Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

Přijímače, serva, regulátory, BEC, palubní napájení, ale i telemetrie
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10855
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Kartáčky elektromotorů serv levných i drahých

#1 Příspěvek od Celeron »

Před pár týdny mi za letu odešlo křidýlkový servo FMS 3103. Najednou se přestalo hejbat, naštěstí zůstalo poblíž středu a tak to šlo upáčkovat. Protože jsem měl ještě to samý Emax 3103 s vylomeným zubem, tak jsem si řekl, že ze dvou sesadím jedno funkční.
Po rozmontování jsem zjistil, že v tom odešlým za letu má motor nulovej odpor a na dvou tranzistorech můstku servozesilovače jsou "čepice" jak bouchly. Ten motor mě překvapil a tak jsem mu sundal deklík s kartáčky. No a celkem veliký překvápko.

FMS_detail.jpg


Jak je vidět, kartáčky jsou jen 3 x nastřihnutá planžeta. 8O Jeden kartáček je zcela přebroušenej a upálenej, na druhým je ubroušená jen jedna ze tří planžet. Kartáčky byly zcela určitě šluslý na jednom vývodu komutátoru.
Na Emaxu s vylomeným zubem jsou taky na dvou tranzistorech můstku "čepice", motor je v pořádku. Zde asi vylomenej zub zablokoval převodovku a velkým odběrem motoru odešly tranzistory.
Když už jsem se hrabal v nefunkčních servech, tak jsem rozebral i Turnigy TGY 90 a GO-09 od Pelikána. Turnigy se občas nerozbíhalo, motor měl občas nekonečno, elektronika byla OK. GO-09 nešlo vůbec, motor stále nekonečno, elektronika OK. V obojím je naprosto stejnej motor.
TGY90_GO09.jpg

Jak je vidět, v jednom motoru je zcela upálenej jeden kartáček, ve druhým je na jednom kartáčku pouze jedna planžeta ze tří.
TGY90_detail.jpg

No docela drsný, ze čtyř serv ve třech servech různých typů naprosto stejná závada. Docela nebezpečný, nikdo nemůže tušit, kdy se ty kartáčky předrbou. Pokud se motor zkratuje, odejde i elektronika a zkrat v můstku může stáhnout napětí přijímače natolik, že vypadne řízení a jde to do země. Všechny serva byly jen v bublinovejch elektrikách FMS Sbach a RC Factory Yak, doba provozu 2-3 roky, letovej čas odhadem do 30 hodin.
Výdrž tedy nic moc....
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Bacha na mikro a piko serva

#2 Příspěvek od VTjr »

A co jsi čekal, že v tĕch levných servech bude? :P
Teda mne to vůbec nepřekvapilo. :lol: Jsou to přece serva/modely na 1 použití. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Petr686
Příspěvky: 28
Registrován: úte 23.07.2019 9:48
Bydliště: Hradec Králové

Re: Bacha na mikro a piko serva

#3 Příspěvek od Petr686 »

Změň název vlákna na "Bacha na laciná mikro a piko serva", protože jinak se to nechá považovat za šíření poplašné zprávy... :mrgreen:
Ale teď vážně. Mám stejný názor jako VTjr. Vyměň ta původní za solidní serva a máš klid. Např. já v bublinkách používám Savox a nikdy jsem neměl jediný problém.
Jsou serva a "serva". To máš jako s tím točeným salámem ze super-hyper kvelbu za 50,-/kg. Taky nemůžeš očekávat, že je v tom maso... :wink:
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10855
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#4 Příspěvek od Celeron »

No paráda, všichni chytrý jak sáňky v létě.
Ještě mi laskavě řekněte, jak před koupí poznám podle ceny, že v tom není motor stejnýho provedení! Oba jste určitě věděli, jak jsou v tom motoru udělaný kartáčky a co po čase udělají, akorát jste se o tom zde jaksi pozapoměli zmínit a varovat jiné.

A Petr 686, na ten tvůj vychvalovanej Savox SC 251MG jsem spadnul s Extrou na MVVS 12,7. Vevnitř byl skřípnutý přívod na hranu desky a chvěním od motoru se po čase proklepal a zkratoval. Chyba montáže, kdo by to od veleváženýho Savoxe čekal, co? :roll:
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#5 Příspěvek od DAF »

Nečil se, rozčilovat se má člověk pouze do výše svého postu a rozčilovat znamená ničit si zdraví pro blbost jinych :lol: . Já třeba SG 90 (jiný název pro GO 09, HXT 900 a další stejná serva) používám v malých modelech, které stavíme na kroužku a zatím dobrý, žádný pád, nebo jiná komplikace. Ale padnul jsem na závadu u HS 55, která stála asi 4x tolik. Určitě se podle ceny nepozná vše, ale něco odhadnout jde. Kdysi jsem koupil nějaký mikro serva, chodila, ale v modelu nedržela nulu, vždycky zůstávala malinko viset na stranu, kde před tím byla výchylka. I ten "fous" stačil k tomu, že jsem ten model musel v podstatě furt řídit. Stála kolem stovky. Koupil jsem (zvenku) stejně vypadající Futaby, asi za 2 stovky kus, ta chodí dodnes bez problémů. Dá se předpokládat, že u levnějšího zboží budou použity levnější materiály a konstrukce může být ošulena. Nemusí to jednoznačně znamenat, že to bude šmejd, ale neměl bych od toho čekat zázraky. V každém případě beru tvou informaci na vědomí a budu si na ně dávat pozor.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
sopta
Příspěvky: 311
Registrován: úte 20.09.2005 0:00
Bydliště: Brno, Velká Bíteš
Kontaktovat uživatele:

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#6 Příspěvek od sopta »

To bych rád viděl rozdělaný kartáčový plechovkový motor z lepších serv... Najdi 5 rozdílů...
Ty motorky se dělají v milionových seriích a dělá je v číně kde kdo. Výrobce motoru může hlídat materiál, úhel a vzdálenost kartáčků nic víc tam nevykouzlí. Výrobce serva maximálně udělá životnostní test. Pokud je tam něco navíc v motoru, tak se s tím výrobce serva určitě rád pochlubí, třeba uhlíkové kartáčky.
Jinak se bojím, že při koupi toho moc nepoznám a budu se řídit cena,hmotnost letadla odpovídá ceně serva.
sky59
Příspěvky: 974
Registrován: pon 21.09.2015 13:01

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#7 Příspěvek od sky59 »

..... a preto ja nechavam nove serva (aspon typovo uz ked nie vsetky) cyklovat na testeri veeelmi dlho, ale to som uz pisal pred rokmi

najlepsie je jedno servo obetovat kolko vydrzi a ostatne pocyklovat na testeri aspon 10% zivotnosti

staci na to arduino nano alebo "profi" tester s fpga, myslim ze obe verzie som tu uploadol
Uživatelský avatar
pert
Příspěvky: 1640
Registrován: pon 17.10.2005 0:00
Bydliště: mezi Práglem a Kralupama n/Vlt.
Kontaktovat uživatele:

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#8 Příspěvek od pert »

Zdravím,
Já osobně mám zkušenost následující. Servo HS-82MG cenově okolo 500,- Létané ve větroni kategorie RC-VS, tedy řízena směrovka+výškovka. Model spíše do slabších podmínek. Takový lehký ploužidlo. Dal jsem na značku a osadil dvě HS-82MG. První rok bez problémů. Další rok se mi při jednom startu na gumicuku, přesně v momentě vypnutí, tedy potlačení, servo zastavilo v pozici potlačeno a byl jsem už jenom pouhý divák. Z výšky +/- 100m několik obrácených přemetů a ten poslední vyšel přesně na čumec. Jelikož je to "ušák" tak o nějákem záchranném letu na zádech jsem si mohl nechat jenom zdát.
Při oddělání kabinky, abych mohl vypnout baterku, se z trupu linul smrádeček z vypáleného serva. Co bylo příčinou, netuším. Model byl do týdne opraven a serva jsem vyměnil za Corona digital DS939HV která jsou za 1/2 ceny toho HS a zatím bez připomínek.
Takže názor, že dražší je lepší neberu.
Letu zdar všem.
P.
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: Bacha na mikro a piko serva

#9 Příspěvek od tomashr »

Petr686 píše:Např. já v bublinkách používám Savox a nikdy jsem neměl jediný problém.
Jsou serva a "serva".


A díval ses u toho Savoxu dovnitř motoru? Ony ty kartáče totiž budou nejspíš dost podobné, nějakých lepších řešení s uhlíky je naprosté minimum. Reálně to je spíš o celkové volbě motoru a jeho zátěži, v mnoha případech i takto primitivní řešení slouží dobře a docela dlouho a spolehlivě, pokud je to ale navrženo víc na hraně a případně tomu nějakým blbým řešením ještě "pomůže" modelář, tak pak nastane problém.
Petr686
Příspěvky: 28
Registrován: úte 23.07.2019 9:48
Bydliště: Hradec Králové

Re: Bacha na mikro a piko serva

#10 Příspěvek od Petr686 »

tomashr píše:
A díval ses u toho Savoxu dovnitř motoru? Ony ty kartáče totiž budou nejspíš dost podobné, nějakých lepších řešení s uhlíky je naprosté minimum. Reálně to je spíš o celkové volbě motoru a jeho zátěži, v mnoha případech i takto primitivní řešení slouží dobře a docela dlouho a spolehlivě, pokud je to ale navrženo víc na hraně a případně tomu nějakým blbým řešením ještě "pomůže" modelář, tak pak nastane problém.


Až se některé ze serv podělá, tak se dovnitř určitě podívám. Zatím za cca 8 let nebyl důvod, všech 16 ks co mám v bublinkových poletuchách funguje bezvadně. A aby nedošlo k nějaké mýlce, netvrdím že jsou to ta nejlepší a nejspolehlivější serva na světě, třeba jsem měl jen štěstí. Ovšem dovolím si trochu polemizovat o kvalitě serv zhruba stejné kategorie za 200,- a 1.200,-, to snad mohu, ne...?
Vzpomínám si, že serva této značky jsem nakoupil na základě recenze a rozborky v RCrevue, ale už nevím jaké kartáče v nich jsou.
Popravdě mne také trochu udivuje reakce Celerona na to, když někdo vyjádří svůj názor...
No paráda, všichni chytrý jak sáňky v létě.

A Petr 686, na ten tvůj vychvalovanej Savox SC 251MG jsem spadnul s Extrou na MVVS 12,7. Vevnitř byl skřípnutý přívod na hranu desky a chvěním od motoru se po čase proklepal a zkratoval. Chyba montáže, kdo by to od veleváženýho Savoxe čekal, co?


Příjde mi to jako reakce nedůtklivého a nerudného dědka, kterému když nedáš za pravdu, tak je oheň na střeše. Každý přeci můžeme mít jiné zkušenosti a názor na ten či onen výrobek. Technická, či konstrukční vada se může vyskytnout u všeho, ovšem obrazně u Trabanata spíše, než u Mercedesu. :wink:
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Bacha na mikro a piko serva

#11 Příspěvek od VTjr »

tomashr píše:... Reálně to je spíš o celkové volbě motoru a jeho zátěži, v mnoha případech i takto primitivní řešení slouží dobře a docela dlouho a spolehlivě, pokud je to ale navrženo víc na hraně a případně tomu nějakým blbým řešením ještě "pomůže" modelář, tak pak nastane problém.

Konečně to tu padlo. :P
O tom to je, když například servo používáme místo na 4,8V na 6,0V nebo i na 7,2V, tak musíme nutnĕ počítat s kratší životností, zejména těch kartáčů komutátoru. A to i v případĕ, že to má servo v papírech povoleno. :wink:
Konec konců, o tomhle se tu už víckrát diskutovalo, jestli je vhodné napájet palubní síť 4 nebo 5-článkem NiMH? :roll: Já, za sebe, jsem si z toho vyvodil závĕr, že je lepší zůstat u 4-článku a pokud potřebuji větší sílu a rychlost kormidla, tak koupím prostě silnĕjší servo. Ten závěr mi byl podpořen argumentem, když mi odešly v jednom modelu s 5-článkem postupnĕ 2 serva, první jen na RC karbu (to jsem jen dolétal palivo v nádrži na plný plyn), ale druhé bylo křídélkové servo (na obĕ), kde se mi podařilo jen velmi šťastnou náhodou s tím praštit tak, že to nebylo na třísky, ale šlo to docela snadno opravit. V tu ránu šel 1 článek z baterie pryč a od té doby po výmĕnĕ serv zatím pohoda. :mrgreen:
Ano, nerozhoduje motor v servu jako takový, ale jeho správná volba konstruktérem vyrobce a taky modelář nesmí jit na hranu mezních parametrů. Ale často i blbá náhoda, co si budeme povídat. :mrgreen: Navíc do serva není vidĕt a do jeho motoru už vůbec ne. Když nĕkteré modely provozujeme více let, tak kdy je nutno všechna serva už preventivnĕ vyměnit? :roll:
Když si teď představím nĕkteré názory ohlednĕ budoucnosti pohybu všudypřítomných autonomních dronů, roznášejících kde co, tak potěš pánbů. Kdo zajistí bezpečnost nebe. Kdo zajistí to, že ta elektronika v nich nepůjde na hranĕ a že to, co je třeba preventivně měnit bude taky včas vymĕnĕno dřív než to odejde? :o
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
MPml
Příspěvky: 1706
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Bacha na mikro a piko serva

#12 Příspěvek od MPml »

tomashr píše:
A díval ses u toho Savoxu dovnitř motoru? Ony ty kartáče totiž budou nejspíš dost podobné, nějakých lepších řešení s uhlíky je naprosté minimum. Reálně to je spíš o celkové volbě motoru a jeho zátěži, v mnoha případech i takto primitivní řešení slouží dobře a docela dlouho a spolehlivě, pokud je to ale navrženo víc na hraně a případně tomu nějakým blbým řešením ještě "pomůže" modelář, tak pak nastane problém.

---------------
místo nesmyslných teoretických diskuzí, bych doporučoval ty dražší serva si zkusit rozebrat a zjistit, jestli v nich jsou opravdu stejný :mrgreen: motory, jako v těch noname ultra low cost.
Mj, všichni výrobci plechovek, co znám, dodávají vždy obě (pouze planžety, ale i uhlíky) verze, co si odběratel vybere (zaplatí), to má.
Nehledal bych v tom (v případě serv) nic jiného, než cenu.
Uživatelský avatar
LV
Příspěvky: 9200
Registrován: pát 05.01.2007 0:00
Bydliště: Trenčianska Turná
Kontaktovat uživatele:

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#13 Příspěvek od LV »

Futaba S3777 SV
Ale ci je to rovnaky material?
IMG_20200204_065608.jpg
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10855
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#14 Příspěvek od Celeron »

Taky levný servo? Na netu jsem S3777 SV našel v přepočtu za pouhých 1250 kaček.
LV, vem prosím lupu a koukni jak jsou hluboko projetý ty planžety.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Pozor na levná mikro a piko serva

#15 Příspěvek od VTjr »

Ja si myslím, že toto riešenie je celkom bežné a normálne a nemusí vôbec znamenať nejakú nekvalitu. :P
Podstatné je hlavne to, aby sa motor nepreťažoval, lebo u komutátorového motora je práve komutátor a kefky vždy to prvé, čo odíde. :(
Tak ako som písal vyššie, aj na krabičkách najlacnejších noname serv píšu často parametre momentu a rýchlosti pohybu pre 4,8V, ale aj pre 6V. :!: No a bežný neskúsený modelár (navyše neelektrikár) si to prečíta a samozrejme zatúži po väčšej rýchlosti a vyššom momente. :lol: Tak tam rubne NiMH 5-článok, či dokonca LiFeP dvojčlánok a teší sa ako mu to pekne rýchlo a silno funguje. Lenže teší sa len krátko :lol: , lebo jeho serva trpia už aj pri pohybe kormidiel naprázdno a čo už potom za letu, keď budú musieť vyvodzovať aj nejaký silnejší moment na prekonanie aerodynamických síl. :|
A to nehovoriac o tom, že tie na krabičke uvádzané hodnoty napätí 4,8/6,0V - to sú nominálne napätia nie pre NiMH, ale NiCd akumulátory, ktoré pri plnom nabití majú 1,35V a nie 1,55 ako NiMH, navyše toto ich napätie veľmi rýchlo klesne na menovitých 1,2-1,25V, zatiaľ čo u NiMH to nejde dole tak strmo. Na túto tému som tu už raz rozpútal diskusiu. teda ako máme chápať tie napätia :? . Názor bol, že sa tým myslí 4/5 článok, ale ten úzus sa zrejme zaužíval v časoch, keď ešte NiMH neexistovali. Pri nich by som bol s 5-článkom naozaj opatrný. :o :!:

Otázkou však je aj to, aké napätie dodáva konkrétny BEC. :roll: 5V? 6V? :roll:

Ja som napríklad kedysi so servami Futaba FP-S12 (jedny s prvých čo sa u nás predávali po 500Kčs) lietal na baterku z 5 NiCd článkov 900mAh od Bateria Slaný (také 2-krát dlhšie tužkové s letovacími plieškami) a bez problémov (tie servá sú funkčné dodnes, ale už ich samozrejme nedám do žiadneho modelu lietadla). Pokiaľ si ale pamätám, tak na tých starých servách často odchádzali výkonové integrované obvody H-mostíka (tie sme nahrádzali tranzistormi 2x KD139 + 2x KD140). Takých opráv som urobil asi 10 (kamarátom, a lietali s nimi v pohode ďalej). Ale s tým, že by tam odchádzal komutátor motorčeka, s tým som sa ja nikdy nestretol. Možno boli vtedy tie motorčeky kvalitnejšie, netuším. Mohlo to tak byť, však aj cena serv bola vysoká. Pre nás to bola dokonca 1/6 priemerného platu, ale ani pre západniarov to asi nebola celkom malina. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Odpovědět

Zpět na „Palubní elektronika“