Používate pal.pumpu?

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#46 Příspěvek od Lark »

Zatím jsem to moc nestudoval, ale nemůže ten zpětný ventil bránit vyprázdnění zásobníkové nádrže, aby zůstávala pořád plná?

Edit: Znova jsem na to koukal a myslíš ten ventil na modrém potrubí (má v každém obr. jiné číslo)? Já myslím, že je tam proto, aby tlakové rázy z výfuku, neovlivňovaly tlak paliva do karburátoru.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#47 Příspěvek od VTjr »

K první verzi - to nebude tím, protože 2 schemata mají pomocnou nádrž a 2 ho nemají, ale ten ventil je ve všech. :!:

S druhou verzi souhlasím. Jasně, bude to kvůli tomu výfuku. :)
Protože za jistých okolností by se to mohlo tím obtokem v místě Téčka dokonce i zavzdušňovat. :roll:
A to je asi další z důvodů proč je zřejmě lepší vracet palivo obtokem ne přímo do nádrže např plnící trubkou, ale do sacího potrubí těsně před ní, jak radí na svých stránkách výrobce. Protože i při atmosferickém odvzdušňování trubičkou otočenou proti směru letu může nastat stav kdy bude aerodynamický přetlak vzduchu větší než tlak paliva za čerpadlem. :wink:

Ještě zůstává vyřešit, jestli má být ten obtok trochu škrcen, anebo tam klidně použít hadičky toho samého průměru. :?
Já bych ho trochu zredukoval tím, že bych do odboček T-čka dal menší otvory. Co myslíš? :?:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#48 Příspěvek od Lark »

Jo s tím obtokem mi to taky připadá nelogický, aby měl stejný průřez jako hlavní hadice. Pak tam prakticky nemůže vznikat žádný přetlak. Maximálně nějakým odporem v tom ventilu. Ale než to dělat menšíma otvorama, možná by bylo lepší (alespoň pro odladění), požít třeba samostatnou jehlu, co se používá na zadní víčko motorů, vřazenou až za "T" do trubky zpátečky.

Edit: Ta pumpa má v sobě nějaký stabilizační ventil pro držení tlaku?
BUBI
Příspěvky: 565
Registrován: pát 06.01.2012 20:13
Bydliště: Bratislava

Re: Používate pal.pumpu?

#49 Příspěvek od BUBI »

Chlapi, musím povedať-'zlaté prciny'. U upútaných modelov je to všetko jednoduchšie- čo sa týka dodávky paliva. :lol:
Jano Bubeník
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#50 Příspěvek od VTjr »

Iste, máš pravdu.
Ale ani toto nevadí, pokiaľ to berieš ako výzvu :wink:

A aby to tu bolo komplet, tak som preložil tu schému od výrobcu do slovenčiny.
Perry-pump_obtokova_palivova_instalacia.jpg
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#51 Příspěvek od VTjr »

Lark píše:...Ta pumpa má v sobě nějaký stabilizační ventil pro držení tlaku?

Samozřejmě, jinak by to ani nemohlo fungovat vůbec. :)
Ten tlak se nastavuje tím šroubkem (imbusový červík 2mm).
No a pokud ho povoluješ - tlak klesá, když zatahuješ - naopak stoupá.
Je to na první pohled trochu proti smyslu, který by člověk očekával
(např jehlu když povoluješ, tak palivo naopak přidáváš). :roll:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#52 Příspěvek od Lark »

Před tím jsi psal, že ta vracečka by měla být co nejblíž k sání pumpy a teď v tom překladu je přesný opak (co nejblíž k nádrži) :o Vypadá to, že zkušenosti se podstatně různí. Na tomhle schématu ale nepoužívá tlakování z výfuku. To nastavování tlaku mi nepřipadá nelogické. Šroubek pravděpodobně přitlačuje pružinku, takže utahováním zvyšuje tlak. Na redukčákách je to taky tak.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#53 Příspěvek od VTjr »

Lark píše:Před tím jsi psal, že ta vracečka by měla být co nejblíž k sání pumpy a teď v tom překladu je přesný opak (co nejblíž k nádrži) :o Vypadá to, že zkušenosti se podstatně různí. Na tomhle schématu ale nepoužívá tlakování z výfuku. To nastavování tlaku mi nepřipadá nelogické. Šroubek pravděpodobně přitlačuje pružinku, takže utahováním zvyšuje tlak. Na redukčákách je to taky tak.

Ne v tom dlouhém příspěvku, kterým jsem obnovil diskusi v tomhle vláknu, jsem to napsal přesne tak jak je to na tom nákresu. :P

Co se týče tlaku z výfuku, tak si myslím, že je spíš na škodu, ale zětná klapka asi bude dobrá.

Nemyslel jsem, že je to nelogické, když se zamyslíš nad fukcí, tak určitě ne. Jen jsem měl na mysli, že to funguje obráceně proti palivovým jehlám, kde když přitahuješ, tak škrtíš, pumpa naopak dává větší tla a tudíž více paliva. :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#54 Příspěvek od Lark »

Taky mi nějak nedochází důvod, proč tam cpát svinstvo z výfuku, když si pumpa saje sama. Ta zpětná klapka taky nevím jestli je nutná. Přece pokud motor běží, tak je pořád odběr a nic by vytékat nemělo. Naopak nevidím kudy se ta nádrž plní, a při plnění by ta klapka mohla vadit.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#55 Příspěvek od VTjr »

Nevím proč ho tam mají. Možná že při ostřejších obratech když setrvačné síly nutí palivo vytékat ven, že to ani pumpa nezvládne. Rozhodně v takových situacích ji to pomůže.
Napadlo mě, že by ale snad stačilo místo klapky pro odvzdušnění nádrže jen i namontování pevné trubky s vyústěním proti směru letu. Ono se to možná mnohým nezdá, ale i nápor vzduchu na trubku vyvolá nezanedbatelný přetlak v nádrži. Pokud je to po úhlem cca 60° proti směru letu, tak je ten přetlak už nulový, pokud je kolmo (jako fixírka) tak je dokonce dost záporný a proud vzduchu pak vysává palivo z nádrže a když je otočená dozadu, tak je taky podtlak, ale trochu menší. V jedné ruské knížce o motorech jsou na to i takové grafy.
tlak-rychlost-uhol.gif
kde na horním je závislost velikosti aerodynamického tlaku od rychlosti nabíhajícího proudu vzduchu a na dolním je závislost v procentech jak se ten tlak mění při změně úhlu náklonu ústí trubky ke směru jeho proudění. Vidíme, že například při rychlosti 100 km/hod je do nádrže jen tímto způsobem dodáván tlak 0,005 atm (cca 500 Pa) zatím co při rychlosti 200 km/hod ten tlak vzroste až na 2000 Pa - čili kvadratická závislost.
Tady jsme se tím už jednou zabývali viewtopic.php?f=8&t=65092&start=45#p1098029

No a s plněním nádrže taky nebude problém, protože se to přece může plnit přes tu klapku :wink: (spíš bych to nazval zpětný ventil, ale to je jedno). Nádrž má přece 3 trubky. Jedna s bimbasem je výtok, druhá je odvzdušňovací a zároveň plnící s tou klapkou a třetí přepadová visí dole z haubny při plnění se otevře a za letu se zacpe zátkou. :)
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#56 Příspěvek od VTjr »

Včera som sa informoval v Tatramodeli ohľadne spätných ventilov. Tak o tom tam vôbec nechýrujú. :(
Tak som sa rozhodol trochu sa pohrať na sústruhu a vyrobil som si jednak tie T-členy ako aj funkčnú spätnú klapku.
Spatna_klapka_&_T-clen.jpg

Pôvodne som vyrábal ten kuželíkový piestik z teflonu. Myslel som si, že to bude lepšie tesniť a bude ľahší takže sa asi bude lepšie pohybovať v dutine. Ovšem opak bol pravdou, lebo sa ukázalo ako značne problematické ten teflón, pri tak maličkých rozmeroch (priemer 4mm, dĺžka cca 6mm), presne a dostatočne hladko opracovať. Aj to zle tesnilo aj sa to zle pohybovalo. Tak som ho nakoniec urobil takisto z mosadze a tesní to dostatočne. Tiež môj pôvodný nápad, že ten kuželík bude do sedla ventilu pritláčať slabučká pružina, sa ukázal ako nesprávny. Aj s tou najslabšou pružinkou bol problém to vôbec otvoriť - prefúknuť ústami, lebo si to vyžadovalo už naozaj značný tlak. :o Bez pružiny so zdvihom kuželíka 1,5mm to pracuje úplne dokonale. :D
Klapka je rozoberateľná pomocou závitu M5x0,5 a utesnená maličkým O-krúžkom, ktorý sa dá získať zo starého jednorázového plynového zapaľovača (tieto tesnenia často používam pri výrobe karburátorových ihiel).

T-člen je veľmi triviálna vec pozostávajúca z dvoch dielov, ktoré sú do seba zaskrutkované (veľmi voľne narezaným závitom M3, kde sa rezal do diery 2,7mm a na trn 2,9mm) a preletované cínovou spájkou. Závit som tam dal kvôli vyššej spoľahlivosti, aby sa to ani pri značných vibráciach nemohlo rozpadnúť. V zásade by asi stačilo to do seba len vsunúť a preletovať cínom.
Ak bude čas, tak si to ešte nakreslím, kvôli dokumentácii. :wink: Lebo toto je, ako u mňa dosť obvykle, konštruované priamo pri sústruhu, takže nákresy zatiaľ neexistujú žiadne. :lol:
Ale aby ste mali predstavu o rozmeroch, tak spätna klapka má vonkajší priemer 7mm a dĺžku v zloženom stave 30mm. T-člen je vytočený z guľatiny o priemere 6mm a dĺžka je 20mm a výška 12,5mm. Fitinky majú maximálny priemer 4mm a v úzkom mieste 3mm.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#57 Příspěvek od Lark »

S tím nabíráním tlaku nebudou problémy? Při uspořádaném letu to určitě funguje, ale co to bude dělat při různých kopákách, nebo vývrtkách, pád po ocasu?
Jinak do těch ventilků se používaly ložiskové, nebo i skleněné kuličky. U té ložiskové je výhoda, že klepnutím na ní si perfektně zkalibruješ dosedací plochu, a pak dobře těsní. Otvor pro ní ale musí být volnější, aby okolo v otevřeném stavu, mohlo proudit palivo a vzduch. Na tu mosaznou (těžkou) kuželku už by mohlo mít vliv i přetížení, ale je to jen můj odhad.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#58 Příspěvek od VTjr »

Tak ale rozdíl v měrné hmotnosti mosazi a oceli není za tak velký (8,3 proti 7,7 g/cm3, čili asi 10%) aby to mělo výrazný vliv. Navíc kvůli kuličce se musí dutina opracovat tak, že se v ni na stěnách obrazí dostatečně hluboké rýhy, aby v otevřeném stavu mohlo to médium (palivo, vzduch) obtékat. No a obrážet to v dutině je mnohem náročnější než obrazit ty rýhy na vnějším povrchu té kuželky. :wink:
A jinak co je to volnější otvor? Mně se osvědčila vůle 0,2mm, čili kuželka o průměru 4 mm a dutina vyvrtaná finálně vrtákem 4,2mm. Kvalitní dosedací plochu neuděláš běžným vrtákem, použil jsem navrtávák. Jenže tem má vrcholový úhel proti vrtáku (120°) ostřejší (tuším jen 60°) takže kuželka musí být ještě trochu ostřejší.
Ale kdybys použil kuličku s výrazně volnějším otvorem, aby mohla být obtékaná, tak by zas mohl být problém se spolehlivým zavíráním. :roll:
A ta hmotnost mě taky napadla, proto jsem nejprve řešil ten teflon. Ale technologické problémy při výrobě tak titěrného předmětu nakonec způsobily, že tudy cesta nevede. Ale dovedu si představit, že kdyby se takové klapky vyráběly masově, tak by kuželka mohla být plastová lisovaná do formy. Ale třískovým obráběním v domácích podmínkách je opravdu problém to vyrobit dostatečně hladké a bez otřepů (kupř při tom obrážení drážek vždy nějaké mikroskopické vzniknou a nedá se jich tak snadno zbavit. :(
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#59 Příspěvek od VTjr »

A co se týče otvírání v různých obratech a pod - fakt nevím jak to bude fungovat. Ale vzhledem k použití pumpy si myslím, že s přisáváním nebude problém i kdyby tam nebyl žádný aerodynamický přetlak.
Spíš uvažuji, že ty problémy se zhasínáním v lomených obratech způsobuje moje malá nádrž, která je dost rychle poloprázdná a pak roste pravděpodobnost, že čerpadlo nasaje vzduch v nějaké poloze se kterou si bimbas neporadí a než se potrubí opět naplní, tak motor se stím ochuzením už nedovede vypořádat.
Myslím si, že cesta vede přes tu druhou zásobníkovou nádržku, nebo výrazné zvětšení té jedné hlavní. To druhé udělat z prostorových důvodu asi nemůžu, ale přidat další nádrž do prostoru falešn= kabinky bych mohl.
Jinak proč jinak by tenhle způsob používali helináři, co létají 3D akrobacii? :roll: Určitě to zase víc komplikuje palivovou soustavu, ale asi užitek v nárůstu spolehlivosti chodu motoru ve všech možných polohách je větší, než možné zvýšení poruchovosti systému. :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
radi5
Příspěvky: 635
Registrován: sob 30.10.2010 0:00

Re: Používate pal.pumpu?

#60 Příspěvek od radi5 »

Ahoj! Zpětný ventil má v palivovém systému každý motor Yamada..........

http://www.amain.com/product_info.php/c ... l-Airplane
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“