Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Zenair
Příspěvky: 443
Registrován: pát 08.07.2011 0:00
Bydliště: Kladno

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1171 Příspěvek od Zenair »

gul halmhat píše:tak shrnuti informaci pro mistni diskutery nebude jiste na skodu. GH

Myslím, že to dost lidí uvítá, já rozhodně ano. Musím se přiznat, že originálním dokumentům prostě nerozumím. A neznalostí angličtiny to nebude - prostě jsem technik a ne právník.
gul halmhat
Příspěvky: 195
Registrován: úte 13.03.2018 14:46

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1172 Příspěvek od gul halmhat »

Dobry vecer panove,

zatim jen info - graficka predsava o tom co by mel byt U-Space v oblasti VLL (Very Low Level):

https://www.youtube.com/watch?v=XuwZR0l ... ps&index=2

Jasne je to technologie pro UAV, ale pokud se autonomni UAV (mixer, plosnik) vyskytne prakticky kdekoli protoze se sam rozhodne se treba vyhnout zrovna necemu jinymu - model letadla ktery by nevidel bude pro takovy provoz rizikem. Prave kvuli takovehle technologii je myslim silny pozadavek litat kategorii C4 jen a pouze registrovane v klubech na pevne danych plochach. Ty muzou bejt bud pevny, nebo vyhlasovany jen na urcitej cas treba dle provozu. Ale poletovani na louce za barakem s kulickama je pri obdobnem provozu UAV nemyslitelny.

Jestli nekdo chce navstrebavat trosku vice pres videa a vladne trosku anglictinou - posilam jeste link na cely kanal YT:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 0r8ZAXudps


GH
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21642
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1173 Příspěvek od jyrry »

hmmm.... a protože žádná technologie není bezporuchová a bezchybná, můžeme se těšit na změny některých rčení, například bude "Nechoď ven, dneska tam padaj drony" ... :roll:
Jsem rád, že se té doby nejspíš nedožiju.
jyrry.webnode.cz
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1174 Příspěvek od MPml »

jyrry píše:hmmm.... a protože žádná technologie není bezporuchová a bezchybná, můžeme se těšit na změny některých rčení, například bude "Nechoď ven, dneska tam padaj drony" ... :roll:
Jsem rád, že se té doby nejspíš nedožiju.

To je marný. Helmu do každé rodiny! Více dronů, více helem, více pruhů, více.... :lol: :roll:
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1175 Příspěvek od VTjr »

jyrry píše:hmmm.... a protože žádná technologie není bezporuchová a bezchybná, můžeme se těšit na změny některých rčení, například bude "Nechoď ven, dneska tam padaj drony" ... :roll:
Jsem rád, že se té doby nejspíš nedožiju.

To je správný postřeh. :wink:
Opravdu, co nám zaručí bezpečnost pozemšťanů před více než pravdĕpodobnými nehodami v důsledku možných technických selhání? :?:
To taky přece není SciFi v rámci té prý realní neSciFi, co tu vizionářsky prezentuje Gul. :roll:
Ono stačí se podívat (a i sebekriticky se zamyslet nad vlastními modely) kolik takových případů a z nich plynoucích potenciálnĕ nebezpečných situací se vyskytuje. Z vlastní zkušeností mohu říct, že na každé vĕtší modelářské akci k pár nehodám pokaždé dojde, nĕkdy na ruce ale často i na technickou poruchu. :(
Jistĕ, hned očekávám argument, že tam se jedná o amatéry, zatím co komerční provoz dronů bude na vysoké profesionální úrovni.
O tom bych si ale dovolil zapochybovat. Možná značná část ano ale ve smyslu Gaussovho rozložení naroste i množství neodborníků, kteří se za odborníky vydávají, nebo si úpřimnĕ myslí že nimi jsou, ačkoli opak je pravdou. A to jak v oblasti výrobců (kde to lze asi snadnĕji uhlídat) tak v oblasti provozovatelů, kde je to uhlídání složitĕjší. A žádná sebelepší legislativa a předpisy tomu nezabrání. Vždyť kupříkladu automobilová doprava je sešnĕrována spoustou předpisů a povinností. Každý řidič musí mít řidičák, homologace auta aby mohlo jít na cestu je taky složitá a nákladná procedura, takže se na komunikace dostanou je profesionální výrobky. Navzdory tomu na cestách zaznamenáváme každoročnĕ státisíce nehod vĕtšinou v důsledky lidského faktoru a selhání techniky. A to i u profesionálních řidičů, kteří podléhají přísnĕjšímu dohledu (pravidelné zdravotní a psychotesty a pod.)

No, dejme tomu, že uvěřím dokonalému dizajnu dronů, co taky nemusí být pravda. Ale co jejich provoz a údržba?
Tak nu tu zásadnĕ vyšší úroveň proti modelům já zas tolik nevĕřím a hlavně jsem skeptický co se týče dokonalého dodržování údržby a servisních intervalů. Ve velkém letectví je to podmínĕno povinnymi prohlídkami každých 50 hodin, přičemž tyto prohlídky musí realizovat certifikovaná organizace a při povinné výmĕnĕ spotřebních součástek se musí taktĕž použít certifikované výrobky s dohledatelnou historii. Už vidím jak se budou muset mĕnit všechna serva, akumulátory, regulátory nebo možná i motory každého komerčního dronu, ale ne za ty nejlevnĕjší ale certifikované. :roll:
Tak co říkate, je tohle taky SciFi? :o
To už je asi fakt nejvyšší čas si objednat helmy pro každého člena rodiny. :lol: :lol: :lol:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1176 Příspěvek od DAF »

Ono lze polemizovat i s profesionalitou zavedených výrobců. Jako zářný příklad je možno uvést Boeing a jeho 737 Max. Vím, že se to nestává denně, ale byznys občas převáží nad odpovědným přístupem a postupem.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1177 Příspěvek od VTjr »

Ještě pár postřehů k posledním cca 10 stránkám diskuse.

Prvně bych se chtěl všem omluvit za to, že jsem se zmínil o počtu příspěvků na fóru a tím nechtěně rozpoutal flameware na toto téma. :oops:
Totiž, mně osobně je vcelku jedno kolik příspěvků má spoludiskutující (i když netvrdím, že sa na to nikdy nepodívám) a taky ty různé "hodnosti" bych klidně zrušil, i včetně toho mecenáše. O kvalitách diskutéra to stejně moc neříká.
Ale ještě jednou se pokusím vysvětlit, proč jsem s tím počtem příspěvků začal - byla to jen snaha vyvrátit tvrzení, že na RCmanii každého nováčka spíš hned znechutíme, než abychom mu poradili. :P
A to, minimálně v mém případě (a nejsem jediný), určitě pravda není. :o
I když se přiznám, že sleduji spíš témata o spalovacích motorech, aerodynamice, technologii stavby a když vidím nový příspěvek týkající se koptér a pod., tak ho většinou ani nečtu, nezajímá mne to. Takže i to, co se děje v těch vláknech, jestli tam někdo někoho hned uzemní, to mi uniká.

Druhá věc je můj pocit z debaty kterou tady rozvinul gul halmhat. :roll:
Já uznávám, že se problematice asi dost věnuje a nejspíš má v ní větší přehled než mnozí z nás. I když on v těch nových předpisech hledá trochu jiný obsah než my. A v tom je asi i největší problém naší vzájemné komunikace. Gul chce na totmto fóru řešit věci, resp. podávat své vize v souvislostech které většinu modelářů buď nezajímají nebo mají k tomu přímo odpor. :x Je marné volat po nějakém sjednocení, či společném postupu klasických modelářů se vznikající a stále rostoucí komunitou dronařů a FPV-čkářů, když představy a cíle těchto skupin jsou asi diametrálně odlišné. Když klasičtí modeláří tu druhou skupinu považují spíš za výtržníky (co u většiny samozřejmě není pravda), kteří jim škodí a mají pak tendenci svalovat na ně vinu za všechny ty nepříjemné změny co se na nás valí. Souhlasím, že tý výtržnosti slouží spíš jako záminka k prosazování nějakých komerčních zájmů.
Proto se nemůže nikdo divit, že tuhle probíhající diskusi vnímají Gul a spol. i jako jakýsi lynč (už to tu bylo řečeno).
Ale není tomu tak a proč, to jsem už výše napsal. Už jen ten fakt, že tady mají prostor nadále, dokazuje, že o žádnem virtuálním lynči nemůže být ani řeči. :wink:
Nakonec kdyby fanoušek Baníku v Praze vstoupil do sparťanské hospody, oblečen ve svých barvách a začal zpívat svoji klubovou hymnu a nadávat na Sparťany, tak asi by taky nenašel moc pochopení a to by byl teprve zlynčován. :lol:

Takže Gul má možná v mnohém pravdu, ale jaksi si spletl fórum kde by jeho pravda padala na úrodnou zem.

Jinak ještě k tomu spojování.
Když jsem si pročetl kousek diskuse na http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom1. ... offset=300, tak jsem nabyl dojmu, že v USA to celé dopadlo tak jen díky zradě jejich AMA. která podlehla kukačcí politice. Nabrala za členy dronisty ti pak získali v ní vládu a vyprdli se na zájmy už menšinových modelářů. Pokud si to volání po spojování naši dronisti představují taky tak, tak asi s tím staří modeláři souhlasit nebudou, protože pak bychom s poletováním všichni skončili. Přitom metoda ovládnutí je jednoduchá, dronisti nejspíš budou nuceni se neějak organizovat, nebo vsoupit do už existující organizace (třeba do SMČR nebo LERMAS). A pak opravdu i zde hrozí, že váhou svého počtu hlasů mohou změnit směrování organizace ve svůj prospěch. Nikdo se nemůže divit, když mnozí budou proti této hrozbě bojovat.
Na Slovensku proběhlo něco podobného i když v jiné formě a s jinými důsledky. Dřívější asociace ZMoS byla od začátku ovládána neleteckými modeláři i když letečtí a raketoví naopak od samého začátku tvořili >3/4 její členské základny. :o Ale statut byl takový, že v Radě ZMoS měla každá odbornost po jednom zástupci, takže tam byli letečtí a raketoví vždy v menšině. A tak se stalo, že při náznacích změn pravidel využívání vzdušného prostoru to vedení ZMoSu prostě vůbec nezajímalo, co nakonec vyvrcholilo tím, že letečtí a raketoví modeláři si založili novou organizaci LERMAS. Ale Ti neletečtí modeláři aspoň neprosazovali něco jiného, co by šlo vysloveně proti leteckým.

Možná tu zazní argument, že přece máme většinu zájmů společných. Jistě všichni bojujeme o prostor G a nekomerčními poletovači se mohou dohodnout. Jenže pokud jejich aktivity už dnes zasahují do toho, co nejspíš bude komerční sférou, tak se asi najde dost takových, co do ní přestoupí a pak budou jejich cíle už v drsném rozporu s cíly nekomerčních modelářů.

Možná teď někdo napíše, že jsme se tu už konečně začali bavit "k věci" a já se vracím na začátek. Jenže představa o tom co je a co není "k věci" je také u mnohých z nás jiná. Mně napríklad, pocit, že se tu začínají klást kukaččí vejce připadá dost "k věci". :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
gul halmhat
Příspěvky: 195
Registrován: úte 13.03.2018 14:46

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1178 Příspěvek od gul halmhat »

Ahoj panove,

po precteni prispevku od VTjr mam dojem ze dovolenou si muzu usetrit. Vetsi nesmysl uz jsem dlouho necetl. Silne mi to pripomina argumentaci o tom ze zeme je vlastne placata, a kdo tvrdi ze je kulata je konspirator ktery sleduje jine zajmy...

Nevim jestli VTjr zaregistroval fakt ze z pohledu uradu je model letadla uz delsi dobu podskupinou toho o cem jiz existujici legislativa hovori jako o "dronu" - proste dalkove rizeny bezpilotni prostredek - viz. napriklad zprava z CIAM z 2.5.2017 ktera byla prednesena na schuzi predsednictva KLeM panem Bartovskym:

"V dalším programu byla zahrnuta také informace o jednání s organisací JARUS (Joint Authorities for
Regulation of Unmanned Systems) , která je celosvětovým orgánem pro koordinaci předpisů týkajících
se bezpilotních prostředků. Ukazuje se, že legislativní orgány nejsou ochotny, protože neumějí, dělat
rozdíl mezi klasickými modely a „drony“. "

Stejne asi nejak kolega uplne nezachytil, ze jsem psal o tom ze moje snaha o rozsireni informaci o moznem vyvoji legislativy, byla motivaci k tomu aby to nedopadlo jako v US nikoli naopak...

... nu coz, holt pokud jsou i informace skodlive, tak jsem asi vazne mimo, a je asi lepsi kdyz vsichni zustaneme v bubline rozhledu na dvur, aby ti kteri vidi az na hnuj mohli placat nesmysly o konspiracnich teoriich...

Pro ty kteri zajem o informace presto maji, a vladnou i jinym cizim jazykem nez slovenstinou, tedy jen link na organizaci SESAR kterou zalozila EU a Eurocontrol, prave za ucelem vytvoreni systemu U-Space, ktery bude ramcem pro veskery provoz ve vzdusnem prostoru EU v blizke budoucnosti - vcetne modelaru.

https://www.sesarju.eu/

Protoze vyvoj uz dost pokrocil, neni jednoduche se na webu vyznat - pro zjednoduseni orientace blueprint toho co je to vlasnte U-Space o kterem jsem psal:

https://www.sesarju.eu/sites/default/fi ... 0final.PDF

Pokud by nekdo o informace preci jen zajem mel, at se mi ozve.

GH

p.s. kompletni informace o tom o cem jsem tu psal - v anglictine:

https://www.sesarju.eu/news/plan-digita ... re-adopted
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1179 Příspěvek od VTjr »

gul halmhat píše: ... po precteni prispevku od VTjr ... Vetsi nesmysl uz jsem dlouho necetl ...

Co je a co není nesmysl? - to je věc názoru. :roll: Tedy když se to vysloví jen tak bez důkazu.
Taky vidím, že žádný Tvůj "lynč" se tu nekoná, naopak byl smazán příspěvek od LV. :lol:
Já bych však chtěl ještě jednou připomenout jaký název tématu tohoto vlákna: "Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR", o USA se tam zmínka není a taky se to nenazývá "Budoucnost provozu UAV". Tedy UAV obecně. :wink:
gul halmhat píše:Nevim jestli VTjr zaregistroval fakt ze z pohledu uradu je model letadla uz delsi dobu podskupinou toho o cem jiz existujici legislativa hovori jako o "dronu" - proste dalkove rizeny bezpilotni prostredek

No, totiž to, že modely letadel jsou podskupinou toho co se dnes obecně nazývá UAV (resp. UAS), platí snad odjakživa, co existuje letectvá jako takové. A téměř odjakživa měly modely z hlediska přísnosti podmínek provozu určitou výjimku. Ta výjimka byla kdysi (za dob socialismu) podmíněna hmotností 5kg, rozpětím 5m a objemen spalovacího motoru 10cm3. Pak se slevilo i z té hmotnosti na 20 resp 25kg i z max objemu (ani nevím, zda li je vůbec nějaký limit) pro to, aby mohly být provozovatelné obří modely. Nevím jestli náhodou už to nebyl začátek cesty do pekel. :cry: I když proti větším modelům nic nemám, pokud jsou pojištěné a nelétá s nimi nějaký nezodpovědný blb.
Každopádně já podporuji úsilí zachovat v maximální míře právě ty naše výjimky při současné definici modelu letadla a omezit na minimum tvorbu nových omezujících podmínek jejich provozu.
Problémy provozu autonomních dronů a dálkových FPV mě nezajímají, to ať se řeší v rámci podmínek komerčního provozu. Ten ale nesmí být vysloveně na úkor provozu modelářského. Proto taky ve všech dokumentech hledám pouze to, co se vztahuje na modely a ostatní mě příliš nezajímá. Asi hned napíšeš, že to je škoda, možná? :roll: Ale já prostě nehodlám plýtvat časem na studium sáhodlouhých dokumentů, navíc v cizí řeči.
gul halmhat píše:...JARUS ...Ukazuje se, že legislativní orgány nejsou ochotny, protože neumějí, dělat rozdíl mezi klasickými modely a „drony“.

Tak asi tam musí směrovat veškerá naše aktivita, aby ten rozdíl pochopili a zadefinovali. :wink: Zejména zásadní rozdíl mezi modely a BVLOS drony.
gul halmhat píše:Stejne asi nejak kolega uplne nezachytil, ze jsem psal o tom ze moje snaha o rozsireni informaci o moznem vyvoji legislativy, byla motivaci k tomu aby to nedopadlo jako v US nikoli naopak...

Možná opravdu máš takové dobré úmysly, ale ten dojem z Tvých příspěvků (a nejen můj) byl spíš opačný. Zkus zacitovat kde jsi to přesně takhle formuloval!
Pokud Ti křivdím, tak promiň. :oops:
gul halmhat píše:... nu coz, holt pokud jsou i informace skodlive, tak jsem asi vazne mimo, a je asi lepsi kdyz vsichni zustaneme v bubline rozhledu na dvur, aby ti kteri vidi az na hnuj mohli placat nesmysly o konspiracnich teoriich...

Informace škodlivé nejsou, ale i nadmíra informací, podaných nedostatečně hutnou a srozumitelnou formou do jisté míry škodlivá je. Přiznám se, že se v těch Tvých příspěvcích někdy ztrácím. Navíc stále v nich nevidím návod, co by se jako podle Tebe s tím mělo dělat a hlavně kdo. Spíš je vnímám jako nějakou misi, osvětu nás zabedněnců, co nedovidí dál než po anténu svého vysílače. :)
Navrhuji, když jsi takový expert, vstup co nejdřív do SMČR a komunikuj tam stejně intesivně s vedením (pokud bude mít zájem), pomáhej mu přímo v jednáních s kompetentními regulačními orgány na národní a mezinárodní úrovni. Možná budeš překvapen, že možná oni všechno tohle ví a už dávno řeší. Ale tady na fóru asi sotva něco nevyřešíme. Navíc když je teď období po přijetí dokumentu EASA, který už ani nelze připomínkovat. Je jaký je, ale je nutno dohlédnout aby UCL (v ČR), nebo DÚ (v SR) ho implementovaly správně a ne tak jak to udělal slovenský DÚ v lonškém Rozhodnutí 1 a 2/2019, kde tvůrce absolutně nepochopil to členění na C-kategorie a C4 okřesal zezdola, takže např. ani školní bublinolet EasyStar prostě není kam zařadit. :x Nezbývá jen doufat, že toto Rozhodnitie2/2019 je jen dočasné a do srpna 2020 bude vydáno nové, opravené.
No a Tvá aktivita asi bude mít smysl v okamžiku, kdy se dokumenty EASA budou znovu otevírat pro nějakou novelizaci. Nepředpokládám ale, že by to v EÚ dopadlo zrovna tak jako v USA a to ani tehdy, kdyby SMČR a LERMAS na mezinárodním poli neprojevili výraznou aktivitu. EÚ je spolek 28 zemí (zatím), a v každé z nich jsou národní asociace modelářů. Někde silnější a akcieschopnějsí jinde slabší, ale on už se někdo najde, kdo bude ty novely oponovat. Předpokládám, že EP nepřijme žádnou normu bez předchozího připomínkování a diskuse. Pokud zalistuješ hlouběji v diskusi, tak možná najdeš i to, že byl osloven Europoslanec Tělička (i když já už nevím nakolik nám pomohl a jestli nakonec vůbec hájil zájmy modelářů), ale je možnost oslovit kteréhokoli jiného schopného europoslance.
Ale třeba Němci a Rakušané se určitě jen tak nevzdají svého koníčka. Nakonec přece právě oni prosadili to, aby se na modeláře a modely jimi provozované nahlíželo jinak. Tu bude spíš důležité aby bez našeho souhlasu nakonec nekývli na něco, co jim bohatým vadit nebude, ale v chudších zemích z východního bloku může představovat pro jejich modeláře neúnosnou finanční zátěž. Konkrétně ty odpovídače/identifikátory modelů, registrační a jiné poplatky, výše pojistného a pod. I když u odpovídačů nejsem zas tak skeptický, pokud vznikne taková povinnost a prosadí se jejich masová výroba, tak lze očekávat i jejich výraznou miniaturizaci i značné zlevnění. Ale je to prostě starost navíc a kvůli čemu??? Jen mám obavu jestli při jejich předpokládaném obrovském množství bude v éteru dostatek volných frkvenčních kanálů?
Možná bude pro všechny schůdnější cesta zadefinovat a vytvořit databázi modelářských ploch a prostě naučit drony a velká letadla, že se jim mají vyhýbat.
gul halmhat píše:Pro ty kteri zajem o informace presto maji, a vladnou i jinym cizim jazykem nez slovenstinou, tedy jen link ...Protoze vyvoj uz dost pokrocil, neni jednoduche se na webu vyznat ... p.s. kompletni informace o tom o cem jsem tu psal - v anglictine:

Nemaj obavu, já celkovo ovládam 6 rečí, z toho 3 úplne dokonale na úrovni rodilého hovorcu! :P
Nicméně si uvědomuji, že jako technik nejsem naučen číst všechny právnické texty se 100% porozuměním a to ani vždy v rodné řeči. A myslím si, že se to tady týká nejen mne.
Takže já ani nebudu ztrácet čas studiem těch anglických dokumentů, nemělo by to smysl. Krom toho nejsem ani v plné míře schopen posoudit, zda ta situace, kterou nám tady prezentuješ je opravdu taková jak ji líčíš, že bych Tvé texty porovnával s anglicky psaným originálním textem. Já dovedu kvalitně přeložit např. manuál k spalovacímu motoru, servu, vysílačce, ale právnický text ... :roll:
Ono totiž, k 100% pochopení nestačí jen znalost jazyka, ale i znalost právnické hantýrky a taky dostatečná znalost aktuální situace a jejího historického vývoje v té které zemi, jakož i značná znalost všeobecného práva v dané zemi.
Všichni víme, že u nás například vlastník pozemku nevlastí ani vzdušný prostor nad ním a ani podzemí pod ním. Nemůže tedy bez povolení banského úřadu něco těžit, zrovna tak nahoře létat bez omezení do libovolné výšky. V jiných zemích, třeba v USA to může být jinak - nevím, ale asi ani tam to tak není. :? Ale co když nad svým pozemkem, kde bych měl modelářské letiště mohu si dovolit víc? To taky nevím, protože tu situaci tam neznám. Co když dopad v US přijatých pravidel nebude mít na jejich modeláře tak zničující vliv, jak píšeš? Ale z jiných diskusí mám spíš pocit, že 400ft a utrum, ale to asi právě kvůli tlaku na povolení provozu BVLOS dronů, a toho, že ouřadové nechtěji mezi RC modely a BVLOS dronu jaksi rozlišovat. Nicméně v definici toho co je a není povoleno jsou určité rozdíly i mezi ČR a SR, přitom je to jen necelých 30 let co se společná republika rozdělila. Jistě, všechno to musí být v souladu s mezinárodními předpisy, aby mohlo fungovat letectví, ale co je povoleno při zemi (v G-čku), mimo CTR/TMA, to přece může být v každé zemi značně odlišné.

Tohle je moje poslední reakce k této flame, já tu končím. Minimálně do chvíle, kdy nedojde k nějaké výrazné změně situace, která by opravdu stála za komentář. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
mac
Příspěvky: 620
Registrován: úte 08.04.2008 0:00

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1180 Příspěvek od mac »

VTjr píše:Nemaj obavu, já celkovo ovládam 6 rečí, z toho 3 úplne dokonale na úrovni rodilého hovorcu! :P

rodeneho :wink:
gul halmhat
Příspěvky: 195
Registrován: úte 13.03.2018 14:46

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1181 Příspěvek od gul halmhat »

Ahoj VTjr,

nez vubec zacnu psat, chtel bych ti podekovat za tvoji reakci - je po dlouhe dobe v duchu diskuse a nikoli konfrontace - za to ti dik patri.

K jednotlivym castem:

Nesmysl:
omlouvam se ze jsem se nechal unest a nenapsal co mi prislo jako nesmysl - "kladeni kukaccich vajec". Toto jeslti se nepletu vzeslo z dle meho nazoru nesmyslne argumentace ze v US byla vyska 120 metru (400ft) vysledkem nejakeho tlaku dronaru, kteri meli ovladnout AMA proti modelarum. Podle me je to nesmysl technicky. Jednoduse vychazim z toho ze 500ft (150m) je obecne celosvetove uznavana hranice provozu dospelych litacu. Se separaci 100ft (30m) se dostaneme na 400ft (120m), ke na ktery AMA pristoupila pri jednanich. Z meho pohledu se tedy nebavime o zadnem ovladnuti AMA dronari ale akceptanci obecne zavedenych pravidel, ktery se dovi kazdej budouci pilot dospelyho eroplanu a to i eroplanu pro zabavu (taky to do me prali horem dolem).

Lync
Prispevek od LV jsem nestihl - predpokladam ze byl vyzivny, ale preziju i bez jeho znalosti. Slovo lync jsem nikdy nenapsal, jednou jsem napsal ze jste se na me sesypali jako vosy na cuc na klade. Lync pouzil jiny diskutujici. Presto si myslim ze raz debaty zde nebyl uplne v duchu diskuse ale spise konfrontacni.

Motivace:
Asi jsem nezacal uplne stastne, tak jsem zpusobil mozna trochu "provozni slepotu". Argumentoval jsem hlavne tim aby to nedopadlo jako v US - s virou ze diskutujici vedi ze tam to pro modelare dopadlo hodne spatne - par prikladu - nema smysl to tu tapetovat vlastnima prispevkama. Jeslti to vyznelo jinak nez bylo mysleno, omluva na me strane.

7.1. 20:11 :To s sebou ale prinese stejne jako v US i v EU pozadavek po online sledovani vzdusneho prostoru - doufejme ze stastnejsim zpusoben nezli RemoteID jako v US.
8.1. 8:08 :Provoz jen v ramci letist a omezeni na danou lokalitu se podle zkusenosti v US riti celkem drsne do riti. Zkus se podivat na rcgroups jak jsou tam z toho kluci nestastni.
9.1. 23:18 : cely moje povidani je o tom ze online rizenej prostor bude za par let realitou, a pokud se ho ujme socialni inzenyrstvi EU zpusobem sobe vlastnim, tak muze bejt s modelarinou tak jak ji zname dneska amen.
11.1 18:04 : Obavam se ale ze jednodussi bude omezit letecky aktivity hobbiku na valec o polomeru 100 metru (aka 300 feet) tak jako je to u RemoteID :-(
11.1 18:46 : Hele jyrry fakt nejsem zadnej agent. Jen mi proste neni u zadku budoucnost tohohle hobby. A protoze mam zkusenost s prakticky stejnym tematem za velkou louzi, tak povazuju za prinosne se o tuhle zkusenost podelit.

Jazyky - sam mas v podpisu ze nejsi zly ze jen rypes - i me se to stava ;-) - oprava spletl jsem si podpis LV omlouvam se vam obema panove

Rozpory komercni UAV sektor vs. modelari a pristup k veci:

Tady je asi ten diametralni rozdil v nazoru kde to v diskusi skripe. To ze v soucasne dobe bezi vyvoj uplneho prerodu systemu prehledu o vzdusnem prostoru v EU asi uz diskuse nebezi - viz. European ATM master plan, jehoz podtitulem je Digitalising Europe’s Aviation Infrastructure. Rozsahly dokument (ca 170str.) vcetne konkretnich terminovych planu kdy co ma byt hotovy legislativne i technicky az do roku 2035. Do tohohle planu uz dnes prispiva spousta organizaci. A samozrejme bude i do realizace jednotlivych fazi. A prispivaji proto, ze na tom maji nejaky zajem - v soucasne dobe predevsim legislativni a komercni. A ted narazime na ruznej pohled na vec. Ty argumentujes ze se neni o cem bavit dokud nebude neco na stole. Ja si oproti tomu myslim, ze az bude neco na stole jako legislativa, tak uz bude pozde, ze by bylo lepsi, uz ted stejne jako z Cech treba UAVA, se uz ted podilet v ramci planu na tvorbe myslenek a principu ktery nasledne do ty legislativy natecou. A protoze vetsi cast iniciativy dnes ma predevsim komercni UAV sfera, nemslim si, ze je vhodny se snazit o vyjimky. Nevim jak to napsat presne (a dobre abych zas nekoho nenamichnul)... zkusme treba priklad s fotbalistama (asi to bude "trhly" ale snad to vyzni jak ma): Fotbalisti si chtej domluvit jiny pravidla, ktery povedou k tomu ze chtej o metr vetsi hriste, a ze v tom metru kolem hriste budou treba obihat s merunou ti co sedi na stridacce aby nevychladli. Ale v tom metru uz jsou dorostenci, kteri si tamm kopou o zed. Normalne nikoho nerusi, mimo pripadu ze merunu nakopnou moc a ona jim vlitne do velkyho hriste, a nebo kdyz sem tam nakej rebel vyrazi cutat se svoji merunou az za caru. A kdyz dorostenci zjisti, ze se dospeli cutalisti domluvili na tom ze budou mit o metr vetsi hriste, tak zacnou nadavat ze jim kazi kopani o zed. Ale behem diskuse o novych pravidlech pro velky cutalisty, dorostenci tvrdej ze je to nezajima at si vymejslej co chtej, oni jsou preci mimo hriste a maji vyjimku... nevim mozna je to trhlej priklad, ale chtel jsem tim rict, ze pokud se modelari (a je fuk jaky) ted do diskuse kdy opravdu vznika to jak by to melo v budoucnu nejen ale predevsim v G vypadat - meli by chtit bejt u toho, protoze ti co tahaj za lano nejsilneji nemaji duvod delat kompromisy. A pokud se modelari sami vysoupnou z vyvoje novyho systemu s tim ze se jich to netyka, tak ani nebude duvod u tech kteri maji iniciativu si s modelari povidat o tom jak by to bylo dobry nejlip pro vsechny.

Vyhrazene plochy a vyhybani se UAV
Myslim ze drtiva vetsina je modelaru divokych (ke kterym bych se dal asi pri trose snahy zaradit i ja) neni registrovana a nelita na zadny ofiko plose. Jeslti se nepletu svaz modelaru odhaduje ve svym vyjadreni celkovy pocet modelaru na 40 tisic, registrovanych jeslti se nepletu je 7 tisic (ber cisla s rezervou, nebo me prosim zkoriguj pokud se mylim). To znamena ze na poli nebo na louce za barakem lita ca ctyrikrat vic modelaru nez je registrovanejch a lita na vyhlasenejch modelarskejch letistich. Pokud bych prijal tvuj napad tak i ja a dalsich 75% divokych modelaru ma proste smolika a dolitali... to by bylo myslim pro modelarinu jako takovou docela tragedie. A to i v pripade ze by byla uspesna kampan ohledne registraci. Minimalne pulka z divokejch lita nadivoko protoze na modelarsky letiste ma daleko, nebo si z jakychkoli jinych duvodu nemuze dovolit tam jezdit, a nebo proste chtej litat sami - treba jako kamarad kterej byl na letisti nervni a klepaly se mu ruce protoze na nej pri litani nekdo kouka a za zadama mu kibicuje. Nehovoric o tom ze pokud by se vsichni "divocaci" nahrnuli na registrovany modelarsky letiste, tak tam bude fronta jak v Lidlu kdyz zlevni na pulku parky...

Fakt nejsem troll, nejsem blazen a uz vubec nemam potrebu se do kohokoli navazet... jediny proc jsem tuhle diskusi z my strany rozbehnul je to abychom nevyhnutelne zvladli vsichni (registrovani, divocaci ale i dronisti nebo FPVckari) lip, nez jak to probehlo za velkou louzi... a myslim ze je jeste cas - treba ve Finsku se modelari zapojili do programu GOF-Uspace, kde asistovali pri zkouskach pruletu nekolika velkych UAV na hranicich mezi Finskem a Estonskem... Takovyhle aktivity si myslim muzou presvedcit ze modelari do novyho systemu chteji (tedy jeslti opravdu chteji) a ze maji co nabidnout pro celkovou funkci... a vymenou za tohle ziskat pristup k prostoru G vyrazne lepsi nez krabicku kolem letiste - treba moznost litat na ty louce za barakem jako uz lita Franta Vomacka uz tricet let (fiktivni priklad)...

Dobrou noc v miru a jeste jednou diky za nekonfrontacni prispevek

GH

p.s. za pripadny pravopisny chyby se omlouvam - zkuste to prekousnout, uz me nebavi to po sobe cist desetkrat a znova a znova to opravovat - dik
Naposledy upravil(a) gul halmhat dne stř 15.01.2020 23:27, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 2445
Registrován: čtv 29.09.2005 0:00
Bydliště: Vyšné Vlkodlaky
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1182 Příspěvek od Kuba78 »

panove, nechci vam do toho nijak zvlast kecat.. koneckoncu slogan "Neviem byť stručný" je pomerne uprimny a ani ja nejsem obcas zrovna ultra minimalista.. ale nechcete to obcas trochu zjednodusit? nerikam ze to mate psat formou haiku, lec tyhle dostojevskeho romany jsou uz trochu moc..
gul halmhat
Příspěvky: 195
Registrován: úte 13.03.2018 14:46

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1183 Příspěvek od gul halmhat »

Kuba78 píše:panove, nechci vam do toho nijak zvlast kecat.. koneckoncu slogan "Neviem byť stručný" je pomerne uprimny a ani ja nejsem obcas zrovna ultra minimalista.. ale nechcete to obcas trochu zjednodusit? nerikam ze to mate psat formou haiku, lec tyhle dostojevskeho romany jsou uz trochu moc..


Kubo sorry... nechci nikoho otravit, ale ja to nejak strucne neumim :-(

GH
Uživatelský avatar
Rosta2
Příspěvky: 738
Registrován: stř 23.02.2011 0:00
Bydliště: Slavkov u Brna
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1184 Příspěvek od Rosta2 »

Když se tady popisuje, že nás taky čeká to co je v USA, tak co se podívat jaká je situace třeba v Australii, toto popisuje známý konstruktér a stavitel větších modelů větroňů Jilles Smits (Australie) v SSUK ve vlákně WHO'S BUILDING WHAT FOR 2020...?


Post by Jilles » 13 Jan 2020, 06:22
I can be reasonably confident of a date for the maiden. The last Saturday of the month is always a scale towing day in my club.
I changed clubs this year because it is inland and does not have the those restrictions of my previous club close to Brisbane like 1000ft height limit and a 500 m max distance from the pilot box. My new club is glider orientated. 2000 ft and 1000 m distance. these limits are fine for me. any more and you get troubles seeing the model and loosing control.
The weather is most of the times fine. reasons for not flying is in Summer a thunderstorm or high wind
Fortunately we are far away from the bush fires now so no haze or groundings due to water bombers flying around.
gul halmhat
Příspěvky: 195
Registrován: úte 13.03.2018 14:46

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#1185 Příspěvek od gul halmhat »

To VTjr

zapomel jsem na ty odpovidace - naprostej souhlas, je to vsechno jenom o mnozstvi prodanejch kusu. Kdyz jsem se shanel po nejakym odpovidaci pred dvema lety, byla to 150-200 gramu kovova krabice za 1000USD. Dnes je to otazkou par gramu a cena je pod 200USD - pokud by se to rozsirilo i mimo dneska par komercnich UAV, protoze legislativa s tim v planu uz pocita, tak cena pujde drasticky dolu.
O kanaly bych se nebal - ADS-B je uz dneska hojne rozsireny - a pro modely nema cenu mit vysilaci vykon 100mW uz na 10mW je uz dosah omezenej na par desitek kilometru. A pokud by byla modelarska verze rekneme s 1mW - pro zviditelneni svoji letovy polohy to na 3-5km bude nejspis stacit.

GH
Zamčeno

Zpět na „Ostatní“