Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

Přijímače, serva, regulátory, BEC, palubní napájení, ale i telemetrie
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
viita
Příspěvky: 31
Registrován: pát 12.08.2016 7:51
Bydliště: Jihlava

Re: Bacha na mikro a piko serva

#46 Příspěvek od viita »

VTjr píše:A co jsi čekal, že v tĕch levných servech bude? :P
Teda mne to vůbec nepřekvapilo. :lol: Jsou to přece serva/modely na 1 použití. :mrgreen:

Říkáš levná serva... zkus si rozebrat Hitec 7955 TG (2 100,- Kč), používaný v obřích modelech, schválně co tam najdeš???.Píšu to proto, že zrovna tohle mě , na jinak dobrém servu jednak vypeklo a jednak značně udivilo...
S-Bach 300 ,2,75,DLE 111 , S-Bach 342 RC Pilot 2,7,GP123, PA Extra, Edge a Extra RC Fact.
Uživatelský avatar
Leon
Příspěvky: 482
Registrován: úte 19.05.2009 0:00
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#47 Příspěvek od Leon »

. .ze strany 1 až na konec . . .
Kolega - majitel jakési tři a něco metrovky F5? známé značky, kompozit osadil nelevnými servy . . není šetrný . .
Zažil něco podobného jako Celeron.
Léta mne živila elektronika a ten spálenej čmuch mám v paměti.
Serva jsem rozebral . . . Ano planžety.
A tak jsem si vzpomněl na staré FUTABY ?? velikost standard, 5 lamel a na kartáčcích "uhlíky" . .
Proč to nemají dnešní serva, placatá do křídel za víc jak 1200,- nevím . . ale mohu se mýlit.
Takže jen ty bezkomutátorové . . . nebo nepřetěžovat . .
L
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#48 Příspěvek od VTjr »

Určitĕ bezkomutátorové. Jen bohužel šílenĕ drahé. I když to dnes z hlediska výrobních nákladů nedává logiku. Jedinĕ to, že nejsou zatím vyrábĕna dostatečnĕ masovĕ. Takže opravdu pak serva na jeden vĕtší model za celou výplatu. :cry:
Naposledy upravil(a) VTjr dne čtv 06.02.2020 7:01, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
MPml
Příspěvky: 1705
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#49 Příspěvek od MPml »

VTjr píše:Určitĕ bezkomutátorové. Jen bohužel šílenĕ drahé. I když to dnes z hlediska výrobních nákladů nedává logiku. Jedinĕ to, že nejsou zatím vyrábĕna dostatečnĕ masovĕ. Takže ooravdu pak serva na jeden vĕtší model za celou výplatu. :cry:

Kdysi, když byl Mabuchi ještě malý :D , tak vyráběl cca milion motorů denně.
Takže už se rozsvítilo, proč nějaký zákaznický buhvíco pro těch vašich pár :mrgreen: serv, co se na této planetě spotřebuje, stojí to, co stojí a proč jsou v tom ty motory co v tom jsou?
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#50 Příspěvek od JardaRůžička »

Leon píše:A tak jsem si vzpomněl na staré FUTABY ?? velikost standard, 5 lamel a na kartáčcích "uhlíky" . .
Pokud se dobře pamatuju, tak kvalitní pětilamelové motory měly první Futaby, které se sem začaly dovážet, FP S-7, dobrá serva, dokonce vodotěsná, s cermetovým potenciometrem. Další (FP-S22 a ještě nějaké, označení už nevím) měly motory už jen třílamelové, papírový potenciometr a stručnou charakteristiku "Low cost servo". Přesto stály stejně jako ty první, 500 Kčs. Dnes to číslo nikoho nezarazí, ale tehdy to byla nepřehlédnutelná část mé výplaty a tak jsem paradoxně se svým prvním modelem s proporcionálním ovládáním létal nějakou dobu jako s jednokanálem, protože jsem prostě na další servo neměl. :(

Ty Futaby ale přece jen také odcházely, a to nejčastěji na úmrtí koncového stupně servozesilovače, bylo to společné pouzdro se čtyřmi tranzistory v můstkovém zapojení, 2x NPN a 2x PNP. Ty PNP obvykle nepřežily, a protože těch 500 Kčs tenkrát bylo hodně, dost serv jsem tehdy opravoval. Až časem se přišlo na to (někdo jiný, ne já), že prvotní příčinou mohl být vodivý otěr z uhlíků, který se napěchoval do drážek mezi lamely a zkratoval je; pak jsem při opravách i otevíral i ty motory a komutátory čistil.

To všechno tlachání píšu proto, že ani ty kartáčky s uhlíky nemusí být všespasitelné, možná k současnému používání planžet vedla (alespoň částečně) kromě ceny i tahle zkušenost. A protože komutátor elektromotoru je mechanická sestava vystavená tření, zákonite se dříve či později utře. Nebo udře? Taky bych v té souvislosti nezapomínal na dnes celkem rozšířené používání stabilizačních systémů; servo se v tom případě nadře daleko víc, než se jeho velitel napáčkuje. Třeba to v některých případech s kratší životností serv může souviset. :idea:
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#51 Příspěvek od VTjr »

Jardátor píše:No nemyslím si,že zlaté české a samozřejmě taky slovenské ručičky je jen fáma....Jsme národ kutilů,dokážeme si sami poradit v hodně věcech....jen kolik hodně šikovných lidí je zde..většina z nás si spostu věcí-a nemyslím jen modelařinu,dokáže udělat sama :D

Copak jinde šikovní lidé nejsou? 8O My přece nejsme střed Vesmíru. :lol: Zkus zabrousit i na jiná fóra než ta česká, třeba na ruské http://forum.rcdesign.ru/ - tam se prezentují mnohé velmi důmyslné věci, které stvořily zase "zlaté ruské ručičky". A co takové německé, americké - copak oni neumí nic? :o

Ja nepochybuji o tom, že jsme zatím, snad ještě stále národ kutilů a že na tom rčení nebyl kousek pravdy. 8) Ale byla to jen taková slovní náplast na naše mindráky. Každej malej národ je do jisté míry zamindrákovanej. :)
Jenže názor od Zdzd jsem pochopil spíš ve smyslu, jak jsem pak i napsal. Tedy tak, že naše umění a zlaté ručičky spíše vymírají a postupně, jako všude v civilizovaném světě. přestáváme být převážně kutily, ale konzumenty. :roll:
Nebo i jinak, v profesní sféře probíhá hlubší specializace. Např. když je někdo odborník v něčem, třeba špičkový chirurg, nebo programátor, tak si opravu elektrospotřebiče raději zaplatí tomu, kdo je zase v tom odborník. Stejně tak si nebude sám opravovat auto a už vůbec nebude stavět např. FM tuner (jako to bylo časté >30 let dozadu, pak přestalo a časopis Amatérské rádio přišel o čtenáře, Modelář do jisté míry taky). Protože i ty modely už většina "modelářů" kupuje hotové (nebo téměř hotové, nanejvýš stavebnici v rozsypu), ale jen tak z vlastního návrhu nebo podle plánku ze syrového materiálu - to už staví opravdu málokdo. Před 35 lety to bylo obráceně.

Prostě stavitelé a kutilové vymírají a zlate české ručičky s nimi. Nevím ani to, zda je na místě k tomu říci "Bohužel"? :roll:
O,louvám se za tuto OT vložku. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#52 Příspěvek od VTjr »

JardaRůžička píše:... Další (FP-S22 a ještě nějaké, označení už nevím) měly motory už jen třílamelové, papírový potenciometr a stručnou charakteristiku "Low cost servo". Přesto stály stejně jako ty první, 500 Kčs. Dnes to číslo nikoho nezarazí, ale tehdy to byla nepřehlédnutelná část mé výplaty a tak jsem paradoxně se svým prvním modelem s proporcionálním ovládáním létal nějakou dobu jako s jednokanálem, protože jsem prostě na další servo neměl. :(

Další byly FP-12, opravdu o třídu horší a za stejnou cenu. To jsem považoval za obrovskou křivdu, protože taky než jsem našetřil na 2 serva tak se po S-7 slehla zem a nový dovoz zboží byl už jen z S-12. A to jsem kvůli tomu rozprodal všechny své modely i s motory, taky upoutance jednokanálové i volné větroně a soupravu MARS-II. Prostě vyčistil svou modelářskou historii a s 2-povelovým proporcionálem začal od nuly. :(
S-22 přišly až kolem roku 1981, měly sice uváděný trochu menší moment než S-12 a S-7, ale proti S-12 měly mnohem klidnější a i přesnější chod.
JardaRůžička píše:
Ty Futaby ale přece jen také odcházely, a to nejčastěji na úmrtí koncového stupně servozesilovače...

To už jsem psal. Já jsem ten H-můstek nahrazoval 2 páry tranzistorů KD139/140, které se krásne vešly do mezery mezi potenciometrem a telem serva. Dokonce první moje oprava, kdy vyhořela jen půlka toho integrovaného H-můstku, tak tam jsem půl integráče odřezal lupenkovou pilkou (mělo to totiž v jednom pouzdře 2 čipy), a tu spálenou půlku nahradil dvojicí KF507/517. I to stačilo, jen byl dost problém tam ty KF-vecpat.
A taky jsem si prohlížel motory, S-7 - nevím, nikdy jsem je neměl, S-12 měly komutátor opravdu jen 3 lamelový, ale S-22 zase 5-lamelový. Takže S-12 byly proti S-7 určitě velký krok zpět, ale S-22 zas malinký krůček vpřed.
Nejvíc mě mrzelo to, že v nich byly taky ty papírové poťáky. :x
JardaRůžička píše:... komutátor elektromotoru je mechanická sestava vystavená tření, zákonite se dříve či později utře. Nebo udře ...

Proto taky jediná správná cesta k vyšší spolehlivosti a životnosti jsou podle mne serva BLS, tedy ne coreless, ale brushles. :!: Zatím však furt nekřesťansky drahá. :cry:
Když si uvědomím, jak v oblasti elektropohonu brushless motory velmi rychle vytlačili komutátorové motory z trhu pro své nesporné výhody a následně cenově spadly na jejich úroveň (ne-li nižší), tak nechápu proč k stejně rychlému vývoji nedochází i na poli serv. :roll:
Možná někteří pamatujete, že zapíchnutí modelu s pohonem komutátorovým motorem, při opoždeném stažení plynu prakticky vždy znamenalo zničení motoru a často i regulátoru. S bezkomutátorovými je to spíš výjimka.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10855
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#53 Příspěvek od Celeron »

Pamatuješ málo. :lol: Futaby FP S7 byly dovezený 3 x viz fotky.
FPS7.jpg

První dva dovozy se lišily jen motorem. Třetí FP S7 byly na rozdíl od předešlých černý, pouze třílamelový a papírák poťák s dvoulamelvým plechovým sběračem. Jedinný, co na nich zůstalo původní byl tvar a vodotěsnost. Někde jeden kousek mám, u nikoho jinýho jsem je potom neviděl.
Taky jsem se Futab něco naopravoval, takže ty trandy znám, viz fotka.
trandy.jpg

Všimni si že tam je tesláckej tantal. Původní byl jen na 6V a pár lidí na jeho proražení na čerstvě nabitý NiCd čtyřčlánky spadlo. Jak se servo rozdělalo, bylo to hned jasný, takovej nasládlej smrad jako když se pálí selén.
Originál čip BA606 ale nebyly jen trandy, byly v tom ještě čtyři ochranný diody. I to rozříznutí BA606 jsem dělal, dokonce ze dvou opačně proprásklých jsem složil a osadil "jeden". :)
V FP S12 a FP S22 jsem upravoval potenciometry. Kluci v nástrojárně mě ufušovali podle FP S7 raznici na pružnej kontakt běžce s dírkou pro přebroušenej uhlík z Teslácký TP260 potenciometru. Pak byly ty papíráky věčný, cermety měly míň tlustou uhlíkovou vrstvu než papíráky a pár cermetů prošoupanejch v neutrálu jsem viděl. Papíráky zase po ráně praskala mikroskopicky dráha.
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#54 Příspěvek od JardaRůžička »

VTjr píše:Všimni si že tam je tesláckej tantal. Původní byl jen na 6V
Jo - to máš pravdu. Taky jsem jich pár vyhořelých léčil a viděl jsem to i naživo. Tantaly hořely dost významně, na škváru. Při tom, že elektricky se ta závada zbytku vlastně netýkala, udělalo to kolem sebe spoustu škody jenom tím žárem. :evil:
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#55 Příspěvek od VTjr »

Pamatuji jen to, co jsem sám zažil. :wink: Přiznám se bez mučení, že černé S-7 jsem vůbec nezaregistroval. :roll: Ono taky většina toho dovozu Futab se rozprodala v Česku, k nám na Slovensko se dostaly len drobky. :(
A jak jsem psal, ty první dodávky S-7ček jsem propásl, protože jsem v tom čase ještě jen stavěl porporcionální soupravu a sháněl prostředky na ty nejdražší komponenty (MF trafa - ty byly v Inzerci za 100 Kčs, krystalovej pár na 27MHz byl za Hradce za 360 Kčs, MH7474 stály v krámu 125 Kčs a pro 4-kanál byly potřeba 2 ks, 4 poťáky TP260, kupa styroflexových kondíků a tranzistorů - to taky nebylo zadarmo). Takže >tisícovka šla jen na součástky (ukrást jsem to neměl kde, jak někteří). Křížové ovladače jsem si zbastlil sám, ale i tam byla potřeba pár soustružených dílů, takže i soustružníkovi jsem musel něco zaplatit - to víš ani uvědomělý socialistický dělník/řemeselník zadarmo nehnul ani prstem. :P No a pak jsem za pomoci příspěvku rodičů koupil 2 Futaby S-12 a mohl konečně celou soupravu zprovoznit a posléze s ní létat. Nicméně pro oživování jsem si půjčil jednu S-12 od kamaráda, který zas koupil serva ale neměl ještě soupravu, do které by je zapíchl. :lol:

No 6V tantal jakkoli nabité 4-články asi prorazit nemůžou :roll: , ale čerstvě nabité 5-články, na které se tehdy taky dost létalo, asi ano. :wink:

Samozřejmě v tom integráči byly i 4 diody a taky 4 10kilové rezistory. Prostě jsem to tu nerozváděl a samozřejmě já jsem při opravách postupoval přesně podle schématu uveřejněním v článku v Modeláři. Diody KA206, 261 nebo 501 (co bylo v šuplíku) a ty rezistory samozřejmě taky. Na KD135,137,139/136,138,140 se na jejich zkrácené vývody udělal taková vzdušná montáž, půlka můstku šla do škvíry od poťaku vpravo, druhá vlevo, propojilo se to lankovými vodiši navzájem i s destičkou a motorkem. A pak to fungovalo dokonce spolehlivěji než s původním 0,5-Ampérovým BA606. Asi i tím, že ta KDčka měly mezní kolektorový proud 1,5A. Ale první oprava byla ze šuplíkových taky 0,5-Ampérových KF507/517 a to servo chodilo bez problémů a dlouho taky.
Ale abych opravoval ty poťáky v servech, tak k tomu jsem "nedorostl". :lol: Já jsem opravoval jen ty vyhořelé výkonové H-můstky. 8)
Po 25-leté modelářské pauze v roce 2010 jsem zkusil zapnout tu svoji amatérskou spupravu, zda ještě vůbec funguje. Kupodivu ano, jen serva předváděla tanec Sv. Víta. Ty jsem ale rozebral, vyčistil kontakty a dráhy potenciometrů a tanec ustal. V soupravě jsem taky pro jistotu vyměnil všechny elektrolytické kondíky. Ale k čemu, když s ní už stejně nikdy nebudu létat. :roll: Tu bych použi maximálně do autíčka nebo lodičky. Dokonce nad vodní hladinou je prý 27MHz i výhodou. Ale nesmí být nablízku hlavní cesta nebo dálnice, protože kamiony se svými vysílačkama by mohli zahnat tu lodičku neznámo kam. :lol:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Leon
Příspěvky: 482
Registrován: úte 19.05.2009 0:00
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#56 Příspěvek od Leon »

jojo, bejvávalo . . dovolím si přihodit . .
Pamatuji ty časy. Dokonce, když jsem chtěl asi po dvou letech modelaření - špagát 50m a utíkej, tak jsem chtěl k Vánocům Jenu diesel tuším tu nejlevnější 1ccm . . Jéžíšek se na mne vyprd, myslel si, že mne to přestane bavit . . 120,- se zdálo moc ...
Na serva jsem si po průmce a vojně musel vydělat a rádio udělat... Zlatě dnes. I když na druhou stranu . . .
Leč měl jsem pár vyhod na rozdíl od VTjr. Když člověk při budování nevím kolikáté pětiletky má za sebou občas chybující stroj JSEP
ve VS fabriky ( ta zkratka je český překlad z ruštiny -Jednótnaja systěma vyčislítělných mašín . . kopie IBM 360 . . ) tak má čas a v tej fabrice je spousta profesí, jen málo lidí na elektroniku a tak když chlapům opravite spotřební elektroniku nejen zn Tesla, tak jsou různá řemesla k dispozici . . Dnes by se tomu řeklo bártrový obchod, či pohádka o slepičce a kohoutkovi . .
Jo taková bodová červená LEDka zn TESLA za 59Kčs, to bylo taky něco . . . A kluci z výzkumáků dávali s plošně svítícíma ledkama
v AR návody ke stavbě bargrafů, např vybuzení nf zesilovače . . . Holt každej jsme to měli nějak . .
Je dobře, že to je pryč, ale člověk musel umět i jiný věci než lítat... Ale na druhou stranu, když jsem po příchodu kapitalismu do Čech stále pracoval v oboru, byť v jiných firmách a ne u počítačů, či PC , tak to nešlo . . . v práci se holt pracuje na majitele, tedy i na mne.
A tak nejsou fronty na TV, na ledničky . . DOST
S dovolením po zčazenejch servech FUTABA S7 ( ještě mám asi tř funkční archivní . . .) pár fotek zachovalých předmětů z časů dávných . . Tenkrát se používala vývojka a já navíc ani neměl foťák . . tak až ty pixly to zmapovaly :-)
Leon

jak jsem bastlil 1.jpg


TX moje dílo a vzory b.jpg


TX moje dílo c.jpg
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#57 Příspěvek od VTjr »

Hele, Leone, já nevím kolik Ti je a ve kterém roce jsi už pracoval a bastlil tu svoji soupravu. :?
Ale já byl tenkrát (1979) chudý gymnazista před maturitou. :( Přístup k dražším součástkám za levný peníz, nebo zadara, či nějaký bártr jsem neměl skoro žádný. :( Ačkoli matka učila elektroniku na VŠ, dokonce předmět "Elektronické prvky" a polovodičových součástek tam na ketedře měli plný sklad, tak mně z toho nekáplo skoro nic. Všechno se tam evidovalo, vydávalo na podpis, když se při cvikách něco spálilo, tak se i ty odpálené kusy vracely do skladu skladovaly, než se odepsaly. Navíc matka byla velký poctivec a neřídila se tehdy populárním heslem: "Kdo nekrade, okrádá vlastní rodinu!". :mrgreen: Dokonce znám z jejího vyprávění jak na katedru na přelomu 60/70let zakoupili pro vyučovací účely první ČS tranzistory 101NU70, které tehdy stály kolem 7 stovek (to byla tehdy skoro polovina průměrného platu) a musely se uchovávat v zamykatelné plechové skříni, nebo trezoru. :lol: No a když je při měření studenti odpálili, tak se musely dál uchovávat než zasedla školská škodová komise, po které se mohly odepsat. Tohle si dnes asi nikdo ani nedovede představit. :o
A ty bodové LQ100 taky pamatuji, možná bych jednu ještě někde i našel. :lol: Při 25mA sotva svítila, při >50mA se spolehlivě zničila. Kdo by si z nás tehdy pomyslel že LEDky jednou nahradí žárovky? 8O
Vstupní jednotku FM rádia jsem taky postavil (fotku nemám, ale ten modul bych ještě někde našel), vrazil do toho nemálo peněz (na inzerát koupil jak BF900 tak i pro demodulaci SO41P, v podstatě 2 MA3006 integrované do jednoho DIL pouzdra, koukám, že ty jsi stavěl ještě tu verzi s 2 integráči MA3006). To už jsem pracoval na VŠ po studiu, ale pak jsem ze školy odešel a vstupní jednotku už nikdy neoživil, proteže jsem ztratil přístup ke katedrovým přístrojům. A za pár let už to stejně pozbylo smyslu, protože po revoluci dobrá HiFi technika zlevnila. :wink: Ty jsi ji oživil, nebo taky ne? Já jsem předtím ještě ztratil hodně času a peněz stavbou Klabalových konstrukcí s plošnými cívkami. :x Tam ale nešlo naladit souběh obvodů, takže z toho byl tuner na 1 stanici. :lol: Ono totiž dost záviselo z jakého cuprextitu byla deska vyrobena. Ty moje byly z takového modrého, a co vím, to nikomu nechodilo. Ale na tom hnědém někomu jó. :roll:
Jinak Tvůj adaptér pro simulátor asi není USB, ale COM. :wink:
Takže tady jsou obrázky té mé soupravy (ale už jsem to sem na RC manii dával v jiných vláknech, tak pardon, že se opakuji :oops: ). Vysílač a přijímací čast zvenčí:
P4200524m.JPG
P4200530m.JPG
Proti té Tvoji je taková víc ubastlená. :lol: Ohýbat hezky plech jsem neměl možnost, tak jsem všechny své krabičky pájel z cuprextitu a vrch přelaminovával, Zrovna tak i ta tělesa křížových ovladačů. I ty díly v nich - to je vše výsledek lupenkové pilky, pilníčků, ruční vrtačky, jen polotovary jsem si dal vysoustružit. Tady je pohled do vnitřností:
P4200514m.JPG
P4200528m.JPG
Plošáky vysílače i přijímače jsem si navrhl sám, podle svých potřeb. Upustil jsem od tehdy zaužívaného oddělení koderu a VF části a navrhl si to jako jeden dlouhý modul.
Ale vše bylo funkční, takže to mým potřebám vyhovovalo. :mrgreen: A jak jsem psal, dodnes ta souprava funguje. Ale hodí se spíš do muzea. :lol: :lol: :lol:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Leon
Příspěvky: 482
Registrován: úte 19.05.2009 0:00
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#58 Příspěvek od Leon »

Pro VTjr . . jsem ročník 52 . . .
To moje ber jako popsání toho jak to bylo u mně . . . a taky jsem kupoval drahý SO 41P . . a na "výzkumáky" jsem bártrkontakt neměl . . ale ve fabrice byly ohejbačky, padací nůžky na plech, i sváření pod argonem . . Ve stodole mám 30l koncentrovaný H2SO4 a mocný usměrňovač . . stříbrný elox je hezkej . .
No a v LMK HK byl soustruh a lakovna ba i truhlárna . .
A vyjma toho Svazarmu - chtěl jsem závodit, jinak naprosto nesvázaný člověk . . tedy pokud pominu jednu jedinou manželku . . :-)
Teď elektriku s argonem má zeťák. Já mám jen pistolovou páječku šedivou, hranatou z jediné serie 110W . . s moderním věčným hrotem a mikropájku tuším TESLA bez displeje . .
Nikdá jsem nebyl bohat... švagr bagrista s příslušnou knížečkou měl o dost víc jak nějakej THP pracovník ve výpočetce.
Tak to před tím psané, prosím neber jako nějaké povyšování . .
Dvouploch je skoro hotov a tak si tu čtu a občas si dovolím . . taky neumím bejt stručnej . .
A ať se vede.
Leon
mac
Příspěvky: 620
Registrován: úte 08.04.2008 0:00

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#59 Příspěvek od mac »

VTjr píše:Môj povzdych "když už ani made in Japan není to co bývalo?" sa netýkal konkrétne serv, ale bolo to myslené tak všeobecne. :roll:


Aha, lebo mam tie iste serva JR propo made in Japan na smerovke a vyskovkach benzinoveho akrobata siestu sezonu (teraz bude siedma) v tretom modeli. Tym nechcem o ich kvalite nic ine povedat, len tolko, ze stale funguju este k spokojnosti (servo ktore pojde navzdy neexistuje) a preto som bol zvedavy, ktore sklamali teba.

Situacia kto a kde vyraba, v pripade vyrobkov ktore pozostavaju zo stoviek/tisicok komponentov (typicky auta, ktore spominas) a aj krajina finalizacie je len niekedy totozna s povodnou fabrikou, sa dnes tazko hovori o krajine made in...

Pri nasej hrackarskej elektromechanike sa este efektivnejsie uplatnuje 1) 2) 3) co uviedol guchar.
Potom v tomto kontexte ma skusenost, ze behom 3 mesiacov prestanu decku ktore nebura, v epp fungovat 4 serva zo 4 / https://www.tatramodel.sk/zakladna-ponu ... -08-md-ii/ , https://www.tatramodel.sk/zakladna-ponu ... t-ds113mg/ nechava uplne chladnym :)
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10855
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#60 Příspěvek od Celeron »

VTjr píše:Na KD135,137,139/136,138,140 se na jejich zkrácené vývody udělal taková vzdušná montáž, půlka můstku šla do škvíry od poťaku vpravo, druhá vlevo, propojilo se to lankovými vodiši navzájem i s destičkou a motorkem.

Hele, nesekl ses s těma KD139/140? Kdyť ty 4 ks pouzdra TO126 byly větší než celej servozesilovač. 8O
Já tam strkal obroušený KC639/640 a ta jejich 1A Ic nikdy v žádným servu neodešla. Fotku jsem posílal ráno, docela se to i na destičku vešlo.
Ty 6V tantaly odcházely i na čerstvě nabitej čtyřčlánek, na to můžeš vzít jed. Teslácký 6,3V to už vydržely ale pro sichr jsem dával 10V.
S pětičlánkama jsem začal lítat až s Hihitechama.
Odpovědět

Zpět na „Palubní elektronika“