Létání na výlety s přenosem obrazu je tu. Vysílače, přijímače, kamery či video-brýle. Pokus te se co nejvíce dodržovat zákony ČR. Samozřejmě, že i natáčení z modelů, výběr kamer a foťáků. Prostě věci související.
gardenroute píše: Dominiku, Tvá odpověď mě indikuje, že asi nerozumíš... Se spojováním "Polar Pro" s tím, že to jsou jen polarizační filtry jsem přišel já ? A proč jsem tedy na počátku upozornil na opak, že to je jen název firmy ? Což jste tu poté několikrát opakovali dokola ? To je ale blázinec Asi na tebe zavolám Hravce
Asi si si myslel, že sme na tom, že keď na filtry je napísané Polar Pro, tak je to polarizačný filter.. Ja som ti len dal na to odpoveď, že nemyslím si to a viem, že je to značka výrobcu filtrov. Tú istú odpoveď ti dal aj Ivan, čo je na tom nepochopiteľné , žeby si to rozoberal ďalej ...
gardenroute píše: Se spojováním "Polar Pro" s tím, že to jsou jen polarizační filtry jsem přišel já ?
Prišiel si s tým upozornením aby sme si nemysleli, že to nieje polarizačný ale že to je značka... cháp to tak aby to bolo dobre pochopené
Naposledy upravil(a) DominikVF dne pát 26.06.2015 11:21, celkem upraveno 3 x.
DominikVF píše:...ale využitie je k ničomu tohto filtra z dôvodu širokouhlej optiky, lebo nezachytí polarizovať širšiu časť záberu ako je to u iných nie širokouhlých optík. ...
Tento citovaný Tvoj odstavec presne vystihuje nepochopenie problematiky. Rozoberieme si všetky tie body po poriadku:
- Filter "polarizuje" absorpciou, to znamená, že prepúšta len svetlo jednej poarizácie s malým útlmom a svetlo všetkych ostatných polarizácií prepúšťa s väčším tlmením a s najväčším svetlo, ktorého polarizácia je kolmá na tú nastavenú (to už prakticky neprepúšťa).
- Filter svetlo vlastne nepolarizuje v zmysle, že by všetkým jeho zložkám otáčal polarizáciu do rovnakého smeru, ale len vyberá tie zložky so správnou polarizáciou na ktorú je natočený a ostatné utlmuje.
- Filtru je jedno z akého uhla doň svetlo prichádza, zachytí všetko. Ale to čiastočne polarizované svetlo modrej oblohy (tam dochádza k polarizácii na dvojatómových molekulách kyslíka, či iných plynov - ako, to presne neviem) prichádzajúce z rôznych smerov je akokeby rozdielne polarizované. Preto ak širokouhlý objektív dostane do obrazu aj svetlo z lúčov bočných smerov, tak tieto lúče už budú mať mierne inú rovinu polarizácie než tie čo prichádzajú v optickej osi objektívu. Preto budú po prechode polarizačným filtrom utlmené v inej miere a urobí to ten neprirodzený tmavý kontrastný stred a bledé nekontrastné okraje.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Pekne profesorsky vysvetlene. Ja z laickeho pohladu som si to zobral po svojom.. ze ked je objektiv sirokouhly tak nevykryje vsetku cast polarizacie. Proste nehodi sa na sirokouhly objektiv polarizacny filter lebo nedosiahneme ten pozadovany efekt, ktory cakame.
To, že se obraz ve filtru nemění při jeho otáčení (aspoň se mi to zdálo v podmínkách, kdy jsem to zkoušel), neznamená že se nejedná o polarizační filtr a pochybuji, že poměrně renomovaný výrobce PolarPro by dodával pod označením "polarizační" filtr jen "obyčejný" ND filtr, zvlášť v sadě s dalšími ND filtry. Navíc existují cirkulární a lineární filtry a oba typy jsou účinkem rovnocenné. Jak jsem psal, před chvílí mi kamarád fotograf vysvětlil, že u kvalitních polarizačních filtrů je naopak tmavnutí obrazu při otáčení minimální a když jsem mu podrobně popsal zatím jedinou zkušenost s filmováním s filtrem, řekl, že se 100% jedná o polarizační filtr, ND ani jiné tmavé sklo by tohoto efektu nedosáhlo.
Ivane ... částečně nechápeš a nebo si nechceš nechat vysvětlit - opakuji, že je-li na snímané scéně přítomno nějaké polarizované světlo (modrá obloha, odlesky na hladině, mokrém povrchu, laku atd.) tak tak se NEZBYTNÉ bude efekt měnit při otáčení polarizačního a správně orientovaného filtru. Neděje-li se tak, NEJDE o polarizační filtr, nebo nemáš na scéně zdroj polarizovaného světla. Efekt je vždy jasně pozorovatelný (nemůže o tom vzniknout pochybnost) i laikem a čím je filtr kvalitnější, tím naopak BUDE EFEKT při rotaci filtru VÝRAZNĚJŠÍ.
Ten tvůj kamarád ti tedy říká nesmysl ... pokud jste tedy mluvili o tomtéž ... u kvalitních filtrů se platí za jeden kus tisíce korun právě proto, aby byl efekt při rotaci jasný výrazný a dal se účinek nastavit.
Jinak pro ujasnění nejde tu o tmavnutí obrazu jako celku, ale o tmavnutí těch částí obrazu, kde je světlo polarizované a filtrem ho tedy budeš ubírat. Polarizované světlo najdeš krom modré oblohy i u světla odraženého ... s výjimkou odrazu od kovových povrchů ... takže když třeba skrz polarizák koukneš za slunečného dne na auto, tak při rotaci se budou ztrácet (tmavnout) odlesky na laku a skle ale zůstanou odlesky na chromu - krom těhle odlesků a té oblohy ale nic jiného tmavnout nebude. Také se ti při pohledu na zadní sklo auta mohou v závislosti na poloze polarizáku objevit ve skle jakoby mapy apod. ... a opět platí, že čím kvalitnější polarizáky, tím bude efekt jasnější, výraznější a lépe pozorovatelný. Pokud to nepozoruješ, tak nemáš v ruce polarizák, nebo nemáš scénu s polarizovaným světlem, nebo je ten polarizák tak nekvalitní a na scéně je tak málo polarizovaného světla, že ve výsledku si změny nevšimneš. Vem také v úvahu, že slušné polarizáky i v relativně malých průměrech cenově obvykle nejdou pod 2000 Kč za jediný samostatný filtr ... Filtry určené pro širokoúhlé objektivy (tenčí skla kvůli minimalizaci vinětace a tenčí obroučky jsou pak ještě citelně dražší. Takže u sady 3 filtrů za 50USD bych fakt nečekal zázraky.
gardenroute píše:Ještě jedna důležitá informace k CP, je nutné si zvláště u extrémně širokoúhlých objektivů (jako GP) dávat pozor na výšku filtru, protože CP má snahu dost vinětovat v rozích, což může ještě více do.urvit těžce získané záběry. U nějakých levných konstrukcí to bude takřka jisté. Asi by si každý nově příchozí do této tematiky zjistit ceny kvalitních CP filtrů, dejme tomu pro DSLR, aby se nenechal někde nachytat...
jindraj píše:...Vem také v úvahu, že slušné polarizáky i v relativně malých průměrech cenově obvykle nejdou pod 2000 Kč za jediný samostatný filtr ... Filtry určené pro širokoúhlé objektivy (tenčí skla kvůli minimalizaci vinětace a tenčí obroučky jsou pak ještě citelně dražší. Takže u sady 3 filtrů za 50USD bych fakt nečekal zázraky...
Nebojte kluci, já se tím prokoušu. Jen si musím protřídit některé zdánlivě protichůdné informace, něco nastudovat, ověřit, to zvládnu . V každém případě MÁM polarizační filtr, zázraky od něj nečekám ale co udělal např. s odrazy na vyleštěné karoserii, bylo příjemné. Mně spíš zajímaly praktické triky a doporučení pro létání od někoho, kdo polar.filtr používá na koptéře. Kdy použít, kdy ne, zda ponechat ať s koptérou točím ve všech směrech nebo záběry kvůli tomu plánovat, raději přistát a filtr sundat když se nehodí atd. Ale přinejhorším se tím taky prokoušu...
IvanGS píše:Nebojte kluci, já se tím prokoušu. Jen si musím protřídit některé zdánlivě protichůdné informace, něco nastudovat, ověřit, to zvládnu . V každém případě MÁM polarizační filtr, zázraky od něj nečekám ale co udělal např. s odrazy na vyleštěné karoserii, bylo příjemné. Mně spíš zajímaly praktické triky a doporučení pro létání od někoho, kdo polar.filtr používá na koptéře. Kdy použít, kdy ne, zda ponechat ať s koptérou točím ve všech směrech nebo záběry kvůli tomu plánovat, raději přistát a filtr sundat když se nehodí atd. Ale přinejhorším se tím taky prokoušu...
na koptéře a širokoúhlům objektivem GoPro to nebude přínos nikdy ... to nejde ani naplánovat protože to vytvoří nepřirozené přechody v libovolném směru .... rozdíl mezi MAX a MIN efektem je 90° ... úhel záběru toho GoPro je výrazně větší než těch 90° a tak v libovolném směru bez ohledu na naplánování se bude i v jednom a tomtéž snímku efekt měnit od MIN po MAX a zas do MIN ... dosáhneš jen nepřirozeně nerovnoměrného zabarvení oblohy. Navíc efekt se nemění lineárně .... posledních několik stupňů je změna nejvýraznější a tak i malá odchylka (kterou na koptéře nemáš možnost uhlídat) bude znamenat velké změny, které budou dopředu nekontrolovatelné.
- doporučuji proto na koptéře nepoužívat vůbec (alespoň mě zatím nenapadlo použití, kde by byl PL filtr s výhodou využitelný) ... IMHO je ta nabídka toho setu orientovaná jen na nadšence, co slyšeli o tom, že "polarizák ztmaví oblohu" a bez zkušeností si neuvědomují si právě tu tunu těch "ALE" kvůli kterým je to na koptéře a GoPro nesmysl a proto to koupí. To už by mohl být lépe použitelný nějaký přechoďák nebo tak něco.
nebo ještě jinak. můžeš s tím blbnout ale výsledky budou nepredikovatelné a čistě náhodné a z 99% divné. Nevylučuji, že se ti náhodou někde povede nějaký záběr, kdy se filtr nějak náhodně trefí a vykouzlí něco zajímavého, ale to už rovnou můžeš fotit lomografii a bude to prakticky shodná zábava a efektivita za podstatně méně peněz.
jindraj píše:...na koptéře a širokoúhlům objektivem GoPro to nebude přínos nikdy ...
Taky si myslím.
Leda, že bys vymyslel nejakou dálkově ovládanou motoriku na natáčení toho filtru. Ale stejně si nedovedu představit jak by se s tím pracovalo a zda by při současném řízení koptéry na to byl vůbec čas. Asi by se musela funkce pilota a kamramana rozdělit mezi 2 osoby. No a samozřejmou podmínkou by byl i on-line přenos obrazu k pilotovi, nebo spíš tomu kameramanovi, čili komplet FPV výbava.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
To je úplná blbost. Bylo to tady už dost vysvětleno, efekt je závislý na poloze (směru) kamery vůči poloze slunce. Polarizační filtr je dobrý na focení, u kamery bych se na něj vykašlal - víc škody než užitku.
Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.
Tak beru zpět, teď jsem zkoušel filtrem otáčet před displejem počítače a tmavne. Dokonce lze najít moment, kdy odlesky od lampy téměř zmizí. Souhlasím, polarizační filtr je důležitý hlavně u focení. Nicméně jak koukám na 6 sobotních zkušebních záběrů (GoPro z ruky), jeden je jednoznačně lepš (naopak by byl bez filtru nepoužitelný)í, dva cca stejné, dva o něco horší (ale použitelné) a jeden (interiér) horší. Vzhledem k tomu že to byl pokus, kdy jsem nic nevěděl o úhlech a vhodných podmínkách, dobrý, je to výzva a až se s tím naučím pracovat, bude to OK. A jdu lepit popisky na vysílačku Phantoma... .
Dnes podvečer pri západe slnka som bol na rýchlo otestovať spomínaný polarizačný filter od Polar Pro .. Čakal som horšie Slnko už bolo tesne nad horizontom, tak možno nie veľmi vhodné na testovanie .. ale preletel som aj s ND filtrom (2-STOP).. rozdiel trochu vidieť.. Ukladám video z kamery nijako neupravované (od štartu po pristátie) s Polarizačným filtrom, letel som do každej strany, otáčal sa .. nakláňal kameru.. ved keď máte chuť, tak si pozrite video. Je to len čisto o tom skúšaní, testovaní čo to robí taký filter počas letu z rôznych strán dopadajúc na neho slnko.. Zajtra nestihnem ale v nedeľu keď bude dobré počasie tak za denného svetla polietam a potom niečo zostrihám.
Možno by bolo zaujímavé skúsiť s prechodovým filtrom. Väčšinou záber z koptéry je taký, že vo vrchnej časti to nebo je vidieť stále keď netočíme nejaké objekty z blízka. Tam by to možno sa viac hodilo.. Ale taký filter na GP som nevidel nikde.. Jedine kúpiť a vyrobiť..
Od cca 2:55 min otáčam koptérou, kde možno vidieť nejaké zmeny.. alebo lepší kontrast.. slnko bolo už za takým jemným mrakom, nebolo úplne jasno, len miestami.. veď to aj vidno..
Většina záběrů je proti slunci a to nikdy CPL fungovat nebude. Obdobně to je se sluncem za zády. Zkus stejný záběr s filtrem a pak znovu bez něho se slunkem zboku. Pak oba záběry srovnej.
Já tedy nevím, ale zdá se mě, že se tu stále vyskytuje nepochopení, jak CPL funguje - mnohokrát se to zde již probíralo, dávaly odkazy na WiKi atd.
CPL je vhodný pro statické záběry, při kterém si mohu filtr vyzkoušet, zjednodušeně, zda-li při daném úhlu osvětlení vůči ose foťáku a ručním natočením polarizační roviny (otáčivý kroužek filtru), filtr přesně nastavit. To je důležité u statického záběru z ruky či stativu, kdy mohu na filtr dosáhnout.
To NIKDY nebude spolehlivě funkční na kameře, která někde poletuje, mění náklon a úhel vůči osvětlení, a kdy nemohu filtr nastavit. To že to NĚKDY funguje je možné a jasné, ale nebude to funkční vždy, spolehlivě a s nějakým přijatelným výsledkem. To že to "některé" záběry vylepší je asi pravda, to by ale musela být koptéra v nějakém stabilním směru, ve které si filtr před startem nastavím a vyzkouším....
Pro tyto účely se používá postprodukce na konkrétní záběry, a není možné očekávat, že JAKKÝKOLIV filtr nějak univerzálně vylepší jakékoliv záběry, zvláště z kamery, která se stále otáčí, naklání a jinak hýbe.... Toto má opravdu původ v tom, že bylo potřeba kvůli jello a "dýchání" automatické expozice zpomalovat závěrku u GP, a začaly se používat ND filtry. Samozřejmě se toho i řada výrobců chytla, těžko se jim divit, v první řadě jde vždy o byznys, proč ne, když to někdo koupí vč. CP filtru... GP se přeci nepoužívá jen na akční a pohyblivou kameru...
Jako výjimku, která potvrzuje pravidlo, bych uvedl UV filtr, který třeba osobně používám trvale na všech výměnných objektivech DSLR, a také u HD kamery, protože vedle účinného odfiltrování nežádoucí UV složky a i účinně chrání vlastní objektiv.