FrSky Taranis - druhé pokračování

Všechno co souvisí s modelářskými vysílači, výběr, programování, napájení
Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
m.fuka
Příspěvky: 347
Registrován: pát 18.07.2008 0:00

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#406 Příspěvek od m.fuka »

Zdravím, poradí někdo? Nedaří se mi rozběhat mix křidélka/směrovka tak abych si mohl poměr přimixovávání směrovky plynule měnit sliderem. Nevím jestli jsme to někde už neřešili, nic jsem nenašel. Dík

edit: Vyřešeno. Po hodinách trápení nastaveno pomocí variabilní globální proměnné. :o
Naposledy upravil(a) m.fuka dne stř 11.03.2015 12:37, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Symplex
Příspěvky: 316
Registrován: čtv 22.05.2008 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#407 Příspěvek od Symplex »

Nastavuji F5J, 4 servové křídlo, vzadu motýl, motor přes regulátor, napájení RX přes BEC regulátoru.
Jak nastavit, aby sem přepínačem přepínal knipl plyn (regulace otáček motoru) na režim let bez motoru, kdy ten samý knipl bude sloužit k ovládání klapek.
Z motoráků jsem zvyklý na plný plyn, když je knipl od sebe (v režimu motorový let jsou klapky zavřené). Když bych přepnul při plném plynu na klapky, tak se mě naplno vysunou, což nechci.
Přitom bych si rád zachoval zvyklost, páka plynu k sobě - klapky zavřené, páka plynu od sebe - klapky naplno vysunuté.
Jak to řešíte a hlavně jak to napípat v Taranisu. Připomínám, že jsem lama.
Předem děkuji za pomoc.
Uživatelský avatar
mab
Příspěvky: 715
Registrován: ned 06.05.2012 17:08
Bydliště: Vyškov, ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#408 Příspěvek od mab »

Jednak to máš trochu domotané, protože standart je
plynová páka od sebe (plný plyn) klapky v nule
plynová páka k sobě klapky naplno vysunuté

Prostě od sebe - letím, k sobě - naplno brzdím. Stejně jako 3polohový přepínač od sebe rychlost (přeskok), střed - vše v nule, k sobě - termika.

Ááále, pokud jsi naučený jinak, pak samozřejmě používej co ti vyhovuje.
Skvělý zdroj informací k nastavení je OpenTx_AdvancedGliders.zip
Stáhnout, rozbalit, otevřít v Companionu a upravit dle chuti.
x9d, x-lite pro a pár poletuch
Uživatelský avatar
Symplex
Příspěvky: 316
Registrován: čtv 22.05.2008 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#409 Příspěvek od Symplex »

Díky za odpověď. Jsem začátečník v požívání klapek a nejsem zvyklí na nic. Pokud je používaný standart toto nastavení klapek tj. knipl o sebe let s klapkami zavřenými a knipl k sobě brzda - klapky vysunuté, začnu to používat.
Teď jen jak na Taranisu nastavit, aby při jedné poloze přepínače byl knipl plynem a po přepnutí se knipl stal ovladačem klapek (případně by byl tímto přepnutím blokovaný elektromotor kvůli náhodnému zapnutí)
Děkuji za popostrčení správným směrem.
Uživatelský avatar
Standa Stuchlý
Příspěvky: 1894
Registrován: ned 23.05.2010 0:00

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#410 Příspěvek od Standa Stuchlý »

na to můžeš použít křivky.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14360
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#411 Příspěvek od pepin »

Symplex píše:Díky za odpověď. Jsem začátečník v požívání klapek a nejsem zvyklí na nic. Pokud je používaný standart toto nastavení klapek tj. knipl o sebe let s klapkami zavřenými a knipl k sobě brzda - klapky vysunuté, začnu to používat.


tento zažitý standart má bohužel jeden nepříjemný háček.

při přistání zavíráš klapky---plný plyn, pokud přepneš přepínač, je tam na motoru plný plyn .

z praktického pohledu v dnešní době elektroletu vcelku pakárna, sedáš--plyn od sebe--klapky zavřené.

logičtější by mi přišlo---plný plyn--klapky otevřené-brzdím, sedám, plyn u sebe--klapky zavřené-letím-pokud ted omylem přepnu přepínač motor--klapky, mám na motoru stažený plyn.

používám taky zažitý standart, ale je to podle mého totální nesmysl vymyšlený v době bezmotorových větronu, páč to hodně a zbytečně komplikuje přecvakávání přepínačem.

Navíc oproti motoráku se z nějakého duvodu cítím líp v kramflecích při řízení větroně s kniplem plynu u sebe---stažený plyn,

osobně mi ten zažitý standart vubec nesedí, ale je to hold standart, zvyknout se dá.
jediný pozitivum, je docela fajn si na nějaký spínač--né přepínač mixnout ještě funkci resetu klapek vuči motoru---hlavním přepínačem přepneš z motoru na ovládání klapek, pokud jsi nakonec na přistání krátký---zavřené klapky---plný plyn, jen trochu cvakneš do toho spínače a okamžitě se roztočí vrtule---je ale dobré mít rozběh motoru naprogramovaný třeba na reglu, aby byl rozběh měkký.

On je veliký rozdíl rozpočet na přistání s větroněm, který umožnuje vyklopení klapek do 90 stupnu, nebo s větroněm, kde jdou dolu klapky mín, pak je lepší podrovnat dřív a na plochu se dotáhnout nízko nad zemí vrknutím motorem, což je v případě klasického přepínání--bud-motor-nebo klapky pak docela na prd.
Naposledy upravil(a) pepin dne stř 11.03.2015 0:41, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Standa Stuchlý
Příspěvky: 1894
Registrován: ned 23.05.2010 0:00

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#412 Příspěvek od Standa Stuchlý »

mám motor krom páky ještě na přepínači. Když jdu dolů, vypnu motor přepínačem a dalším zapnu klapky. Pákou pak jen reguluji klapky, jako bych brzdil.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14360
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#413 Příspěvek od pepin »

Standa Stuchlý píše:mám motor krom páky ještě na přepínači.


tak jsem to myslel---mít možnost při přistání zapnout motor rychle ještě přímo nějakým spínačem--přepínačem, ale zustat už pro přistání přepnutý kniplem místo motoru na brzdách.
Uživatelský avatar
Standa Stuchlý
Příspěvky: 1894
Registrován: ned 23.05.2010 0:00

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#414 Příspěvek od Standa Stuchlý »

no mám to právě na opak. přepínač mám u motoru jako pojistku, tak můžu motor vypnout jak pákou, tak přepínačem. pak můžu pákou dělat co chci, aniž bych riskoval, že se mi rozeběhne motor. Motor na přepínači SC, klapky na přepínači SF. Ale je to jen má volba, na kterou jsem si zvykl z JRka.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14360
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#415 Příspěvek od pepin »

Standa Stuchlý píše:no mám to právě na opak.


tak to sorry, špatně jsem tě pochopil :D
stanco1
Příspěvky: 315
Registrován: pon 06.06.2011 0:00

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#416 Příspěvek od stanco1 »

Ja si zas neviem predstaviť, že by som 90% času mal pri riadení vetroňa na palcovej vysielačke plyn naplno, nemáte z toho kŕče v palcoch? :)

A nejak mi nieje jasné ako to niekto chce používať tak že bude prepínačom precvakávať funkciu plynovej páky.
Klapky nula cvak a hneď plný kotol? Skôr mi to príde logické naopak keď už chcem mať ten plyn na páke a nechcem ho teda zrejme ON/OFF.
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Uživatelský avatar
mirek100
Příspěvky: 498
Registrován: pon 24.01.2011 0:00
Bydliště: Žamberk
Kontaktovat uživatele:

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#417 Příspěvek od mirek100 »

Já mám na Taranisu motor na přepínači a na plynové páce mám jen klapky při přistání. Knipl u sebe jsou klapky v nule. Pokud bych náhodou byl krátký a potřeboval přimotorovat, přepnu přepínač letových režimů z "Přistání" na "Start". Při přepnutí na "Start" se klapky zavřou do nuly a plynový knipl není aktivní. Při bezmotorovém letu (ne režim Přistání) na plynovém kniplu nic nemám a mužu s ním pohybovat kam chci. Jediné, co tím ovládám, je hlášení výšky, pokud je knipl v poloze nad 80%.
Když jdu na přistání, cvaknu režim Přistání. Pokud není plynový knipl v nule (u těla), pomalu a plynule se vysunou klapky a potlačí VOP podle nastavené křivky. Od poloviny výchylky kniplu se vychylují křidélka nahoru. Pokud je knipl v nule, nestane se nic. Mám to tak naučené a než přepnu do režimu Přistání, dávám plynový knipl k tělu.
Uživatelský avatar
Standa Stuchlý
Příspěvky: 1894
Registrován: ned 23.05.2010 0:00

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#418 Příspěvek od Standa Stuchlý »

stanco1 píše:Ja si zas neviem predstaviť, že by som 90% času mal pri riadení vetroňa na palcovej vysielačke plyn naplno, nemáte z toho kŕče v palcoch? :)

A nejak mi nieje jasné ako to niekto chce používať tak že bude prepínačom precvakávať funkciu plynovej páky.
Klapky nula cvak a hneď plný kotol? Skôr mi to príde logické naopak keď už chcem mať ten plyn na páke a nechcem ho teda zrejme ON/OFF.


to je jednoduché. Pákou ovládám motor a přepínačem SC tu funkci jen vypnu. Pojistka. Nemusím držet páku motoru v jednom bodě. K ničemu dalšímu ten přepínač nepoužívám. Pokud chci použít klapky, zapnu přepínač SF. Motor je blokovaný přepínačem SC, tak můžu klapky ovládat pákou motoru.
Uživatelský avatar
mab
Příspěvky: 715
Registrován: ned 06.05.2012 17:08
Bydliště: Vyškov, ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#419 Příspěvek od mab »

Na začátek chci říct, že plynulé ovládání klapek (brzd) plynovou pákou na tomto typu éra je úžasná věc a je škoda se o to připravit.
Pro ty co si cokoliv nedokážou představit mám jedinou radu: "Zkuste to", létá tak spousta lidí a jde to vážně dobře.

Když jsem F5J a jednoho menšího větroně řešil já, tak jsem prošel diskuze a pokecal s kámošem a taknějak jsem věděl, že nechci mít na plynové páce dvě takto rozdílné věci jako motor a brzdy jen podle polohy přepínače určitě bych to v presu popletl. Vyřešit to jde viz dále v textu, ale připadlo mi že v krizovkách by to nedopadlo dobře.

Takže moje řešení na plynové páce vždy ovládání klapek (brzd) a motor ovládaný jen 3pol přepínačem 0-60-100%.
- Vše co je směrem odemne (od těla) znamená leť, leť :) plyn-klapky v nule / přepínač LR - rychlost, přeskok / přepínač motoru - motor zapnut /
- Směrem ke mně (k tělu) znamená vypni, brzdi, pluž se plyn - klapky naplno vysunuté / přepínač LR - termika / přepínač motoru - motor vypnut /
V uplynulých dvou sezonách se mi hodněkrát potvrdila správnost tohoto řešení, alespoň pro mě.

Pokud nestačí 3pol přepínač k ovládání motoru (u F5J fakt stačí):
- Můžeš použít dolní polovinu plynu jako brzdy a horní jako plyn s pásmem necitlivosti mezi nimi, dá se to vyčíst z nastavení OpenTx_AdvancedGliders co jsem posílal dříve. Pro přesnější představu o čem mluvím - uvažuju rozsah plynu -100 až +100 // klapky naplno vysunuté (-100) // klapky v nule (-20) // klapky v nule ale motor ještě nejede (-20) až (+20) // plynulá regulace motoru od nuly po max výkon (+20) až (+100)
Pásmo kde se nic neděje můžeš oznámit pípnutím/hláškou.

- Nebo při přepnutí do LR, kde je plynová páka použita k ovládání motoru, vynutit její stažení na nulu a až pak začne reagovat - opět může být doplněno pípáním/hláškami.

Možností je víc, ještě máme boční slidery, otočné potenciometry a spoustu přepínačů. Já jen zastávám pravidlo, že se dívám na letadlo a ne na vysílačku a i když si někdy nemusím být 100%jistý jaký mám LR (no stane se :) přesto se nebojím cvaknout přepínačem nebo pohnout pákou.
x9d, x-lite pro a pár poletuch
Uživatelský avatar
ddano007
Příspěvky: 2896
Registrován: čtv 18.03.2010 0:00
Bydliště: Zavar, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: FrSky Taranis - druhé pokračování

#420 Příspěvek od ddano007 »

Chlapci, ked vidim o com diskutujete: na co je dobre ovladat klapky kniplom?
Na akrobatovi mam 4- servove kridlo ( len tak zo srandy) a prepinacom si volim: bud idu vzdy dve a dve spolu, t.j. len ako kridelka, alebo vonkajsie idu ako kridelka a vnutorne idu ako klapky a ovladam ich bocnym sliderom.
Ale na co je dobre ovladat klapky kniplom a este pripadne pri tom vypinat motor?
Nevyryvam, len nechcem umret sprosty. Vdaka.
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
Zamčeno

Zpět na „Vysílače“