Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Zamčeno
Zpráva
Autor
dudaj
Příspěvky: 4703
Registrován: ned 22.07.2012 16:33
Bydliště: Zvole u Prahy

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#16 Příspěvek od dudaj »

ddano007 píše:Iste, keby bol natoľko zbehlý , že by vedel prečítať 40 strán úradníckej angličtiny. :mrgreen:
Byrokratov tam majú dosť, prečo to - dofrasa - nepreložia do 27 jazykov :?: To by som videl ako základnú pripomienku...
Myslím, že sa boja, že by potom dostali veľa jedovatých pripomienok, takto sa na to drvivá väčšina vykašle :(


Jednoznačně souhlas . Mimochodem 5 kg už je docela velký , na to aby někomu ublížilo , takže pokud regulovat , tak třeba od 1,5 kg .
Problém je, že jsem chtěl svobodně žít dle svého zdravého rozumu a abych nikomu neubližoval a nikoho neomezoval . Prostě rozumní lidé se vždy dohodnou, a agresivní a hlupáci ne . Věřím , že naprostá většina lidí je rozumná . Ale jak se říká podle sebe soudím tebe .
Takže většina lidí si dělá svoje a nepotřebují regulace pro své konání a pak jsou lidé toužící po moci a penězích a ti mají také potřebu někoho neustále ovládat a mít pod kontrolu . Mazáním příspěvků omezování svobody začíná a neustálým nárustem nových zákonů a regulací to pokračuje . Tímto tempem tady bude k nežití velice brzo . Toto byl můj poslední příspěvek na Manii tak se mějte .
Uživatelský avatar
BoŠ
Příspěvky: 1539
Registrován: ned 26.05.2013 11:06
Bydliště: Brno

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#17 Příspěvek od BoŠ »

mhabr píše:
Před asi 3 - 4 lety jsem v Budkovicích potkal pár velmi zkušených modelářů (pánové mezi 70 a 80 roky) a ti se dost podivovali, že je vůbec možné (resp. že to někdo dovolí), aby lidé neorganizovaní, kteří nejsou registrováni v žádném klubu vůbec mohli provozovat modely a už vůbec nesouhlasili, že je dovoleno, nebo tolerováno létat mimo oficiální letiště, jen tak někde na louce a podle jejich obecenstva měli v tomto značnou podporu.


Toto je přesně opačný extrém, a jak to tak vypadá, také cíl komunistické EU. Právě proti takovýmto jsem v 89 cinkal klíči.
Každý nechť činí svá rozhodnutí svobodně s vědomím, jaké důsledky může toto rozhodnutí přinést. Pokud mám v hlavě vymeteno a způsobím průser, nechť jsem za tento průser zcela zodpovědný, já sám, žádný klub, organizace, stát. Od nepaměti platí, že neznalost zákona neomlouvá, takže pokud jdu s hračkou lítat na Ruzyň, nechť dostanu řádný trest. Ale proti možnosti dělat cokoliv pouze za předpokladu organizovanosti v klubech, konání činnosti na striktně vymezených místech (když jsem majitel vlastních pozemků) budu vždy.

Tento příspěvek vyjadřuje pouze můj vlastní názor.
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#18 Příspěvek od jio »

ddano007 píše:Skúsim trochu konštruktívne:

Taky to zkusím konstruktivně.

Vzhledem k probíhající hysterii kolem všeho co je řízeno na dálku, po několika loňských negativních zkušenostech s vlastníkem pozemků, kde roste jen tráva a vlastník čerpá jen dotace za její posečení a hlavně k tomu, že bydlím v oblasti, kde je modelářů mírně řečeno poskrovnu a dojíždět 20 km na nějaké klubové letiště mi přijde neekonomické, jsem letos modely pověsil na hřebík a čas jim dříve věnovaný věnuji bicyklu. Výsledkem je menší průvan v peněžence a zatím mínus 5kg. Co bude dál, netuším.

Takže i takto nějak vidím možnou budoucnost neorganizovaného modelaření v ČR.
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21640
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#19 Příspěvek od jyrry »

dudaj píše:... Mazáním příspěvků omezování svobody začíná ...

No, ta otrepana fraze... :roll:
Kdyz bude diskuze v podobnem duchu probihat v hospode, leckdo by za nektere sve vyroky dostal cenichovku. Kdyz nekdo bude na soukromem pozemku kalet kde se mu zachce, bude po nem nejdrive uklizeno a pokud bude ve stejnem duchu pokracovat, bude odklizen on sam.
Nejsme na nejake verejne dobrocinne nebo republikove svazove tlacharne ale na soukromem foru a proto neni divu ze se tu po nekom obcas uklizi a take se muze stat ze pri kaceni lesa tu a tam letaji trisky :|
Tak to vidim od zacatku nejen teto diskuze.
jyrry.webnode.cz
Uživatelský avatar
mhabr
Příspěvky: 1067
Registrován: sob 05.09.2009 0:00
Bydliště: Brno sever

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#20 Příspěvek od mhabr »

BoŠ píše:Pokud mám v hlavě vymeteno a způsobím průser, nechť jsem za tento průser zcela zodpovědný, já sám, žádný klub, organizace, stát. Od nepaměti platí, že neznalost zákona neomlouvá, takže pokud jdu s hračkou lítat na Ruzyň, nechť dostanu řádný trest. Ale proti možnosti dělat cokoliv pouze za předpokladu organizovanosti v klubech, konání činnosti na striktně vymezených místech (když jsem majitel vlastních pozemků) budu vždy.

Tento příspěvek vyjadřuje pouze můj vlastní názor.


S tím, co jsi napsal, samozřejmě souhlasím. Bohužel, minimálně u nás (nevím, jak v zahraničí) je stále až moc lidí, kteří si svobodu vykládají tak, že si mohou činit, co se jim zlíbí, ale odmítají za to nést následky.
Nevím ale, jak to efektivně řešit. Je nutné ovšem uznat, že regulace a nucená organizace je způsob, který samozřejmě funguje, ale zároveň omezuje slušné a vlastně se vracíme zpátky do socialismu, kde lidé organizovaní ve svazech byli preferováni a lidé neorganizováni byli zatracováni a právě příklad těch letitých modelářů ukazuje, že se po tomto modelu mnoha lidem stýská a rádi by jej opět zavedli.
Bohužel ...
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11246
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#21 Příspěvek od TomasC »

jyrry píše:No, ta otrepana fraze.

Nech to být Jirko. Je to stejný příklad jako se zde probírá. Když dudaj do tohoto vlákna strčíl příspěvek, že jeho firma je připravena i na takovou regulaci a vloží reklamní fotku, tak je to dost mimo vlákno, hrozí to odtáhnout téma jinam a tak je takový příspěvek odstraněn z dohledu. Za mě vyřízeno...


Problém, tak jek zde teď stojí má několik rovin:
1) Jak vybojovat možnosti pro modeláře?
2) Kdo bude bojovat?
3) Co je vlastně cílem, záměrem. Kde jsou nepřekročitelné hranice, atd...



Já osobně jsem dost pro individuální létání, takový modelář nikoho nepotřebuje. Jen si samostatně nakupuje, staví, létá. Nemám s tím problém.
Ale kdo se takového modeláře teď zastane? Neměli by to udělat prodejci? (teď ironicky dodávám, co třeba Hobbyking??) Nebo bude ve své individualitě pokračovat a do boje s EU se pustí. Nebo se na to vykašle a přejde do ilegality.


Osobně si názorů na svobodu od rcmaniaků velmi cením, ale je dle mě čas přestat povídat a začít vymýšlet, jak s tím. Ono se to nezdá ale září je tu za chvilku.
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#22 Příspěvek od FlyBear »

VTjr píše:Spolužák-modelář, který žije v Rakousku mi říkal jak to chodí u nich.

U nás ve Švédsku to máme podobné.

Neznám, bohužel, úplně všechny detaily a administrativní požadavky, které vyřizuje předseda klubu, ale z pohledu mne jakožto člena a pilota modelu je to následující:

- Jsme členy místního klubu, který má od soukromníka v dlouhodobém pronájmu vhodnou plochu. Na ní jsme si postavili i malé zázemí: stožár s rukávem, skříňku s kolíky na kanály (pro staré 35MHz apod.), nádobu na odpadky a malý přístřešek proti nepřízni počasí.

- Platíme roční členský příspěvek klubu. Klub je členem svazu a část poplatků tak putuje do svazu. Tím pádem jsme taky členy svazu a automaticky tak máme předplatné svazového časopisu (několik čísel do roka), pojištění proti způsobené škodě a každý rok nám přímo ze svazu přijde poštou kartička pilota (tvar a velikost kreditky).

- Tato kartička pilota se jménem a číslem je potvrzením o členství v daném roce a tím i potvrzením o pojistce. Kromě toho je na kartičce uvedeno, s čím jsem "certifikován" létat a za jakých podmínek. Je to tedy zároveň náš modelářský pilotní průkaz. Neskládají se nikde na úřadech zkoušky. Potvrzení do svazu vydává člen klubu, který k tomu byl svazem proškolen (u nás předseda) - prostě musíš předsedovi předvést, že s tím nějak umíš.
"Piloťák" je na kartičce vyznačen kategorií A nebo B zvlášť pro každou ze 4 disciplín: Motorák, Větroň, Helikoptéra, Turbína. Kategorie A je základní znalost a můžeš si lítat na letišti. Kategorie B znamená, že jsi dost dobrý a můžeš lítat na veřejných akcích s laickou veřejností a na různých přehlídkách a akcích s veřejností.

- Nováček i neregistrovaný samozřejmě může přijít k nám na letiště a pod naším dohledem si zalítat. Kolikrát chce. Dostane i potřebné rady a pokyny. Pokud ho to baví a naučí se aspoň základy a předvede bezpečné létání, pak se zaplacením příspěvku může stást členem a předseda mu potvrdí i "piloťák" - viz výše.

Tímto je dána registrace pilotů. Stroje zatím nijak zkoumány ani registrovány nejsou.
Letiště jsou registrovány formou klubu přes svaz. Podrobnosti podmínek ale neznám.

Létat lze i na soukromých plochách se souhlasem majitele. Na vlastní riziko, ale je to zcela legální i bez "papírů".
Uživatelský avatar
kope
Příspěvky: 3221
Registrován: sob 30.04.2011 0:00
Bydliště: Praha Letňany
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#23 Příspěvek od kope »

ddano007 píše:Iste, keby bol natoľko zbehlý , že by vedel prečítať 40 strán úradníckej angličtiny. :mrgreen:
Byrokratov tam majú dosť, prečo to - dofrasa - nepreložia do 27 jazykov :?: To by som videl ako základnú pripomienku...
Myslím, že sa boja, že by potom dostali veľa jedovatých pripomienok, takto sa na to drvivá väčšina vykašle :(


Chápu tuhle výhradu a chápu, že to, že tenhle text je jen v Aj leckoho může odradit od toho, aby se celou věcí zabýval. A taky jsem si myslel, že by všechny regulace/nařízení měly být dostupné v jazycích všech členských států. Takže jelikož v ČR existuje organizace, která si říká Evropský dům a jedná se v podstatě o informační středisko EU v ČR, napsal jsem jim následující mail s tím, že pokud se dopátrám české mutace, dám sem na ní odkaz:

Dobrý den,
rád bych se na Vás obrátil jako na instituci, která si za svůj cíl klade zprostředkování informací a dokumentů vydaných orgány Evropské unie občanům ČR.
European Aviation Safety Agency připravila a v letošním roce zveřejnila dokument NPA 2017-05: Introduction of a regulatory framework for the operation of drones — Unmanned aircraft system operations in the open and specific category a do 15.9.2017 běží lhůta pro podávání připomínek (i ze strany veřejnosti) k tomuto dokumentu. Jelikož se jedná o dokument, který (v případě jeho schválení) bude mít zásadní dopad na provozování sportovních a hobby aktivit v oblasti leteckého modelářství, jistě by bylo záhodno vyjádřit připomínky těch, kterých se to týká. To ovšem předpokládá, že všichni dotčení budou mít možnost se s tímto dokumentem seznámit bez jakýchkoli překážek. V této souvislosti bych se rád zeptal, zda existuje česká mutace tohoto dokumentu (protože pokud se nepletu, měly by být všechny regulace, nařízení a pod. evropských institucí překládány do jazyků všech členských států)?


A dokonce jsem dostal i odpověď (i když tedy dost překvapivou):
Dobrý den,
děkujeme za kontaktování Eurocentra Praha.
Máte pravdu, že všechny instituce EU jsou povinny vydávat veškeré předpisy ve všech jazycích zemí EU (včetně češtiny). Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) ovšem není institucí EU nýbrž jak je již z názvu patrné „pouze“ agenturou. Jako taková tedy stejnou povinnost nemá. Podle informací Úřadu pro civilní letectví je možné podávat připomínky pouze v anglickém jazyce – bližší info zde.
Samotný dokument (v AJ) je k dispozici zde a jeho dodatek zde.


Takže pokud někdo chce své připomínky zaslat, bude se muset opravdu tím anglickým textem prokousat a své výhrady zformulovat anglicky. Za sebe jsem si už oba dokumenty stáhl a o víkendu holt budu mít co dělat :-(.
Naposledy upravil(a) kope dne úte 25.07.2017 10:53, celkem upraveno 1 x.
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Kreyson
Příspěvky: 579
Registrován: čtv 03.11.2011 15:37
Bydliště: Česká republika

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#24 Příspěvek od Kreyson »

Aha, tak ona to není evropská instituce, ale evropská agentura. Tak to se mi ulevilo. :D
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#25 Příspěvek od FlyBear »

ddano007 píše:Myslím, že sa boja, že by potom dostali veľa jedovatých pripomienok...

IMHO se úřad jedovatých poznámek nebojí. Naopak jedovaté poznámky jsou pro ně OK, protože je rovnou zahazují a ignorují s poukazem na jejich "jedovatost", tudíž v jejích očích irelevantnost.

ddano007 píše:Iste, keby bol natoľko zbehlý , že by vedel prečítať 40 strán úradníckej angličtiny...

Přečíst asi nestačí. Já jsem například dostatečně zběhlý v tom, abych si přečetl i daleko (řádově) více než jen pouhých 40 stran úředního dokumentu v angličtině. Jenomže nejsem právník ani úředník a už vůbec ne úředník s právním vzděláním a praxí v EU. Tím pádem si netroufnu sepsat jakoukoliv fundovanou reakci, protože nejsem zběhlý v úředních postupech a hnutích jejích myslí.

Teoreticky vzato bych při jednáních s protistranou postupoval tak, aby to nevypadalo jen jako útok na vše co oni udělali. Pouhý negativismus nestačí, je naopak při jednáních nebezpečný. Je potřeba vždy ukázat konstruktivní přístup:

- Podchytit to, co mají v návrhu pro nás přijatelné a svým způsobem to "pochválit" a soustředit se na tento směr. V daném případě je to v návrhu již existující rozlišení modelářů od problematických dr0nů a zmíněná tam možnost ponechat mnoho věcí na národní modelářské úrovni.

- Uvést dobré příklady existujících řešení v různých zemích EU a navrhovat je jako dobré řešení. Včetně toho, že případné registrace a piloťáky se budou řešit v rámci pravidel národních svazů a jejich jednotlivých klubů, tedy zůstanou v kompetenci samotných modelářů, nikoliv extra úřadů. Viz například předseda udělující potvrzení, registrace členstvím v klubu apod.

- Ukázat trochu pochopení pro jejich práci: poukázat na "společného nepřítele" a proti němu klidně odsouhlasit nutnost zvýšené regulace. V našem případě pravděpodobně velké dr0obny létající na nemožných místech mezi veřejností. Nepouštět se ale do žádného aktivního boje proti tomuto nepříteli, jen tak nějak souhlasit s tím, že v tomto směru jsou regulace nutné a práce EU tím pádem užitečná (a hned na pozadí tohoto opět rozvíjet myšlenku oddělení modelařiny od profi-dr0nů s tím, že modelařina je něco jiného a v podstatě na úrovni svazů již v pohodě řešeného - viz předchozí body)...
pokryschin
Příspěvky: 45
Registrován: ned 03.04.2016 13:40

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#26 Příspěvek od pokryschin »

som zvedaví kde až táto regulácia zájde???
do modelárskej predajne len pilotným preukazom,zobrať otlačok prsta,DNA
nakupovať tovar mimo EU bude trestné,používať len schválené materiály schválených európskych výrobcov atď.
modely stavať trojmo-jeden na patričné skúšky do leteckých laboratorii,jeden na lietanie a jeden na archiváciu ak by sa došlo na nehodu aby bolo možno analyzovať dodatočne
každý rok predkladať doklad lekára,psychologa,zúčastniť sa certiikačného seminára v trvaní 3 dni
pri elektrolete vlastniť preukaz spôsobilosti v odbore nízkonapeťovej elektriky
pri spaľovacích motoroch povinné emisné kontroly
pri vetroňoch sa niečo vymyslí aby bolo treba platiť
viesť denník letov s pomocou presných certifikovaných GPS systémov,samozrejme každý rok preverené v skúšobňach
14 dni pred lietaním požiadať o povolenie letecký úrad
viac sa mi nechce vymýšľať,však na to máme dosť úradnikov

čo budem konať je aj tak len a len na mne
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#27 Příspěvek od FlyBear »

Neboj, takhle hrozné to nebude. Není třeba hned za vším vidět jen to přehnaně nejhorší.

Podívejte se například na regulaci radioamatérů.
V normálním případě jakýkoliv vysílač musí být schválen, přezkoušen, certifikován pro dané použití a nesmí se na něm dít žádné úpravy. Jinak by byl jeho provoz ilegální. To platí i pro občanské radiostanice a různé "walky-talky". Ale radioamatér - tedy člověk patřičně vzdělaný (se složenou odbornou zkouškou dle mezinárodních regulí) a přidělenou licencí (volacím znakem) smí v přidělených pásmech používat klidně i vysílače upravené nebo dokonce doma dle vlastního návrhu postavené - a nikam s nimi nemusí na žádnou technickou kontrolu nebo schvalování. Předpokládá se automaticky, že radioamatér ví co může a co ne.
sky59
Příspěvky: 974
Registrován: pon 21.09.2015 13:01

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#28 Příspěvek od sky59 »

Mne akurat tak dokument NPA 2017-05 vyludil usmev na tvari a z mojej strany totalne opovrhovanie...

pise sa na strane 12:

Schopnosti pilota: Online skolenie /cez internet/ s preskusanim a ziskanim certifikatu

/takyto certifikat nic negarantuje a pilota co nerozbije lietadlo neurobi/

vek pilota 16 rokov, alebo aj menej s dohladom certifikovanej osoby

ja mam pilota 8r a ja sam neviem lietat so ziadnym lietadlom, takze ich mozem vsetkych oprdnut, hadam nebudem najimat tretiu osobu?! :)

Naviac sme zaregistrovani /pilot/ a mame licenciu SVK...

ZAVER: najviac sa mi na tom paci to online skolenie
Uživatelský avatar
kope
Příspěvky: 3221
Registrován: sob 30.04.2011 0:00
Bydliště: Praha Letňany
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#29 Příspěvek od kope »

Jinak ještě k tomu vznášení připomínek. Nevím, kolik z vás se na ten dokument podívalo, ale na první stránce je graficky naznačená "road map" celého procesu. Zkusím jí tady přepsat:
1)zahájení procesu -> 2)připomínkování (tam jsme teď) -> 3)předložení návrhu Evropské komisi -> 4)přijetí/schválení Evropskou komisí -> 5)rozhodnutí (to už obsahuje přípravu prováděcích dokumentů, implementaci nařízení a pod).

Z trochu jiné oblasti vím, že pokud nějaká evropská agentura (v tomto případě EASA) do komise něco předkládá, musí to také vyargumentovat a obhájit. A členové komise (tedy eurokomisaři) k tomu občas mají sakra šťouravé připomínky a ještě i zde navrhují změny. Jelikož ČR má své europoslance i eurokomisaře, nemusí být angličtina úplně překážkou a možná by kontaktování těchto českých europoslanců/eurokomisařů byla jedna z možností. Samozřejmě by člověk musel věcně argumentovat - něco ve stylu, jak tady uváděl FlyBear. Ale alespoň jazykovou bariéru by tím bylo možné obejít.
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#30 Příspěvek od FlyBear »

sky59 píše:Mne akurat tak dokument NPA 2017-05 vyludil usmev na tvari a z mojej strany totalne opovrhovanie...


Mýlíš se - i takový on line certifikát přeci jen něco garantuje: dotyčný absolvent on-line školení získá alespoň základní informace. A to je velmi důležitý moment, protože dnes si člověk někde na netu koupí létající věc a hned s tím může jít ven, aniž by cokoliv o dané problematice věděl. A to je špatně.

Certifikát z teorie samozřejmě negarantuje schopnost pilotáže, ale o to ani nejde. Jde o to, že se někde dozví základní rámce, například o existenci legislativy, frekvencích, o nutnosti létat bezpečně a co to znamená, o přidělených plochách, o zakázaných místech atd...
No a pak si může zcela legálně na vyhrazeném místě třískat svým majetkem o zem jak je libo :)

Žijeme ve 21. století a on-line se dnes řeší kde co. Tak proč ne certifikace modeláře? Nebo bys raději chtěl docházet někam na úřad?
Zamysleme se nad věcí dřív, než jí začneme opovrhovat...
Zamčeno

Zpět na „Ostatní“