ddano007 píše:Aká cesta späť? ...
Nuž, Ty asi nie, ale ja si pamätám časy (70. a 80. roky) kedy platilo, že model je do 5kg hmotnosti, 5m rozpätia a 10cm3 objemu motora. Všetko nad sa už považovalo za UAV a vyžadovalo komunikáciu s letovými dispečermi. Tak to je tá cesta späť.
Ty by si asi s tým problém nemal. Ja asi tiež, s výnimkou objemu motora, tam si myslím, že by mohla byť hranica povedzme 30cm3. Ale je mnoho takých, čo by mali problém aj s hmotnosťou a sú aj takí čo aj s rozpätím krídel.
Takže je to jednoducho fakt, cesta späť nie je možná. To mnohí nechcú.
Status quo je to čo nastúpilo potom, teda fakticky anarchia (napriek Rozhodnutiu DÚ a Dodatku X kvôli praktickej nevymožiteľnosti trvajúca dodnes), modely stále väčšie a ťažšie, motory o objemoch ktoré sme vtedy nemali ani na motocykloch. Ešte že v niektorých krajinách (napr. v Nemecku a Rakúsku) bolo obmedzenie na 25kg, inak neviem kam by to smerovalo. A keď sa Dodatkom X v ČR zaviedlo len do 20kg - to bolo kriku.
Každopádne práve ta anarchia ku ktorej pristúpili ešte medializované problémy s dronmi - to nakoniec vyústilo do tvorby nových regulácii.
A čo teda môžeme chcieť? Ja by som povedal, že niečo medzi tým. Osobne si myslím, že modely podľa starej definície, ale s rozpätím zníženým povedzme na 3m a motorom zvýšeným do tých napr. 30cm3 by mohla zostať voľné, len s povinnosťou poistky. A pod 2kg a 2m a 10cm3 aj bez nej. A to čo je nad 5kg/3m/30cm3, nech už vyžaduje aj tú technickú kontrolu (stačí povereným kolegom modelárom), zodpovednostnú poistku, lietanie len na určených plochách, povinnú registráciu a členstvo v klube. Tie hranice sú samozrejme na diskusiu.
Takže potom by si si zalietal aj Ty na svojej lúke za dedinou (bez nijakých obmedzení), aj tí "tažkotonážníci" a aj tí strední (ako ja) by boli obťažovaní len tou povinnou poistkou, ktorá by nakoniec bola pre ich vlastné dobro.
