multikoptery, přivýdělek a legislativa
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
Jsem přesvědčen, že jednotných evropských - a dostatečně svobodných - pravidel, kterými by se řídily minimálně státy EU, se nedočkáme. Ani v ultralehkém létání se to za 25 let nepodařilo, samozřejmě existují obecná pravdla a směrnice, na druhou stranu, my např. uznáváme německé certifikace ale Němci naše ne, pokud chceme létat v evropských zemích, všude je to trochu jinak atd. Každý stát si provoz reguluje sám a spoléhat na svobodný evropský předpis je utopie. Navíc - už jste viděli něco jednoduchéhoa svobodného, co vypadlo z pera EU? Já ne a proto bude třeba bojovat na domácí půdě, pokud toho budou koptéráři schopni.
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
Václav Procházka píše:Ano, přesně tak. ÚCL má k dispozici několik právníků a tyto věci stále konzultují. Každý stát si tyto pravidla řeší podle svých úprav. Německo, Slovensko, Francie, atd. Každý to má trochu jinak. V budoucnu se očekává, že jednotlivé země, budou přistupovat k získání potřebných povolení, s přihlédnutím držení licence v té oné zemi. Např. pokud vlastním licenci a certifikaci v ČR, v Německu se to zohlední a naopak.
Možná jsem někde něco přehlídl, tak se předem omlouvám pokud se blbě ptám...Ale jestli tomu dobře rozumím, tak pokud budu mít tady v ČR všechna potřebná povolení pro komerční natáčení s kopterou, tak při natáčení (komerčním) v ostatních zemích EU jsou mi tato povolení k ničemu? Co tedy vlastně musím mít, abych mohl v zahraničí natáčet s kopterou a nemusel se bát problémů? A co se týká pojištění, tak to se pravděpodobně taky nebude týkat letů v zahraničí...
Phantom 4 + Nvidia Shield K1
http://www.youtube.com/user/zskalfpv
http://www.youtube.com/user/zskalfpv
- gardenroute
- Příspěvky: 4185
- Registrován: úte 23.04.2013 18:00
- Bydliště: Pod Slavkovským lesem...
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
Je to tak , bohužel, pravidla na rozdíl od jiných oprávnění (jako jsou řidičáky, pilotní oprávnění pro "velká" letadla) nejsou pro koptéry nijak jednotná, v některých zemích je komerční činnost zatím zcela vyloučena, někde se nesmí létat ani rekreačně (!).zskal píše:Možná jsem někde něco přehlídl, tak se předem omlouvám pokud se blbě ptám...Ale jestli tomu dobře rozumím, tak pokud budu mít tady v ČR všechna potřebná povolení pro komerční natáčení s kopterou, tak při natáčení (komerčním) v ostatních zemích EU jsou mi tato povolení k ničemu? Co tedy vlastně musím mít, abych mohl v zahraničí natáčet s kopterou a nemusel se bát problémů? A co se týká pojištění, tak to se pravděpodobně taky nebude týkat letů v zahraničí...
Doporučuji se mrknout na zdejší vlákno Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích, kde jsou popsány jak nějaké osobní zkušenosti, tak převzaté info z dalších zdrojů právě k této tematice.
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
IvanGS píše:Jsem přesvědčen, že jednotných evropských - a dostatečně svobodných - pravidel, kterými by se řídily minimálně státy EU, se nedočkáme. Ani v ultralehkém létání se to za 25 let nepodařilo...
Uvidíme jestli se snahy o sjednocení legislativy, které připravuje EASA viz tento odkaz nakonec v nějaké podobě přeci jen podaří prosadit napříč celou EU. Přinejmenším pro komerční užití by se obecná platnost v rámci EU možná nakonec prosadit mohla. Ultralajty nejsou až tak výrazně zaměřené na komerční využití jako je tomu v poslední době právě u multikoptér a tlaky z komerční sféry na to, aby se to sjednotilo jistě budou i když to třeba nakonec nebude až tak svobodné jak by si někdo představoval. Jednotnost a přenositelnost pravidel napříč EU bude mít nakonec nejspíš přednost před nějakou ultra svobodou.
-
trauntnberg
- Příspěvky: 26
- Registrován: pát 23.05.2014 15:22
- Bydliště: brno, karviná
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
mate nekdo zkusenosti s vyrizenim povoleni k leteckym pracem s pomoci TELINKu ?
http://www.telink.eu/cz-kategorie_261-0 ... a-ucl.html
jak rychle to cca trva, byli jste spokojeni ?
http://www.telink.eu/cz-kategorie_261-0 ... a-ucl.html
jak rychle to cca trva, byli jste spokojeni ?
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
Jo. Trvá to podle toho, jak dlouho to trvá UCLku, celkově spokojenost. Zavolej jim a zeptej se, oni ti řeknou s čím máš poslední dobou počítat (jak dlouho to teď UCL většinou trvá vyřídit).
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
Už je to téměr na spadnutí.
http://easa.europa.eu/system/files/dfu/ ... 20ANPA.pdf
http://easa.europa.eu/system/files/dfu/ ... 20ANPA.pdf
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
Fík píše:Už je to téměr na spadnutí.
http://easa.europa.eu/system/files/dfu/ ... 20ANPA.pdf
Prosím o výklad, s mou angličtinou bych se tím prodíral hodně dlouho, díky. A jaká je pravděpodobost, že to bude převzato i u nás?
- Arcicorsa
- Příspěvky: 1438
- Registrován: sob 12.01.2013 12:07
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
Fík píše:Už je to téměr na spadnutí.
http://easa.europa.eu/system/files/dfu/ ... 20ANPA.pdf
No to je pěkné tedy
PS: Omlouvám se za OT ale nedalo mi to
Goblin 500 Spirit@MiniProtos Spirit@Oxy3 Spirit@Taranis + Xlite RC@ www.arcitimer.com
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11248
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
Tohle je materiál k připomínkám. Termín na připomínky byl myslím konec září.
Svaz leteckých modelářů, Klub leteckých modelářů k tomu posílal stanovisko, kde vysvětloval, že je rozdíl mezi modelem a dronem. (dron= špionážní, zabijácký prostředek).
Přesně tohle jsou důvody, proč být ve Svazu modelářů, každý hlas je podpora.
Svaz leteckých modelářů, Klub leteckých modelářů k tomu posílal stanovisko, kde vysvětloval, že je rozdíl mezi modelem a dronem. (dron= špionážní, zabijácký prostředek).
Přesně tohle jsou důvody, proč být ve Svazu modelářů, každý hlas je podpora.
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
Nerozumím bodu 19) ...
Jinak tam čtu asi tisíckrát slovo "dron" - tedy "normálních" modelů (má to křídla, může mít motor(y), neobsahuje přemrštěné stabilizace a "svoji" inteligenci = kam to letí záleží jen a pouze na pilotovi, nikoli na rozmarech navigační elektroniky) se to netýká, předpokládám.
Jinak tam čtu asi tisíckrát slovo "dron" - tedy "normálních" modelů (má to křídla, může mít motor(y), neobsahuje přemrštěné stabilizace a "svoji" inteligenci = kam to letí záleží jen a pouze na pilotovi, nikoli na rozmarech navigační elektroniky) se to netýká, předpokládám.
jyrry.webnode.cz
- JosefSvejk
- Příspěvky: 6483
- Registrován: pát 29.04.2011 0:00
- Bydliště: ČR
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
Jako základ mi tam chybí právě přesná definice dronu.
Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
jyrry píše:Nerozumím bodu 19) ...![]()
Jinak tam čtu asi tisíckrát slovo "dron" - tedy "normálních" modelů (má to křídla, může mít motor(y), neobsahuje přemrštěné stabilizace a "svoji" inteligenci = kam to letí záleží jen a pouze na pilotovi, nikoli na rozmarech navigační elektroniky) se to netýká, předpokládám.
Když se jukneš do ..Ztrát a nálezů...tak to kam letí záleží jen a pouze na pilotovi..je pouze zbožné přání.
Ufrnknutých (normálních modelů) je dost a dost.
Re: multikoptery, přivýdělek a legislativa
jyrry píše:Nerozumím bodu 19) ...![]()
Jinak tam čtu asi tisíckrát slovo "dron" - tedy "normálních" modelů (má to křídla, může mít motor(y), neobsahuje přemrštěné stabilizace a "svoji" inteligenci = kam to letí záleží jen a pouze na pilotovi, nikoli na rozmarech navigační elektroniky) se to netýká, předpokládám.
Pojem "dron" je velmi zprofanovaný a lze konstatovat, že neexistuje žádná jeho oficiálně přesně specifikovaná a celosvětově uznávaná definice. Někdo do toho pojmu zahrnuje jen vojenské záležitosti, někdo i komerční a někdo v podstatě skoro všechno včetně hraček. Z definice uvedené v dokumentu to vypadá spíš tak, že pojem "dron" tam používají ve vztahu k létajícím bezpilotním zařízením obecně tedy zahrnujícím i letecké modely a létající hračky.
V českém překladu toho dokumentu je uvedeno hned v úvodní části v sekci pod nadpisem "Zavedení právního rámce pro provoz dronů" mimo jiné i následující.
Definice dronů je značně široká, neboť zahrnuje veškerá dálkově řízená a bezpilotní letadla: od malých spotřebních výrobků využívaných k rekreaci až po velká letadla, která létají do velkých vzdáleností a vykonávají bezpečnostní nebo jiné důležité činnosti.