Začátečnické dotazy o akumulátorech
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
Mám tu 5 let staré Li-pol, které jsem tehdy nabíjel na uskladnění. Články máji 3.6-3.8v, Dají se ještě použít, nebo je to bomba ?
Colibri 4.5, T-rex 450 Pro
Phoenix 4.0
Phoenix 4.0
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
Pokud nejsou nafouklé, neměl by být problém. Prní cyklus bych dal menší nabíjecí proud a vybíjení max 1C, aby se rozhýbaly. Pak by stálo by ale za to změřit vnitřní odpor (některé nabíječky to umí), třeba se ukáže, že je tak vysoký, že jsou nepoužitelné.
Jinak lítám i výrazně starší baterky, pokud jsou kromě stáří OK. Kapacita samozřejmě trochu klesá, ale nemusí to být zásadní, zejména pro rekreační použití.
Jinak lítám i výrazně starší baterky, pokud jsou kromě stáří OK. Kapacita samozřejmě trochu klesá, ale nemusí to být zásadní, zejména pro rekreační použití.
Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
Ahoj všichni letci!
Vracím se po dlouhé době k amaterskému létaní a zprovozňuji svoji vysílačku Hitec Optic 9.
Je v ní baterie Hitec #54119 9.6V 1300mAh
https://www.paruamodel.it/content/image ... 3_450.jpeg
Mám nabiječku LiPRO Balance charger. Nabijím sní všechny akumulátory do letadel a dronů, ovšem konektor, který je na baterce do výsilače na ní není.
Můžete mi prosím poradit jak ji nabijet? Případně co přikoupit k nabiječce? Neznám název tohoto konektoru... vtom je celý můj problém. Baterie jsem našel nové, ale pořád ten konektor na nabijení nebudu mít.
Baterii jsem nabijel u souseda aviatika. Ovšem než ho zase uvidím, tak bych si rád zalítal, protože když už sním někam jdu, tak musím mít natrénováno.
Vracím se po dlouhé době k amaterskému létaní a zprovozňuji svoji vysílačku Hitec Optic 9.
Je v ní baterie Hitec #54119 9.6V 1300mAh
https://www.paruamodel.it/content/image ... 3_450.jpeg
Mám nabiječku LiPRO Balance charger. Nabijím sní všechny akumulátory do letadel a dronů, ovšem konektor, který je na baterce do výsilače na ní není.
Můžete mi prosím poradit jak ji nabijet? Případně co přikoupit k nabiječce? Neznám název tohoto konektoru... vtom je celý můj problém. Baterie jsem našel nové, ale pořád ten konektor na nabijení nebudu mít.
Baterii jsem nabijel u souseda aviatika. Ovšem než ho zase uvidím, tak bych si rád zalítal, protože když už sním někam jdu, tak musím mít natrénováno.
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
Ahoj, predovšetkým treba overiť, či Tvoja nabíjačka vie nabíjať NiMH.
Najjednoduchším riešením je káblik so servo pinmi, alebo hoci špendlíkmi na konci. Jeden káblik kratší o dĺžku pinu a trochu opatrnosti.
V Optic-u používam 3S LiPo a aj 3S LiFe.
Najjednoduchším riešením je káblik so servo pinmi, alebo hoci špendlíkmi na konci. Jeden káblik kratší o dĺžku pinu a trochu opatrnosti.
V Optic-u používam 3S LiPo a aj 3S LiFe.
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
Ahoj, už jsem zkoušel přes drátky připojit baterii k nabiječce. Nabijet NIMH baterie umí. Zvolil jsem ji v nastavení a zkusil nabjíecí proud 0.1A, baterie se chvíli nabijela při 10.8V což mi přijde špatně. Po tak 5 minutách nabiječka nahlásila, že není připojena k baterii.
Baterie asi odešla do věčných lovišť.
Baterii kterou jsi mi doporučil jsem si našel. Ovšem s konektorem podobným ne-li stejným jako mám v letadlech. Nemám tedy koupit rovnou takovou, která má stejný konektor jako ta co mám teď do vysílačky? Mohl bys mi nějakou doporučit přímo na některém z eshopů? Děkuji.
EDIT: Nikde se mi nedaří najít, jaký konektor to je. Zatím jsem objevil pouze název "white Elco connector".. podle něho ale ten konektor nenajdu. Baterie hledám na hobbykingu a googlu. Nakoupit chci na hobbykingu.
Baterie asi odešla do věčných lovišť.
Baterii kterou jsi mi doporučil jsem si našel. Ovšem s konektorem podobným ne-li stejným jako mám v letadlech. Nemám tedy koupit rovnou takovou, která má stejný konektor jako ta co mám teď do vysílačky? Mohl bys mi nějakou doporučit přímo na některém z eshopů? Děkuji.
EDIT: Nikde se mi nedaří najít, jaký konektor to je. Zatím jsem objevil pouze název "white Elco connector".. podle něho ale ten konektor nenajdu. Baterie hledám na hobbykingu a googlu. Nakoupit chci na hobbykingu.
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
Ahoj, to nabíjanie Ti poradia múdrejší ako ja. Aj u mňa niektorá nabíjačka NiMH akože nabije, ale iná to s malým prúdom zvládne aj naozaj. Tieto NiMH paky som už dávno poslal na recykláciu.
Používam doslova čo sa zvýši. Rozhoduje len rozmer baterky (s rezervou).
Kúpil som aj LiFe 3S, jeden z konektorov je ako balančný v niektorých baterkách. Pasuje do pinov vo vysielačke.
mám aj 1000 mAh s JST 20A konektorom, tiež pasuje do pinov vysielačky.
,
No a v Aurore používam baterky, ktoré majú len balančák, a pripájam ich cez redukciu. Takže z NiMH paku máš konektor, ešte balančný 3S a pájkovačku.
A na záver, manuál Optic 6 uvádza, že varovanie na nízke napätie batérií vysielača je nastavené na 9,3V. Takže si to v prípade LiPo/LiFe vyskúšaj.
Moja zlá skúsenosť bola s nabíjaním originál batery paku s originálnou nabíjačkou vo vysielačke. Skriňa vysielačky sa zohriala tak, že sa zdeformovala. To bolo moje prvé a posledné nabíjanie vo vysielačke.
Používam doslova čo sa zvýši. Rozhoduje len rozmer baterky (s rezervou).
Kúpil som aj LiFe 3S, jeden z konektorov je ako balančný v niektorých baterkách. Pasuje do pinov vo vysielačke.
mám aj 1000 mAh s JST 20A konektorom, tiež pasuje do pinov vysielačky.
,
No a v Aurore používam baterky, ktoré majú len balančák, a pripájam ich cez redukciu. Takže z NiMH paku máš konektor, ešte balančný 3S a pájkovačku.
A na záver, manuál Optic 6 uvádza, že varovanie na nízke napätie batérií vysielača je nastavené na 9,3V. Takže si to v prípade LiPo/LiFe vyskúšaj.
Moja zlá skúsenosť bola s nabíjaním originál batery paku s originálnou nabíjačkou vo vysielačke. Skriňa vysielačky sa zohriala tak, že sa zdeformovala. To bolo moje prvé a posledné nabíjanie vo vysielačke.
- juraj.jurej
- Příspěvky: 4068
- Registrován: čtv 08.03.2012 9:01
- Bydliště: SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
Užitočné znalosti:
Najjednoduchší spôsob, ako zistiť zostávajúcu kapacitu batérie, je zmerať napätie (napríklad LiPo batéria 4,2 V):
4,20 V ---- 100%
3,95 V ---- 75%
3,85 V ---- 50%
3,73 V ---- 25%
3,50 V ---- 5%
2,75 V ---- 0%
Najjednoduchší spôsob, ako zistiť zostávajúcu kapacitu batérie, je zmerať napätie (napríklad LiPo batéria 4,2 V):
4,20 V ---- 100%
3,95 V ---- 75%
3,85 V ---- 50%
3,73 V ---- 25%
3,50 V ---- 5%
2,75 V ---- 0%
FrSky Tandem X20
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
A na to jsi přišel jak? To bylo někde publikované na základě měření?
Osobně mi to přijde poněkud divné.
Osobně mi to přijde poněkud divné.
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
To ano, uvedené výsledky byly určitě pečlivě změřeny, to nezpochybňuji. Ale jinak je ta tabulka zcela k ničemu.
I v odkazovaném článku je uveden závěr "Čo z toho celého teda vyplýva? Jednak predložená tabuľka a graf slúžia aspoň na odhad množstva energie, ktoré zostáva v LiPol batérii, na základe jeho napätia po niekoľko-minútovom spamätaní." a ten to potvrzuje. Sice něco změřím, ale ne v době, kdy to potřebuji. Takové měření pro měření jen aby bylo.
K čemu je mi kapacita zjištěná podle napětí po "niekoľko-minútovom spamätaní", když mě zbytková kapacita zajímá hlavně v době, kdy je baterka v zátěži? Přitom napětí vlivem velikosti odebíraného proudu "vyskočí" různě i odběru 1A a jinak u 100A.
No, já bych se tím asi neřídil.
I v odkazovaném článku je uveden závěr "Čo z toho celého teda vyplýva? Jednak predložená tabuľka a graf slúžia aspoň na odhad množstva energie, ktoré zostáva v LiPol batérii, na základe jeho napätia po niekoľko-minútovom spamätaní." a ten to potvrzuje. Sice něco změřím, ale ne v době, kdy to potřebuji. Takové měření pro měření jen aby bylo.
K čemu je mi kapacita zjištěná podle napětí po "niekoľko-minútovom spamätaní", když mě zbytková kapacita zajímá hlavně v době, kdy je baterka v zátěži? Přitom napětí vlivem velikosti odebíraného proudu "vyskočí" různě i odběru 1A a jinak u 100A.
No, já bych se tím asi neřídil.
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
_ Napětí naprázdno - ukazatel % nabití/vybití Li-Pol uvádí také
https://www.kolmanl.info/index.php?show=aku_lipol
Pro 50% nabití to sedí Jiné drobné odchylky lze přičíst na vrub absence rigorosních podmínek postupu měření
_ CEVARO píše 3S 2.2Ah Li-Pol působ vybíjení 100 W (prúdom asi 8 až 9 A) a taky nezbytnou vhodnou prodlevu
"Vždy po spotrebovaní 0,2 Ah sme vybíjanie prerušili a batériu nechali „spamätať“
(to je ten exponenciálny nárast napätia). Po dvoch až piatich minútach
už bolo napätie článkov úplne nemenné, hodnoty sme zapísali a pokračovali vo vybíjaní. "
https://www.kolmanl.info/index.php?show=aku_lipol
Pro 50% nabití to sedí Jiné drobné odchylky lze přičíst na vrub absence rigorosních podmínek postupu měření
_ CEVARO píše 3S 2.2Ah Li-Pol působ vybíjení 100 W (prúdom asi 8 až 9 A) a taky nezbytnou vhodnou prodlevu
"Vždy po spotrebovaní 0,2 Ah sme vybíjanie prerušili a batériu nechali „spamätať“
(to je ten exponenciálny nárast napätia). Po dvoch až piatich minútach
už bolo napätie článkov úplne nemenné, hodnoty sme zapísali a pokračovali vo vybíjaní. "
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
Myslím že ten "převod" mAh na % může fungovat jen tam, kde je odběr mizivý, třeba ve vysílačích.
Jinak to fakt je skoro k ničemu, si myslím. Měřit mAh a hlídat V, to je myslím základ.
Jinak to fakt je skoro k ničemu, si myslím. Měřit mAh a hlídat V, to je myslím základ.
jyrry.webnode.cz
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
guchar píše:_ Napětí naprázdno - ukazatel % nabití/vybití Li-Pol uvádí také
https://www.kolmanl.info/index.php?show=aku_lipol
Pro 50% nabití to sedí Jiné drobné odchylky lze přičíst na vrub absence rigorosních podmínek postupu měření
To, že ho uvádí nemění nic na tom, že pro pohonné akumulátory to je k ničemu. Aplikací, kde by byl odběr takový, že po přerušení odběru napětí stoupne jen minimálně, u pohonných akumulátorů asi moc nebude. Rozumím použití, když to bude u napájení nějakého přístroje s proudem řádu mA. Jinak je to na nic.
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
_ Rozuměl jsem tomu tak, že spolu se známou nominální kapacitou a kapacitou dobitou do FULL
je to napětí na accu po dolétání - prodlevě - měřeno naprázdno předběžná info zda kapacita vylétána
s jistou rezervou. nebo zda (z nějakých, zatím neurčitých důvodů) vylétáno na hraně nebo těsně za hranou
je to napětí na accu po dolétání - prodlevě - měřeno naprázdno předběžná info zda kapacita vylétána
s jistou rezervou. nebo zda (z nějakých, zatím neurčitých důvodů) vylétáno na hraně nebo těsně za hranou
- mior
- Příspěvky: 3351
- Registrován: pon 22.09.2008 0:00
- Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech
jio píše:I v odkazovaném článku je uveden závěr "Čo z toho celého teda vyplýva? Jednak predložená tabuľka a graf slúžia aspoň na odhad množstva energie, ktoré zostáva v LiPol batérii, na základe jeho napätia po niekoľko-minútovom spamätaní." a ten to potvrzuje. Sice něco změřím, ale ne v době, kdy to potřebuji. Takové měření pro měření jen aby bylo.
Aj ja zacitujem z toho článku:
Musíme zdôrazniť, že nás predovšetkým (z výsostne praktických dôvodov) zaujímala situácia, keď najprv bola LiPol batéria plne nabitá a potom postupným vybíjaním s prestávkami sme jej energiu odoberali a sledovali, ako sa to prejaví na jej napätí. Táto situácia totiž celkom verne simuluje pomery pri lietaní, keď modelár pre istotu pristane akosi „predčasne“ a potom (po istom váhaní) chce zistiť, či si s tou istou batériou ešte môže zalietať.
My sme si to meranie urobili pre svoju potrebu a keďže nám bolo ľúto vynaložené úsilie "vyhradiť" len pre dvoch ľudí, vznikol spomínaný článok.
Kto chce, môže si ho pozrieť, využiť pre svoje účely. Nič ho to nestojí, je to zadarmo.
Ak sa niekomu zdá, že je to len také meranie pre meranie, nič mu nebráni, aby prispel svojou "troškou do mlyna".
Aj my si radi zadarmo natrháme ovocia, ktoré sadil, polieval, opatroval a ktorému svoj osobný čas venoval niekto iný.
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk