3D tisk modelů letadel I

Pokrok se nedá zastavit. Nástroje řízené pomocí počítače ulehčují výrazně práci. Výroba strojů, příprava podkladů výkresů. I poptávky a nabídky mezi rcmaniaky.
Zamčeno
Zpráva
Autor
Ivoš
Příspěvky: 438
Registrován: čtv 09.08.2007 0:00
Bydliště: Blansko
Kontaktovat uživatele:

Re: 3D tisk modelů letadel

#556 Příspěvek od Ivoš »

Stepacz: Ty údaje u Piperu Pawnee (váha, plošné zatížení a pohonná baterie) jsou správné?
Uživatelský avatar
Patas_
Příspěvky: 343
Registrován: čtv 18.08.2005 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: 3D tisk modelů letadel

#557 Příspěvek od Patas_ »

Ivoš píše:Stepacz: Ty údaje u Piperu Pawnee (váha, plošné zatížení a pohonná baterie) jsou správné?

Jo jsou.
Uživatelský avatar
eco
Příspěvky: 732
Registrován: stř 05.12.2007 0:00
Bydliště: Ostrava

Re: 3D tisk modelů letadel

#558 Příspěvek od eco »

Měl bych dotaz na model P-38, byly by použitelné motory 28-26 (cca 50g)? Nejlépe na 3S2200
Nebo je to slabé?
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: 3D tisk modelů letadel

#559 Příspěvek od tomashr »

eco píše:Měl bych dotaz na model P-38, byly by použitelné motory 28-26 (cca 50g)? Nejlépe na 3S2200
Nebo je to slabé?


To bude slabé, P-38 je docela velká kráva, když to máš v ruce, tak pochopíš.
Osobně jsem nelétal, ale tiskl pro někoho jiného, tak ten reálný dojem mám a navíc mohu porovnat s dalšími modely 3Dlabprint, se kterými mám nalétáno dost.
Podle mne je minimum to, co je v PDF, tedy ty 3530/kV1100.
Co se týče LiPOL, tak 3s2200mAh se v těchto modelech létá při jednom motoru, na dvoumotorák to je málo (asi by letělo, ale jednak by ti nejspíš nesedělo těžiště a za druhé by doba letu byla tak do 5 minut). Doporučená sada 3s3000mAh je opět spíš reálné minimum.

Osobně bych to asi motoroval razantněji, ale to už je asi mimo dotaz...
Uživatelský avatar
eco
Příspěvky: 732
Registrován: stř 05.12.2007 0:00
Bydliště: Ostrava

Re: 3D tisk modelů letadel

#560 Příspěvek od eco »

No já se ptal na ty menší motory proto že je jednak mám doma nevyužité a za druhé jsem uvažoval to éro odlehčit. Zdá se mi zatížení kolem 60g docela dost na 1,4M...
Možná to je obecná vlastnost těch tisků, že jsou těžší než konstrukční éra.
Uživatelský avatar
stepacz
Příspěvky: 371
Registrován: pon 30.11.2009 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: 3D tisk modelů letadel

#561 Příspěvek od stepacz »

budeš to muset stejně dovážit na správné těžiště navíc malé motory budou dost topit, takže motor-mounty bude potřeba zapéct (annealing) aby to teplotně vydrželo, ale jako experiment co je možno by to mohlo být zajímavé..., pozor jenom, aby se to nemotalo na pádovce. 60g zatížení je úplně v pohodě, tady už začíná fungovat aerodynamika, na YT je dost videí kde je to poznat.
Letajici cestmir
Příspěvky: 278
Registrován: ned 31.07.2016 15:48
Bydliště: Brno-venkov, Jih.

Re: 3D tisk modelů letadel

#562 Příspěvek od Letajici cestmir »

Nazdar, měl bych na vás otázku. Jak je to s váho modelu? Je to těžší jak epo model? A případně o kolik? Díky.

Edit. Chápu že se ten dotaz zdá hloupý. Uvažuju o 3d tiskárně a chtěl bych vědět jestli když vytisknu třeba samokřídlo, tak jestli bude plachtit s motorem jak pro polystyrenový model, nebo poletí jak sekera a bude muset mít sylný motor.

Uvažuju o průšovi I3 MK3. Je hodně složité modelovat v PC různé výrobky pro mírně pokročilého uživatele PC bez znalosti angličtiny? Díky za případnou odpověď.
Mavic pro, Funtic 2, Venus 3d pro, Funcub 1400, Flite test mini Arrow, Eachine Fury Wing, ASW 28.
Uživatelský avatar
Blacksite
Příspěvky: 792
Registrován: pon 23.02.2015 8:51
Bydliště: Chlumčany (PJ)
Kontaktovat uživatele:

Re: 3D tisk modelů letadel

#563 Příspěvek od Blacksite »

Ano i ne, pokud vytisknes 2 metrove samokridlo pri stejnem postupu modelovani, muze to letet stejne dobre, ale dle meho metrovka je minimum, aby to nebyla jak rikas sekera a pokud si to chces modelovat sam, tak to je uz spis pro pokrocile minimalne, rekl bych ze jsem pokrocily, ale obcas mam problem to udelat :P
Taranis X9D+
Letajici cestmir
Příspěvky: 278
Registrován: ned 31.07.2016 15:48
Bydliště: Brno-venkov, Jih.

Re: 3D tisk modelů letadel

#564 Příspěvek od Letajici cestmir »

Díky za reakci. Je mi jasný, že návrh vlastního éra neudělám první týden ani první rok. Ale třeba kryt baterie pro Taranise který se mi podařilo rozbít a náhradní díl dle rc studia není bych si rád vymodeloval. Plán pro tisk letadla jde za 20 babek koupit a je i stránka kde je plno praktických věcí ke stažení. Lidi co to navrhnou a vyzkouší to dají k dispozici. To je dobrej nápad. Jen mě trochu odradil test, kdy dal tištěný letadlo v létě do auta a byla z toho neforemná placka. Nevím co měl za materiál a jestli to jiný materiál neudělá.
Mavic pro, Funtic 2, Venus 3d pro, Funcub 1400, Flite test mini Arrow, Eachine Fury Wing, ASW 28.
Uživatelský avatar
Blacksite
Příspěvky: 792
Registrován: pon 23.02.2015 8:51
Bydliště: Chlumčany (PJ)
Kontaktovat uživatele:

Re: 3D tisk modelů letadel

#565 Příspěvek od Blacksite »

Na takove veci je to fajn, je to hezky....a material ti potece za sklem auta kazdy, protoze vsechno, co se da natavit v tiskarne, musi automaticky tect pod naporem slunicka :)

https://www.youtube.com/watch?v=kss2pBbYkkM
Přílohy
IMG_20171226_164309.jpg
Taranis X9D+
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11247
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: 3D tisk modelů letadel

#566 Příspěvek od TomasC »

Příspěvky o výběru programu pro návrh 3D přesunut http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=1 ... 5#p1391319
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: 3D tisk modelů letadel

#567 Příspěvek od tomashr »

Blacksite píše:a material ti potece za sklem auta kazdy, protoze vsechno, co se da natavit v tiskarne, musi automaticky tect pod naporem slunicka :)


Tohle ale není pravda... To "tečení na sluníčku" se týká PLA (mohu potvrdit i osobně), ale ve skutečnosti je to mezi materiály docela značná výjimka. Nejde totiž vůbec o natavení pro tisk, to je u všech materiálu až někde u 200stC, což samozřejmě na sluníčku v zavřeném autě nenastane ani náhodou. Podstatný je jiný bod, totiž moment, kdy materiál začne výrazněji ztrácet pevnost, byť do plného "roztečení" je ještě daleko. A tady právě PLA dost vybočuje, podstatně měkne už někde u 60st, což je problém, protože to je na slunci plně dosažitelné. U PET či ABS už ale problém tak velký není, tam to nastane až někde u 100 stupňů, a to už obvykle nenastane ani při extrému typu uzavřené auto na prudkém slunci, teplota sice vypadá divoce, ale přes 80 stupňů to nebývá.
Tady je právě ten zlom - rozdíl sice není na pohled příliš velký, ale reálné teploty vychází právě tak akorát na výsledek, kdy se PLA už zbortí, zatímco PET či ABS ještě ne.
Uživatelský avatar
lipanek
Příspěvky: 208
Registrován: sob 14.06.2008 0:00
Bydliště: Trutnov

Re: 3D tisk modelů letadel

#568 Příspěvek od lipanek »

tomashr píše:
Tohle ale není pravda... To "tečení na sluníčku" se týká PLA (mohu potvrdit i osobně), ale ve skutečnosti je to mezi materiály docela značná výjimka. Nejde totiž vůbec o natavení pro tisk, to je u všech materiálu až někde u 200stC, což samozřejmě na sluníčku v zavřeném autě nenastane ani náhodou. Podstatný je jiný bod, totiž moment, kdy materiál začne výrazněji ztrácet pevnost, byť do plného "roztečení" je ještě daleko. A tady právě PLA dost vybočuje, podstatně měkne už někde u 60st, což je problém, protože to je na slunci plně dosažitelné. U PET či ABS už ale problém tak velký není, tam to nastane až někde u 100 stupňů, a to už obvykle nenastane ani při extrému typu uzavřené auto na prudkém slunci, teplota sice vypadá divoce, ale přes 80 stupňů to nebývá.
Tady je právě ten zlom - rozdíl sice není na pohled příliš velký, ale reálné teploty vychází právě tak akorát na výsledek, kdy se PLA už zbortí, zatímco PET či ABS ještě ne.


To měknutí je dáno parametrem - teplota zeskelnění/teplota skleného přechodu (glass transition temperature) - značená v datových listech Tg. U PLA to je kolem 60°C a ABC cca 105°C. PET to má někde kolem 75°C.
Futaba T10 2,4 gHz; T-REX 600 E FBL BeastX; Protos FBL BeastX
X-quadrocopter APM2.5.2 vlastní rám
Uživatelský avatar
Vážka
Příspěvky: 948
Registrován: sob 17.01.2015 19:22
Bydliště: Brno - Venkov (severo-západ)
Kontaktovat uživatele:

Re: 3D tisk modelů letadel

#569 Příspěvek od Vážka »

Dobrý, ale tisknout letadla z ABS nebo PET se nedoporučuje.
Aspoň jsem to na více místech četl.
ABS asi chápu, že je sice pevný, ale křehký materiál a u letadel je potřeba větší dávka pružnosti.
Ale PET by možná šel, ne?
ASW-17, Sea Beaver, Piper PA-18 Super Cub
JETI DS-16
Uživatelský avatar
olisoft
Příspěvky: 1107
Registrován: pon 18.01.2010 0:00
Bydliště: Piešťany

Re: 3D tisk modelů letadel

#570 Příspěvek od olisoft »

zrovna ABS je pruzne, PLA je krehke oproti nemu.
Z ABSka sa netlaci hlavne kvoli zmrstovaniu, tie mnohohodinove tlace by si len tazko udrzal na podlozke ak nemas uzavretu vyhrievanu bednu tlaciarne.
Zamčeno

Zpět na „CNC dílna“