Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

Létání na výlety s přenosem obrazu je tu. Vysílače, přijímače, kamery či video-brýle. Pokus te se co nejvíce dodržovat zákony ČR. Samozřejmě, že i natáčení z modelů, výběr kamer a foťáků. Prostě věci související.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#31 Příspěvek od OK2BUH »

Bohužel to prokládání není minulostí. Žádná TV stanice není tak bohatá aby si mohla dovolit platit dvojnásobný datový tok když to většina diváků stejně neocení. Proto v TV vysílání pozemním i satelitním zůstává 50i. Pouze Němci a Rakušani mají v HD 50p ale zase menší rozlišení 720, takže datový tok je stejný. Pro vlastní tvorbu samozřejmě 50 nebo 60p není problém.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#32 Příspěvek od VTjr »

Takže, stejně jako i v té hluboké minulosti, je i dnes omezujícím faktorem spíše ta šířka pásma při přenosu a ne kapacitní možnosti ukládáni. Krom toho se domnívám, že v profesionální studiové TV-technice se už dávno mixovalo a střihalo video bez překládání a pak se to do i-režimu upravovalo až při samotném vysílání. Nebo se pletu?
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Stapaka
Příspěvky: 386
Registrován: úte 30.09.2014 18:38
Bydliště: Česká Lípa
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#33 Příspěvek od Stapaka »

VTjr píše:Tak to nemáš pravdu, vyšší FPS samozřejme má nejen přímo úměrný vliv na velkost datového toku, ale i na tu kvalitu snímání obrazu, protože dovolí snímacímu prvku jen nepřímo úměrně kratší čas na exponování/snímání každého jednotlivého snímku. Je to stejné jako když fotoaparátem fotíš buď s expozicí 1/25 nebo 1/50 s. Pro kratší expozici pak potřebuješ buď víc světla, nebo vyšší citlivost filmu (snímacího polovodičového prvku) nebo menší clonu objektivu (tedy větší otvor apertury). Jenže ta vyšší citlivost vždy vnáší nárůst šumu (u klasických filmových pásů to bylo větší zrno, u CCD prvků zas ten šum), menší clona zas snižuje hloubku ostrosti a taky zvyšuje vliv projevů nedokonalosti optiky objektivu na kvalitu obrazu (tedy obecně tu ostrost zhoršuje).
Takže opravdu nelepší je to dobré slunce. :wink:


Nehodlám polemizovat se zákony fyziky ;-), nic méně popisované zhoršení při snímání 50fps jsem ve výsledku u GoPro od verze 3 nijak nepozoroval.
Mám zato, že kvality její optiky to snad ani příliš nezvýrazní - ale to je jen můj názor.
Pravda je, že jsem se GoPro snažil používat vždy za dobrých světelných podmínek.
Navíc tyto kamery, až snad i včetně verze3+ trpěly za špatných světelných podmínek nízkou kvalitou obrazu všeobecně :-(.
U GoPro 4 BE už je citlivost lepší, ale ještě jsem neměl čas to pořádně prozkoušet, takže o tom zatím polemizovat nebudu (kromě faktu, že oproti verzi 3 má jasně jemnější kresbu, s GoPro 3+ jsem neměl tu čest).

Nic méně, mně ani tak nešlo o technické parametry jako jak působící obraz na diváky. Pokud divák vůbec postřehne zvětšení šumu zapříčiněné
vyšším fps, myslím že mu to nebude tolik vadit, jako např. dvojení hran při švenku do strany. Ale největší problém vidím v tom, když je třeba
spojit příspěvky od GoPro s příspěvky 25p fps, s příspěvky zatím převažujících kamer pořizujících záznamy s 25fps (ale 50i).
Tam prostě použití 25p z GoPro trhá oči a někdy i dělá problémy s výpočtem např. MPEG_2 pro tvorbu DVD...
Kdežto zpracování 50i a 50p v jedné timeline s fps 25 je naprosto bezproblémové a troufám si tvrdit, že málokdo pozná která část je v "i" a která v "p".

Takže možná není záznam 50p fps u GoPro technicky dokonalejší, ale pro další (a hlavně smíšené zpracování) je přijatelnější a dávám mu přednost.

Pro zpracování samostatných příspěvků je to pak samozřejmě úplně jedno, ale to se pak může klidně zpracovávat i ve 30p fps v Quick Time.


A co se týče prokládání, tak to ještě nějaký čas bude hlavním způsobem i při zpracování. Ani většina střihových aplikací doposud neumí zpracovat
Full HD záznam s 50p snímky. Pouze rozlišení 720. Prozatím je maximum 25p. A tam ta plynulost pořád pokulhává.
F 308 Phantom2;H3-3D;GoPro 4B; iOSD Mini; 7" LCD DVR/HD;
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#34 Příspěvek od gardenroute »

Ale tady to je o vlastní tvorbě, v té nikdo "prokládání" již dlouho používat nemusí... :(
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
Stapaka
Příspěvky: 386
Registrován: úte 30.09.2014 18:38
Bydliště: Česká Lípa
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#35 Příspěvek od Stapaka »

Konkrétně Ty, když jsi zpracovával Tvá videa z Okavanga, nekombinoval jsi tam náhodou GoPro s nějakou handkou?
Měl jsem dojem, že jsem tam nějaké vložení zahlédl... :-)
F 308 Phantom2;H3-3D;GoPro 4B; iOSD Mini; 7" LCD DVR/HD;
Uživatelský avatar
Stapaka
Příspěvky: 386
Registrován: úte 30.09.2014 18:38
Bydliště: Česká Lípa
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#36 Příspěvek od Stapaka »

Ale v pořádku, budu respektovat jednolitost vlastní tvorby...
F 308 Phantom2;H3-3D;GoPro 4B; iOSD Mini; 7" LCD DVR/HD;
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#37 Příspěvek od gardenroute »

Stapaka píše:Konkrétně Ty, když jsi zpracovával Tvá videa z Okavanga, nekombinoval jsi tam náhodou GoPro s nějakou handkou? Měl jsem dojem, že jsem tam nějaké vložení zahlédl... :-)
Jasne, ale naopak, hlavni dokument je primarne tocen HD Canon Legrií (25fps), k tomu letecke z GP, a když něco bylo ze smartphonů pro oziveni...
Ale moje předchozí reakce byla na "boha" (OK..BUH) vyse.., tykalo se "interlaced" rezimu v TV vysilaní... Bohuzel jsi me svými 2 příspěvky predesel, nemel jsem stranku refreshlou...
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#38 Příspěvek od gardenroute »

Stapaka píše:...A co se týče prokládání, tak to ještě nějaký čas bude hlavním způsobem i při zpracování. Ani většina střihových aplikací doposud neumí zpracovat...Full HD záznam s 50p snímky. Pouze rozlišení 720. Prozatím je maximum 25p. A tam ta plynulost pořád pokulhává....
Mel jsem za to, ze napr. Premiéra to umi (50-60p), nebo si to interne pro strih prevadi do prokládaného rezimu ? Tady v tom nemam zcela jasno... :(
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
Stapaka
Příspěvky: 386
Registrován: úte 30.09.2014 18:38
Bydliště: Česká Lípa
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#39 Příspěvek od Stapaka »

gardenroute píše:Mel jsem za to, ze napr. Premiéra to umi (50-60p), nebo si to interne pro strih prevadi do prokládaného rezimu ? Tady v tom nemam zcela jasno... :(



Musím se poopravit. Premiéra umí 50p a 60p a to (a pouze) ve formátu AVCHD.
Tímto si sypu popel na hlavu :( . Jelikož s tímto formátem při střihu příliš nepracuji, zapomněl jsem na to... :oops:
F 308 Phantom2;H3-3D;GoPro 4B; iOSD Mini; 7" LCD DVR/HD;
Uživatelský avatar
Dag2B3
Příspěvky: 315
Registrován: čtv 18.07.2013 19:03
Bydliště: Letná

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#40 Příspěvek od Dag2B3 »

Neznám Premiéru, ale nezdá se mi to "pouze". AVCHD je snad Sony formát. A Adobe určitě podporuje i jiné formáty. Spíš záleží jak si nastavíš TlmeLine. U jiných programů pokud máš v preferencích zaškrtlé přizpůsobit prvnímu klipu a hodíš tam AVCHD, tak vždycky střiháš v AVCHD [emoji17]
Uživatelský avatar
Stapaka
Příspěvky: 386
Registrován: úte 30.09.2014 18:38
Bydliště: Česká Lípa
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#41 Příspěvek od Stapaka »

Dag2B3 píše:Neznám Premiéru, ale nezdá se mi to "pouze". AVCHD je snad Sony formát. A Adobe určitě podporuje i jiné formáty. Spíš záleží jak si nastavíš TlmeLine. U jiných programů pokud máš v preferencích zaškrtlé přizpůsobit prvnímu klipu a hodíš tam AVCHD, tak vždycky střiháš v AVCHD [emoji17]


Můj poslední příspěvek se vztahoval pouze k materiálu se snímkovou frekvencí 50p a60p. Tento materiál umí Premiera zpracovat pouze ve formátu AVCHD, ovšem umí v něm i jiné fps. Pochopitelně , že umí zpracovat spoustu dalších formátů, ale tam už neumí snímkové frekvence 50p a 60p ...
Alespoň tedy do verze CS6 což je Premiere Pro 6.0.5 ty verze dál, co jsou v Cloudu, ty už neznám. Tam už jsem nešel.

Jinak ale máš pravdu v tom, že AVCHD je formát SONY, mimochodem vcelku dobrý, a i v tom, že pokud vložíš do Timeline v Premieře jakýkoli příspěvek,
Premiéra Ti dá na výběr, zda má dodržet parametry současného projektu, nebo zda se má přizpůsobit parametrům vkládaného příspěvku ....
F 308 Phantom2;H3-3D;GoPro 4B; iOSD Mini; 7" LCD DVR/HD;
Uživatelský avatar
JosefSvejk
Příspěvky: 6483
Registrován: pát 29.04.2011 0:00
Bydliště: ČR

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#42 Příspěvek od JosefSvejk »

Jen pro upřesnění - AVCHD je společné "dítě" firem Sony a Panasonic.
Uživatelský avatar
Dag2B3
Příspěvky: 315
Registrován: čtv 18.07.2013 19:03
Bydliště: Letná

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#43 Příspěvek od Dag2B3 »

Tak jenom v rychlosti chci dát dohromady pár záběrů na sobotní projekci (http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=111&t=67752&start=60#p1170315)ze dvou kamer a samozřejmě i když se jednalo o GP3BE a u obou bylo rozlišení Full HD, dál už byla každá nastavená jinak- viz otisky. Tam co nebyl zaplý ProRess ta kamera vůbec nezvládla jasový rozsah v mracích. Vice vidět na vektroskopu.
Bez mraků.jpg

ProRess před úpravou.jpg

bez korekcí.jpg

ProRess po úpravě.jpg
Uživatelský avatar
zskal
Příspěvky: 954
Registrován: úte 07.02.2012 22:35
Bydliště: Holešov
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#44 Příspěvek od zskal »

Tak jsem si toto zajímavé vlákno 2x pročetl a ujasnil si díky tomu dost věcí... :wink: Za to chlapi díky. Ale přece jen mám ještě nějaké nejasnosti. Jak tedy správně nastavit GoPro H3+BE, aby potom nevznikly problémy s mícháním záběrů např. ze zrcadlovky Canon, která točí v PAL 50 fps, když na zmíněné GoPro H3+BE můžu nastavit pro FOV "medium" 48 fps jak pro PAL, tak i pro NTSC? Budou už ty 2 fps dělat na timeline problémy? Bude tedy potom už lepší zvolit FOV "Ultra wide" a 50 fps s tím, že obraz budu muset potom v postprodukci srovnat? A jaké nastavení doporučujete pro tuto kameru pro venkovní večerní záběry? Díky.
Phantom 4 + Nvidia Shield K1
http://www.youtube.com/user/zskalfpv
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování

#45 Příspěvek od gardenroute »

zskal píše:...Tak jsem si toto zajímavé vlákno 2x pročetl a ujasnil si díky tomu dost věcí... :wink: Za to chlapi díky...
Super, k tomu jsme to přeci zakladali :D
zskal píše:...Ale přece jen mám ještě nějaké nejasnosti. Jak tedy správně nastavit GoPro H3+BE, aby potom nevznikly problémy s mícháním záběrů např. ze zrcadlovky Canon, která točí v PAL 50 fps, když na zmíněné GoPro H3+BE můžu nastavit pro FOV "medium" 48 fps jak pro PAL, tak i pro NTSC? Budou už ty 2 fps dělat na timeline problémy? Bude tedy potom už lepší zvolit FOV "Ultra wide" a 50 fps s tím, že obraz budu muset potom v postprodukci srovnat? A jaké nastavení doporučujete pro tuto kameru pro venkovní večerní záběry? Díky....
Já točím dost společných záběrů s GoPro a Canon Legria, která jede do 1080/25fps/progressive (to je v podstatě obdobné jako PAL/50fps/progressive). GoPro mám nastaveno na 1080p/medium/50fps, na Phantomovi tocim obvykle také s 50 fps, a to zejména proto, abych mohl později v postprodukci pouzit kvalitni slowmotion.

Nicméně např. při naši africké cestě (dokument Go Africa 2013 - odvysílané epizody najdeš tady) jsem GoPro provozoval obvykle ještě v režimu 24/48 fps, a v dokumentu potom kombinoval s 1080p/25fps z "velké" HD kamery. Obvykle s tím nebyl žádný problém, dobré střihové SW se s tím lépe či hůře popere. Koukni na to, můžeš posoudit. Snad jen jednou je při panorama záběru ze vzduchu (na 25 fps časové ose a výsledném 25 fps renderu) trošinku vidět jemné zadrhnutí, posuď sám.

Teď již GoPro (letecky) točím jen 25/50 fps, to je bezproblémové, uvažuji, že přejdu na 30/60fps, tj. NTSC, což v HD (progress.) asi již dnes nehraje roli, a jsou snímky navíc právě pro slowmotion, což se vždy hodí.

Malé OT - příští týden odlétám na ostrov Koh Chang, kde bych chtěl (vedle i létání s Ptaakem) vyzkoušet také GoPro při šnorchlování v moři, s čímž žádnou "experience" zatím nemám :
- uvažoval jsem o použití plného GP obrazového záběru, tj. 1440p/30fps, ze kterého bych při postprocesu do 1080p cropoval vždy tu lepší část obrazu
- má někdo zkušenost, zda-li by bylo ještě lepší 2K7, nevím, zda-li v horších světelných podmínkách těsně pod hladinou to je to pravé ořechové ?
- červený/purpurový filtr asi netřeba pro natáčení těsně (do 2 metrů) pod hladinou, že ? Do větších hloubek to je jasné...
- má někdo tady nějakou zkušenost s GP pod vodou, která by se hodila ?
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Odpovědět

Zpět na „FPV, točení videa a focení“