Palivo
Re: Palivo
Tak pardon, nevedel som ze vtom je taký rozdiel
ale vtom zamiesani 5% ricinoveho oleja do paliva pri zábehu to platí tak isto si myslím
či nie ?
Re: Palivo
Jo s tím olejem je to stejné, jen to zabíhání dělají autíčkáři nějak jinak. Mám dojem, že to zabíhají za jízdy. Nejlepší ale bude se opravdu obrátit na ně. Já jen lítám 
Re: Palivo
Delší dobu studuju problematiku přechodu na syntetiku. Motor mám na to připravěný (dekarbonizace v metylu, očištění zubním kartáčkem, promazání parafinem a čeká na jaro). ASP 52(8,5) dvoutakt. Metyl mám k dispozici za pakatel, ale pouze pro mě. K ricinu bych se dostal taky, ale odlétal jsem s ním sezonu a všechno je potom špinavé a není to ono. Všude slyším chválu na syntetiku, tak bych do toho šel.
Pročetl jsem spoustu diskuzí tady na fóru a ujasnil si, že to nemůže být ledajaká syntetika, ale vhodná do metylu. Byl tu zmiňovaný Aerosynth 3, který se na netu dá najít a koupit, ale slyšel jsem, že třeba historici umí používat Fuchs R40, který jsem nikde k prodeji nenašel. Prosil bych tedy o další alternativy, které se dají relativně dostupně pořídit.
Nitro nemám v plánu (i když člověk nikdy neví), protože mám spíš klidné letadla na pohodové kroužení po obloze.
Až odlétám zásobu metylu, tak mám vyhlídnuté palivo od Macomodel ze Slavkova. Občas tama projíždím a nabídka se mi zdá slušná.
Pročetl jsem spoustu diskuzí tady na fóru a ujasnil si, že to nemůže být ledajaká syntetika, ale vhodná do metylu. Byl tu zmiňovaný Aerosynth 3, který se na netu dá najít a koupit, ale slyšel jsem, že třeba historici umí používat Fuchs R40, který jsem nikde k prodeji nenašel. Prosil bych tedy o další alternativy, které se dají relativně dostupně pořídit.
Nitro nemám v plánu (i když člověk nikdy neví), protože mám spíš klidné letadla na pohodové kroužení po obloze.
Až odlétám zásobu metylu, tak mám vyhlídnuté palivo od Macomodel ze Slavkova. Občas tama projíždím a nabídka se mi zdá slušná.
Re: Palivo
No já používám směs syntetiky a ricínu a prakticky celou sezónu létám na vlastnoručně míchané palivo v složení 80% metyl, 10% MolSyn, 5% ricínový olej (lékárenský) a 5% nitrometanu. Motor mi šlape jak hodinky, přechody má téměř jako elektromotor (pravda používám Perryho čerpadlo) a to jsem letos udělal s ním téměř 300 tankování/letů v trvání asi 9 minut z toho asi polovina na plný plyn. To je celkem cca 45 hodin chodu motoru, z toho polovina na plný plyn a nepozoruji žádné známky karbonu ani na pístu ani výfuku. To málo co leze z něj, je naprosto čiré. Používám gumový deflektor na výstupní trubce tlumiče (takový černý helinářský) a model je pak zašpiněn jen malým flekem na spodní straně křídla o průměru cca 10cm, který setřu po každém létání jedním tahem hadru. Motor je MVVS 7,5 GFS RC vyroben z těch posledních sérií s vylepšeným karburátorem, výbrus je ABC, čili stejný jako u ASPček. Samozřejmě jen 15% celkového maziva v palivu se může použít pouze na dobře zaběhnutý motor!
Ono to karbonování nemusí taky souviset jen se složením paliva ale i s provozním režimem. Když je motor přetěžován těžkou vrtulí, která mu nedovolí, aby točil předepsané otáčky, tak je v něm horší spalování s výraznou tvorbou karbonu. Osmapůlka by měla být schopna na zemi dát aspoň 12 až 13 tisíc ot/min, pokud tolik na plný plyn nedá, tak je vrtule příliš těžká. Proto je někdy lepší dát menší vrtuli (pro něj bych tipoval nanejvýš 11") a motor pak dosáhne vyšších otáček a i podá větší výkon, který do určitého bodu roste prakticky lineárně s otáčkami. Ty názory ohledně lepší účinnosti velkých vrtulí v tomhle případě není třeba brát vážně, to by se projevilo jen kdyby ta vrtule byla mnohem větší, ale s takovou by si motor poradil jen za pomoci reduktoru.
Ono to karbonování nemusí taky souviset jen se složením paliva ale i s provozním režimem. Když je motor přetěžován těžkou vrtulí, která mu nedovolí, aby točil předepsané otáčky, tak je v něm horší spalování s výraznou tvorbou karbonu. Osmapůlka by měla být schopna na zemi dát aspoň 12 až 13 tisíc ot/min, pokud tolik na plný plyn nedá, tak je vrtule příliš těžká. Proto je někdy lepší dát menší vrtuli (pro něj bych tipoval nanejvýš 11") a motor pak dosáhne vyšších otáček a i podá větší výkon, který do určitého bodu roste prakticky lineárně s otáčkami. Ty názory ohledně lepší účinnosti velkých vrtulí v tomhle případě není třeba brát vážně, to by se projevilo jen kdyby ta vrtule byla mnohem větší, ale s takovou by si motor poradil jen za pomoci reduktoru.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
to MichoCZ: Kolik má ten motor naběháno na ricin? Pokud byl provozovaný dlouho na ricín, tak se to moc nedoporučuje. On ten karbon na stěnách pístu a vložky totiž utěsňuje kluzné plochy, a při přechodu na syntetiku se rozpouští. Pokud se odloupnou šupinky, může dojít k zadření, nebo se jen vyplaví a najednou zjistíš, že ztratil kompresi. Já na ricín jen zabíhal, a pak jsem přešel na syntetiku. Moje zkušenost je, že na syntetiku mi motory běhají líp, asi i tím, že je v palivu díky míň % oleje, víc metylu a motory nezatuhnou, když delší dobu odpočívají.
Re: Palivo
Motor má naběháno asi 3 litry paliva. Vrtule 11x7, takže snad odpovídající, motor s ní točil myslím 11,8 tisíce na zemi. Karbonu tam bylo, ale jak jsem psal, odmočil jsem to v metylu, očistil kartáčkem a namazal. Komprese je perfektní, té bych se nebál. Motor krásně mlaská a odpor při protočení je jako u nového. Ale už palivo nemám a chci zkusit tu syntetiku.
MolSyn mi google hází ve 200l sudech. To je docela kopa. To jen tak nevylétám
MolSyn mi google hází ve 200l sudech. To je docela kopa. To jen tak nevylétám
Re: Palivo
Tak to je v pohodě. Přechodu na syntetiku se nemusíš bát. To si ho snad ani nemusel rozebírat. Je to pro něj lepší, protože vložka s pístem si už nesednou úplně přesně tak jak byly, ale po 3 litrech paliva si motor ještě "sedá", takže buď v klidu.
Re: Palivo
MichoCZ píše:...Vrtule 11x7, takže snad odpovídající, motor s ní točil myslím 11,8 tisíce na zemi. ...
Asi ano, to by mohlo být v pořádku.
MichoCZ píše: ... MolSyn mi google hází ve 200l sudech. To je docela kopa. To jen tak nevylétám
K tomu v SZ.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Palivo
MichoCZ : Přejít na syntetiku u tohoto motoru bych se taky nebál. Mám ale dojem, že chceš použít POUZE syntetický olej a to bych nedělal. Složení paliva podle mého názoru ideální popsal výše Vlado (VTjr).
Re: Palivo
Jěště k těm 200l sudům.
Kdo létá hodně a větší kubatury žhavíků, tomu už kupované palivo začne značně lézt do peněz.
To je taky jeden z důvodů proč si palivo sám míchám. Další je ten, že mám plnou kontrolu nad jeho složením. Protože u kupovaných paliv vůbec nevím kolik těch složek tam doopravdy je a jestli i toho nitra je tolik, co deklarují.
Ale ušetřit se dá jedině tehdy, když se ingredience seženou levně. A pokud se to kupuje, tak ušetřit se dá jedině ve velkém - čili nezbývá než se dát jako parta dohromady a kupovat společně ty sudy.
Jenže v tom je dnes problém ale i řešení zároveň.
Problém v tom, že modelářů co létají žhavíky dnes ubývá a mnozí přecházejí na elektriku. Dokonce co se týče soutěžního létáni, tak v mnoha kategoriích elektrika ty žhavíky asi definitivně vytlačila. Takže dát dnes takovou partu dohromady, co by společně koupila 200l sud by byl asi problém.
Řešením pro nás, co chceme ty smraďochy provozovat i nadále, je v tom, že mnozí aktivní závodníci co přešli na elektriku, nebo už nelétají vůbec mají doma značné zásoby (paliva nebo ingrediencí) a často se jich docela rádi zbaví (někdy i zadarmo). To je směr, který jsem zvolil a zatím mi to vychází tak, že kupuji za drahé peníze pouze nitrometan. Myslím si, že v Hodoníně a okolí najdeš hodně lidí co létali žhavíky a už nelétají, konkrétně však neporadím - to už musíš sám (o oleji jsem Ti napsal něco v SZ).
Jen na starší skladovaný metyl pozor! Po delším skladování neplného a špatně uzavřeného sudu může být znehodnocen větším obsahem vody, kterou absorbuje z ovzduší. To pak moto běží špatně a chová se jakoby měl malou kompresi nebo velmi studenou svíčku. Takže je třeba udělat zkoušku pomocí bezvodého CuSO4 (bílý prášek, který vznikne vyžíháním modré skalice tedy pentahydrátu CuSO4.5H2O). Je to docela snadné, odleješ metyl do asi litrové lahve, nasypeš tam tu vyžíhanou skalici a pokud to zmodrá, tak je tam voda a musí se odvodnit. To se dá tou samou skalicí, kdy ji tam postupně přidáváš až dokud to nepřestane modrat. Necháš to usadit a čistý metyl stočíš do jiné nádoby jako víno. Skalici můžeš opět vyžíhat a použít opakovaně do nekonečna. Skalice se dá koupit v zahradních potřebách pod názvem Cupricol, kde se používá jako postřik proti plísním. Skalice je rozpustná pouze ve vodě, v lihu nikoliv, takže pokud se metyl dobře stočí a odfiltruje, nemusíš mít obavy z toho, že by to motoru nějak ublížilo. Pochopitelně krystalky se do něj dostat nesmějí. Tímto způsobem lze odvodnit i etyl, ze kterého se pak dá namíchat taky docela použitelné palivo. Tkhle jsem kdysi dávno upravoval denaturák, v dobách kdy metyl nebyl snadno k sehnání (jen na jedové povolení a taky pouze ve velkém) a hotové palivo už vůbec ne. Etyl je však mnohem hydroskopičtější a v bezvodém stavu je prakticky nemožné ho delší dobu skladovat. Dříve nebo později nasaje ze vzduchu až do 4% vody a to se motorům pochopitelně nelíbí.
Kdo létá hodně a větší kubatury žhavíků, tomu už kupované palivo začne značně lézt do peněz.
Ale ušetřit se dá jedině tehdy, když se ingredience seženou levně. A pokud se to kupuje, tak ušetřit se dá jedině ve velkém - čili nezbývá než se dát jako parta dohromady a kupovat společně ty sudy.
Jenže v tom je dnes problém ale i řešení zároveň.
Problém v tom, že modelářů co létají žhavíky dnes ubývá a mnozí přecházejí na elektriku. Dokonce co se týče soutěžního létáni, tak v mnoha kategoriích elektrika ty žhavíky asi definitivně vytlačila. Takže dát dnes takovou partu dohromady, co by společně koupila 200l sud by byl asi problém.
Řešením pro nás, co chceme ty smraďochy provozovat i nadále, je v tom, že mnozí aktivní závodníci co přešli na elektriku, nebo už nelétají vůbec mají doma značné zásoby (paliva nebo ingrediencí) a často se jich docela rádi zbaví (někdy i zadarmo). To je směr, který jsem zvolil a zatím mi to vychází tak, že kupuji za drahé peníze pouze nitrometan. Myslím si, že v Hodoníně a okolí najdeš hodně lidí co létali žhavíky a už nelétají, konkrétně však neporadím - to už musíš sám (o oleji jsem Ti napsal něco v SZ).
Jen na starší skladovaný metyl pozor! Po delším skladování neplného a špatně uzavřeného sudu může být znehodnocen větším obsahem vody, kterou absorbuje z ovzduší. To pak moto běží špatně a chová se jakoby měl malou kompresi nebo velmi studenou svíčku. Takže je třeba udělat zkoušku pomocí bezvodého CuSO4 (bílý prášek, který vznikne vyžíháním modré skalice tedy pentahydrátu CuSO4.5H2O). Je to docela snadné, odleješ metyl do asi litrové lahve, nasypeš tam tu vyžíhanou skalici a pokud to zmodrá, tak je tam voda a musí se odvodnit. To se dá tou samou skalicí, kdy ji tam postupně přidáváš až dokud to nepřestane modrat. Necháš to usadit a čistý metyl stočíš do jiné nádoby jako víno. Skalici můžeš opět vyžíhat a použít opakovaně do nekonečna. Skalice se dá koupit v zahradních potřebách pod názvem Cupricol, kde se používá jako postřik proti plísním. Skalice je rozpustná pouze ve vodě, v lihu nikoliv, takže pokud se metyl dobře stočí a odfiltruje, nemusíš mít obavy z toho, že by to motoru nějak ublížilo. Pochopitelně krystalky se do něj dostat nesmějí. Tímto způsobem lze odvodnit i etyl, ze kterého se pak dá namíchat taky docela použitelné palivo. Tkhle jsem kdysi dávno upravoval denaturák, v dobách kdy metyl nebyl snadno k sehnání (jen na jedové povolení a taky pouze ve velkém) a hotové palivo už vůbec ne. Etyl je však mnohem hydroskopičtější a v bezvodém stavu je prakticky nemožné ho delší dobu skladovat. Dříve nebo později nasaje ze vzduchu až do 4% vody a to se motorům pochopitelně nelíbí.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Kdybys nebyl tak daleko, mám tady ještě dvě 1/2L Aerosynth II a 5L nenačatýho metylu. Já se žhavíkama taky končím, ale přecházím na benzín. Nějakou elektru samozřejmě taky mám, ale nic velkýho. Spíš na polítání za barákem.
Re: Palivo
Skladování by mělo být bez problémů v plných kanystrech a pravědpodobně nikdy neotevřených. Ke skalici bych se taky dostal snadno.
Larku nemám to tak daleko z chaty (cca 45km), ale budu tam nejspíš až na koncem prosince. Uvidíme jestli seženu z toho zdroje od VTjr.
Larku nemám to tak daleko z chaty (cca 45km), ale budu tam nejspíš až na koncem prosince. Uvidíme jestli seženu z toho zdroje od VTjr.
Re: Palivo
Dobře, když tak se ozvi. Poštou to posílat nejde.
Metanol
Nazdar pánové,
jak to tak říct, pomalu mě začíná elektrika "nudit" a plánuju že bych do dvou nových letadel dal klasické metyláky, (cessna 1,7m a mustang 1,4m) na benzíny je to malé. Metyl jsem teď sehnal v 10 l kanďáku za 321kč bez DPH, což je cca 390kč s daní, což není tak hrozné pominuli ještě nutnost do toho vyklopit aspoň litr oleje. Jenže cena je "podmíněna" podepsáním příslibu že to nebudu lít do spalovacího motoru (snad mě nikdo nebude nahánět za žhavící 10-tku) Máte někdo zkušenosti kde sehnat metanol levněj? Případně lítáte někdo dlouhodobě na etanol?
jak to tak říct, pomalu mě začíná elektrika "nudit" a plánuju že bych do dvou nových letadel dal klasické metyláky, (cessna 1,7m a mustang 1,4m) na benzíny je to malé. Metyl jsem teď sehnal v 10 l kanďáku za 321kč bez DPH, což je cca 390kč s daní, což není tak hrozné pominuli ještě nutnost do toho vyklopit aspoň litr oleje. Jenže cena je "podmíněna" podepsáním příslibu že to nebudu lít do spalovacího motoru (snad mě nikdo nebude nahánět za žhavící 10-tku) Máte někdo zkušenosti kde sehnat metanol levněj? Případně lítáte někdo dlouhodobě na etanol?
Re: Palivo
Aktuální ceny metylu teď nevím.Něco mám ještě v zásobě.Kupováno před lety zde http://www.via-rek.cz/ .Určitě tam jde zavolat a poptat se.Ovšem lepší ceny jsou jen v sudech.
Když už je tady ta diskuze o palivu tak se zeptám ještě na syntetický olej.Pokud to dobře chápu tak k mazání žhavíků se používá olej jehož základem je Polyalkylenglykol čili PAG.Tyto oleje jsou primárně určeny na mazání převodů a kompresorů klimatizací.Rozdělení je podle ISO VG a to od 32 až po 460.To číslo udává viskozitu.
Pro naše účely je optimální ISO VG220 až VG320.Těchto olejů je na trhu hodně a jdou koupit i v 20L balení.
Třeba http://www.az-auto.com/shell--prumysl/s ... 20-lt.html
Info čerpám od http://www.macomodel.cz/index.php?page=olej-v-palivu a http://www.macomodel.cz/index.php?page= ... komponenty
Je to tak nebo je to jinak?
Když už je tady ta diskuze o palivu tak se zeptám ještě na syntetický olej.Pokud to dobře chápu tak k mazání žhavíků se používá olej jehož základem je Polyalkylenglykol čili PAG.Tyto oleje jsou primárně určeny na mazání převodů a kompresorů klimatizací.Rozdělení je podle ISO VG a to od 32 až po 460.To číslo udává viskozitu.
Pro naše účely je optimální ISO VG220 až VG320.Těchto olejů je na trhu hodně a jdou koupit i v 20L balení.
Třeba http://www.az-auto.com/shell--prumysl/s ... 20-lt.html
Info čerpám od http://www.macomodel.cz/index.php?page=olej-v-palivu a http://www.macomodel.cz/index.php?page= ... komponenty
Je to tak nebo je to jinak?
Naposledy upravil(a) blembondo dne stř 17.12.2014 16:51, celkem upraveno 2 x.