midge píše: To, že se v ustálené zatáčce (NIKOLIV PŘI UVÁDĚNÍ DO ZATÁČKY) musí u 99% větroňů dávat kontra křidélka, ví každý jen trochu zkušený pilot. Pokud má pro let trochu cit, nemusí mu to ani nikdo říkat a ty kontra křidélka tam zkrátka dá sám, protože jinak mají skoro všechny větroně tendenci zvětšovat náklon. k
uplně tak jednoznačný to možná není, pokud má křídlo nějaké vzepětí, tak má i nějakou tendenci si do té bubliny sednout, nad zemí bude bublina samozřejmě uzká, takže tady opravdu funguje systém kontra křidélky, ale s výškou se rozšiřuje, nic méně myslím si, že většina z nás nesoutěžních pilotu má i ve výšce pořád potřebu ten model táhnout neustále do středu stoupáku---myslím, že uplně zbytečně a naopak na škodu, dobrý pocit z řízení modelu, kdy jedu na malém poloměru otočky křidélky kontra, proti směrovce, ale kontra je už ve fázi, kdy je ten stoupák ve vyšší výšce výživnej i na větším poloměru určitě mimo mísu a spíš funguje kontra křidélky jako brzda.
PS: termické větroně mají nějaké vzepětí a podle mého, ta velikost vzepětí je právě z toho duvodu, aby se pří teoretické optimální výšce a kroužení v termice dostali do optimálu , nic méně vždy to bude podle mého o tom samém---nízko nad zemí pojedu křidélka kontra, v určité výšce si sedne vzepětí s výkluzem v zatáčce---optimální poměr vzepětí pro daný model, kdy ho brzdím pouze výchylkou směrovky, s další vyšší výškou už je potřeba mix, křidélka, směrovka.
čistě teoretizuji, nic méně, směrovka a proti tomu křidélka kontra fakt je brzda, takže to není rozhodně in řízení na flek na bedně.