Tlačná vrtule (APC 6x4E - orientace)

Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21643
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#16 Příspěvek od jyrry »

kaplik píše:... Jedna se o klasiku APC 6x4E, nejde tedy primo o tlacny typ EP...

Ono to označení vrtulí "tlačná" nebo cize "pusher" je pozůstatek doby spalovákové, kdy se ty motory točily pořád na jednu stranu a aby takový čmouďák mohl být použitý v tlačném uspořádání, musela to zachránit vrtule. Dnes, kdy jde smysl rotace elektromotoru jednoduše otočit, tohle označení poněkud zavádí a je lepší rozlišovat "levotočivá" a "pravotočivá"...

Ono je totiž poněkud úsměvné, když si uvědomím že třeba na "klasickém" dvoumotoráku jsem používal "tlačnou" vrtuli jako tažnou a obráceně teď "tažné" vrtule na samokřídle mám použité jako tlačné :-D
jyrry.webnode.cz
dratek
Příspěvky: 978
Registrován: úte 08.08.2017 19:47
Bydliště: JABLONECKO

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#17 Příspěvek od dratek »

Vždy jsem říkal a i říkat budu že platí pořekadlo" v jednoduchosti je síla" takže ať je motor ve předu,vzadu či uprostřed vždy vítr od vrtule musí fičet dozadu :arrow: :arrow: :lol:
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#18 Příspěvek od dudaj »

Atto píše:
Na Easy Starovi sa vrtulka na čumák montuje fakt blbo.


Fascinuje mne nechápavost lidí. Nikdo tady nemluvil o namontování vrtule na čumák u Easy Stara.

Dotaz byl jednoduchej a odpověď ještě jednodušší. Ale pár nadšenců se musí zviditelnit.

Mimochodem mohl bys vysvětlit své sdělení že : Tu sú nosné plochy "ofukované" odsávaným vzduchom ?

A nejlíp nakreslit schema proudění odsávaného vzduchu od vrtule :roll:
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#19 Příspěvek od dudaj »

dratek píše:Vždy jsem říkal a i říkat budu že platí pořekadlo" v jednoduchosti je síla" takže ať je motor ve předu,vzadu či uprostřed vždy vítr od vrtule musí fičet dozadu :arrow: :arrow: :lol:


Prosím tě, ty to vidíš strašně jednoduše :lol: . To tady nemůžeš. Je potřeba důkladně rozebrat typ vrtule (sklopka, pevná), pravotočivá, levotočivá.
Pak se musíš zaměřit, jestli dotyčný vlastně nemá ambice s modelem couvat, eventuelně trvale. Pak je potřeba rozebrat kam se musí otáčet levotočivá a
kam pravotočivá. A v neposlední řadě vysvětlit nevýhody , když by se dala obráceně a točila obráceně, protože tah by to vyvozovalo správným směrem
a tazatel má přece svobodu volby, kterou mi nikdo v demokratické zemi nesmí upírat :lol: .
Uživatelský avatar
Atto
Příspěvky: 608
Registrován: stř 17.09.2008 0:00

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#20 Příspěvek od Atto »

dudaj píše:Mimochodem mohl bys vysvětlit své sdělení že : Tu sú nosné plochy "ofukované" odsávaným vzduchom ?

A nejlíp nakreslit schema proudění odsávaného vzduchu od vrtule

1. Možno som nepoužil správny výraz, takže namiesto "ofukované" by malo byť "obtekané". Ale je zrejmé, že si to pochopil správne, o čom svedčí tebou použité slovné spojenie "proudění odsávaného vzduchu".

2. "A nejlíp nakreslit schema proudění odsávaného vzduchu od vrtule"
Robíš sa nechápavý, alebo chceš len rýpať?

...............................................

Teraz si idem pozrieť správy, ale ak budeš na tom trvať, tak ti to zajtra nakreslím.
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#21 Příspěvek od guchar »

@jyrry
Dvou-motoráky (1:1) mohou mít motory s opačným (protiběžným) směrem otáčení L. strana CW - P. strana CCW

Pokud se při tomto uspořádání testovala střelba , ukázalo se že výhodnější je obrácené uspořádání
vrtule se pak otáčí ve směru od středu ven viz obr. odkazu
Protiběžné vrtule - Counter-rotating propellers
https://cs.qwe.wiki/wiki/Counter-rotating_propellers

Za pozornost stojí uvedná skutečnost (kterou jsem si doposud málo uvědomoval)
Vrtule na obou motorech většiny konvenčních dvoumotorových letounů se točí ve směru hodinových ručiček
(při pohledu zpoza motoru). = shodně = stejnoběžně == stejné díly levnější, snadnější údržba
Uživatelský avatar
Kuta33
Příspěvky: 535
Registrován: ned 21.09.2014 14:10
Bydliště: Český Těšín

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#22 Příspěvek od Kuta33 »

Z kaplikova prvotního dotazu jsem pochopil, že celou dobu létal vždy jenom s motorem v čumáku a teď po něm někdo žádal radu s montáží vrtule na EasyStara.
Někdy i banální dotaz dokáže zkušenějšího zvyklat a znejistět.
Než poradit blbě, radši položil nejdřív pro jistotu dotaz ještě tady.
Vstupní informace podal - typ modelu a že se jedná o běžnou vrtuli APC 6x4E.

Za mě stačí odpovědět:
Nápisy na vrtuli musí být vidět, když stojím před letadlem. Směr otáčení motoru řešit jedině, když bude mít éro se zapnutým motorem snahu couvat.

Další informace jsou samozřejmě výborné, každý si může rozšířit své znalosti, ale současně ne každý má na obsáhlejší studium hlavu, čas a náladu.

Fyzikář na základní škole taky žákům řekne, ať se naučí vzoreček rychlosti a nevysvětluje jim, že rychlost je časová derivace dráhy. :wink:
Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
aero45s
Příspěvky: 33
Registrován: ned 14.08.2011 0:31

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#23 Příspěvek od aero45s »

Přidám trochu zmatku do pojmu vrtule tlačná nebo tažná. Podle mne záleží na tom, kde je umístěna pohonná jednotka. Když je za vrtulí, jedná se o vrtuli tažnou. Když je před vrtulí, jedná se o vrtuli tlačnou. Konvenční uspořádání je vrtule v přídi a tedy před motorem, je tedy vrtule tažná. Pokud umístíme motor na pylon a vrtule je před motorem, je tedy opět vrtule tažná. Při opačném uspořádání, tedy motor a vrtule, jedná se o vrtuli tlačnou i když je jen malý rozdíl v místě pohonné jednotky. Ještě jen malá poznámka, proud vzduchu u tažné vrtule není ničím ovlivněn a tedy má vrtule o něco vyšší účinnost.
Pak ještě poznámka ke směru otáčení vrtule. Nevím proč, ale motory řadové např. Walter nebo řady M (Ing.Šimůnek) jsou vesměs levotočivé při pohledu ve směru letu. Motory ploché ( Lycoming, Continental ) jsou pravotočivé. Je to jen zjednodušené ale je to u skutečných letadel vesměs takto.
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#24 Příspěvek od dudaj »

Atto píše:1. Možno som nepoužil správny výraz, takže namiesto "ofukované" by malo byť "obtekané". Ale je zrejmé, že si to pochopil správne, o čom svedčí tebou použité slovné spojenie "proudění odsávaného vzduchu".

2. "A nejlíp nakreslit schema proudění odsávaného vzduchu od vrtule"
Robíš sa nechápavý, alebo chceš len rýpať?


1 je to tvoje slovní spojení - ne mé. Já okopíroval co jsi napsal.
2 nejsem nechápavý a nedělám si srandu. Při velikosti té vrtule a jejího umístění nad křídlem odsává plochu na křídle kolem 5 cm na každou stranu křídla po odečtení trupu. Při rozpětí modelu cca 1,4 m je to zanedbatelná plocha (cca 1% celkové plochy křídel).
Proto jsem chtěl, abys to nakreslil a uvědomil si, o jak malé ploše se vlastně bavíme.
Na letových vlastnostech se to prakticky neprojeví a je nezajímavé to vůbec zmiňovat.
Uživatelský avatar
mior
Příspěvky: 3351
Registrován: pon 22.09.2008 0:00
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#25 Příspěvek od mior »

aero45s píše:Přidám trochu zmatku do pojmu vrtule tlačná nebo tažná. Podle mne záleží na tom, kde je umístěna pohonná jednotka. Když je za vrtulí, jedná se o vrtuli tažnou. Když je před vrtulí, jedná se o vrtuli tlačnou. Konvenční uspořádání je vrtule v přídi a tedy před motorem, je tedy vrtule tažná. Pokud umístíme motor na pylon a vrtule je před motorem, je tedy opět vrtule tažná. ..


Toto je zaužívané u laickej verejnosti - posudzovanie podľa polohy motora pred či za vrtuľou.
Mám ale dojem, že pojem ťažná/tlačná sa z pohľadu aerodynamiky berie s ohľadom na ťažisko objektu - je to správnejšie.

Pozrime sa na to z pohľadu automobilu - pohon predných kolies (teda pred ťažiskom auta) auto ťahá, zatiaľ čo pohon zadných kolies (teda za ťažiskom auta) auto tlačí - a je úplne šumafuk, či je motor vpredu alebo vzadu alebo dokonca v strede auta!

A teraz - pre objasnenie sa spýtam:

Namontujem do špice modelu motor a vrtulu dám ZA motor. (už som taký model videl).

Bude model ťahaný alebo tlačený?
Je to vrtuľa ťažná alebo tlačná?
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
Uživatelský avatar
StrycAlois
Příspěvky: 640
Registrován: pát 11.06.2010 0:00

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#26 Příspěvek od StrycAlois »

Atto píše:... ak budeš na tom trvať, tak ti to zajtra nakreslím.

Počkéééj. Nespěchej. Nic nekresli.
Je možné, že dudaj zjemní svá vyjádření.

Pakliže mu vadí tvá slova nosné plochy "obtekané" odsávaným vzduchom, proč mu nevadí vekova slova ofukovane nosne a ridici plochy?
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#27 Příspěvek od guchar »

Aby se fanoušci nehádali konstruktéři navrhli a nechali vyrobit letadla s vrtulemi vpředu i vzadu ve směru letu.
Motory v trupu i na křídlech, včetně možnosti vzájemné kombinace obojího.
Vznikla tak tažně - tlačená(strkaná) letadla. AJ: push - pull aircrafts.
Cessna Skymaster

Tím možnosti zdaleka nekončí. Hodně nezvykle vypadaly obě vrtule umístěné souose za sebou:
Protiběžné vrtule P 51XR Mustang. Protiběžné vrtule Spitfire Mk XIX. P-75 Eagle.
Letadlo XB-35 Flying Wing, čtveřice protiběžných vrtulí tlačných, neosvědčily se. Nahrazeny jednoduchými
Uživatelský avatar
Leon
Příspěvky: 482
Registrován: úte 19.05.2009 0:00
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#28 Příspěvek od Leon »

. . klucíí, vzhledem k tomu, že jsem už měl za dva poslední roky 3x "dištanc" - zákaz vyjadřování se zde na mánii a naposledy dokonce
i zákaz vstupu, tak jen žasnu nad tímto problémem zde řešeným . . jo, žádnej učenej z nebe nespad. To spíš z nebe spadne učenej.
A pak se divíme, jak se s tím vším patlá parlament . .
Vono - no je to blbý, ale to Leninovo učit se, učit se , učit se bych nezatracoval . .
A přátelé z placu mohou potvrdit, že nejsem rusofil . . .
LEONE už dost, víš , jak to pak s tebou končí . . .
Leon

PS - a na ten půdorys, bokorys popř. 3D zobrazení nasávaného vzduchu vrtulí tuším 6 inčů se fakt těším, spolu s Dudajem . .
A rozpětí 1m4 si dokreslím . . .
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21643
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#29 Příspěvek od jyrry »

guchar píše:....
Letadlo XB-35 Flying Wing, čtveřice protiběžných vrtulí tlačných, neosvědčily se. Nahrazeny jednoduchými

Jo, ale proč? :-)
Weekend Wings # 33: Jack Northrop's Flying Wings píše:Protiběžné vrtule se bohužel ukázaly jako nesmírně složité, což by způsobilo velké problémy s převodovkou a bylo by obtížné je za letu ovládat.
zdroj http://sedgefieldpress.com/weekend-wing ... ps-flying/


No a jak to je s tím tažením/tlačením a ofukem/osáváním tady :-D
1483376498331.jpg



Ale jinak... taky zírám jak se dá jednoduchá otázka zachumlat do akademického hávu, jen to popsat co nejvíce slovy s vysokým procentem odborných výrazů, aby bylo vidět co všechno znám :-D
Já bych to viděl na "popisem dopředu a pak použít selskej rozum kam to točit" :-D
jyrry.webnode.cz
Uživatelský avatar
StrycAlois
Příspěvky: 640
Registrován: pát 11.06.2010 0:00

Re: Tlacna vrtule (APC 6x4E - orientace)

#30 Příspěvek od StrycAlois »

Pánové,
já bych rozsáhlé debaty, leč lehce oděté do akademického hávu, zas tak nezatracoval.

Sám jsem založil několik vlákem a ta rozsáhlá se ukázala jako poučná a přínosná:
Např.: http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=7&t=80057

A ta krátká a stručná většinou měla otevřený konec. Bez jednoznačného výsledku.
Odpovědět

Zpět na „Motorová letadla“