Proč se po stažení plynu sklopná vrtule neustále točí
Proč se po stažení plynu sklopná vrtule neustále točí
Ahoj. Přestalo mi fungovat zapnutí brzdy na regulátoru, ale létám dál. Nejde mi na rozum proč se při letu po úplném stažení plynu sklopná vrtule neustále točí. Předpokládal bych, že se po stažení plynu motor setrvačností dotočí a poté se sklopná vrtule prostě sklopí. Díky za vysvětlení.
ACE-40, Alpha 1500, MJX 648, Hitec Optic 6
Re: Sklopná vrtule
Buď jsi brzdu deaktivoval a nebo pokud je zaplá tak zkus trošku trimem plynu sjet dolů - (popřípadě znovu provést kalibraci plynu) - Radek
EDIT - listy chodí v trámci volně?
EDIT - listy chodí v trámci volně?
ICQ 638556901
Re: Sklopná vrtule
jakmile je roztočená, už se sama bez brzdy nesklopí. Odstředivá síla roztočených listů je drží rozevřené, rozevření na oplátku zajišťuje, že ji proudící vzduch stále roztáčí a tedy drží listy zase rozevřené, a tak vše dokola. Jediná šance by byla zastavit. to u letadla jde blbě ... ale trochu jde. Mě když se to stalo ještě na bublinách, tak jsem prostě pomalu vytrácel rychlost a pomalu vyklesával až si škrtla v malé rychlosti o zem a sklopila se. Pak mě napadlo, zda by nešlo třeba přitáhnout do stoupání do zastavení/pádu. S trochou štěstí a pokud máš dost volné listy, tak by se mohly sklopit a pak už jen do přistaní nekopnout do vrtule
To ale vyzkoušené v reálu nemám, jen se mi to honilo hlavou, když se mi to tehdy stalo.
Re: Sklopná vrtule
jindraj píše: S trochou štěstí a pokud máš dost volné listy, tak by se mohly sklopit a pak už jen do přistaní nekopnout do vrtuleTo ale vyzkoušené v reálu nemám, jen se mi to honilo hlavou, když se mi to tehdy stalo.
funguje to tak, ale také to není stoprocentní, jednou jsem to takto nouzově sklápěl, když jsem přehodil regl do větroně z motoráka, zapoměl to přeprogramovat a neměl jsem u sebe na louce programovací kartu.
Někdy se ale ta vrtule točila dál i po tom zhoupnutí , navíc opravdu pakárna ji timto zpusobem sklápět.
Re: Sklopná vrtule
Kluci pokud mu brzda fachčila a najednou nejde, pak bych se zaměřil na to , proč se tak stalo - Radek
ICQ 638556901
Re: Sklopná vrtule
arda1 píše:Kluci pokud mu brzda fachčila a najednou nejde, pak bych se zaměřil na to , proč se tak stalo - Radek
mám dojem, že nefunkčnost brzdy byl jen důvod, proč se dostal k otázce, proč se vrtule navzdory vypnutému motoru bez brzdy nezastaví. Alespoň v úvodní otázce myslím neřeší vůbec chybu v brzdě, ale jen důvody nezsatvující se vrtule.
Re: Proč se po stažení plynu sklopná vrtule neustále točí
Taky bych řekl, že neřeší to, proč mu nejde brzda, ale to, proč se vrtule nezastaví. Jinak jindraj má 100% pravdu 
Blade 400 3D, T-rex 500 ESP, E-maxx brushless a pak mraky dalších, nevejde se mi to sem :-)
Re: Proč se po stažení plynu sklopná vrtule neustále točí
Přesně tak, neřešim proč brzda nefunguje, ale proč se motor se sklopnou vrtulí prostě nepřestane točit. Pokud by vrtule nebyla sklopná tak je mi to jasný. Díky všem za odpovědi, ale moudrej z toho teda vůbec nejsem.... 
ACE-40, Alpha 1500, MJX 648, Hitec Optic 6
Re: Proč se po stažení plynu sklopná vrtule neustále točí
V tom případě nad tím nepřemýšlej, ale musíš pouze přijmout fakt, že bez brzdy se to prostě samo nesklopí! Takže raději vyřeš funkci brzdy a bude se i sklápět vrtule, to je celé 
"Rozum, který zůstává stát, je v pořádku – jen si nesmí lehnout." J. Werich
- juraj.jurej
- Příspěvky: 4068
- Registrován: čtv 08.03.2012 9:01
- Bydliště: SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč se po stažení plynu sklopná vrtule neustále točí
Swed píše:Přesně tak, neřešim proč brzda nefunguje, ale proč se motor se sklopnou vrtulí prostě nepřestane točit. Pokud by vrtule nebyla sklopná tak je mi to jasný. Díky všem za odpovědi, ale moudrej z toho teda vůbec nejsem....
Točí sa kvôli prúdeniu, obtiekaniu vzduchu pri lete. Pokiaľ ju nedrží brzda (motor s ESC) tak sa roztočí, lebo to je laicky povedané taká skrutka vŕtajúca sa vzduchom. Ono ten odpor vzduchu je aj pri 50 km/h dosť značný (kto jazdil na motorke ten to pozná) A vrtuľa aj pri sklopení sa má snahu kvôli svojmu tvaru točiť a čim sa viac točí tým sa má snahu viac odklápať (odstredivou silou) Ideálne bi bolo keby sa za klopila-schovala niekde do trubu. Stalo sa my, že ani brzda nastavená na médium my nedokázala sklopiť vrtuľu, ale ak som ju nastavil na hard bolo po probléme.
FrSky Tandem X20
Re: Proč se po stažení plynu sklopná vrtule neustále točí
Ahoj, koukám že máš v popisku Alphu 1500, stalo se ti to právě s ní? Já to teď řeším totiž taky, ačkoliv mě víc trápí spíš to, že ta brzda nejde zapnout, než to, proč se při vypnuté stále točí (to jsem si nějak v hlavě zchroustal a aji ještě za letu vyzkoušel, jestli by nešla sklopit stoupáním až do pádové rychlosti. Šla.)
Jestli jo, povedlo se ti tu brzdu nějak zpátky nahodit?
Jestli jo, povedlo se ti tu brzdu nějak zpátky nahodit?
Re: Proč se po stažení plynu sklopná vrtule neustále točí
Oprášili jste rok a čtvrt "mladé" téma. Třeba to kolega od té doby vyřešil... 
jyrry.webnode.cz
- Standa Stuchlý
- Příspěvky: 1894
- Registrován: ned 23.05.2010 0:00
Re: Proč se po stažení plynu sklopná vrtule neustále točí
proč se sklopka točí.......... tak trochu stupido dotaz. Možná by to chtělo zavzpomínat na školní časy, kdy nám do hlavy vtloukaly přírodní zákony, jako třeba tření a odstřediná síla. Ještě že tyhle síly v přírodě máme.
Protože sklopné vrtule něco váží, je odstředivá síla natolik velká, že "čelní" tlak vzduchu na vrtuli při letu nemá šanci roztočenou sklopku sklopit. A to k nemalé "radosti"
všech výrobců regulátorů, kde se musí trápit s elektronickým bržděním motoru. Některé regulátory u toho i shoří ......
.
V okamžiku, kdy dojde brzdou ke zpomalení otáčení, zeslábne odstředivá síla pod sílu tlaku proudícího vzduchu a dojde ke sklopení vrtule.
Možná jsem se vyjádřil blbě, ale snažil jsem se, fakt
.
Protože sklopné vrtule něco váží, je odstředivá síla natolik velká, že "čelní" tlak vzduchu na vrtuli při letu nemá šanci roztočenou sklopku sklopit. A to k nemalé "radosti"
V okamžiku, kdy dojde brzdou ke zpomalení otáčení, zeslábne odstředivá síla pod sílu tlaku proudícího vzduchu a dojde ke sklopení vrtule.
Možná jsem se vyjádřil blbě, ale snažil jsem se, fakt
Re: Proč se po stažení plynu sklopná vrtule neustále točí
Ona se někdy točí, někdy ne... V podstatě je to dáno třemi proměnnými - rychlostí letu, velikostí vrtule a otáčkami v okamžiku vypnutí - na straně jedné a odporem motoru (magnety, případně mechanické ztráty převodovky atd.) na straně druhé. Typicky u starých soutěžních RCEJ na S400 s převodovkou se vrtule relativně spolehlivě sklopila i bez brzdy - pomalé, naopak odpory motoru a převodovky nezanedbatelné...
Ale třeba pro srovnání u následné kategorie RCEK s malým stříďákem na přímo se to bez brzdy nesklopilo ani náhodou.
Ale třeba pro srovnání u následné kategorie RCEK s malým stříďákem na přímo se to bez brzdy nesklopilo ani náhodou.
Re: Proč se po stažení plynu sklopná vrtule neustále točí
Mně se někdy stane, když přendavám přijímač do jiného letadla, že musím znovu nakalibrovat rozsah plynu (na straně přijímače). Jinak se mi vrtule (sklopka) po stažení páky na nulu točí dál. Tedy někdy jo a někdy ne, netuším proč. I přesto, že je brzda aktivní. Pomůže právě to zkalibrování rozsahu plynu a já ještě pro jistotu dělám plyn ne 0-100%, ale cca 10-100%. Tak mám jistotu, že pokud dám plyn pod 10%, vrtule se zastaví tutově vždy. Ono na tom začátku plynu, když by byl nakalibrován rozsah na 0-100%, tak při klouzavém letu občas páku omylem vychýlím a spustí se motor, což nechci. Proto těch 10-100%. Některé přijímače mají asi holt nějakou toleranci a nemusí vždy pochopit, že je páka na vysílači zrovna v nule... 
FrSky Taranis X9D+
MPX Xeno, Robbe Arcus Sport, Ariane V6, Topmodel Swish, Durafly Tundra
MPX Xeno, Robbe Arcus Sport, Ariane V6, Topmodel Swish, Durafly Tundra