodobnění, je přijatelné označení uvnitř prostoru baterie, je-li tento prostor přístupný.
(d) Pokud provozovatel využívá UAS, jehož vlastníkem je třetí strana,
měl by provozovatel UAS, který toto UAS provozuje:
(1) zaregistrovat sám sebe;
(2) uvést na UA svou poznávací značku; a
(3) nahrát svou poznávací značku do identifikačního e-systému, pokud je jím UA vybaveno.
ba pod c) je tam (dle mne) pamatováno na neporušení maketového vzhledu
eRules pro bezpilotní systémy (UAS) - (nařízení (EU) 2019/947 a (EU) 2019/945)
https://www.caa.cz/wp-content/uploads/2020/06/eRules_UAS_CS_09-08-2020.pdf
==
UPOZORNĚNÍ
Tento dokument je doslovným překladem originálního textu dokumentu EASA eRules, ale může být
bez ohledu na stav aktualizace textu originálního dokumentu EASA doplněn o aktuální texty
zpracované ÚCL, aby poskytoval pokud možno vždy úplné a aktuální znění regulačního rámce.
Dokument připravovaný ÚCL slouží pouze pro informační účely, nemá právní hodnotu a ÚCL nenese
žádnou odpovědnost za škody jakéhokoli druhu plynoucí z rizik spojených s jeho použitím.
Za oficiální a právně závazné texty je třeba vždy považovat pouze znění uveřejněná v Úředním
věstníku EU (https://eur-lex.europa.eu/homepage.html) a v Úřední publikaci EASA
(https://www.easa.europa.eu/official-publication). Originální znění dokumentu EASA eRules naleznete
na webových stránkách Agentury (https://www.easa.europa.eu/document-lib ... blications).
Originální verzi Tohoto dokumentu vydala Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA)
s cílem poskytnout svým zainteresovaným stranám aktualizovanou, konsolidovanou a snadno čitelnou
publikaci. Byla připravena sloučením oficiálně vydaných nařízení s jejich souvisejícími přijatelnými
způsoby průkazu a poradenským materiálem (včetně změn), které byly doposud přijaty. Nejedná se
však o úřední publikaci a EASA nenese žádnou odpovědnost za škody jakéhokoli druhu plynoucí
z rizik spojených s použitím tohoto dokumentu.
===
(Na stranách 124 a 125) UVÁDĚNÍ REGISTRAČNÍCH INFORMACÍ
(a) Pokud je provozovatel UAS vlastníkem UAS, měl by na UA uvést registrační číslo (poznávací značku),
které získal na konci procesu registrace (zápisu do rejstříku), takovým způsobem,
aby byla tato informace čitelná přinejmenším, je-li UA na zemi, bez potřeby jakéhokoli jiného
zařízení, než jsou dioptrické brýle nebo kontaktní čočky.
(b) Může se použít QR kód (quick response code).
(c) Pokud rozměry UA nedovolují, aby byla značka uvedena viditelným způsobem na trupu,
nebo UA představuje reálné letadlo, kdy by připevnění značení na UA zkazilo
realističnost zpodobnění, je přijatelné označení uvnitř prostoru baterie, je-li tento prostor přístupný.
(d) Pokud provozovatel využívá UAS, jehož vlastníkem je třetí strana,
měl by provozovatel UAS, který toto UAS provozuje:
(1) zaregistrovat sám sebe;
(2) uvést na UA svou poznávací značku; a
(3) nahrát svou poznávací značku do identifikačního e-systému, pokud je jím UA vybaveno.
Re: Tisková zpráva Ministerstva dopravy o pravidlech létání
@Libor Pokud se (oba) QR kódy na trup vejdou, nenašel jsem ni co by bránilo tomu, aby jeden model měl víc
jak jednoho provozovatele. (Pomocí kvalitní oboustranné samolepky, by měly jít dát stejně velké QR přes sebe.)
jak jednoho provozovatele. (Pomocí kvalitní oboustranné samolepky, by měly jít dát stejně velké QR přes sebe.)