Titanové trubky

Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10859
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Titanové trubky

#16 Příspěvek od Celeron »

PetrD píše:Prosím přečti si datasheet Titan Grade 1, z kterého jsou ty trubky, je to ten nejméně pevný z celé řady Titanu. Uváděná pevnost je 241 MPa, dural má minimálně 360, při tepelném zpracování i přes 500.


Hmm, tak proč když je titan horší než dural, dělaj rusáci ponorky z drahýho titanu a ne z podstatně levnějšího duralu?
I když není dural jako dural. Za mlada jsme s kámošem šli uříznout v Kovošrotu list od IL-14 a pilkou na železo jsme to pižlali několik hodin. A to jsme se střídali a zlikvidovali asi 5 oboustraných plátků na železo.
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Re: Titanové trubky

#17 Příspěvek od dudaj »

Celeron píše:
Hmm, tak proč když je titan horší než dural, dělaj rusáci ponorky z drahýho titanu a ne z podstatně levnějšího duralu?


Kvůli korozi třeba ?
Uživatelský avatar
berty_x
Příspěvky: 7
Registrován: pát 23.02.2018 21:25
Bydliště: Kosice

Re: Titanové trubky

#18 Příspěvek od berty_x »

Ja som objednal Titanove tycky z ciny ( aliexpress ), Grade5. Skusali sme aj zlozenie spektroskopom, bolo v poriadku.

Peto
mirek tu
Příspěvky: 9
Registrován: stř 25.10.2017 18:40

Re: Titanové trubky

#19 Příspěvek od mirek tu »

myslím si, že čistý titan nijak zázračný není co se týče pevnosti i hmotnosti. zázračné jsou až jeho různé slitiny.
FrSky QX7,Funtic 2,Acromaster, Mini Funtana X, ASW 28,Durafly excalibur, future,bullit 60
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10859
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Titanové trubky

#20 Příspěvek od Celeron »

dudaj píše:Kvůli korozi třeba ?

Jako že neexistuje duralová slitina odolná mořský vodě? Tak to tě můžu ujistit, že existuje, EN13195:2009. Kdybys napsal kvůli problematice dvojkovu, tak to bych to bral i když titan má taky svý problémy.
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Titanové trubky

#21 Příspěvek od MPml »

Celeron píše:
Hmm, tak proč když je titan horší než dural, dělaj rusáci ponorky z drahýho titanu a ne z podstatně levnějšího duralu?
I když není dural jako dural. Za mlada jsme s kámošem šli uříznout v Kovošrotu list od IL-14 a pilkou na železo jsme to pižlali několik hodin. A to jsme se střídali a zlikvidovali asi 5 oboustraných plátků na železo.

Protože třeba že by dural měl životnost :mrgreen: v té slané vodě třeba maximálně tak týden?
Respektive mechanické vlastnosti jsou zcela jiné - měrná pevnost, ale u třeba 22 rozhodně nevychází hůř (při vhodných teplotách) než ten běžný titan (samozřejmě slitina ne čistý).
Btw, listy od Standard (Hamilton) jsou obvykle 7075 T73 - pokud si matně pamatuji tak, Avia je dělala z 03 - možná i z ekvivalentu 22 (pokud se braly polotovary jako výkovky z ruska) - bych se musel podívat.
Takže pokud to nešlo pižlat, tak to bylo tou tragickou kvalitou plátků za socialismu - současná 22 (nebo 03 či 01) rozhodně není jiná (lepší) než ten samý materiál, akorát z doby (třeba) IIWW.
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Titanové trubky

#22 Příspěvek od MPml »

Celeron píše:Jako že neexistuje duralová slitina odolná mořský vodě? Tak to tě můžu ujistit, že existuje, EN13195:2009. Kdybys napsal kvůli problematice dvojkovu, tak to bych to bral i když titan má taky svý problémy.

Možná by opravdu bylo dobře zkusit sem nepsat ty totální nesmysly - dural (viz původní specifikace od Wilma) je zásadně precipitačně vytvrditelná slitina AlCu (Mg) - přičemž právě ta měď dělá tu tragickou korozní odolnost.
Takže by mě FAKT zajímalo, která konkrétní vytvrditelná slitina AlCuMg - tj. ten Dural (pod ČSN jsou - byly pouze DVĚ - 01 a 03) je v té citované normě a má tu zaručenou odolnost vůči mořské vodě.
Naposledy upravil(a) MPml dne úte 29.01.2019 15:29, celkem upraveno 1 x.
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Titanové trubky

#23 Příspěvek od MPml »

mirek tu píše:myslím si, že čistý titan nijak zázračný není co se týče pevnosti i hmotnosti. zázračné jsou až jeho různé slitiny.

Čistý titan (typicky pro použití v chemickém průmyslu - třeba na závěsy a další) je vzhledově hnusný, měkký patlací bláto.
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Titanové trubky

#24 Příspěvek od MPml »

Ještě kdyby někomu vrtalo hlavou, proč ty oboustranné listy do ruční pilky na kov byly za komunistů tak extra tragické - vyráběly se z 14 101, nebo 15 200, rychlořezný byly tak akorát v katalogu.
HONZIK 22
Příspěvky: 2178
Registrován: stř 08.07.2015 13:49
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne

Re: Titanové trubky

#25 Příspěvek od HONZIK 22 »

dudaj píše:
Kvůli korozi třeba ?


Co se oněch Ruských ponorek týká a nebavíme -li se o mechanických vlastnostech slitin titanu.
Je titan paramagnetický , tedy v zásadě nemagnetický jako měď. Ale umí se zmagnetizovat např. o hodnotu magnetického pole země ,čili dna moře a pak o tuto veličinu opět přijít když se dostane do oblasti s jinou hodnotou. Takže je v podstatě magnetometry nedetekovatelný ,na pozadí země. Takový chameleon ve viditelném spektru.
No a další jeho podivnou vlastnosti je vodivost.Je-li měď považována za 100% vodič, pak titan má vodivost asi 3,1%.
Není to izolant ,ale paprsek lokatoru jim projde a zpět se odrazí minimum.
A s tepelnou vodivosti je na tom také podivně .Je malá , takže např, jako plášt tryskového motoru bezva, stejně jako plášť ponorky nebo potah letadla. Z motoru toho sálá minimalně , z korpusu ponorky taky a při aerodynamickém ohřevu povrchu vlivem rychlosti pohybu se do konstrukce naopak dostane zlomek tepla.
Prostě Alfa a SR 71jsou např.dva technické skvosty a jejich konstruktéři věděli proč aplikovat titanové slitiny.
Naposledy upravil(a) HONZIK 22 dne stř 30.01.2019 8:43, celkem upraveno 1 x.
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Titanové trubky

#26 Příspěvek od MPml »

HONZIK 22 píše:
Co se oněch Ruských ponorek týká a nebavíme -li se o mechanických vlastnostech slitin titanu.
Je titan paramagnetický , tedy v zásadě nemagnetický jako měď. Ale umí se zmagnetizovat např. o hodnotu magnetického pole země ,čili dna moře a pak o tuto veličinu opět přijít když se dostane do oblasti s jinou hodnotou. Takže je v podstatě magnetometry nedetekovatelný ,na pozadí země. Takový chameleon ve viditelném spektru.
No a další jeho podivnou vlastnosti je vodivost.Je-li měď považována za 100% vodič, pak titan má vodivost asi 3,1%.
Není to izolant ,ale paprsek lokatoru jim projde a zpět se odrazí minimum.
A s tepelnou vodivosti je na tom také podivně .Je malá , takže např, jako plášt tryskového motoru bezva, stejně jako plášť ponorky nebo potah letadla. Z motoru toho sálá minimalně , z korpusu ponorky taky a při aerodynamickém ohřevu povrchu vlivem rychlosti pohybu se do konstrukce naopak dostane zlomek tepla.
Prostě Alfa a SR 71jsou např.dva technické skvosty a jejich konstruktéři věděli proč aplikovat titanové slitiny.

Hlavní důvod, proč jsou u některých "ultra" letadel použité na drak titanové slitiny (nebo korozivzdorné vysokopevnostní oceli) je to, že pokles pevnosti při vyšších teplotách je u titanových slitin diametrálně nižší - při té teplotě, jakou má za letu to SR-71, kdyby to bylo z klasického duralu, tak by se to ohnulo jak banán :roll: - viz jakou pevnost má dural při těch 300°C.
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 10859
Registrován: pát 23.04.2010 0:00
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Titanové trubky

#27 Příspěvek od Celeron »

MPml píše: vyráběly se z 14 101, nebo 15 200, rychlořezný byly tak akorát v katalogu.

A z čeho se ty samý vyrábějí dnes? Vydrží stejně jako ty z dob bolševika.

Jo a k tomu duralu. Z čeho dělali amíci B17G? Jedna leží v Chorvatsku na dně u ostrova Vis v hloubce 65 metrů už dobrejch 75 let a stále vypadá dost dobře. Před 20 lety byla kromě nabouranýho čumáku při nouzáku ještě netknutá, nyní ji potápěči fest rabují. Přitom Jadran má jednu z největších salinit.
Přílohy
B17 Vis.jpg
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Re: Titanové trubky

#28 Příspěvek od dudaj »

Celeron píše:Jako že neexistuje duralová slitina odolná mořský vodě? Tak to tě můžu ujistit, že existuje, EN13195:2009. Kdybys napsal kvůli problematice dvojkovu, tak to bych to bral i když titan má taky svý problémy.


Pleteš hrušky s jablkama !

Buď srovnáváme kvalitní dural o vysokých pevnostech, nebo slitiny hliníku, které pevnost mají mnohem menší, zato odolají mořské vodě.
To že sem hodíš normu je jako k čemu ?
Hoď sem materiál, který odolá mořský vodě a má vysokou pevnost :D .
To že amíci něco vyrobili a leží to na dně je informace k ničemu. Nevíme z čeho, nevíme co z toho vydrželo a co ne a jak to bylo pevný.
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Titanové trubky

#29 Příspěvek od MPml »

Celeron píše:A z čeho se ty samý vyrábějí dnes? Vydrží stejně jako ty z dob bolševika.

Jo a k tomu duralu. Z čeho dělali amíci B17G? Jedna leží v Chorvatsku na dně u ostrova Vis v hloubce 65 metrů už dobrejch 75 let a stále vypadá dost dobře. Před 20 lety byla kromě nabouranýho čumáku při nouzáku ještě netknutá, nyní ji potápěči fest rabují. Přitom Jadran má jednu z největších salinit.

Překvapivě třeba z HSS Co5 nebo Co8 - a jako bonus jsou ty plátky ještě často bimetalický - flexibilní (mluvím o funkčních plátcích od slušných výrobců).
Takže jejich životnost (třeba na tom duralu) je asi tak 100x :D větší.
B17 - tak ta je z Alcladu (takže NE čistý dural) - mj. je to na ní vidět na první pohled.
Pokud se týče těch povolených slitin pro mořšké použití (viz ta norma, některé navíc s omezením) - tak jsou to tyto: 5454,5754,5086,5083,5383,6060,6005,6106,6063,6082,6061.
Všechny tyhle slitiny mají POD 0.4% Cu - takže dural, opět ani náhodou.
HONZIK 22
Příspěvky: 2178
Registrován: stř 08.07.2015 13:49
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne

Re: Titanové trubky

#30 Příspěvek od HONZIK 22 »

Překvapivě třeba z HSS Co5 nebo Co8 - a jako bonus jsou ty plátky ještě často bimetalický - flexibilní (mluvím o funkčních plátcích od slušných výrobců).
Jojo nadherny material i vzhledem. Tedy nemluvim jenom o platcich do ocasek ale o frezkach napr. od Karnasche ci vrtacich s osmiprocentnim Cobaltem. Uz to prodavam 28 let. I kdyz osmiprocentni HSSCobalt zas az tak dlouho na trhu neni.
Odpovědět

Zpět na „Dílna“