A není to ze začátku jedno, jestli řídím výšku výškovkou, nebo otáčkama? Pokud mi ze začátku stačí chvilka plynulého letu bez prudších manévrů a pokus o přistání, tak je to snad jedno... teda v simulátoru, nevím, jaké to má v reálu dopady na letadlo (třeba na motor) a proto se na to chci zeptat
Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
Jsem vlastně ještě ne začátečník (sorry jako
), což považuji za polehčující okolnost, položím-li naprosto hloupou otázku:
A není to ze začátku jedno, jestli řídím výšku výškovkou, nebo otáčkama? Pokud mi ze začátku stačí chvilka plynulého letu bez prudších manévrů a pokus o přistání, tak je to snad jedno... teda v simulátoru, nevím, jaké to má v reálu dopady na letadlo (třeba na motor) a proto se na to chci zeptat
A není to ze začátku jedno, jestli řídím výšku výškovkou, nebo otáčkama? Pokud mi ze začátku stačí chvilka plynulého letu bez prudších manévrů a pokus o přistání, tak je to snad jedno... teda v simulátoru, nevím, jaké to má v reálu dopady na letadlo (třeba na motor) a proto se na to chci zeptat
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
Není, protože tímto způsobem se například nenaučíš řízení letounu v normální zatáčce.
Ono pro začátečníky je totiž trochu matoucí to zcela konkrétní označení ocasních kormidel, které mají za úlohu řízení letounu kolem příčných os vůči směru letu.
Tedy jde o to, že slovo výškovka přímo evokuje, že se tím řídí výška a směrovkou - směr.
Jenže to je jen zčásti pravda a platila by pouze za předpokladu, že je model neustále v normální (břichem dolu) vodorovné poloze. V jakékoli jiné poloze (a tech je za letu mnoho, řekl bych víc, a nemusí se vůbec jednat o let akrobatický) to už tak úplně neplatí a čím víc se poloha letounu odchyluje od té normální vodorovné, tím víc se funkce ocasních kormidel mění. Extrémně pak v tzv. nožovém letu (to když osa křídel směruje kolmo dolu) se výškovkou řídí směr a směrovkou výška. A pak v každá poloze mezi tím je podíl výškovky a směrovky na řízení výšky a směru jiný.
No a to je třeba se naučit, pilot prosté musí umět řízením reagovat na aktuální polohu modelu.
Vynechal jsem křidélka, tedy kormidla starající se o řízeni kolem 3. osy, tedy osy ve směru letu. Tam je situace lepší v tom, že u letounu je vliv výchylek křidélek na změnu polohy letounu nemění - letoun se podle ní otáčí do libovolné polohy kolem podélné osy ve směru letu a to platí vždy.
Jenže toto platí stoprocentně jen u letounů, zatím co u jiných letadel, tedy zejména helikoptér ani toto vždy tak docela neplatí, protože směr jejich letu může být libovolný. A právě proto je řízení helikoptér ještě mnohem náročnější.
Takže řízení výšky pomocí tahu motorů u té konkrétní hračky sice možné je, ale ta se už bude chovat zcela jinak ve velkém náklonu nebo v letu na zádech (naštěstí se do něj asi nedá tak snadno dostat).
Ačkoli je to jistý způsob řízení, tak ty správné návyky potřebné k umění řízení letounu kolem 3 os se tím nenacvičí.
Stejně tak, jako si já pamatuji ve svých začátcích, kdy jsem mě už několikaletou praxi v řízení jednokanálových modelů (větroňů i motoráků) a pak, když jsem si pořídil proporcionální vícekanálovou RC soupravu a postavil nový cvičný model s řízenou výškovkou, tak mi ta praxe s jednokanály k mému úžasu byla najednou téměř k ničemu a já se musel najednou učit vše řídit nanovo. Přitom jsem už měl za sebou i ještě delší praxi s upoutanými modely, kde zas pro změnu se řídila jenom výškovka. Ale chyběl tam právě ten důležitý návyk správné spolupráce obou kormidel ocasu, tedy výškovky a směrovky, o křidélkách ani nemluvě.
Ono pro začátečníky je totiž trochu matoucí to zcela konkrétní označení ocasních kormidel, které mají za úlohu řízení letounu kolem příčných os vůči směru letu.
Tedy jde o to, že slovo výškovka přímo evokuje, že se tím řídí výška a směrovkou - směr.
Jenže to je jen zčásti pravda a platila by pouze za předpokladu, že je model neustále v normální (břichem dolu) vodorovné poloze. V jakékoli jiné poloze (a tech je za letu mnoho, řekl bych víc, a nemusí se vůbec jednat o let akrobatický) to už tak úplně neplatí a čím víc se poloha letounu odchyluje od té normální vodorovné, tím víc se funkce ocasních kormidel mění. Extrémně pak v tzv. nožovém letu (to když osa křídel směruje kolmo dolu) se výškovkou řídí směr a směrovkou výška. A pak v každá poloze mezi tím je podíl výškovky a směrovky na řízení výšky a směru jiný.
No a to je třeba se naučit, pilot prosté musí umět řízením reagovat na aktuální polohu modelu.
Vynechal jsem křidélka, tedy kormidla starající se o řízeni kolem 3. osy, tedy osy ve směru letu. Tam je situace lepší v tom, že u letounu je vliv výchylek křidélek na změnu polohy letounu nemění - letoun se podle ní otáčí do libovolné polohy kolem podélné osy ve směru letu a to platí vždy.
Jenže toto platí stoprocentně jen u letounů, zatím co u jiných letadel, tedy zejména helikoptér ani toto vždy tak docela neplatí, protože směr jejich letu může být libovolný. A právě proto je řízení helikoptér ještě mnohem náročnější.
Takže řízení výšky pomocí tahu motorů u té konkrétní hračky sice možné je, ale ta se už bude chovat zcela jinak ve velkém náklonu nebo v letu na zádech (naštěstí se do něj asi nedá tak snadno dostat).
Ačkoli je to jistý způsob řízení, tak ty správné návyky potřebné k umění řízení letounu kolem 3 os se tím nenacvičí.
Stejně tak, jako si já pamatuji ve svých začátcích, kdy jsem mě už několikaletou praxi v řízení jednokanálových modelů (větroňů i motoráků) a pak, když jsem si pořídil proporcionální vícekanálovou RC soupravu a postavil nový cvičný model s řízenou výškovkou, tak mi ta praxe s jednokanály k mému úžasu byla najednou téměř k ničemu a já se musel najednou učit vše řídit nanovo. Přitom jsem už měl za sebou i ještě delší praxi s upoutanými modely, kde zas pro změnu se řídila jenom výškovka. Ale chyběl tam právě ten důležitý návyk správné spolupráce obou kormidel ocasu, tedy výškovky a směrovky, o křidélkách ani nemluvě.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
pedyngro píše:A není to ze začátku jedno, jestli řídím výšku výškovkou, nebo otáčkama?
Ani veľmi nie. V prípade bezmotorového lietadla - vetroňa, ti to veľmi platné nebude a počas pristávania, predovšetkým toho predpisového, kedy nejde len o to, dostať model na zem, ale dostať ho tam celý, je práca s výškovkou pomerne dôležitá.
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
Jde o navyky, jak jiz bylo psano. A to hlavne o ty zakladni. Je nesmysl trenovat na hracce bez vyskovky, kterou nahrazuji dva motorky. Stejne tak je nesmysl trenovat s letounem, ktery ma el. stabilizaci. Letadlo bude neadekvatne reagovat na vase povely a vy potom budete neadekvatne reagovat na jeho pohyby. Stejne tak je v uplnem zacatku zbytecne, aby mel v simulatoru model presne stejne vlastnosti jako jeho skutecna predloha. Podle me par hodin na simu, naucit se zakladni ukony a reakce a potom sup do vzduchu s vhodnym zacatecnickym modelem, samozrejme bez asistence nejake el. stabilizace.
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
Hele to je marný. Myslím že už jsi dostal nějaký nabídky na školní let v systému učitel -žák. Pokud ano, tak to využij a pochopíš, že jsi úplně mimo. Případně tě vezmu na kabel já - Praha 4. (nepotřebuješ nic)
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
Fyzikální podstatě problému rozumím, rozdíl je jasný. Jen jsem si říkal, že začátečník se může učit základy třeba i bez výškovky, s tím že až si s tím bude jistý v kramflecích, přidá další pohyb. Myslím, že v tomto konkrétním případě to může být jedno, až na to, že jsem jako lítač teoretik nedohlédl praktickou stránku věci, tedy návyk. Takže díky za upozornění, zvyk je železná košile a pak je lepší se to odnaučit, než bude pozdě... 
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
pedyngro píše:... Jen jsem si říkal, že začátečník se může učit základy třeba i bez výškovky...
Samozřejmě ano, jen to chce provádět s vhodným poletovadlem které to umí.
Ve skoro sousedním vláknu se problematika přibližuje, zmínil jsem tam jednokanálové 2,4m větroně se kterými jsme obstojně létali v nějakých 70. letech. Takový model uměl letět bez řízené výškovky.
jyrry.webnode.cz
- pert
- Příspěvky: 1640
- Registrován: pon 17.10.2005 0:00
- Bydliště: mezi Práglem a Kralupama n/Vlt.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
pedyngro píše:A není to ze začátku jedno, jestli řídím výšku výškovkou, nebo otáčkama?
Určitě není. To už zde někdo popsal.
Z vlastní zkušenosti, kde se řídí výška modelu otáčkama motoru je motorový RC paragliding. Ono to u takového modelu ani jinak nejde
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
@pert U padákového RC křídla s motorem (pokud bylo myšleno) by se mi líbily protiběžné vrtule.
U těch dvou(i jedné)by možná šel ovládat(asi ne jednoduše)podélný sklon osy vrtule(cel.pohonu).
U těch dvou(i jedné)by možná šel ovládat(asi ne jednoduše)podélný sklon osy vrtule(cel.pohonu).
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
Pěkným materiálem pro stavbu "poletuch" za pár kaček(aby rány nebo zrušení) moc nebolely
je vlnitá papírová lepenka (= paper cardboard)(RC Delta(not only) Planes / Cardboard Glider))
dratek: Předmět příspěvku:Re: Čím nahradit přijímač PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 15:31(obr.)
třeba tady je "dratek_ova" amaterletka
Another Cardboard Delta Glider - Part #1
je vlnitá papírová lepenka (= paper cardboard)(RC Delta(not only) Planes / Cardboard Glider))
dratek: Předmět příspěvku:Re: Čím nahradit přijímač PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 15:31(obr.)
třeba tady je "dratek_ova" amaterletka
Another Cardboard Delta Glider - Part #1
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
Pamatuji vlnu plastodeskového šílení kdy se obludy lepily z dutinkového polypropylenu ... V mnoha firmách dostupné jako proklady do beden...
Dá se i slušně frézovat, zkoušel jsem.
Dá se i slušně frézovat, zkoušel jsem.
jyrry.webnode.cz
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
Stavět z vlnité lepenky je pro mne absolutní zhůvěřilost
a prominul bych to jedině v případě kombatových modelů, kde jejich životnost je přece jen poněkud krátká. Ono kdysi dávno o této technologii vyšel v časopise Modelář i článek na pokračování, který jsem s odporem přečetl a řekl si, že tak hluboko nikdy neklesnu.
A svého času jsem si to samé myslel i o EPP, ale pak jsem EPP omilostil, protože je to perfektní materiál pro "otloukánky" (zejména začátečnícké). 
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
Když jsem se před časem rozhlížel ve světě Svahových RC samokřídel pro kombat (cca 10 r. zpět),
nabyl jsem dojmu, že je to království EPP + na oblepení skelná lepicí páska, ta sice není UV odolná,
což zde asi není až tak na závadu. Byly tam např. Tomahawky, Tornáda, Toro 300, Hary a Foky.
nabyl jsem dojmu, že je to království EPP + na oblepení skelná lepicí páska, ta sice není UV odolná,
což zde asi není až tak na závadu. Byly tam např. Tomahawky, Tornáda, Toro 300, Hary a Foky.
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
Po několika hodinách strávených na simulátoru beru zpátky všechno, co jsem psal o řízení jednou rukou
Děkuji všem, co mi trpělivě vysvětlovali, že plácám nesmysly... ne, je fakt velký rozdíl mezi tou hračkou, o které jsem psal, a skutečným letadlem - zkušenosti s řízením jednoho nelze uplatnit při řízení druhého. Ta hračka mě sice naučila, s jakým chováním letadla můžu počítat při určité rychlosti, náklonu atd., nicméně jsem si z toho odnesl mylný názor, že letadlo se ovládá hlavně motorem a křidélky. Takže pokud bych chtěl skutečné letadlo ovládat jednou rukou, budu potřebovat hlavně křidélka a výškovku, tedy mod 2 nebo 3. A simulátor mě naučil, že se to líp ovládá, když mám ty funkce rozhozené na obě ruce, takže jsem vlastně zpátky tam, kde jsem byl. Až na to, že z RC aut a vrtulníků jsem zvyklý na plyn vlevo, takže nakonec zvítězil mod 4
.
Moje zkušenost budiž výstrahou všem začátečníkům, kteří by chtěli mařit čas podobnými nesmyslnými pokusy!
Děkuji všem, co mi trpělivě vysvětlovali, že plácám nesmysly... ne, je fakt velký rozdíl mezi tou hračkou, o které jsem psal, a skutečným letadlem - zkušenosti s řízením jednoho nelze uplatnit při řízení druhého. Ta hračka mě sice naučila, s jakým chováním letadla můžu počítat při určité rychlosti, náklonu atd., nicméně jsem si z toho odnesl mylný názor, že letadlo se ovládá hlavně motorem a křidélky. Takže pokud bych chtěl skutečné letadlo ovládat jednou rukou, budu potřebovat hlavně křidélka a výškovku, tedy mod 2 nebo 3. A simulátor mě naučil, že se to líp ovládá, když mám ty funkce rozhozené na obě ruce, takže jsem vlastně zpátky tam, kde jsem byl. Až na to, že z RC aut a vrtulníků jsem zvyklý na plyn vlevo, takže nakonec zvítězil mod 4
Moje zkušenost budiž výstrahou všem začátečníkům, kteří by chtěli mařit čas podobnými nesmyslnými pokusy!
Re: Co všechno obnáší pořízení RC letadla?
To, že se používání všech módů spíš vyrovnává, svědčí o tom, že to nebyly nesmyslné pokusy, ale jen jsi si zvyknul na jednu z několika možností ovládání. Hodně modelářů lítá tak, že ty dvě nejdůležitější funkce mají na každé ruce zvlášť a stejně tak je hodně modelářů, co mají výškovku a křidýlka na jednom kniplu.