Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#331 Příspěvek od VTjr »

TomasC píše:A jen jednu poznámku.
Opravdu vám situaci na Slovensku nezávidím. Je vidět, kam se to dostane bez solidní modelářské organizace. Klub leteckých modelářů ČR dokázal protlačit změnu leteckého zákona.

Ostáva len dúfať, že novovznikajúci LERMAS nebude časom druhým ZMoSom. :wink: A možno sa konečne blýska na lepšie časy. Uvidíme. :mrgreen:

Iná vec je tá, ktorá je ale myslím podobná aj v ČR a iných krajinách, že v organizovanom súťažnom modelárstve chýba celá jedna generácia a ani tá ďalšia už nie je príliš početná. :( Teda že naše kluby sa menia na spolky dôchodcov. :lol: Nikto nevie ako sa s týmto vyrovnať a či práve na toto nezakapeme. Je možné, že to takto nie je všade, že toto vnímam len z perspektívy žilinského regiónu.
Na rozdiel od ČR na Slovensku veľkú škodu narobila zmena financovania CVČ (Centier Voľného Času), ktorú veľmi nerozumne presadil bývalý minister školstva Čaplovič. Jeho zmyslom bola vniesť do financovania akúsi "spravodlivosť", teda to, že všetky obce dostanú na túto činnosť príspevky úmerne počtu obyvateľov obce. A tak sa stalo, že sa peniaze rozplynuli a fungujúce veľké CVČ v okresných a krajských mestách prišli o financie. Naproti tomu malé obce to nevedia na daný účel využiť a príspevky od štátu sa rozplynuli v obecných rozpočtoch. Lebo nie je predsa možné aby každá malá dedina mala modelársky (či iný) krúžok pre deti. Vo veľkých mestách CVČ mali vždy vicero krúžkov rôzneho zamerania (modelársky, tanečný, dramatický ... atď.), ktoré naozaj fungovali. Koncentrácia prostriedkov je totiž vždy lepšia ako zdanlivá "spravodlivosť". Je síce pravda, že deti z dedín trpeli tým, že museli do krúžkov dochádzať, ale na druhej strane je lepšie niekam dochádzať niekoľko kilometrov, ale mať ten krúžok, ako nedochádzať nikde, lebo nie je kam. :( Na tomto príklade vidno ako niekedy socanské riešenia pôsobia deštruktívne. Presne tak ako deštruktívne pôsobila vláda jednej strany 40 rokov na celú našu spoločnosť.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
LV
Příspěvky: 9200
Registrován: pát 05.01.2007 0:00
Bydliště: Trenčianska Turná
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#332 Příspěvek od LV »

Tomas, viem, ze si to asi pochopil, ale pre tych co nepochopili. Skuste s tou vysielackou co ma ten procesor riadit dron tak, ze vyhodite riadiaciu dosku, miesto nej date klasicky prijimac donho styri regulatory a lietajte s dronom. Ved u niektorych radii su mixy takmer bez hranic....
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk
Uživatelský avatar
dt
Příspěvky: 1145
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: Hlučín, CZ

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#333 Příspěvek od dt »

LV píše:Tomas, viem, ze si to asi pochopil, ale pre tych co nepochopili. Skuste s tou vysielackou co ma ten procesor riadit dron tak, ze vyhodite riadiaciu dosku, miesto nej date klasicky prijimac donho styri regulatory a lietajte s dronom. Ved u niektorych radii su mixy takmer bez hranic....

Problém je, že tato definice neobstojí před požadavkem "aby to poznal i policajt". Pro něj je to krabka jako krabka. Jestli to je tupý přijímač nebo chytrá řídící jednotka, to se jenom z krabky poznat nedá.
Definice "nemá to křídla a má to víc než dvě vrtule" je pro policajta mnohem stravitelnější, bohužel to postihuje i racing drony ne-drony.
Amper
Příspěvky: 5327
Registrován: úte 30.08.2011 9:26
Bydliště: Plzeň, CZ

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#334 Příspěvek od Amper »

LV píše:Tomas, viem, ze si to asi pochopil, ale pre tych co nepochopili. Skuste s tou vysielackou co ma ten procesor riadit dron tak, ze vyhodite riadiaciu dosku, miesto nej date klasicky prijimac donho styri regulatory a lietajte s dronom. Ved u niektorych radii su mixy takmer bez hranic....


Zkus vyhodit bezpadlove jednotky z novych helin nebo gyroskop z tech starych. Urcite se ti poleti taky bezvadne.
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Amper
Příspěvky: 5327
Registrován: úte 30.08.2011 9:26
Bydliště: Plzeň, CZ

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#335 Příspěvek od Amper »

dt píše:Definice "nemá to křídla a má to víc než dvě vrtule" je pro policajta mnohem stravitelnější, bohužel to postihuje i racing drony ne-drony.


Takze kdyz dam ridici jednotku do letadla tak si muzu litat jak chci ? Super :-D

Fascinuje me co jsou schopni lidi vymyslet jen proto ze nesnasi jinou modelarskou kategorii (teda vlastne nemodelarskou, abych zase neurazil ty spravne modelare) . Rozliseni ktere provozuje UCL tj. bud to ma nebo nema GPS je dostatecne. Protoze bez GPS je kazda coptera atd... jen stabilizovana ale rozhodne nepoleti jinam nez ji bude unaset vitr. Stejne jako letadlo bez rizeni. A vydrzi v lufte maximalne stejne dlouho ale spis mene - protoze az dojde baterka tak jde dolu a nebude plachtit do aleluja, neveme to termika atd...

Jsem presvedceny ze pokud vemu stejnou vejsku, stejnou pozici tak nejdal doleti prumerne letadlo, pak mozna helina s bezpadlem a rozhodne nejkratsi dolet bude mit copter. Videl jsem jak vypadal historik na spalovak kdyz si pilot zapomel zapnout prijimac. Rozhodne to letelo, letelo to dobre a daleko protoze to byl stabilni stroj.

Opet to zopakuju - misto aby jste se nenavideli vzajemne by jste se meli zamerit na to jak rozlisit modelare (tj. pilota ktery ma alespon nejakou minimalni znalost stroje s kterym leti bez ohledu na to co je to za stroj) a uzivatele ktery si koupil neco u zeleneho skreta a netusi treba ze existuje D.X a dalsi pravidla ktera ma dodrzovat. Netusi nekdo zda je v ceskem navodu treba k Mavicovi zminka o D.X ?
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#336 Příspěvek od VTjr »

To, že se tady snažíme o definici toho co je nebo není model a co je nepochybně dron, který by měl podléhat jiným pravidlům, neznamená, že se tady vzájemně nenávidíme. 8) Zkus to brát míň citově a víc s rozumem. :wink: Já nezatracuji žádné kategorie a ani ty multikoptéry ať už jsou s kamerami a gimbaly a GPS nebo bez nich. Každá věc může být ke prospěchu (jak je vidět z dlouhého příspěvku od Jamesona) ale taky ji možno zneužít. Jde i o to uvědomit si také motivace regulátorů (státních orgánů), kteří se dne potýkají i s hrozbou terorismu. :| Malý dron s GPS naložený kouskem semtexu a naprogramován aby v autonomním letu zanesl tuto bombu na určené místo není žádné Sci-Fi ale bohužel realita. :cry:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
dt
Příspěvky: 1145
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: Hlučín, CZ

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#337 Příspěvek od dt »

Amper píše:Takze kdyz dam ridici jednotku do letadla tak si muzu litat jak chci ? Super :-D


Když to vezmu do důsledku, tak ... v podstatě ano. Kolik je lidí, kteří to udělají? A co jsou to za lidi? Větsinou modeláři. Ti obvykle zdrojem problémů nebývají. A v obchodě se takové věci (s křídly a řídícími jednotkami) povětšinou neprodávají jako RTF sady.

Amper píše:Fascinuje me co jsou schopni lidi vymyslet jen proto ze nesnasi jinou modelarskou kategorii


Čteš zbytečně mezi řádky něco, co tam není. Že provozuju mimo jiné i tuto modelářskou kategorii, to není problém ani tady na fóru zjistit. Dokonce provozuju to, co se má explicitně chystanými pravidly zakázat, tzn. autonomní dron s kamerou, a to ne úplně z těch nejmenších. Kromě toho mám i dva FPV mrňousy. Takže argumentovat nějakou nesnášenlivostí je v tomto případě přinejmenším přecitlivělé.

Místo kritizování bych spíš očekával protinávrh definice tak, aby splňovala potřebné a přitom byla použitelná v terénu pro osobu z kategorie "lehce poučený laik". Návrhy jakkoliv zkoumající konkrétní vybavení nebo jeho části jsou nevyhovující, to nikdo v terénu dělat nebude.
Amper
Příspěvky: 5327
Registrován: úte 30.08.2011 9:26
Bydliště: Plzeň, CZ

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#338 Příspěvek od Amper »

dt píše:Místo kritizování bych spíš očekával protinávrh definice tak, aby splňovala potřebné a přitom byla použitelná v terénu pro osobu z kategorie "lehce poučený laik". Návrhy jakkoliv zkoumající konkrétní vybavení nebo jeho části jsou nevyhovující, to nikdo v terénu dělat nebude.


To ze nekteri diskutujici zasadne nesnasi cokoliv co jen vzdalene pripomina copteru je myslim zname. Uz se zde nekolikrat resilo ze kazdy s copterem neni modelar atd..... Takze jsem presvedceny o tom ze se tu najde dost lidi kteri povazuji coptery za zlo a jejich navrhy jdou jen tim smerem aby byly minimalne zakazane.

Myslim ze nekritizuji a navrh jsem dal - proste pokud je stroj vybaven GPS zapojenou do ridici soustavy tak se jedna o stroj umoznujici potencialne autonomni let (bez ohledu na to zda ho provozuje nebo ne) a musi dodrzovat jina pravidla nez model ktery GPS nema a tudiz se nejedna o UAS.

Takto je ted formulovano rozliseni v Doplnku.X, myslim ze je dobre a je jasne srozumitelne. Policajt rozhodne nebude mit problem najit na stroji GPS nebo zjistit ze se jedna o stroj ala Mavic ktery ji ma nekde v sobe. Ta sance na false positivni identifikaci je vyrazne mensi nez je nutit resit zda nahodou nemam ve stroji prijimac ktery obsahuje i stabilizaci. A opet opakuju - pokud nebudeme rozumni tak prijde nekdo kdo rejzuje na prodeji stroju od DJI, rekne ze model letadla je nebezpecny protoze neni zarucena kvalita vyrobce, kontrola no fly zon, nastaven failsafe atd..... a ze jsou tudiz mnohem nebezpecnejsi nase domaci stroje nez uzivatele tech jejich autonomnich krabicek protoze ty vedi kde jsou a zda tam muzou nebo nemuzou litat. Pridaj k tomu video od TBS z Prahy a jsme v kyblu.
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Uživatelský avatar
ddano007
Příspěvky: 2896
Registrován: čtv 18.03.2010 0:00
Bydliště: Zavar, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#339 Příspěvek od ddano007 »

VTjr píše:Napríklad ja som toho názoru, že podmienkou lietania by malo byť to poistenie a nech si ho vybaví každý sám ako chce. Tak je to vo väčšine civilizovaných krajín, v Rakúsku napríklad...

No veď vravím, že sa nezhodneme :wink: Pre mňa je napríklad celkom civilizovaná krajina aj Slovensko, či Česko, kde na lietanie poistku nepotrebuješ.
To, že v Nemecku, či Rakúsku, či ... to majú zaužívané, ešte to nemusí byť celosvetová norma. Úprimne: v tých "civilizovaných" krajinách majú dosť hlúpostí, ktoré som rád, že u nám nemáme...

VTjr píše:A argumentovať tým, že neslušáci tu aj tak stále budú, a preto netreba žiadne pravidlá, je rovnaký nezmysel, ako keby sme tvrdili, že obmedzenie rýchlosti áut v obciach na 50km/h nemá zmysel...

Ale ja som nepovedal, že netreba pravidlá :( Len na Slovensku máme minimálne o jedno Nariadenie viac, než je zdravé. A nemyslím si, že pred tým Nariadením žiadne pravidlá neboli a sa nedali postihovať neslušáci, ktorí lietali, kde sa nemá.
Ja len nesúhlasím s názorom, že čím prísnejšie pravidlá ( bez registrácie či poistky si ani nep.dneš ), tým bezpečnejšie. Nezmysel.
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#340 Příspěvek od jio »

K té pojistce.

Ta podle opakovaných dotazů stačí v rámci sdruženého pojištění domácnosti či jak se to teď jmenuje. Podmínkou je, že se musí jednat o volnočasovou aktivitu a ne organizovanou. Jinak řečeno, létání na paloučku za barákem.
Uživatelský avatar
dt
Příspěvky: 1145
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: Hlučín, CZ

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#341 Příspěvek od dt »

Amper píše:Myslim ze nekritizuji a navrh jsem dal - proste pokud je stroj vybaven GPS zapojenou do ridici soustavy tak se jedna o stroj umoznujici potencialne autonomni let (bez ohledu na to zda ho provozuje nebo ne) a musi dodrzovat jina pravidla nez model ktery GPS nema a tudiz se nejedna o UAS. ... Policajt rozhodne nebude mit problem najit na stroji GPS nebo zjistit ze se jedna o stroj ala Mavic ktery ji ma nekde v sobe.

Takže (mám-li použít podobnou argumentaci jako v předchozích příspěvcích), pokud namontuju GPS tak, že to na první ani druhý pohled poznat nepůjde, tak jsem v suchu a můžu lítat jak chci? Super. :D

Tím nechci říct, že ta nebo ona definice je vyloženě špatně. Jenom poukazuju na to, že se prozatím nepodařilo najít definici takovou, která by uspokojila všechny skupiny. Možná taková ani neexistuje, těžko říct.
Amper
Příspěvky: 5327
Registrován: úte 30.08.2011 9:26
Bydliště: Plzeň, CZ

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#342 Příspěvek od Amper »

pokud budu chtit obejit zakon tak me v tom tezko nekdo zabrani. Kdyz se rekne ze model musi mit kridla tak si udelam konvertoplan jedu dal. Kdyz se rekne ze nejsou povoleny vic nez dve vrtule tak zakazes vsechny makety B-17tky ? A muzu pokracovat.

Z meho pohledu je dulezite zadani. Co se ma resit, co je zadani ? Vadi automaticky let nebo to ze nejaky stroj muze letat kdekoliv ? Todle neni jasne resp. je to jasne pro ty co sedi v letadle tj. zakazat cokoliv co ridi nekdo na dalku. Kapitanovi boeingu je uplne jedno zda vidi ve vzduchu igelitku, horkovzdusny lampion, heliovy balonek, vetron nebo copter. Nahlasi "drona" a je vymalovano, dokazuj mu ze zadneho drona nevidel.

Mam obavy ze pokud to bude muset byt kontrolovano policajtama tak to bude znamenat registraci pilota a hmotnostni rozliseni stroju. To je jedine co se da zvladnout. A mozna nejaka STK pro modely kde ti na nej nalepi znamku kterou bude moct policajt zkontrolovat. Proto je dulezite jim dat neco ceho se budou moct rozumne chytnout jinak se z toho zcvokneme
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#343 Příspěvek od VTjr »

Amper píše:... A mozna nejaka STK pro modely ...

Ješišmarjááá 8O , tak to tady ani neříkej :!: :evil: :evil: :evil:
Podáš jim prst a stáhnou celou ruku. :P To se pak raději hned přesunu do tábora ddano007 a spol. :lol:
Policajt ať si kontroluje jen to, zda jsou na všech oddělitelných částech modelu samolepky s pojistkou a adresou provozovatele, případně jeho občanku a nějakou kartičku potvrzující aktuální platnost té pojistky, nic víc. :!:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Amper
Příspěvky: 5327
Registrován: úte 30.08.2011 9:26
Bydliště: Plzeň, CZ

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#344 Příspěvek od Amper »

Proto bych se drzel GPS :-)
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11246
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#345 Příspěvek od TomasC »

NO a tady je vidět, jak organizovaní modeláři postupují s náskokem bezpečně. Máme v klubu gentlemanskou dohodu, že nový model zkontroluje před záletem jiný modelář. Prostě jiné oči, jiný mozek. Vlastník stojí stranou a snaží se nekoukat, jak se tahá za kabely a cloumá pákami na kormidlech, atd... Pokud je problém, tak se to vysvětlí a nebo opraví. Je to samozřejmě nevymahatelné, ale nikdo s tím nemá problém.

Děláme to proto, že je to dobrý nápad, nepotřebujeme předpisy.
Zamčeno

Zpět na „Ostatní“