Tak sa po necelom mesiaci vraciam k tejto téme.
Včera som totiž konečne uskutočnil prvé lety modelu (3D Diablotin-mini na MVVS7, 5cm3) s Perryho čerpadlom.
Dojmy sú zatiaľ rozpačité.
Problém je v tom, že čerpadlo dodáva síce konštantný tlak do palivovej trysky, ale zrejme to nie je presne to, čo motor potrebuje. Tlak sa dá regulovať pomocou nastavovacej skrutky na čerpadle a tu vzniká hlavný problém. Keď je nastavený príliš veľký, tak vo voľnobehu motor dostáva príliš veľa paliva, čo sa musí kompenzovať značným privretím voľnobežnej ihly (oproti nastavení pri chodu na atmosférický tlak, alebo na tlak z tlmiča). Ale v okamihu, keď pridáme plyn sa tá voľnobežná ihla pochopiteľne hneď otvára a motor je v stredných otáčkach dusený príliš bohatou zmesou. Ak sa to však skoriguje ochudobnením privretím hlavnej ihly, tak nastanú zas problémy pri plne otvorenej klapke, keď sa potom motoru nedostáva dosť paliva a je ochudobnený natoľko, že po chvíľke zhasne. Keď sa voľnobežná ihla otvorí trochu viac, aby nebolo tak výrazné obohatenie pri pridávaní, tak na udržanie chodu voľnobehu sa zas musí hlavná ihla ešte viac priškrtiť a ten efekt ochudobnenia na maximálnych otáčkách sa ešte viac zosilní. A naopak, ak sa nastaví optimálny režim hlavnou ihlou v maxime, tak po zatvorení je väčšinou motor preplavovaný palivom. A zas, ak sa to skoriguje privretím voľnobežnej ihly, tak potom motor síce dobre chodí tak na maxime, ako aj na voľnobehu, avšak prechod je mizerný, príliš bohatý, nestabilný a niekedy až natoľko, že v 1/3 plynu sa preplaví a zhasne.
Keď vyskrutkujeme skrutku regulácie tlaku na Perryho čerpadle, a tým ten tlak paliva v potrubí tým znížime (Pozor!!! Ono to naozaj funguje v zdanlivo nelogickom zmysle, že zaskrutkovávaním sa tlak zvyšuje a vyskrutkovaním klesá), tak je to síce trochu lepšie, ale nastáva zase problém vo vysokých otáčkach, kde je motor opäť náchylný na zhasnutie - akoby mu potom čerpadlo nebolo schopné dodávať dosť paliva.
Pozeral som na web, či tieto problémy niekto riešil a zistil som, že áno. Naozaj tie problémy preplavovania na strednom plyne sú známe a riešia to realizáciou obtoku čerpadla - čiže prebytočné palivo sa z T-člena pred karburátorom vracia späť do nádrže, alebo do potrubia pred čerpadlom. Dokonca aj na stránkach výrobcu je taká schéma
http://www.perrypumps.com/Pump%20and%20 ... System.pdf Čiže sa musia do potrubia vsunúť 2 T-členy, ten za čerpadlom by mal byť najďalej 1" od karburátora, ten druhý zas čo najbližšie k sacej výstupnej trubičke nádrže.
Inak, v návode k čerpadlu (okrem iiného dosť mizernému tak po stránke obsahovej ako aj formálnej - x-krát premnožený leták, kde už nie sú pomaly ani vidieť detaily) nie je ani slovo o obtoku. A bolo mi to divné, lebo ma hneď napadlo prečo tam taká možnosť obtoku nie je, lebo je to bežné riešenie i rôznych motorov s čerpadlami, napr. u čerpadiel motorov OS FS Surpase.
O priereze obtokovej hadičky však ani na ich webe nepíšu nič. Ostatne ako nepíšu nič ani o dôvode použitia tejto úpravy palivovej inštalácie. A to, že je to na elimináciu preplavovania motora v stredných otáčkach, som sa dozvedel len z rôznych diskusií na webe. Ja však predpokladám, že by mohla byť asi o niečo tenšia ako je tá, čo je použitá v hlavnej vetve. Ale oni zas odporúčajú použitie jednocestného spätného ventilu na odvzdušnenie nádrže (asi aby v obratoch nevytekalo z nádrže palivo a nespôsobovalo tak v nej podtlakové rázy). Aj keď to posledné je myslím možné celkom účinne riešiť vyvedením odvzdušňovacej trubky do pevne uchyteného z trupu vysunutého kovového kolená orientovaného proti smeru letu.
A na webe som našiel aj schémy palivovej inštalácie s týmto riešením, alebo dokonca také, čo mali spätný ventil v tom obtokovom potrubí, ktoré potom neústilo cez T-člen do sacej hadičky nádrže, ale išlo plniacou hadičkou priamo do nej a navyše tam ešte zavádzali tlak z tlmiča do odvzdušňovacej hadičky.
Inak, ja som skúšal aj to. Čiže, neodvzdušňovať nádrž atmosfericky, ale tlakom z tlmiča. Moc to nepomohlo, navyše na webe to mnohí vôbec neodporúčajú, pretože regulátor tlaku na čerpadle je tým tlakom z tlmiča rušený, doslova pomýlený a nereaguje potom správne. Čo sa týka zavedenia obtoku cez plniacu rúrku priamo do nádrže, tak tam vidím negatívum asi v tom, že to môže spôsobovať zvýšené penenie paliva v nej.
Takže najbližšie vyskúšam ten obtok s dvoma T-členmi tak, ako je to v návode na webe výrobcu (inak majú veľmi mizerne urobené stránky, kde je napríklad aj táto dôležitá informácia zastrčená tak, že by ma ju tam ani nenapadlo hľadať.
A ešte k letovému prejavu Diablotina.
Po dlhom laborovaní oboma ihlami a regulačnou skrutkou Perryho čerpadla sa mi nakoniec predsa len podarilo nastaviť relatívne uspokojivý chod a prechod pri ktorom motor aspoň nezhasínal. Palivo som používal Tornado 10% nitra, počítam, že na nenitrované palivo by to asi nešlo nastaviť vôbec. A ak sa mi podarilo odštartovať bez zhasnutia ešte pri pojazde na dráhe, tak motor bežal slušne ako v otáčkach od polovice vyššie, tak vo voľnobehu. Bez problémov zvládal stúpavé aj zostupné výkruty, ale problémy mal v ostrých obratoch a najmä v lomcovákoch, kedy v polovici prípadov zhasínal (ale to mohlo byť aj dôsledkom nevhodnej konfigurácie nádrže - asi trochu skrátim bimbátko). Pridanie plynu z voľnobehu na max bolo vždy lepšie urobiť rýchlo ako pomaly, ale zakaždým som tŕpol, či motor nezhasne. Z asi 10-tich letov boli len 3 plánovaná pristátia - v 7 prípadoch to boli vždy núdzaky, keď motor zhasol pri prázdnejšej nádrži v nejakom ostrejšom obrate. Našťastie vlastnosti modelu sú také, že nebol problém ho ukočírovať bez motora na dráhu a len v jednom prípade som nedoletel asi 10m a skončil v polmetrovej lucerke.
Akonáhle vyskúšam ten obtok - budem zas informovať o výsledku.
