Začátečnické dotazy o akumulátorech

NiCd, NiMH, LiPol, LiIon, LiFe, Pb...
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Atto
Příspěvky: 608
Registrován: stř 17.09.2008 0:00

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#286 Příspěvek od Atto »

novfra píše:Pokud někdo napíše 2*2S, ta já vidím výsledek 2S2P
Pro 4S bych to napsal 2+2S.

Áno, presne takto som to pochopil.

Cez to všetko som to pozichroval a (niekoľkokrát) zdôraznil, že mám na mysli paralelné spojenie.

--------------------------------------------

Ak by sa predsa len jednalo o sériové spojenie, tak sa ani tak s týmto:
kornutek píše:Kombinovat lipolky různých parametrů NELZE.

bezvýhradne súhlasiť nedá.
kornutek
Příspěvky: 301
Registrován: stř 04.01.2017 20:47
Bydliště: Březnice (ZL)

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#287 Příspěvek od kornutek »

Dobrě tak jdou,ale já to praktikovat nebudu ani to nemůžu doporučit.
Li-Pol sou hořlavé.Už sem viděl a nic moc.
Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.
Fosa
Příspěvky: 18
Registrován: pon 11.02.2019 16:55

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#288 Příspěvek od Fosa »

novfra píše:
Hned první věta od Atto: Kombinovať (pralelne spájať) je možné (LiPo) batérie s rovnakým počtom článkov, pričom nie je bezpodmienečne nutné, aby mali rovnaké parametre: Kapacitu, C-rate.

Pokud někdo napíše 2*2S, ta já vidím výsledek 2S2P
Pro 4S bych to napsal 2+2S.



Myslel jsem seriové zapojení, a zápis jsem tedy volil 2x 2S, protože mi přijde logické, že násobím jejich výstup... 2x 7,4 na 14,8V?
Naopak snačení 2+2S by nahrávalo na docílení větší kapacity? Neznám správné značení, dal jsem na muj dobrý pocit :-D

Takže potřebuji výstup 14,8 což snad z řádků výš a situace, aby byla smysluplná, snad vyplynulo :-) Je mi jasné, že ideální stav je spojovat baterky s totožnými parametry, ale přece jen pokud má člověk více baterií, dalo by se krásně využit i napojení baterií různých parametrů.
Arrma Typhon 6s, Arrma Fury BLX
kornutek
Příspěvky: 301
Registrován: stř 04.01.2017 20:47
Bydliště: Březnice (ZL)

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#289 Příspěvek od kornutek »

Prý to jde,ale opodepíšeš si je,ty slabší se vybiji, tedy podvybijí, dřív a dost pravděpodobně se nafouknou a exnou.
Pro ty rýpavé šlo by to ošetřit hlídací elektronikou,ale ty silnější by nevyužil naplno.
Kdybys měl menší čtyřčlánky spojit je paralelně pro větší kapacitu jde v pohodě ,dlouhodobě používám.
Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.
Uživatelský avatar
Atto
Příspěvky: 608
Registrován: stř 17.09.2008 0:00

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#290 Příspěvek od Atto »

Hoci tu pred pár rokmi bol, ohľadom paralelného spájania (LiPo) batérií, "oheň na streche", tak práve paralelné spájanie je oproti sériovému oveľa benevolentnejšie, čo sa zhodnosti parametrov bateriek týka. Nebudem to opakovať, je to podrobne napísané na predchádzajúcej strane.

Pri sériovom spájaní batérií naozaj platí nutnosť rovnakej kapacity aj rovnakého C-rate, tak ako to správne uviedol Kornutek aj Solim Namez.
Paradoxne nemusí byť rovnaký počet článkov.
kornutek
Příspěvky: 301
Registrován: stř 04.01.2017 20:47
Bydliště: Březnice (ZL)

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#291 Příspěvek od kornutek »

Paradoxně nemusí protože právě tímto zapojením si vytvoříš sadu s potřebným množstvím článků ať kvůli uspořádání v modelu nebo nabíjení, případně potřeby vicečlankové sady než je v prodeji.
Používám v modelech aut oba způsoby zapojení sériové i paralerní.

Paralerní zapojení je benevolentnější v tom že laicky řečeno silnější baterie dorovnává úbytek na té slabší průběžně ji "dobíjí"
Je nutný stejný počet článků.
Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.
Fosa
Příspěvky: 18
Registrován: pon 11.02.2019 16:55

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#292 Příspěvek od Fosa »

Zdravím,

chtěl bych poprosit ještě o jednu radu, článků jsem četl fůru, není to, že se mi to nechce číst, ale je to tam kolikrát zdlouhavé a pro začáteční ne úplně srozumitelné.

Dotazy jsou na Lipo baterie, nabíječku mam SkyRC e660, jezdím je v autu, mám 2S až 6S, kapacity kolem 5000, i když to je asi jedno. Baterie splňují doporučené parametry pro elektroniku, C a pak tomu odpovídající A.
Nabíjím 1C, ještě jsem nenabíjel vím.


Dotazy:

1) Je dobré nabíjet na 4.20V nebo končit níž?

2) Regulátor má ochranu proti podbití, přesto po skončení, kdy mi to odpojí mi pak nabíječka naměří někdy 3,75V, někdy 3,68 jindy 3,80... avšak tech 3,68 bylo asi nejméně, takže podbíjet to výrazně nepodbíjím - otázka zní, proč se hodnoty liší?

3) Jak můžu kontrolovat stav baterie? Jaký by měl být vnitřní odpor? Pak můžu sledovat kapacitu a volty, ještě něco?

4) Když mi u 6S jeden článek zaostává? Při vybití vypne regulátor, a nabiječka ukazuje třeba stav (3,65V - 3,78 - 3,78 - 3,79 - 3,75 - 3,77). Je to hádám normální, ale naznačuje to, že půjde v nedohlednu do háje?

5) Jaký je rozdíl mezi modem charge a charge balance? Nabíjím přes balančák, 1C a teda v modu charge balance.

6) Pak je tam i možnost fast charge nebo něco takového, ale max nabíjecí proud udavají 6,0A, takže pokud budu mít baterku s vetši kapacitou, tak stejně nabíjím 1C ne? Nebo režim fast charge to nějak změní?


jednu sadu mam mírně přifouklou, baterka pracuje, nekdy kdyz ji nabiji, tak povolí, jindy povolí po jízdě, pak se zase přifoukne...Lipo pytel mám, je to na nehořlavém a kontrolovat je kontroluji (+ ješte chci sehnat hrnec :-D )

Omlouvám se pokud tam mám vyloženě blbost, ale proto se ptám :-) A děkuji za rady!
Arrma Typhon 6s, Arrma Fury BLX
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#293 Příspěvek od guchar »

U Lipo baterie se stavem (3,65V - 3,78 - 3,78 - 3,79 - 3,75 - 3,77) -POKUD SI NA TO TROUFNEŠ- by se
vyplatilo, přepojit krajní silový vodič o jeden článek dál, a odpovídajícím způsobem upravit balanční konektor
Ri článků si zapisuj, datum, označení baterie, její teplotou, a stav: po jízdě / po nabití 100% / po nabití na sklad
Zajímavý je vývoj - porovnání hodnot zjištěných za stejných podmínek , lze čekat nárůst Ri s cykly a dobou
Ostatní ber tak jak je, jezdi, a nabíjej s balancováním.
Nabíjecí proud (užíváš 1C) můžeš zkusit zvýšit na doporučený nabíjecí proud uvedený v návodu dané baterie.
Smysl to má jen když s nabitím spěcháš.
Fosa
Příspěvky: 18
Registrován: pon 11.02.2019 16:55

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#294 Příspěvek od Fosa »

guchar píše:Nabíjecí proud (užíváš 1C) můžeš zkusit zvýšit na doporučený nabíjecí proud uvedený v návodu dané baterie.
.


No a pokud nabiječka umí "Nastavitelný nabíjecí proud (0,1 A – 6,0 A)" a mám baterii 6000mAh, jak tam dostanu více než 1C?
A naopak hodnota pod 1C je něčím nebezpečná, to jsem snad ještě ani neviděl, se někoho tím zaobírat.
Arrma Typhon 6s, Arrma Fury BLX
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#295 Příspěvek od guchar »

Co máš za baterie (odkaz na www prodejce)? Kolik tam je dop. nab. proud? Doporučení 1C je dost historický údaj
Když tvá nabíječka dá maximálně 6 A, pro nabíjení baterky 6000 mAh, víc jak 1C, bys musel mít novou nabíječku
automet
Příspěvky: 1980
Registrován: pát 28.02.2014 18:25
Bydliště: Blatnica, SR

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#296 Příspěvek od automet »

V skratke:
1. LiPol majú program na 4,2 a tak aj nabíjam, nevidím dôvod to znižovať
2. zdá sa mi chybné, aby regulátor vypínal tak, že článok bez záťaže má ešte 3,8V. Tam ešte zostalo veľa nespotrebovanej energie, podľa mňa tak 40%.
3. ak máš možnosť, zmeraj ich vnútorný odpor a napíš si to liehovkou na batériu spolu s dátumom. Časom uvidíš pri rovnakom meraní odporu ako sa mierne zvyšuje a teda baterka degraduje.
Ak budeš lietať viac, stav zistíš aj "od oka" - či dobre ťahá, ako dlho lietaš, koľko si dobíjal doplna.
4. ten rozdiel cca 0,15V sa mi nezdá príliš veľký.
5. charge má skrátenú tú poslednú fázu /balancovanie/ oproti charge balance.
6. fast charge vypína nabíjanie pri dosiahnutí niektorého článku 4,2V. V tomto režime sa prakticky nebalancuje.
Čo sa týka nabíjania, tak nabíjačka bude mať nejaký výkon, resp. príkon, predpokladám 50W. Pokiaľ nebudeme riešiť straty a jej účinnosť. Ďalej máš obmedzenie na 6A.
Vo výsledku znamená asi toľko, že do 2-článku si schopný dávať tých 6A až do konca nabíjania, kde sa pohybuješ okolo tých 50W.
Ale do 3-článku pri nastavení 6A ti pôjde okolo 4,3A a na konci nejakých 3,9 /nepočítam balancovanie, ktoré ide plynulo takmer až k 0A/, nakoľko 50W viac neumožňuje.
6-článok budeš nabíjať odhadom 2,1A max. Ak to bude nejaká 5000 mAh batéria tak si na 0,4C.
Fosa
Příspěvky: 18
Registrován: pon 11.02.2019 16:55

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#297 Příspěvek od Fosa »

guchar píše:Co máš za baterie (odkaz na www prodejce)? Kolik tam je dop. nab. proud? Doporučení 1C je dost historický údaj
Když tvá nabíječka dá maximálně 6 A, pro nabíjení baterky 6000 mAh, víc jak 1C, bys musel mít novou nabíječku


Starší baterky nedohledám, ty novší zvládnou nabíjení 5C, což zase nezvládá nabíječka, takže ty novší můžu hrnout asi na max...tzn. mi to vyjde asi na 1,2C? :-D
Zatím jsem nepotřeboval spěchat, takže dobrý, uvidíme až budu na placené dráze... :-D

Díky za rady.
Arrma Typhon 6s, Arrma Fury BLX
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21641
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#298 Příspěvek od jyrry »

Fosa píše:... pokud nabiječka umí "Nastavitelný nabíjecí proud (0,1 A – 6,0 A)" ...

To je nedostatečný údaj. Důležitý je výkon (W).
jyrry.webnode.cz
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#299 Příspěvek od guchar »

"To je nedostatečný údaj. Důležitý je výkon (W)."
Trochu si dotazy Fosa pamatuji ve vlákně psal (09.04.2019 9:41), že má nabíječku SkyRC e660 = 60W
Skyrc E660 60W AC DC Multi-chemistry Balance Charger Discharger Power Supply
https://www.banggood.com/Skyrc-E660-60W-AC-DC-Multi-chemistry-Balance-Charger-Discharger-Power-Supply-p-1141608.html?cur_warehouse=CN
Nějak si pro sebe budu muset přežvýkat Watty nabíječky v režimu nabíjení.
Snad dnešní spínané "PROTOPÍ" jen rozdíl napětí proti 0 když SEPNUTO rozdíl proudu proti 0 ROZPOJENO,
a něco na hranách-přechodech ON - OFF, neb impulzy nejsou ideální obdélníky.
Uživatelský avatar
Solim Namez
Příspěvky: 596
Registrován: pon 29.01.2018 16:25
Bydliště: Trvalé

Re: Začátečnické dotazy o akumulátorech

#300 Příspěvek od Solim Namez »

A proč zase tak složitě?
Zkrátka P = U x I
Pokud má nabíječka max. 60 W, tak tříčlánek může nabíjet max. 5 A, ke konci cca 4,8 A. Automet už to vysvětlil výše.
Nemyslím, že je dobré zatěžovat začátečníka nějakými přechody a hranami nebo topením. Výkon nabíječky se udává opravdu jako výkon, ne příkon.
Odpovědět

Zpět na „Akumulátory“