U samokřídel je to známý problém. Zkuste si schválně vyhledat na internetu "X8 flat spin".
Při vývrtce vnitřní křídlo nemá vztlak, protože má příliš vysoký (tzv. nadkritický) úhel náběhu.
Pokud se u samokřídla pokusíte zastavit rotaci, úhel náběhu ještě více zvyšujete.
Pro lepší ilustraci si představte případ, kdy se samokřídlo točí směrem doprava. To znamená, že pravé křídlo nemá vztlak.
Když se pokusíte zastavit rotaci pomocí "křídélek" do leva, stane se to, že na pravém křídle jde kormidlo dolů. A tím právě ještě zvýšíte jeho úhel náběhu.
Abyste vyrovnali vývrtku, musíte nejprve lehce potlačit pro zvýšení rychlosti a potom se jakoby snažit ještě více urychlit rotaci a možná případně lehce přitahovat.
Stabilizace se chová primitivně, snaží se zastavit rotaci. S ní to zavrtáte až do země.
Petr
edit -------------
Tady někdo zkoumá metody, jak se z té vývrtky zotavit (např. v 5:15):
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nh8PbcFY_Gg[/youtube]
Samokřídlo ve vývrtce.
Re: Samokřídlo ve vývrtce.
Naposledy upravil(a) Grugh dne úte 13.06.2017 20:31, celkem upraveno 1 x.
Re: Samokřídlo ve vývrtce.
Wormsnake píše:Co je vyvrtka? Klesani ve spirale? Pad dolu svisle s rotaci osy trupu kolmo dolu? Pad s rotaci na plocho? Muze nekdo vyjasnit pojmy!
např.
http://www.flymag.cz/article.php?id=10445
http://www.aeroweb.cz/clanky/962-
-
0987654321
- Příspěvky: 74
- Registrován: úte 16.05.2017 18:56
- Bydliště: Duplicitní účet, probíhá ověřovaní
Re: Samokřídlo ve vývrtce.
OK2BUH píše:Kamarádovi se stalo, že se při manuálním letu dostal se samokřídlem do vývrtky. Zapnul stabilizaci a nepomohlo, vrtal až do země. Přitom se ta stabilizace třeba z lopingu nebo výkrutu bezpečně dostane. Tak mě napadlo jestli by to vůbec šlo z vývrtky dostat ručně když to nemá směrovku. Případně jak. Vždycky nás v letecké škole učili, že ve vývrtce jsou křidélka neúčinná, musíme naplno vyšlápnout směrovku. Ale když samokřídlo žádnou nemá?
Nezapínat stabilizaci, ale v manuálním řízení "přiměřeně" potlačit ( v této fázi zatím zůstává příčné řízení v neutrálu). Po přechodu do klesání ( obnovení ztráty vztlaku) zastavit rotaci a vybrat klesání do horizontu.
Kolik je to "přiměřeně" je třeba vyzkoušet. Určitě to ale není nadoraz výchylka.
Edit:
zbytečný příspěvek. Už to naprosto přesně popsal uživatel grugh
- LittleFalco
- Příspěvky: 1142
- Registrován: sob 29.09.2012 21:01
- Bydliště: Šumná Šumava
Re: Samokřídlo ve vývrtce.
Při vývrtce dochází k odtržení proudnic na jednom z křídel. je to ustálený stav, rychlost se nezvyšuje, násobek také ne, času na vybrání je tedy dost.
Ve spirále dochází ke sklouzávání letadla do zatáčky - náklon a rychlost prudce narůstají až dojde k destrukci, vyžaduje okamžitý zásah.
http://www.aeroklubhb.cz/Dokumenty/Ucebnice_sportovniho_letce.pdf
str.153- vývrtka.
Toto je dosud nepřekonaná učebnice.
Ve spirále dochází ke sklouzávání letadla do zatáčky - náklon a rychlost prudce narůstají až dojde k destrukci, vyžaduje okamžitý zásah.
http://www.aeroklubhb.cz/Dokumenty/Ucebnice_sportovniho_letce.pdf
str.153- vývrtka.
Toto je dosud nepřekonaná učebnice.
Zpátky doma, v kopcích :-)
Re: Samokřídlo ve vývrtce.
Jak napsali kolegove, samokridlo spadne spise do spiraly, kolega to nazyva "zouvák" a stabilizace stav zhorsi, jelikoz je naprogramovana na vytvoreni pozitivu na kridle co nema vztlak, coz je vlastne opak co by jsme potrebovali. Nezapinat stabilizaci, ridici plochy do neutralu a plny plyn...mne samokridlo z krizovky vystrelilo, motor to proste vytahl ven do normalniho letu.
Jinak kompozitoveho dost tezkeho P-47 D Mustanga bez rizene smerovky, ovladanym Kr., V., M., tudiz s nemoznosti pomoci smerovky korigovat trajektorii letu v pocatecni fazi, na male rychlosti, osazenou MVVS 3,5 cm³ spalovacim motorem s hladkym laminatovym kridlem a rychlym profilem co vyzadoval velmi dobry odhoz, nejlepe do vzduchu vystrelit kapultem, jsem pri krizovce po odhodu a pocinajici spirale doleva potencionalne koncici do zeme nevymekl a drze drzel plny plyn a na okamzik daval leve kridelka...model se "chytl". Bylo to sice hororove, ale v dany okamzik pomohlo....
Jinak kompozitoveho dost tezkeho P-47 D Mustanga bez rizene smerovky, ovladanym Kr., V., M., tudiz s nemoznosti pomoci smerovky korigovat trajektorii letu v pocatecni fazi, na male rychlosti, osazenou MVVS 3,5 cm³ spalovacim motorem s hladkym laminatovym kridlem a rychlym profilem co vyzadoval velmi dobry odhoz, nejlepe do vzduchu vystrelit kapultem, jsem pri krizovce po odhodu a pocinajici spirale doleva potencionalne koncici do zeme nevymekl a drze drzel plny plyn a na okamzik daval leve kridelka...model se "chytl". Bylo to sice hororove, ale v dany okamzik pomohlo....
Naposledy upravil(a) Ladislav dne stř 14.06.2017 23:09, celkem upraveno 1 x.
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Samokřídlo ve vývrtce.
Tohle NENÍ vývrtka, je to jen let v trvalých výkrutech směrem k zemi.milagros píše:......vyletim vysoko pak pustim vsechno a mam jen na max kridylka a mozna trochu plynu aby to letelo rychle dolu
Re: Samokřídlo ve vývrtce.
Já právě nevím jestli u toho kámoše to byla klasická vývrtka nebo výkruty do země. Ale asi to první protože z toho druhého by se automatika měla vymotat.
Re: Samokřídlo ve vývrtce.
JardaRůžička píše:Tohle NENÍ vývrtka, je to jen let v trvalých výkrutech směrem k zemi.
Souhlas. Do vývrtky se samokřídlo dostane, když k tomu má předpoklady a začne ztrácet rychlost. Těmi předpoklady myslím např. nedostatečné negativy na koncích křídel. Vztlak se ztratí nejprve na konci jednoho křídla. U více stabilnějších letadel se vztlak ztratí ve středové oblasti u trupu a letadlo se jenom prosedne.
U toho kamaráda to spíš byla vývrtka. U milagrose výkruty.