Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
- gardenroute
- Příspěvky: 4185
- Registrován: úte 23.04.2013 18:00
- Bydliště: Pod Slavkovským lesem...
Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Toto vlákno je specializované k odborné diskuzi o tom, jak správně a dobře vyrobit letecké video, to znamená od jeho natočení, až po jeho správný střih, ozvučení, a další úpravy, vč. různých konverzí, použitých filtrů a kodeků, tedy vše spojené s postprocesem takového videa, než ho budete chtít někde publikovat. A to včetně zkušeností s uploadem na různých veřejných videoserverech, a portálech pro letecké video.
Nevkládejte sem příspěvky s tématikou FPV a gimbalů pro kamery, které zde mají již řadu zavedených diskuzních vláken, a nesouvisí přímo s postprocesem autorského videa.
Nezapomeňte si nastavit jeho sledování, pokud Vás tato tématika zajímá.
Nevkládejte sem příspěvky s tématikou FPV a gimbalů pro kamery, které zde mají již řadu zavedených diskuzních vláken, a nesouvisí přímo s postprocesem autorského videa.
Nezapomeňte si nastavit jeho sledování, pokud Vás tato tématika zajímá.
Naposledy upravil(a) gardenroute dne pát 28.11.2014 21:41, celkem upraveno 1 x.
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11248
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
tento příspěvek bude po vložení přesunutých příspěvků likvidován.
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
dovolím si první příspěvek tímto odkazem jak správně nastavit GoPro (3) | Začátečníkův průvodce leteckým filmováním a fotografováním na který jsem narazil
F306 Phantom 2 s H3-3D, FPV 5,8 GHz 400 mW, 7" monitor diverz., iOSD mini, MarcoPolo, Waterbuoy
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Hmmm
na tom linku bych si dovolil nesouhlasit s 25fps. Většinou létám za slunečného počasí a mohu si dovolit 60fps, Ve střihu mám Timeline na 30fps. Defacto každý druhý snímek vyhodím. Když ale potřebuji část zpomalit na polovinu - nic se nedopočítává a prostě tam ty snímky mám - naprosto čistý záběr. Mohu si dovolit zpomalit ještě na další polovinu a chybějící snímek se dopočítá (prolne ze dvou). Pokud bych tohle dělal jen s 25 nebo 30 fps byl by zpomalený obraz žalostný - musel by mezi dvěmi snímky vypočítat tři další. Proč točím na 30 a ne na 25fps? Protože je obraz plynulejší a při bočním letu neposkakuje. Všechny LCD televize zvládají Full HD při 30fps. Ano dříve se používalo 30fps jen v USA a podobných regionech které užívaly NTSC TV systém na rozdíl od evropského PAL s 25fps. Ale tam byl hlavní rozdíl v počtu řádků a kmitočtu. Nyní je to již jedno. Rozlišení Full HD je stejné a i těch 5 snímků za vteřinu navíc je někdy zatraceně znát. A kdybych měl někdy odevzdat záběry do čeké TV kde stále vysílají v 25fps, tak video jen hodím do Timeline s 25 snímky a buď nechám čas stejný (automaticky se každý pátý snímek vyhodí - což se běžně okem skoro nepozná) nebo nechám počet snímků a dílo se jen nepatrně natáhne. Okem je nepostřehnutelné, že copter letí o 1/6 pomaleji. Ale tohle je jen moje dlouholetá zkušenost s natáčením, kterou nikomu nenutím.
na tom linku bych si dovolil nesouhlasit s 25fps. Většinou létám za slunečného počasí a mohu si dovolit 60fps, Ve střihu mám Timeline na 30fps. Defacto každý druhý snímek vyhodím. Když ale potřebuji část zpomalit na polovinu - nic se nedopočítává a prostě tam ty snímky mám - naprosto čistý záběr. Mohu si dovolit zpomalit ještě na další polovinu a chybějící snímek se dopočítá (prolne ze dvou). Pokud bych tohle dělal jen s 25 nebo 30 fps byl by zpomalený obraz žalostný - musel by mezi dvěmi snímky vypočítat tři další. Proč točím na 30 a ne na 25fps? Protože je obraz plynulejší a při bočním letu neposkakuje. Všechny LCD televize zvládají Full HD při 30fps. Ano dříve se používalo 30fps jen v USA a podobných regionech které užívaly NTSC TV systém na rozdíl od evropského PAL s 25fps. Ale tam byl hlavní rozdíl v počtu řádků a kmitočtu. Nyní je to již jedno. Rozlišení Full HD je stejné a i těch 5 snímků za vteřinu navíc je někdy zatraceně znát. A kdybych měl někdy odevzdat záběry do čeké TV kde stále vysílají v 25fps, tak video jen hodím do Timeline s 25 snímky a buď nechám čas stejný (automaticky se každý pátý snímek vyhodí - což se běžně okem skoro nepozná) nebo nechám počet snímků a dílo se jen nepatrně natáhne. Okem je nepostřehnutelné, že copter letí o 1/6 pomaleji. Ale tohle je jen moje dlouholetá zkušenost s natáčením, kterou nikomu nenutím.
- gardenroute
- Příspěvky: 4185
- Registrován: úte 23.04.2013 18:00
- Bydliště: Pod Slavkovským lesem...
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Souhlas v tom, že také točím (pokud to světelné podmínky dovolují) obvykle na 2x násobné fps, aby se později dalo dělat kvalitní slowmotion. To je bez debat, při dobrém slunci, ve kterém většinou létám nepřináší vysoké fps nijak zásadně horší obraz, jak píše Roman, větší zlo je dělat slowmotion na klipu s malým, běžným fps... Ačkoliv některé speciální filtry (např. u Premiere) to umí, ale bohužel neumí to s videem z GoPro (!), ani konvertovaným do AVI (máte někdo zkušenost, proč některé postproces úpravy klipů z GP v Premiere posunou video do jiného místaDag2B3 píše:...Hmmm...na tom linku bych si dovolil nesouhlasit s 25fps. Většinou létám za slunečného počasí a mohu si dovolit 60fps, Ve střihu mám Timeline na 30fps. Defacto každý druhý snímek vyhodím. Když ale potřebuji část zpomalit na polovinu - nic se nedopočítává a prostě tam ty snímky mám - naprosto čistý záběr. Mohu si dovolit zpomalit ještě na další polovinu a chybějící snímek se dopočítá (prolne ze dvou). Pokud bych tohle dělal jen s 25 nebo 30 fps byl by zpomalený obraz žalostný - musel by mezi dvěmi snímky vypočítat tři další. Proč točím na 30 a ne na 25fps? Protože je obraz plynulejší a při bočním letu neposkakuje...
Připouštím, že dnes nepřináší zásadní problém použít US/Japan fps (tzn. 30 fps a jeho násobky), s tím, že každý snímek navíc "se počítá", nicméně může být problém s projekcí na nějakém starším systému s nepodporou US/Japan (to je málo pravděpodobné), a může být problém (to je pravděpodobnější) s projekcí pod zářivkovém osvětlením s evropskou frekvencí 50Hz...Dag2B3 píše:...Všechny LCD televize zvládají Full HD při 30fps. Ano dříve se používalo 30fps jen v USA a podobných regionech které užívaly NTSC TV systém na rozdíl od evropského PAL s 25fps. Ale tam byl hlavní rozdíl v počtu řádků a kmitočtu. Nyní je to již jedno. Rozlišení Full HD je stejné a i těch 5 snímků za vteřinu navíc je někdy zatraceně znát. A kdybych měl někdy odevzdat záběry do čeké TV kde stále vysílají v 25fps, tak video jen hodím do Timeline s 25 snímky a buď nechám čas stejný (automaticky se každý pátý snímek vyhodí - což se běžně okem skoro nepozná) nebo nechám počet snímků a dílo se jen nepatrně natáhne. Okem je nepostřehnutelné, že copter letí o 1/6 pomaleji. Ale tohle je jen moje dlouholetá zkušenost s natáčením, kterou nikomu nenutím...
Do teď jsem byl konzervativní, a držel se "evropské" normy, i kvůli tomu, že ve svých dokumentech používám i HD kameru s 25 fps, nicméně mnohokrát jsem kombinoval na jedné timeline klipy s 25 fps z "velké" kamery a např. 24 (48) fps klipy z GP, nebyl to zásadní problém, ačkoliv někdy ano. Proto jsem se snažil do budoucna sjednotit u obou hlavních kamer fps na stejném násobku...
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Jj souhlas. Důležitější než 25 nebo 30 je aby všechny zdroje (a dnes i záběry z telefonů v HD - protože s kamerou Vás na některá místa nepustí) byly pokudmožno na stejném fps.
- pivandrift
- Příspěvky: 63
- Registrován: stř 23.04.2014 17:29
- Bydliště: Mladá Boleslav
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Zdravím vás. Mohli byste mi prosím poradit jaké nastavení použít při exportu videa v Premiere. H264 je asi jasný, snímkovací frekvenci taky snad chápu, ale co dále v tom podrobném nastavení videa kde se mimojiné dá hodně zamávat s velikostí výsledného souboru. Díky.
- gardenroute
- Příspěvky: 4185
- Registrován: úte 23.04.2013 18:00
- Bydliště: Pod Slavkovským lesem...
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Samozřejmě velikost výsledku i jeho kvalitu Ti ovlivní bitrate, ten musíš nastavit dle toho, kde to chceš použít, ideálně nějaký kompromis, v nějakém tom hlavním masteru je dobré nastavit bitrate jako u zdrojového videa, pokud zvolíš "Match Source", Premiéra ti sama parametry exportu (souboru) nastavi dle zdrojového souboru.pivandrift píše:Zdravím vás. Mohli byste mi prosím poradit jaké nastavení použít při exportu videa v Premiere. H264 je asi jasný, snímkovací frekvenci taky snad chápu, ale co dále v tom podrobném nastavení videa kde se mimojiné dá hodně zamávat s velikostí výsledného souboru. Díky.
"Render at Maximum Depth" nastavi prubeh renderingu na maxim. bitovou hloubku, ale prodlouzi cas renderu, stejne tak "Use Maximum Render Quality". Render VBR, 2pass,
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Ke slomotion - pro ty, co používají Premiéru nebo After Effect (myslím, že lze najít i na jiné programy) používám Twixtor. U vhodného záběru dokáže skvěle dopočítávat i velký počet snímků. Pokud jde ale o klasické o 40-50% zpomalení 25fps, tak to zvládá bez problémů a většinou nepostřehnutelně přesně.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=--ZwS0bihHQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=--ZwS0bihHQ[/youtube]
- Stapaka
- Příspěvky: 386
- Registrován: úte 30.09.2014 18:38
- Bydliště: Česká Lípa
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
gardenroute píše:... Proto jsem se snažil do budoucna sjednotit u obou hlavních kamer fps na stejném násobku...
Naprosto souhlasím. I podle mých zkušeností je to jeden ze zásadních předpokladů, že výsledné video se bude zobrazovat korektně.
V projektech, kde se tomu vyhnout nelze a je třeba zpracovat příspěvky s různou snímkovou frekvencí do jednoho výsledného snímku
( tím samozřejmě nemám na mysli násobky - 25/50; 30/60) se stává, že se výsledný snímek jeví jako trhaný, nebo obraz hrubší kvality - ne vždy!
Pak se ale těžko hledá, který příspěvek v timeline to způsobil. Problémový příspěvek se totiž chová naprosto bezproblémově - i celá timeline -
ovšem dokud nedojde k závěrečnému výpočtu. Ten pak degraduje buď celý výsledný snímek, nebo jen některá místa - ovšem kupodivu ta, která problémy nezpůsobila!!
Toť má zkušenost se zpracováním takovýchto příspěvků v rámci jednoho projektu.
Jediné, co se mi osvědčilo, bylo postupné vyřazování úseků s jinou snímkovací frekvencí tak dlouho, až byl výsledný produkt v pořádku. A věřte mi, je to hodně vleklá metoda ...
Takže za mne - když nemusím, různé frekvence nemíchám a snažím se o stejný (případně násobný) počet snímků za sec.
F 308 Phantom2;H3-3D;GoPro 4B; iOSD Mini; 7" LCD DVR/HD;
- Stapaka
- Příspěvky: 386
- Registrován: úte 30.09.2014 18:38
- Bydliště: Česká Lípa
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Gardenroute vpíše:
No to by ani nemělo
Vyšší snímková frekvence je pouze náročnější na objem dat, spolehlivost zápisu a náročnost zpracování.
Jinak , zjednodušeně řečeno, PAL systém jenž se u nás používá "pracuje" s 25i snímky/sec (ovšem ve skutečnosti je to 50 půlsnímků/sec - to je to "i").
Půlsnímky na sebe vzájemně navazují. Proto je jeví pohyb obrazu plynulý. Go Pro prokládané snímky neumí. Proto při jeho snímkové frekvenci 25/sec "plných"
se (např. při pohybu do strany) jeví výsledný obraz jako trhaný (hrany se "dvojí", počet snímků je pro lidské oko nedostačující svou plynulostí).
Ovšem při frekvenci 50 "plných" snímků/sec je k dispozici dvojnásobný počet snímků. V konečné fázi pak lidské oko vnímá výsledný obraz jako plynulý.
Tož tak zjednodušeně... jestli jsem to moc zamotal, tak se omlouvám
Ve skutečnosti je ale 50 plných snímků/sec. záznam kvalitnější než klasických 25i/sec (prokládaných). Tedy - viz výše - nemůže být obraz
"nijak zásadně horší" ale naopak obraz může být ve výsledku jen lepší (za stejných podmínek samozřejmě
)
při dobrém slunci, ve kterém většinou létám nepřináší vysoké fps nijak zásadně horší obraz...
No to by ani nemělo
Jinak , zjednodušeně řečeno, PAL systém jenž se u nás používá "pracuje" s 25i snímky/sec (ovšem ve skutečnosti je to 50 půlsnímků/sec - to je to "i").
Půlsnímky na sebe vzájemně navazují. Proto je jeví pohyb obrazu plynulý. Go Pro prokládané snímky neumí. Proto při jeho snímkové frekvenci 25/sec "plných"
se (např. při pohybu do strany) jeví výsledný obraz jako trhaný (hrany se "dvojí", počet snímků je pro lidské oko nedostačující svou plynulostí).
Ovšem při frekvenci 50 "plných" snímků/sec je k dispozici dvojnásobný počet snímků. V konečné fázi pak lidské oko vnímá výsledný obraz jako plynulý.
Tož tak zjednodušeně... jestli jsem to moc zamotal, tak se omlouvám
Ve skutečnosti je ale 50 plných snímků/sec. záznam kvalitnější než klasických 25i/sec (prokládaných). Tedy - viz výše - nemůže být obraz
"nijak zásadně horší" ale naopak obraz může být ve výsledku jen lepší (za stejných podmínek samozřejmě
F 308 Phantom2;H3-3D;GoPro 4B; iOSD Mini; 7" LCD DVR/HD;
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Ještě je možnost (pokud je přispěvek s rozdílným fps jen z jedné kamery - aby to nebyla velká pakárna) ten příspěvek předem přerenderovat a pak už mám zdroje všechny stejné. Tohle dobře zvládá FCPX který se při importu zeptá, zda má zdroje převést do ProRes a do náhledového rozlišení (s tím střihá svižně i na pomalých strojích). Rozdílné fps dokáže také dobře srovnat v Timeline. Twixtor plug-in se dá dokoupit, ale FCPX má vlastní řešení zpomalování i s dobrou editací časových prolínaček mezi různými rychlostmi.
- Stapaka
- Příspěvky: 386
- Registrován: úte 30.09.2014 18:38
- Bydliště: Česká Lípa
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Dag2B3 píše:... Ano dříve se používalo 30fps jen v USA a podobných regionech které užívaly NTSC TV systém na rozdíl od evropského PAL s 25fps. Ale tam byl hlavní rozdíl v počtu řádků a kmitočtu. Nyní je to již jedno. Rozlišení Full HD je stejné a i těch 5 snímků za vteřinu navíc je někdy zatraceně znát...
V podstatě máš pravdu a nelze s Tebou nesouhlasit. Ovšem zapomínáš právě na rozdíl "plných" snímků a "půlsnímků", který přetrval v obou systémech i v systému HD.
A to je právě fakt, který dokáže v konečném zpracování zadělat na řadu problémů. Ovšem (dle získaných zkušeností) je tomu možno se většinou vyhnout používáním dvojnásobné frekvence u plných snímků. Takže v základě téměř nikdy nedělá problém např. spojení příspěvků s frekvencemi 25i a 50p (nebo 30i a 60p).
Pochopitelně zpracování příspěvků s jedním - stejným (a to jakýmkoli) fps se tato polemika netýká!
F 308 Phantom2;H3-3D;GoPro 4B; iOSD Mini; 7" LCD DVR/HD;
- Stapaka
- Příspěvky: 386
- Registrován: úte 30.09.2014 18:38
- Bydliště: Česká Lípa
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Dag2B3 píše:Ještě je možnost (pokud je přispěvek s rozdílným fps jen z jedné kamery - aby to nebyla velká pakárna) ten příspěvek předem přerenderovat a pak už mám zdroje všechny stejné. Tohle dobře zvládá FCPX který se při importu zeptá, zda má zdroje převést do ProRes a do náhledového rozlišení (s tím střihá svižně i na pomalých strojích). Rozdílné fps dokáže také dobře srovnat v Timeline. Twixtor plug-in se dá dokoupit, ale FCPX má vlastní řešení zpomalování i s dobrou editací časových prolínaček mezi různými rychlostmi.
Ano, v zásadě musím souhlasit, že přepočet příspěvkových zdrojů by měl být přínosem, ovšem žádný přepočet neudělá ze 25 stejných plných snímků 50 snímků jiných - pouze 2 x 25 snímků stejných! Ve výsledku tak budou za sebou řazeny 2 stejné snímky a pohyb plynulejší nebude. (Kde nejsou informace - není co brát k vytvoření mezisnímků...)
Ve výsledku dostaneš "koktavý záznam". Navíc praktické zkušenosti mne naučily, že si i po převodu do jiných formátů, dokáží zdrojové příspěvky s sebou přenést nespecikované informace a některé jejich "problémové" informace nesou bohužel s sebou. Ale teď si uvědomuju, že už jsme asi daleko od tématu vlákna....
Omlouvám se...
Naposledy upravil(a) Stapaka dne ned 30.11.2014 0:04, celkem upraveno 1 x.
F 308 Phantom2;H3-3D;GoPro 4B; iOSD Mini; 7" LCD DVR/HD;
Re: Jak na letecké video - vše kolem jeho zpracování
Tohle je na delší debatu a píši v mobilu ale v 25i fakt není 50 snímků. Snímek je sice složený ze dvou snímků, ale furt je to jen jeden snímek i když má sudé a liché snímky posunuty. (To je ta pila při zvětšení snímku) Tato pila se špatně maskuje - člověk neví po které hraně má dělat masku. Špatně se klíčuje a zvětšovat už ani nemá cenu. Pro mě jsou prokládané snímky minulostí. Používaly se protože ošalíly lidské oko a magnetické pásky nedokázaly zachytit větší datový tok