DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

Fórum pro všechny DJI Phantomy.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

CSC, Vortex Ring

#1201 Příspěvek od gardenroute »

Jen pro upřesnění pro ty, co možná ještě tápou, přes CSC se motory dají zastavit kdykoliv, kdekoliv, v jakémkoliv náklonu. To je právě to bezpečnostní opatření, které @Colliziovi možná uniká, stejně tak @Ajgorovi, pro kterého to bylo tak šokující, že k tomu dělal i to známé varovné video o tom, že je to vždy funkční...
Pouhým stažením plynu na nula se motory dají zastavit pouze po splnění uvedených podmínek (čas, náklon), tzn. že při pádu je takřka nemožné motory zastavit pouze stažením plynu (a nastaveném Inteligentním režimu motorů, to je default). Proto právě máme CSC k nouzovému vypnutí motorů v nepředvídaných okolnostech, kdy se může koptéra nalézat v jakékoliv poloze, např. i při pádu. Nevypnutí motorů po pádu si nyní na vlastní kůži vyzkoušel i Dalibor (@Graup15), kterému shořela půlka jeho vypiplaného Lumenieru, bohužel ho to už při pádu neposlouchalo a motory jely dále :( Takže nám ho na PPPPPP... asi neukáže...

Ještě k Vortex Ring jevu u multirotorů - vrtulové listy vícerotorového letadla se můžou při rigidním vertikálním klesání ocitnout ve vlastních turbulencích vrtulových vírů pod koptérou (analogicky jako úplav vytvořeným nosnými plochami pevného křídla klasického letounu).
Pokud k tomu dojde, vrtulové listy ztratí část důležitého vertikálního výtahu, což způsobí ještě rychlejší propad do sestupného víru. Víry se také začnou tvořit v mezikruží kolem rotace vrtulových listů. Tento vír potom nasává zvířený vzduch z prostoru přímo pod listy vrtulí do prostoru nad listy. Přidání plynu pilotem v tuto chvíli potom jen zvýší vlastní efekt "Vortex Ring" a v konečném efektu způsobí celkovou ztrátu výtahu z listů vrtulí. Proto to může být tak záludné až nebezpečné - vhodnější, bezpečnější i rychlejší klesání je obvykle se současným pohybem, např. ve větší dopředné spirále.
Obvykle se při takovém ošidném a rychlém, čistě vertikálním klesání v blízkosti země koptéra propadne až na zem i přes motory na plno, a přitom by stačilo přidat lehce pohyb do strany či vpřed, aby se koptéra dostala z turbulencí vlastních rotorových vírů...
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
graup15
Příspěvky: 7702
Registrován: pát 02.05.2003 0:00

Re: CSC, Vortex Ring

#1202 Příspěvek od graup15 »

gardenroute píše:Jen pro upřesnění pro ty, co možná ještě tápou, přes CSC se motory dají zastavit kdykoliv, kdekoliv, v jakémkoliv náklonu. To je právě to bezpečnostní opatření, které @Colliziovi možná uniká, stejně tak @Ajgorovi, pro kterého to bylo tak šokující, že k tomu dělal i to známé varovné video o tom, že je to vždy funkční...
Pouhým stažením plynu na nula se motory dají zastavit pouze po splnění uvedených podmínek (čas, náklon), tzn. že při pádu je takřka nemožné motory zastavit pouze stažením plynu (a nastaveném Inteligentním režimu motorů, to je default). Proto právě máme CSC k nouzovému vypnutí motorů v nepředvídaných okolnostech, kdy se může koptéra nalézat v jakékoliv poloze, např. i při pádu. Nevypnutí motorů po pádu si nyní na vlastní kůži vyzkoušel i Dalibor (@Graup15), kterému shořela půlka jeho vypiplaného Lumenieru, bohužel ho to už při pádu neposlouchalo a motory jely dále :( Takže nám ho na PPPPPP... asi neukáže...



No na CSC jsem si v ten mžik stejně nevzpomněl. Ale on by mi byl stejně prd platný. Žádný signál z TX už by ke QAV nedoputoval...takže milá Naza si hezky počkala pár sekund...a jala se odletět domů. Což se zabržděnými vrtulemi od obilí opravdu nedala :-)

Takže se nabízí otázka...kadit na RTH a jako FS nastavit vypnutí motorů? Pořád nad tím přemýšlím....a jistý si teda nejsem.
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: CSC, Vortex Ring

#1203 Příspěvek od gardenroute »

graup15 píše:No na CSC jsem si v ten mžik stejně nevzpomněl. Ale on by mi byl stejně prd platný. Žádný signál z TX už by ke QAV nedoputoval...takže milá Naza si hezky počkala pár sekund...a jala se odletět domů. Což se zabržděnými vrtulemi od obilí opravdu nedala :-)
Takže se nabízí otázka...kadit na RTH a jako FS nastavit vypnutí motorů? Pořád nad tím přemýšlím....a jistý si teda nejsem.
No, FS nastavíš buď jako Go-Home and Landing (RTH), nebo Landing, takže v obou případech to je vždy nějaký další automatický let, byť v tom druhém případě jen vertikální až do normálního automatického přistání, po kterém to teprve vypne motory. Takže se obávám, že motory vypneš ručně jen přes CSC, když to máš pod kontrolou, nebo automaticky až po automatickém přistání po FS... :? Samozřejmě po běžném povedeném přistání stažením plynu.
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
graup15
Příspěvky: 7702
Registrován: pát 02.05.2003 0:00

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1204 Příspěvek od graup15 »

No aspoň jsem jsa výzkumník :-) přišel na samodestrukční proceduru u Nazy:-)
Kdo se přidá a sedne s Phantomem uprostřed 1m vysokého porostu? :-) :-)
IvanGS
Příspěvky: 250
Registrován: úte 20.09.2011 15:57
Bydliště: Bolehošť

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1205 Příspěvek od IvanGS »

Hadrak - V Tebou uvedeném odkazu na Vortex je to vysvětleno a psal jsem to o pár příspěvků výš. Píše se tam: "Jak vyjít z vírového prstence? Přejít do šikmého obtékání rotoru. Jak? Jakkoliv. Třeba přechodem do dopředného letu, ale taky bočením ba i couváním." Nic jiného není třeba vědět, kolektiv a cyklika jsou vrtulníkové pojmy, ne koptérové. Nám stačí vědět, že vrtule vytváří vztlak v relativně klidném prostředí a ne v "rozmíchaném" (nebudu se pouštět do teorie vytváření vztlaku na profilu, Bernoulliho rovnice, úhlů náběhu apod.). Rozmíchané prostředí je prostě pod koptérou, kde si ho vyrábí sama koptéra proudem vzduchu od vrtulí a ta do tohoto guláše klesá. Když bude klesat dopředu, dozadu, doleva nebo doprava, stačí relativně pomalu (páčka nadoraz je zbytečná a otáčení koptéry kolem svislé osy už vůbec), bude to OK. A OK to bude i v silnějším větru, který vír pod koptérou "ohýbá", pak by se dalo klesat kolmo dolů, pokud jsi schopen posoudit sílu větru. A v této souvislosti doplním - když už použít zmíněný "jakýkoliv" (dopředu, dozadu, doleva, doprava) pohyb, tak pokud možno proti větru :idea: .
salamander
Příspěvky: 705
Registrován: pát 15.07.2011 0:00
Bydliště: okr. Prievidza

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1206 Příspěvek od salamander »

IvanGS , vyčerpávajúce vysvetlenie :)
Uživatelský avatar
dt
Příspěvky: 1145
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: Hlučín, CZ

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1207 Příspěvek od dt »

IvanGS píše:páčka nadoraz je zbytečná a otáčení koptéry kolem svislé osy už vůbec

Jenom upřesnění - otáčení kolem svislé osy to zhorší, protože na polovině vrtulí to ubere a na zbylé přidá. Na polovině se tedy vztlak sníží díky nižším otáčkám, na druhé se zhorší účinek vírového prstence, navíc se to celé rozkomíhá tím, že se stroj otáčí kolem svislé osy a vrtule zabírající naplno a propadající se ve vířícím vzduchu střídavě procházejí vrstvou vířící méně a více.
Upřesnění #2 - prudké přidání plynu to může zlepšit, ale stroj musí mít takovou rezervu výkonu, aby prudké přidání způsobilo nasávání vzduchu z vyšších vrstev nad strojem. Pak to jako by skokově zastaví, se strojem to skoro až cukne, jak vrtule najednou zaberou, projeví se to i slyšitelnou změnou zvuku od vrtulí, propadání ve vírovém prstenci je doprovázeno bublavým a chrčivým až mlaskavým zvukem (podle velikosti stroje a tvaru vrtulí), opětovné zabrání je poznat přechodem do sytého a rovnoměrného zvuku. Což jsou poznatky naprd, pokud letíme na FPV a nepřenáší se zvuk. :wink: Nicméně na trénink v blízkosti pilota je to dobré vědět a vyzkoušet si oba stavy jak okem, tak uchem.
Uživatelský avatar
hadrák
Příspěvky: 125
Registrován: ned 06.10.2013 6:48
Bydliště: Těšínské Slezsko

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1208 Příspěvek od hadrák »

... :?: ...
Naposledy upravil(a) hadrák dne ned 12.07.2015 14:18, celkem upraveno 1 x.
DJI Ph1->do 450 H.A.L;FPV,h.made ekobrýle-5"monitor,GB Tarot T-2D
Uživatelský avatar
dt
Příspěvky: 1145
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: Hlučín, CZ

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1209 Příspěvek od dt »

hadrák píše:dt:je na to(C) finta v bezvětří?

Nerozumím. Postup při bezvětří je stejný jako při větru, jenom je potřeba chybějící vodorovnou složku proudění vzduchu nahradit horizontálním pohybem. Takže prostě neklesat kolmo dolů (nebo jen velmi pomalu), ale v nějakém pohybu. Já to dělám tak, že pokud mám dost prostoru kolem, tak prostě naletím z dálky a vyklesávám během přiblížení nad bod přistání. Pokud prostor není, tak naletím nad bod přistání a klesám ve spirále, přičemž není nutné točit strojem kolem svislé osy, spirála se dá letět i s pevným headingem, chce to jenom víc páčkovat. No a kdo s tím má obecně problém, tak prostě bude klesat pomalu kolmo dolů, to kupodivu funguje taky. :wink:
salamander
Příspěvky: 705
Registrován: pát 15.07.2011 0:00
Bydliště: okr. Prievidza

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1210 Příspěvek od salamander »

Hadrák , moc sa tu oháňaš s % - percentami , nie si náhodou dáky pedant ,poväčšine veľký teoretici .
Viacej lietaj a skúšaj a menej teoretizuj .
DT , čo tu píše všetkému na rozdiel od Teba rozumiem , mám to totiž prakticky odskúšané ešte na P1 asi tak 1,5 roka dozadu .
Neviem pochopiť čomu stále nerozumieš . :wink:
IvanGS
Příspěvky: 250
Registrován: úte 20.09.2011 15:57
Bydliště: Bolehošť

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1211 Příspěvek od IvanGS »

hadrák píše:Myslíš otáčení na místě?... Koptéra je specifické létadlo,lítá v 3D všemi směry a nemá kolečka.Sestupné kroužení bez použití otáčení kolem svislé osy(Yaw)neumím... To klesání ja taky potřeba nějak ukončit.Na tom videu,co jsem ne zrovna korektně přistál je bezvětří,jdu z 30m(t.j. lehce nad smrky)na délce 250m na 7m,ale nemá to zmiňovaná kolečka a je třeba nějak zastavit.Ten manévr a ještě k tomu v FPV jsem neustál(Pitch z +2O na -20) a přes mírné přidání plynu to žuchlo,byl to Vortex? Proto mi z toho vyplývá:jsem rád,že koptéru budu používat převážně ve větru.


Já nevím zda je to Vortex, nebyl jsem tam, ale asi bych to tak neprožíval a klidně létej v bezvětří, jen se pokud možno při klesání posouvej kterýmkoliv směrem. Zbytečným, možná i horším otáčením kolem svislé osy bylo myšleno točení se na místě, kde jsi stále nad vírem a navíc se nad ním otáčíš, ale když letíš dopřednou sestupnou zatáčku o dostatečně velkém poloměru s postupným otáčením kolem svislé osy (aby to vůbec zatáčelo všichni asi ví, že zatočit bez otáčení kolem svislé osy neexistuje), bude to OK. Když letíš z dáky, dá se vyklesávat v přímém letu, když je koptéra nad Tebou, používám třeba jednoduchý sestup "do čtverce", tj. chvíli (pár sekund)dopředu, chvíli doleva, pak dozadu, pak doprava... :D, dávám jen pozor na let po větru (viz.dále). Plyn stažený (já ne nadoraz) a hýbu jen druhou páčkou vždy v jednom směru, zase ne nadoraz. Vždyť je to jedno jak, (viz. slovo "jakkoliv"), hlavně neviset nad rozmíchaným sloupcem vzduchu pod koptérou. Jak jsem psal, za větru můžeš i viset (hlavně se neposouvat po větru rychlostí srovnatelnou s rychlostí větru) a za bezvětří viz. výše.
A přistání - ono to není tak žhavé, chvilku to přece pomalu kolmo dolů klesat umí, ne? Já beztak přistávám tak, že zavisím ve 2 metrech a chytnu koptéru do ruky...
Ale berte mne s rezevou, v éru jsem se sice naseděl pár tisíc hodin a aerodynamiku, mechaniku letu, meteorologii apod. dokonce občas přednášel, ale s koptérovou vysílačkou v ruce mám zatím jen pár hodin...
Uživatelský avatar
dt
Příspěvky: 1145
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: Hlučín, CZ

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1212 Příspěvek od dt »

IvanGS píše:dopřednou sestupnou zatáčku o dostatečně velkém poloměru s postupným otáčením kolem svislé osy (aby to vůbec zatáčelo všichni asi ví, že zatočit bez otáčení kolem svislé osy neexistuje)

Že to ty neumíš, to ještě neznamená že to nejde. :wink:
Zatočit bez otáčení kolem svislé osy samozřejmě jde. (Nejen) Naza má dokonce jeden projev chybné instalace, který se tomu obratu podobá. Jmenuje se "toilet bowl effect". Je to stav, kdy stroj opisuje ve vzduchu vodorovné kruhy a přitom má heading furt stejným směrem, který vzniká při pokusu o GPS position hold při nesprávně nasměrovaném kompasu vůči trupu stroje.
Pokud to uděláš ručně, dáš tomu pořádný poloměr a současně klesáš, tak máš krásnou ničím nerušenou sestupnou spirálu aniž bys hrábnul na knypl směrovky. :wink:

Dalo by se to také aproximovat tvým postupem klesání "do čtverce", ale je třeba zvýšit počet stran čtverce směrem k nekonečnu, tím vznikne kruh. 8)
IvanGS
Příspěvky: 250
Registrován: úte 20.09.2011 15:57
Bydliště: Bolehošť

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1213 Příspěvek od IvanGS »

dt - pardon, špatně jsem se vyjádřil, samozřejmě že to jde, jsem zblblý normálními éry a když nefilmuju, automaticky počítám s čumákem dopředu :D . Ono je to koneckonců jedno, jde o to nemlátit sebou ve vlastním víru.
Uživatelský avatar
Dag2B3
Příspěvky: 315
Registrován: čtv 18.07.2013 19:03
Bydliště: Letná

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1214 Příspěvek od Dag2B3 »

a nebo v cizím víru jako někdo na ppppp[emoji79]
IvanGS
Příspěvky: 250
Registrován: úte 20.09.2011 15:57
Bydliště: Bolehošť

Re: DJI - F305, F306, F308 Phantom 2 pokračování

#1215 Příspěvek od IvanGS »

Dag283 - umím si představit 2 koptéry nad sebou, kdy ta spodní může mít problém. Vztlak vzniká především nad křídlem (tvrdí se, že cca 2/3) a vrtule je jen rotující křídlo. Pamatuji si z bezmotorového rogala, když bylo na kopci husto, tak křídlo, které přelétlo těsně nad jiným, mohlo způsobit spodnímu pěkné leknutí... :D
Odpovědět

Zpět na „Coptery - DJI Phantom“