Uvažuju nad pohonem velké makety, výrobce doporučuje 12S 5000mAh LiPol, rád bych použil pro pohon LiFe akumulátor. Motor cca 480kV, čtyřlistý hlavní rotor 1250-1300 RPM, polosymetrické listy 720mm, s převodem od motoru 1:13,8. Letová hmotnost cca 10,0kg, pouze klidné maketové létání. Možnost je LiFe 12S 5000mAh, 14S už by bylo asi příliš, nebo ne? Má někdo prosím zkušenosti s pohonem velkých a těžších maket LiFe aku? Bude toho půl až třičtvrtě kg hmotnosti navíc zásadní? Jak moc se zkrátí oproti LiPol letový čas?
Díky
Pohon makety 800 LiFe
Pravidla fóra
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
Pohon makety 800 LiFe
Naposledy upravil(a) rc127 dne pát 26.07.2019 0:25, celkem upraveno 1 x.
- pkotatko
- Příspěvky: 6687
- Registrován: sob 13.01.2007 0:00
- Bydliště: Berounsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pohon makety 800 LiFe
Pokud vim, tak LiFe (A123) byly jen 2300mAh ? Lital jsem je kdysi v Protosovi. Maji lehce mensi napeti. Misto 6LiPol se davalo 7 LiFe, takze tech 14S Life by asi nebylo od veci, ale 14S2P.
Maketa nic moc nezere. Podobne masiny jako uvadis litaji na 12S LiPol pres 10 minut. Takze treba 8 minut ti to da, odhadem.
Maketa nic moc nezere. Podobne masiny jako uvadis litaji na 12S LiPol pres 10 minut. Takze treba 8 minut ti to da, odhadem.
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Re: Pohon makety 800 LiFe
Díky. Těch 10,5kg (se 14s 5000mAh) asi není úplně malá hmotnost, rotor okolo 1650mm v průměru to snad ale ještě unese
Pokud by to bylo těch 8 minut, tak by to bylo super. Velkých LiPol se trochu obávám, LiFe se mi zdají provozně jistější.
- pkotatko
- Příspěvky: 6687
- Registrován: sob 13.01.2007 0:00
- Bydliště: Berounsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pohon makety 800 LiFe
Moje UH-60 (ctyrlist, 700mm listy, polosymetriky) vazi podobne a leti na 1100 otacek. Uz to samozrejme neni zadne zihadlo, ale zase to vypada hezky v letu.
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
- HavelAircraft
- Příspěvky: 1365
- Registrován: čtv 14.11.2013 17:05
- Bydliště: Chocerady
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pohon makety 800 LiFe
Nejsem vrtulníkář ale co lion?
Na dlouhé lety jsou bezproblémové.
Sonny vtc5 vydrží při odběru 20A 7minut na plný plyn. To se rovná skoro celkové kapacitě článku.
Nevým jaký je plánovaný odběr proudu, ale na podobnou hmotnost jde použít 2P a mít možnost trvalého odběru 40A při kapacitě 5000mAh.
Úvaha.
12s2p life. 24x80g = 1920g kapacita 5000mAh
12s4P lion 48x45g = 2016g kapacita 10400mAh
Nárůst o 100g ale jednou takový letový čas.
Zase maximaĺní příkon 3,4kw. Trvalý proud je tak 20A na článek, tedy 80A sada.
Na dlouhé lety jsou bezproblémové.
Sonny vtc5 vydrží při odběru 20A 7minut na plný plyn. To se rovná skoro celkové kapacitě článku.
Nevým jaký je plánovaný odběr proudu, ale na podobnou hmotnost jde použít 2P a mít možnost trvalého odběru 40A při kapacitě 5000mAh.
Úvaha.
12s2p life. 24x80g = 1920g kapacita 5000mAh
12s4P lion 48x45g = 2016g kapacita 10400mAh
Nárůst o 100g ale jednou takový letový čas.
Zase maximaĺní příkon 3,4kw. Trvalý proud je tak 20A na článek, tedy 80A sada.
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft
- pkotatko
- Příspěvky: 6687
- Registrován: sob 13.01.2007 0:00
- Bydliště: Berounsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pohon makety 800 LiFe
Honit se za letovym casem pres deset minut skoro nema vyznam. Malokdo tak lita. 8-9 minut bohate staci. 80A trvale je take vic nez dostatecne.
Tady je graf vyse zminovane heliny pri 1250 otackach rotoru
Tady je graf vyse zminovane heliny pri 1250 otackach rotoru
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Re: Pohon makety 800 LiFe
Proud bych odhadoval s malou rezervou okolo 50A, tedy 25A na 2300mAh článek v sadě 14S2P. Dost by mi vadilo, kdyby byl letový čas pod 5 minut, těch asi 8-10 minut je akorát. Vím, že LiFe je dnes už trochu pravěk, motivace je ale hlavně chemická stálost, životnost a plochá vybíjecí křivka A123 aku. Z tohoto pohledu na tom LiIon bude asi podobně jako LiPol... resp. existují nějaké bezpečnější LiPol/LiIon s rozumnou životností při správném zacházení a balancování během celého nabíjení a vybíjení, říkávalo se o akumulátorech Kokam, že mívali nějaké atesty...nevím, co je na tom pravdy.
Tuší někdo, jak moc se A123 zahřívají při provozu a nabíjení, resp jestli je nutné sadu během letu při odběru okolo těch 25A chladit (byly by totiž v trupu celkem natěsno)?
Také by asi bylo možné nechávat sadu uskladněnou přímo v modelu, což se u makety hodí.
Vím, že Trex700E s váhou okolo 5kg létá se 14S2P 5000mAh. Rotor 800 makety s pohonem ze 700ky akrobatické heli (resp. se srovnatelným pohonem a aku) pracuje v dost příznivějších podmínkách, není třeba značná rezerva výkonu, lze jej případně výhodněji zpřevodovat - víc do pomala, samotný rotor pracuje na mnohem efektivnějším úhlu náběhu a s nosným profilem na listech, tak by těch 10,5kg měl snad unést, navíc zcela jistě nebude třeba maketu s LiFe aku vpředu dovažovat, aby bylo těžiště před osou rotoru, což s LiPol trošku hrozí a efekt lehké baterie se částečně ztrácí. Žihadlo to rozhodně být nemá, vyžívám se naopak v létání na ultranízkých otáčkách, letový projev se pak podobá reálné heli (včetně některých úskalími pilotáže, projevuje se znatelně přechod do svislého obtékání, apod...), což mi nevadí, spíš naopak
Jsou to ale jen úvahy, zajímalo by mě, kdyby náhodou někdo měl reálnou zkušenost s takovým pohonem v těžké 10kg maketě, proto jsem téma umístil rovnou zde.
Díky
Tuší někdo, jak moc se A123 zahřívají při provozu a nabíjení, resp jestli je nutné sadu během letu při odběru okolo těch 25A chladit (byly by totiž v trupu celkem natěsno)?
Také by asi bylo možné nechávat sadu uskladněnou přímo v modelu, což se u makety hodí.
Vím, že Trex700E s váhou okolo 5kg létá se 14S2P 5000mAh. Rotor 800 makety s pohonem ze 700ky akrobatické heli (resp. se srovnatelným pohonem a aku) pracuje v dost příznivějších podmínkách, není třeba značná rezerva výkonu, lze jej případně výhodněji zpřevodovat - víc do pomala, samotný rotor pracuje na mnohem efektivnějším úhlu náběhu a s nosným profilem na listech, tak by těch 10,5kg měl snad unést, navíc zcela jistě nebude třeba maketu s LiFe aku vpředu dovažovat, aby bylo těžiště před osou rotoru, což s LiPol trošku hrozí a efekt lehké baterie se částečně ztrácí. Žihadlo to rozhodně být nemá, vyžívám se naopak v létání na ultranízkých otáčkách, letový projev se pak podobá reálné heli (včetně některých úskalími pilotáže, projevuje se znatelně přechod do svislého obtékání, apod...), což mi nevadí, spíš naopak
Jsou to ale jen úvahy, zajímalo by mě, kdyby náhodou někdo měl reálnou zkušenost s takovým pohonem v těžké 10kg maketě, proto jsem téma umístil rovnou zde.
Díky
- HavelAircraft
- Příspěvky: 1365
- Registrován: čtv 14.11.2013 17:05
- Bydliště: Chocerady
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pohon makety 800 LiFe
Lion jsou mnohem bezpečnější než lipol.
Taky proto většina aut a průmyslových zařízení jede právě na lionky.
Pokud by proud byl 50A tak bych klidně použil 12s3p lion.
Kapacita bude větší než u life a budou o cca 500g lehčí.
Lion se nebalancují. A dnes už zvládají nabíjení 2C takže 30minut.
Já osobně bych použil sony vtc4. Mají jen 2,1Ah ale jsou o dost levnější. Když není taková potřeba kapacity.
Taky proto většina aut a průmyslových zařízení jede právě na lionky.
Pokud by proud byl 50A tak bych klidně použil 12s3p lion.
Kapacita bude větší než u life a budou o cca 500g lehčí.
Lion se nebalancují. A dnes už zvládají nabíjení 2C takže 30minut.
Já osobně bych použil sony vtc4. Mají jen 2,1Ah ale jsou o dost levnější. Když není taková potřeba kapacity.
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft