Ďakujeme za info.
Aspoň Vy sa snažíte a konáte, keď už Rada LM stále spí zimným spánkom.
Treba však špecifikovať aké podklady Vám máme dodať z jednotlivých klubov, aby sa nepremeškal ten termín predloženia podkladov do DÚ. Myslím, že mnohí aktívni členovia klubov (nielen na Liptove) radi pomôžu. Skutočne tu teraz nejde o zbieranie bodov a zásluh ale o dobro veci pre všetkých.
colonel píše:Po schválení" verejného letecko-modelárskeho podujatia" sa na lietanie nebudú vzťahovať podmienky a obmedzenia uvedené v rozhodnutí.
A čo kolky? V rozhodnutí sa spomínalo 60€ za každú žiadosť - to predsa nie je maličkosť.
Ale je tu aj iná vec. Súťaže a hromadné akcie sú predsa len "vrcholom ľadovca" našej činnosti.
Na každú hodinu súťaženia treba trénovať 10 a viac hodín. Čo potom s tými tréningami? Tie robiť organizované - to pre väčšinu nestačí. Jednak by ich nemohlo byť veľa (na každý žiadosť, kolok a ak sa zoškaredí, tak zbytočne), plánujú sa zväčša "ad hoc" podľa momentálnych okolnosti a navyše väčšina z nás trénuje vtedy kedy to nám vyhovuje a kedy je práve to vhodné počasie.
Takže sa asi stále "mlčky" predpokladá, že tréningy zostanú poväčšine nelegálne.

Ale predpis v ktorom sa "mlčky" predpokladá jeho sústavné porušovanie (navyše takmer nepostihnuteľné) je od samého začiatku zlý.
O poletovaní neorganizovaných "modelárov" ani nehovorím. Často naviac absolútne neznalých a nezodpovedných. Dúfam, že DÚ si uvedomuje, že za nich nemôže žiadna naša organizácia niesť zodpovednosť.
Preto by sa možno mal hľadať spôsob ako urobiť predpisy tak, aby to každého donútilo sa aspoň trochu organizovať. Ryby sa síce tiež dajú chytať bez rybárskeho lístka (ryba predsa nevie či ju chytá pytliak alebo organizovaný rybár), napriek tomu pytliactvo je skôr okrajový problém. Prečo keď je to možné uregulovať v rybárstve, tak v modelárstve to "pytliactvo" priam kvitne, zatiaľ čo organizované legálne modelárstvo naopak postupne umiera.

Podobný poriadok by sa predsa mal dať urobiť aj medzi modelármi.
Mnohým sa to možno nebude páčiť, ale ja si myslím, že toto by najlepšie vyriešilo povinné poistenie zodpovednosti prevádzky modelu. Malo by sa potom zo ZMoSu aj DÚ zatlačiť na poisťovne, aby ho dávali za výhodných podmienok organizovaným modelárom s platnou licenciou a naopak podstatne drahšie tým neorganizovaným. Vznikla by tak silná motivácia sa organizovať, a s tým by sa aj zdvihla znalostná a zodpovednostná úroveň tých začiatočníkov a rekreačných letcov. Model nie je hračka (to je napísané aj v každom návode k nemu), ale mnohí o tom nevedia, lebo im to nemá kto povedať a v návodoch tie state s bezpečnostnými upozorneniami preskakujú. Nehovoriac ak sú to návody v cudzích rečiach a modely kúpené cez e-šopy. Aspoň predajcovia v našich kamenných a internetových obchodoch by mali dostať za povinnosť na tieto veci upozorniť a dať kupujúcemu rovno formulár poistky (poisťovne by im za to mohli dať aj nejaké provízie, čim by ich tiež motivovali). Niekto povie, že to nestačí, lebo aj tak sa drvivá väčšina modelov sem dostane z HK a iných zahraničných e-šopov. To je síce pravda, ale aj tak je stále veľká šanca, že aj ten čo si niečo kúpi z HK, nakoniec skôr či neskôr do kamenného obchodu zavíta, keď si s niečím nebude môcť poradiť alebo keď mu niečo odíde.
A čo sa týka tej povinnej poistky - takto je to napríklad v susednom Rakúsku, kde bez poistky nesmie do vzduchu ani bublinolet.
colonel píše:Pokiaľ by sa podarilo dohodnúť obsah pripravovaného predpisu pre modelárske letiska a plochy- schválením takej plochy by boli automaticky zrušené obmedzenia z rozhodnutia pre daný priestor.
To je asi jediná správna cesta - tam potom môžeme rekreačne lietať, trénovať a súťažiť legálne, bez obmedzení a bez dodatočnej administratívnej a finančnej záťaže. Ale problém budú mať zrejme modelári z niektorých lokalít (okolie BA, ZV a KE a iné), kde sú veľké vzájomne sa prelínajúce priestory CTR a TMA a kde prakticky neexistuje priestor v ktorom by sa dalo prevádzkovať modelárske letisko s rozumnými parametrami.
