paralelní spojení olověných autoakumulátoru

Pokud máte chuť jen tak tlachat, tak tady je to správné místo... také sem budou admini přesouvat věci, které podle jejich názoru jinam nepatří.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
novfra
Příspěvky: 1694
Registrován: pát 02.05.2003 0:00
Bydliště: Jaroměř, ČR

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#76 Příspěvek od novfra »

jozefbb píše:A z toho prikladu plynie, ze vsetky baterie sa ti prisposobia tej najhorsej?

Odoslané z P00C a podpis odstránim



Za nejhorší baterku považuješ tu se zvýšeným samovybíjením? Pokud ano, tak se ji ostatní v zapojení nepřizpůsobí, ale bude je vybíjet. Dalo by se i říct, že ji budou "chránit" před zničením.
Už tady byl jednou příklad se třemi Pb aku 40, 50 a 60Ah. Dohromady tedy 150Ah. Jedna baterek trpí samovybíjením 20mA. Pokud je necháš samostatně, 50Ah baterka bude za cca 3,5 měsíce prázdná a dost pravděpodobně i zničená. V případě paralelního propojení bude trvat vybití všech tří baterek asi 10,5 měsíce.
Když to přizpůsobím na podmínky kolegy s veterány a budu předpokládat "zimní spánek" 5 měsíců, tak s paralelně propojenými baterkami i bez údržby (dobíjení) přežijou zimu všechny baterky se zbytkovým nábojem cca 50%.
Vada jednoho akumulátoru (samovybíjení) se paralelním spojením s dalšími akumulátory nepřenáší na další (není to rýma, není to nakažlivé) ale naopak se riziko poškození postižené baterky zmenšuje úměrně s velikostí připojené kapacity.
jozefbb
Příspěvky: 2369
Registrován: úte 01.01.2008 0:00
Bydliště: Ban.Bystrica
Kontaktovat uživatele:

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#77 Příspěvek od jozefbb »

Zaujimava teoria, podla nej treba zbierat stare baterie a zapajat ich s novymi, paralelne. Stara bateria je tak vhodna na pouzitie olova na dovazenie modelu, ak v nej este nejake ostalo.

Odoslané z P00C a podpis odstránim
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#78 Příspěvek od coro »

novfra píše:Za nejhorší baterku považuješ tu se zvýšeným samovybíjením? Pokud ano, tak se ji ostatní v zapojení nepřizpůsobí, ale bude je vybíjet. Dalo by se i říct, že ji budou "chránit" před zničením.
Už tady byl jednou příklad se třemi Pb aku 40, 50 a 60Ah. Dohromady tedy 150Ah. Jedna baterek trpí samovybíjením 20mA. Pokud je necháš samostatně, 50Ah baterka bude za cca 3,5 měsíce prázdná a dost pravděpodobně i zničená. V případě paralelního propojení bude trvat vybití všech tří baterek asi 10,5 měsíce.
Když to přizpůsobím na podmínky kolegy s veterány a budu předpokládat "zimní spánek" 5 měsíců, tak s paralelně propojenými baterkami i bez údržby (dobíjení) přežijou zimu všechny baterky se zbytkovým nábojem cca 50%.
Vada jednoho akumulátoru (samovybíjení) se paralelním spojením s dalšími akumulátory nepřenáší na další (není to rýma, není to nakažlivé) ale naopak se riziko poškození postižené baterky zmenšuje úměrně s velikostí připojené kapacity.

Počkaj, nepíšeš o TRAKČNÝCH (deep cycle) baterkách?
Téma bola založená o autobaterkách!
pepin píše:Ahoj, je to opravdu problém pospojovat paralelně 12v autoakumulátory ruzného typu a stáří ? nabijet a vybijet je paralelně spojené ?


Lebo štartovacie olovo za prvé nemá takú kapacitu ako je napísaná na obale, podľa mna ani keď je úplne nové, a za druhé mu vadí aj vybitie o pár desiatok percent - t.j. uvedeným príkladom tým vybitím na 50% teoretickej kapacity, nezachrániš staré, ale naopak poškodíš nové..
A ako najpodstatnejší problém vnímam fakt, že skrat rozsypaným olovom v článku starej baterky, to nebude 20mA samovybíjanie ale neporovnateľne viac.
0987654321
Příspěvky: 74
Registrován: úte 16.05.2017 18:56
Bydliště: Duplicitní účet, probíhá ověřovaní

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#79 Příspěvek od 0987654321 »

Už bych se tomuto tematu nevěnoval, ale protože jeden z obchodních partnerů měl podobný nápad, tak tady je odpověď renomovaného výrobce autobaterií:
--------------------------------------------------------
.......Seriově, nebo paralelně se spojují stejné akumulátory.
Stejné znamená nové, stejný výrobce, typ, kapacita, pokud možno stejná výrobní šarže....

K původnímu dotazu (pozn.:konkrétní pepinovy akumulátory). Spojení takto odlišných akumulátorů může vést k explosivní destrukci akumulátoru.

...Jestliže uživatel má jiný názor a nechce respektovat doporučení výrobce je to jeho riziko.
------------------------------------------------------

Ještě pro šťouraly. Toto je vyjádření technické podpory, kterou mám k dispozici , protože odebírám určité typy akumulátorů za velmi vysoké částky. Rozumný člověk pochopí, že sem nedám odkaz na technika, nebo nebudu zveřejňovat firemní korespondenci.
Takže někteří si to můžou klidně vyložit: "jenom žvaní...." Nemám s tím problém.
Uživatelský avatar
novfra
Příspěvky: 1694
Registrován: pát 02.05.2003 0:00
Bydliště: Jaroměř, ČR

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#80 Příspěvek od novfra »

jozefbb píše:Zaujimava teoria, podla nej treba zbierat stare baterie a zapajat ich s novymi, paralelne. Stara bateria je tak vhodna na pouzitie olova na dovazenie modelu, ak v nej este nejake ostalo.

Odoslané z P00C a podpis odstránim


Asi máš problém s pochopením psaného textu. O spojování nových a starých baterek tady mluvíš jenom Ty. V klidu si přečti celé vlákno znovu a třeba pochopíš, že je dotaz na paralelní spojování starých baterek. A jestli si pochopil, že Ti snad někdo radí sbírat staré baterky, tak je to jen a pouze Tvůj problém a budeš se s tím muset vyrovnat jen a pouze Ty. Tady je každá rada marná.....
Uživatelský avatar
novfra
Příspěvky: 1694
Registrován: pát 02.05.2003 0:00
Bydliště: Jaroměř, ČR

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#81 Příspěvek od novfra »

coro píše:Počkaj, nepíšeš o TRAKČNÝCH (deep cycle) baterkách?
Téma bola založená o autobaterkách!


Pořád píšu o startovacích autobateriích.
coro píše:
Lebo štartovacie olovo za prvé nemá takú kapacitu ako je napísaná na obale, podľa mna ani keď je úplne nové, a za druhé mu vadí aj vybitie o pár desiatok percent - t.j. uvedeným príkladom tým vybitím na 50% teoretickej kapacity, nezachrániš staré, ale naopak poškodíš nové..
A ako najpodstatnejší problém vnímam fakt, že skrat rozsypaným olovom v článku starej baterky, to nebude 20mA samovybíjanie ale neporovnateľne viac.


S kapacitou je to pravda, ne všechny baterky mají uvedenou kapacitu. A je také potřeba doplnit, že kapacita se u startovacích baterií měří proudem odpovídající 20 hodinovému vybíjení. Tedy údaj (kromě startovací schopnosti) téměř nic neříkající. Sám jsem odjezdil zimu bez cizího (čti mimo dobíjení alternátorem v autě) s akumulátorem 72Ah, který měl skutečnou kapacitu 12Ah. Fungovalo to. Baterka "přišla" o kapacitu, ne o startovací schopnosti. Spousta baterek je na tom obráceně. Ztratí startovací schopnosti, ale část kapacity zůstává.

Co se týká baterky s rozsypaným olovem a tedy zkratem, baterku, která je pár dnů po nabití prázdná, o tom tady řeč není. To si přece normálně uvažující člověk do žádného systému nezapojí. Startovací olovo musí být nabité. O tom není sporu. A přitom se mnoho aut každou zimu dostává do situace, kdy sotva nastartuje motor, tedy výkon baterky je mnohdy na 50% kapacity a přesto baterka funguje, i když by neměla.
Uživatelský avatar
novfra
Příspěvky: 1694
Registrován: pát 02.05.2003 0:00
Bydliště: Jaroměř, ČR

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#82 Příspěvek od novfra »

0987654321 píše:Už bych se tomuto tematu nevěnoval, ale protože jeden z obchodních partnerů měl podobný nápad, tak tady je odpověď renomovaného výrobce autobaterií:
--------------------------------------------------------
.......Seriově, nebo paralelně se spojují stejné akumulátory.
Stejné znamená nové, stejný výrobce, typ, kapacita, pokud možno stejná výrobní šarže....

K původnímu dotazu (pozn.:konkrétní pepinovy akumulátory). Spojení takto odlišných akumulátorů může vést k explosivní destrukci akumulátoru.

...Jestliže uživatel má jiný názor a nechce respektovat doporučení výrobce je to jeho riziko.
------------------------------------------------------

Ještě pro šťouraly. Toto je vyjádření technické podpory, kterou mám k dispozici , protože odebírám určité typy akumulátorů za velmi vysoké částky. Rozumný člověk pochopí, že sem nedám odkaz na technika, nebo nebudu zveřejňovat firemní korespondenci.
Takže někteří si to můžou klidně vyložit: "jenom žvaní...." Nemám s tím problém.


A čekal si snad od technické podpory jiné vyjádření?
0987654321
Příspěvky: 74
Registrován: úte 16.05.2017 18:56
Bydliště: Duplicitní účet, probíhá ověřovaní

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#83 Příspěvek od 0987654321 »

novfra píše:
A čekal si snad od technické podpory jiné vyjádření?


No jasně.
Moje znalosti o spojování aku jsou staršího data, takže mi asi unikly nějaké poslední novinky a očekával jsem přibližně toto:

"........Paralelní spojení Pb 12V akumulátorů různého stáří a různého typu skutečně nic neudělá a funguje to. Problém by nastal při spojení různých akumulátorů do série. Tam je to jasný. Ale při paralelním spojení je vše OK....."
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21643
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#84 Příspěvek od jyrry »

Pravidla fóra píše:Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství ...
jyrry.webnode.cz
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#85 Příspěvek od pepin »

0987654321 píše:.......Seriově, nebo paralelně se spojují stejné akumulátory.
Stejné znamená nové, stejný výrobce, typ, kapacita, pokud možno stejná výrobní šarže....

K původnímu dotazu (pozn.:konkrétní pepinovy akumulátory). Spojení takto odlišných akumulátorů může vést k explosivní destrukci akumulátoru.




PŘI VŠÍ UCTĚ, nemyslím si, že pracovník technické podpory kdekoli v nějaké firmě má v popisu práce doporučovat řešení , které nepodporuje prioritně prodej produktu té firmy, i si myslím, že by to byla jooo, náhoda, že jeho práce je i jeho koníčkem a v tomto případě o bateriích věděl něco víc, než se jen od něj za jeho výplatu očekává.

už vubec nechci řešit, že u nového výrobku je vždy jistá pravděpodobnost , že občas je nějaký kousek vadný---což by se v tomto případě projevilo hned při paralelním propojení, oproti starším bateriím ještě s tím efektem, že nové baterie jsou určitě tvrdší, než starší, u kterých je i dost pravděpodobné, že v případě problému prostě jen odejdou nakonec všechny---nová baterie ten boj třeba ve skratu hned tak nevzdá se vší parádou.

PS: do první 52Ah baterie jsem dobil 40Ah, druhá a třetí bude dobitá asi až večer, mám dvě stejné nabiječky, tak snad budou nabijet stejně.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#86 Příspěvek od pepin »

0987654321 píše:
"........Paralelní spojení Pb 12V akumulátorů různého stáří a různého typu skutečně nic neudělá a funguje to. Problém by nastal při spojení různých akumulátorů do série. Tam je to jasný.


proč by to měl být problém do série? tak mám poruznu popropojované ruzně staré seriově paralelně pospojované lipolky, jen ty jednotlivé paralelní články hlídám pípákem a přestávám vybijet při poklesu nejslabšího paralelního článku.

Mám i paralelně spojené lipol s lion, mezi 4,1-3,3V spolu v pohodě vycházej.
jozefbb
Příspěvky: 2369
Registrován: úte 01.01.2008 0:00
Bydliště: Ban.Bystrica
Kontaktovat uživatele:

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#87 Příspěvek od jozefbb »

Inak za sociku v ciernej kronike v Pravde pisali, ze jeden chlap sa paralelne spojil v jednej obci s kozou. Odvtedy tu obec volaju kozojebce.



Odoslané z P00C a podpis odstránim
Uživatelský avatar
novfra
Příspěvky: 1694
Registrován: pát 02.05.2003 0:00
Bydliště: Jaroměř, ČR

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#88 Příspěvek od novfra »

pepin píše:
proč by to měl být problém do série? tak mám poruznu popropojované ruzně staré seriově paralelně pospojované lipolky, jen ty jednotlivé paralelní články hlídám pípákem a přestávám vybijet při poklesu nejslabšího paralelního článku.

Mám i paralelně spojené lipol s lion, mezi 4,1-3,3V spolu v pohodě vycházej.


Vezmi si příklad Pb aku 12V, kdy jedna baterka má 20Ah, další třeba 50Ah a poslední 100Ah.
Když je zapojíš do serie, tak máš 36V, ale stále jen 20Ah.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14361
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#89 Příspěvek od pepin »

novfra píše:
Vezmi si příklad Pb aku 12V, kdy jedna baterka má 20Ah, další třeba 50Ah a poslední 100Ah.
Když je zapojíš do serie, tak máš 36V, ale stále jen 20Ah.


no ale právě proto mám těch 20Ah paralelně pět a ty 50Ah dvě---obrazně.

skládal jsem tímto zpusobem pouze lipolky, některé články samostatně 5000ma, jiné poskládané paralelně třeba 2200ma a k tomu do přibližné kapacity třeba 500ma lipolku, dvěstě miliku sem, nebo tam už neřeším, takhle rozjetou origo lipolku i ze stejných článku má podle mého většina modelářu--mohou si to klidně změřit, kolik vybijou z každého samostatného článku, kdyby nebyli lipolky každá jiná, nikdo by nemusel řešit balancování, bo by nebylo co balancovat.

co mám tu elektrokoloběžku , jezdím na Wattmetr a trošku se v těch reálných kapacitách oproti popiskám číslíček na obalu vrtám a porovnávám co bych měl vysosat a co skutečně vysosám, docela se nestačím divit, mám pocit, že to naše slavné vypínání obyč reglu na celkový pokles napětí celé sady umí těm lipolkám--nejslabšímu článku dát docela dobře za uši.

možná by bylo dobré se zamyslet o čem je ten zažitý blábol--NEVYLÉTÁVAT LIPOLKY POD 20 PROCENT--za mě už o ničem, jediné o čem to celé je, nevylétat žádný článek pod své minimum--10-20-50 procent není nic směrodatného a docela je občas i zajímavé, i baterie nabijené vždy s balancerem pak zkusmo ještě zkusit dobít každý článek zvlášt 8O

ale to jsme někde jinde.
STROHUR
Příspěvky: 735
Registrován: pon 23.01.2012 19:42
Kontaktovat uživatele:

Re: paralelní spojení olověných autoakumulátoru

#90 Příspěvek od STROHUR »

Bývalý kolega , technik z konstrukční udržby výrobků velké elektro firmy má cca 7 let na půdě paralelně pospojovaných cca 10 olověných akumulátorů napojených na solární panely. Články jsou oděleny polyswitchi / vratná pojistka/ a samozdřejmě měničem.
Jednou za rok otestuje všechny akumulátory a podezdřelé vymění za nově nasbírané. Sám bych měl asi strach ale zatím nevyhořel.
Odpovědět

Zpět na „Smetiště“