Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
Celeron: Co mám doma pár elektromotorků Mabuchi, řadu 130(takové ty ploché s plastovým zadním čelem) a myslím řadu 260(kulatý s plastovým zadním čelem) a všude jsou taky jen rozstřihnuté plíšky bez uhlíků. Já tomu říkám hračkové motorky. Kde jsou opravdu uhlíky tak modelářské elektromotorky jako MIG, Speed, někdy i Johnson a z tiskáren, kopírek apod.
- Celeron
- Příspěvky: 10855
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
Ono jde taky o to, z čeho ty planžety jsou a jak to čínskej soudruh a nebo dítě předpružili a při montáži zkroutili.
Měl jsem dnes rozhozených několik Kiekerťáckých Manušáků a ty maj uhlíky všecky. Do auťáku se asi zas takový srágory nedávaj.
Přišel jsem taky na jednu zákonitost, všechny motorky, co mají uhlíky, mají montážní škvíru či dírky na roztažení uhlíků před nasazením čela motoru.
Doma jsem koukal na pár plechovek průměru 27,5 mm na 2,4 a 6V a uhlíky mají všecky, je tam vidět oválem z boku.
Je to smutný, i stará blbá Igla za 15 kaček měla uhlíky. A co se naběhaly v jednojehličkový tiskárně a nebo ve špagomatikách.
Měl jsem dnes rozhozených několik Kiekerťáckých Manušáků a ty maj uhlíky všecky. Do auťáku se asi zas takový srágory nedávaj.
Přišel jsem taky na jednu zákonitost, všechny motorky, co mají uhlíky, mají montážní škvíru či dírky na roztažení uhlíků před nasazením čela motoru.
Doma jsem koukal na pár plechovek průměru 27,5 mm na 2,4 a 6V a uhlíky mají všecky, je tam vidět oválem z boku.
Je to smutný, i stará blbá Igla za 15 kaček měla uhlíky. A co se naběhaly v jednojehličkový tiskárně a nebo ve špagomatikách.
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
Předpokládám, že se jedná o překlep (nedoklep ?) Já jsem totiž serv, které pošly navždy, už viděl dost.Leon píše:(servo ktore pojde navzdy neexistuje)
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
JardaRůžička píše:Předpokládám, že se jedná o překlep (nedoklep ?) Já jsem totiž serv, které pošly navždy, už viděl dost.
Malo to byť: "servo, ktoré pôjde /bude fungovať/ navždy, neexistuje"...
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
@leon JSEP Jednótnaja systěma vyčislítělných mašín - Единая система электронных вычислительных машин
Řada EC 10x0 x=1, 2, 3, 4 a 5 Jen k EC1020 by ještě EC1021
Na EC1050 se vykládal jeden vtip: Kreml má tři zajímavosti: zvon Car-kolokol, který nikdy nezazvonil,
dělo Car-puška, které nikdy nevystřelilo a počítač EC1050, který ...
Hnidopyši oponují, že dělo Car-puška bylo lepší, protože jeden (jeho první a poslední) výstřel zvládlo.
Řada EC 10x0 x=1, 2, 3, 4 a 5 Jen k EC1020 by ještě EC1021
Na EC1050 se vykládal jeden vtip: Kreml má tři zajímavosti: zvon Car-kolokol, který nikdy nezazvonil,
dělo Car-puška, které nikdy nevystřelilo a počítač EC1050, který ...
Hnidopyši oponují, že dělo Car-puška bylo lepší, protože jeden (jeho první a poslední) výstřel zvládlo.
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
Tak to jsem nezvládl. Moje omluvaautomet píše:Malo to byť: "servo, ktoré pôjde /bude fungovať/ navždy, neexistuje"...
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
Celeron píše:Hele, nesekl ses s těma KD139/140? Kdyť ty 4 ks pouzdra TO126 byly větší než celej servozesilovač.![]()
Já tam strkal obroušený KC639/640 a ta jejich 1A Ic nikdy v žádným servu neodešla. Fotku jsem posílal ráno, docela se to i na destičku vešlo.
Ne nesekl.
Ja jsem to přece nepájel na destičku, tam je to velmi natěsno i s malými KC-čkama. Navíc, v té době ta malá silnějši KC639/640 ani nebyly, ty se objevily tuším až ve druhé polovině 80. let. Nebo možná i byly, ale já je neměl.
Ale ta pouzdra TO126 se tam vtěsnat dala a celkem v pohodě, jeden pár nalevo druhý napravo.
Totiž to plastové střední tělo serva je vylisováno tak, že krom vnější obvodové stěny jsou na nosnou vodorovnou přepážku vytvarována i taková trubková pouzdra pro motorek a potenciometr (resp. jen tu jeho papírovou dráhu, která jde do mělkého osazení v jeho obvodu, ve kterém se dá pootáčet a přitahuje se 2 šroubky v nastavené poloze. No a mezi tímto pouzdrem poťáku a vnější stěnou je asi 3mm škvíra, kam lze dva pouzdra TO126 nastojato, vedle sebe zasunout. Ono to tam pasuje dokonce tak dokonale, jako by to bylo přimo na to udělané.
Celeron píše:Ty 6V tantaly odcházely i na čerstvě nabitej čtyřčlánek, na to můžeš vzít jed. Teslácký 6,3V to už vydržely ale pro sichr jsem dával 10V.
S pětičlánkama jsem začal lítat až s Hihitechama.
No nevím, já jsem několik let používal 5-článek Bateria 900mAh a neodešlo mi ani jedno servo FP-S12.
Ale nepřu se, možná se kvalita kondů lišila v podle jednotlivých dodávek.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
- Celeron
- Příspěvky: 10855
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
VTjr píše: Diody a odpory se pájí přímo na jejich zkrácené nožičky a oba takto vzniklé komplementární spínače sa pak lankama propojí s plošákem a motorem.![]()
Zajímavý, já tam ty odpory a diody při pájení obroušených KC639/640 přímo do plošáku nikdy nedával a nevím o servu, který by po týhle opravě přišlo zpět. Na ty opravený serva jsem ryl T aby majitelé věděli, že ho mají radši dávat jen na pomocný funkce.
- Celeron
- Příspěvky: 10855
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
guchar píše:Na EC1050 se vykládal jeden vtip: Kreml má tři zajímavosti: zvon Car-kolokol, který nikdy nezazvonil,
dělo Car-puška, které nikdy nevystřelilo a počítač EC1050, který ...
Guchare, s tou EC1050 je to blábol, jela na něj celá Česká spořitelna, konkrétně EC1055, což byla modernizovaná EC1050. Mám tady nějakou ročenku, kde je napsáno, že v ČSSR jich bylo v roce 1989 v provozu kolem 45 kusů.
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
Celeron píše:Zajímavý, já tam ty odpory a diody při pájení obroušených KC639/640 přímo do plošáku nikdy nedával a nevím o servu, který by po týhle opravě přišlo zpět. Na ty opravený serva jsem ryl T aby majitelé věděli, že ho mají radši dávat jen na pomocný funkce.
No, nevím. Bez tĕch diod bych to taky nedoporučoval na důležité funkce. Totiž při induktivní zátĕži (a tou elektromotor nepochybnĕ je) vlivem samoindukce vznikají záporné napĕťové špičky, které dostávají tranzistory můstku do inverzního režimu. Každý bipolární tranzistor je schopen pracovat i když obrátíme polaritu napájení, tedy defacto prohodíme mezi sebou C a E. Vysledkem je mnohem menší saturační napĕtí, ovšem za cenu mnohem nižšího zesilovacího činitele (ß) a podstatnĕ horších mezních parametrů. Především průrazné napĕtí EB je značnĕ nižši než u přechodu CB. I proto jsem já na ta KDéčka ty diody bastlil a dle mého soudu takto opravená serva byly snad ještĕ i spolehlivĕjší než nová. Zejména díky 3-krát vyššího mezního kolektorového proudu.
Naposledy upravil(a) VTjr dne pát 07.02.2020 23:58, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
- Celeron
- Příspěvky: 10855
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
[quote="VTjr"
No, nevím. [/quote]
Tak nějak mám pocit, že mě chceš školit na problematice serv, který fungují od roku 1979 v minimálně 10-15 kusech u pár lidí dodnes. Ano, znám pár lidí, kteří si u mě nechali přepájet původní kabely s Futaba nebo Modela štekrem na kabel s JR-kem a stále s tím lítají či jezdí. I já mám v retro motoráku Atlas (plánek 24S) stále serva ST-1. Ale vrutový série, ta s metrickejma šroubkama krabičky měla moc žravý motory.
No, nevím. [/quote]
Tak nějak mám pocit, že mě chceš školit na problematice serv, který fungují od roku 1979 v minimálně 10-15 kusech u pár lidí dodnes. Ano, znám pár lidí, kteří si u mě nechali přepájet původní kabely s Futaba nebo Modela štekrem na kabel s JR-kem a stále s tím lítají či jezdí. I já mám v retro motoráku Atlas (plánek 24S) stále serva ST-1. Ale vrutový série, ta s metrickejma šroubkama krabičky měla moc žravý motory.
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
@Celeron (k EC1050) Jako každý vtip, šlo o nadsázku. Ne zase asi tak daleko od pravdy,
která se možná naplnila u modelu EC1060 *) 1061 byla i v ČSR. Podnik Geofyzika i stránky o něm už nejsou.
V roce 1989 už měly Écéčka dětské choroby za sebou. V jedné spořitelně byl kámoš servisákem jejich ЭВМ.
Web forma ročenky pro rok 1989 uvádí 48 ks z toho 8 ks EC1057
http://prog-story.technicalmuseum.cz/index.php/b-pocitace-a-dalsi-technika/historicke-pocitace-v-cssr/podkategorie-historickych-pocitacu/212-b1-1-ec-jsep-dovozy/2188-ec-1050
Jmenovitě pak 43 ks 1055 a 7 ks 1057
Nejspíš některé instalace snad poléhaly zvláštnímu režimu. Nebo jsou tam jiné nepřesnosti.
http://prog-story.technicalmuseum.cz/data/pocitace/db-poc-p.txt
_ Ve velké zemi bylo vždy vše velké - ЕС1060 (ЭВМ 1060)
Integrované obvody střední hustoty Интегральные схемы средней степени интеграции ЕСL типа ИС 500.
https://computer-museum.ru/histussr/2-60.htm
*) EC 1060 (SSSR, pro trvalé technické potíže přesunut do 2. řady a nikdy nefungoval)
Fungovala až 1061 podle IBM 370, s virtuální pamětí, ...
https://www.fi.muni.cz/usr/jkucera/pv109/sl4.htm
_ To jsme se dostali dost daleko od "Kartáčky elektromotorů Mabuchi, Speed, MIG, Igarashi, IGLA, ... "
ITES Gonio

která se možná naplnila u modelu EC1060 *) 1061 byla i v ČSR. Podnik Geofyzika i stránky o něm už nejsou.
V roce 1989 už měly Écéčka dětské choroby za sebou. V jedné spořitelně byl kámoš servisákem jejich ЭВМ.
Web forma ročenky pro rok 1989 uvádí 48 ks z toho 8 ks EC1057
http://prog-story.technicalmuseum.cz/index.php/b-pocitace-a-dalsi-technika/historicke-pocitace-v-cssr/podkategorie-historickych-pocitacu/212-b1-1-ec-jsep-dovozy/2188-ec-1050
Jmenovitě pak 43 ks 1055 a 7 ks 1057
Nejspíš některé instalace snad poléhaly zvláštnímu režimu. Nebo jsou tam jiné nepřesnosti.
http://prog-story.technicalmuseum.cz/data/pocitace/db-poc-p.txt
_ Ve velké zemi bylo vždy vše velké - ЕС1060 (ЭВМ 1060)
Integrované obvody střední hustoty Интегральные схемы средней степени интеграции ЕСL типа ИС 500.
https://computer-museum.ru/histussr/2-60.htm
*) EC 1060 (SSSR, pro trvalé technické potíže přesunut do 2. řady a nikdy nefungoval)
Fungovala až 1061 podle IBM 370, s virtuální pamětí, ...
https://www.fi.muni.cz/usr/jkucera/pv109/sl4.htm
_ To jsme se dostali dost daleko od "Kartáčky elektromotorů Mabuchi, Speed, MIG, Igarashi, IGLA, ... "
ITES Gonio

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
Celeron píše:Tak nějak mám pocit, že mě chceš školit na problematice serv, který fungují od roku 1979 v minimálně 10-15 kusech u pár lidí dodnes. Ano, znám pár lidí, kteří si u mě nechali přepájet původní kabely s Futaba nebo Modela štekrem na kabel s JR-kem a stále s tím lítají či jezdí ...
Tak to ja skutečně nevím, a ani se neodvažuji si tvrdit, jestli ta mnou opravovaná serva ještě někde fungují.
Školit nikoho nechci.
Já jinak chápu i to, že při "narvání" 4 tranzistorů přímo na destičku, pro odpory a diody už asi nezbyde místo.
Taky si dovedu představit i to, že ta napěťově nejodolnější dvojice KC639/640 by to snad mohla i bez těch diod vydržet, protože mají UCE až 80V. Otázkou však je, jestli by to vydržela i nejslabší dvojice KC635/636 s UCE pouhých 45V?
Ale z hlediska odolnosti proti proražení tranzistoru induktivní zátěží, je mnohem důležitější mezní parametr max. napětí UEB, které je však u všech napětových variant stejné - pouhých 5V.
Krom toho, já si dnes už přesně ani napamatují, jestli jsem do serv dával ty nejodolnější komplementární páry KD139/140, nebo jen KD135/136, které jsou taky pouze na UCE 45V a UEB mají taky jen 5V.
Prostě při mém způsobu montáže těch plochých pouzder TO126 tam bylo jak na 4 diody, tak i na ty 4 odpory 10kOhm ještě místa dost
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
Nedalo mi to, tak jsem vykuchal 15 let staré (funkční) servo Hitec. Řekl bych, že kartáčky jsou i po těch letech v mnohem lepší kondici, než co nám zde prezentoval Celeron.
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých
Podle servozesilovače bych tipoval, že je ještě starší.Petr686 píše:tak jsem vykuchal 15 let staré (funkční) servo Hitec