Používate pal.pumpu?

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#16 Příspěvek od VTjr »

Lark píše:Myslím, že to čerpadlo by mělo být co nejblíž k motoru, aby pulzování tlaku nemuselo "hýbat" tak velkým objemem. Mohlo by to ovlivnit jak vyplachování a plnění motoru, tak výkon toho čerpadla. Zkušenosti s tím ale taky nemám. Je to jen moje dedukce, ale pokud vím tak taková čerpadla se montují, pokud možno, přímo na motor. Umístění až k nádrži a přivádění podtlaku dlouhou hadičkou asi nebude dobré, i z důvodu jejího možného pružení (nafukování a smršťování).

Dodávají k tomu i tu hadičku, má silnější stěny, menší vnitřní průřez a délku cca 100 mm, takže to s tím objemem zas tak horké nebude. O způsobu o integrované montáži jsem už psal, to je pochopitelně nejlepší, ale pro takové případy se zřejmě vyrábějí tělesa čerpadel přímo na míru toho výklenku ve víku. Souhlasím, že by to mělo být k motoru co nejblíž, nejlépe někde v prostoru kolem motorového lože.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#17 Příspěvek od Lark »

Jo souhlas, proto je tam asi jen těch 10cm s malou dirkou. Nejsem žádný specialista na motory, ale pokud vím, tak kvůli plnění motoru je nejlepší, co možná nejmenší objem pod pístem.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#18 Příspěvek od VTjr »

ddrmodes píše:Taký postreh. Tá voľná hadička, aby nevznikal podtlak v nádrži, myslíš že z nej nebude vytekať palivo?
OS má pumpu, ale nedarí sa mi zistiť o nej viac.
Pozri: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1528893
http://www.pelikandaniel.com/?sec=product&id=69776

Zbytočná obava, lebo ak motor odoberá z nádrže palivo tak ňou dovnútra prúdi vzduch. Samozrejme je dobré ju nasmerovať tak, aby sa neplantala volne, alebo nebola kolmo na smer letu, ale aby jej hrdlo smerovalo dopredu.
Tie odkazy som si pozrel. Prvý je zmätočný, kde niekto dáva do súvislosti používanie pumpy s "vypadávaním striebra" v motore. Samozrejme to súvisí predovšetkým s percentom a kvalitou oleja v palive a pumpa na to nemôže mať žiadny vplyv. No a ten náhradný diel pre OS u pelikána - to bude zrejme funkčne to isté ako Perryho čerpadlo len rozmerovo uspôsobené na integrovanú montáž k motorom OS FS91SII a FS120SIII. Písmeno S znamená Surpass - to sú vyšpikované súťažné verzie. Ale predpokladám, že toto čerpadlo asi nebude rozmerovo kompatibilné pre montáž do tvojho omnoho menšieho motora, aj keď je to tiež OS.
Naposledy upravil(a) VTjr dne stř 11.06.2014 13:55, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#19 Příspěvek od VTjr »

Lark píše:Jo souhlas, proto je tam asi jen těch 10cm s malou dirkou. Nejsem žádný specialista na motory, ale pokud vím, tak kvůli plnění motoru je nejlepší, co možná nejmenší objem pod pístem.

Určitě je to tak a taky v tom samotném fitingu nesmí být zbytečně velká díra. Obecně platí, že například dvaapůlce vůbec nevadí únik tlaku dírkou v zadním víku o průmeru 0,5 mm - neprojeví se to nijak na jejím chodu. U větších motorů bude možné mít ten otvor pochopitelně ještě větší, takže např. té osmičce určitě nebude vadit otvor 0,8mm. Jinak oni k čerpadlu dodávají i ten fiting do zadního víka a v něm je dírka asi 0,8mm. Bohužel má ale závit W1/8", takže je pro mne nepoužitelný. Navíc je z nejaké Al slitiny, co mi na tenhle účel nepřipadá jako nevhodnější materiál. Jelikož vlastním malý soustruh a i těch MVVS-áckých fitingů ve svém bordelu taky pár najdu, tak mi slouží jen jako inspirace. :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
ddrmodes
Příspěvky: 313
Registrován: pon 06.07.2009 0:00
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Používate pal.pumpu?

#20 Příspěvek od ddrmodes »

Máš nejaký návod, ako to potom nastaviť. Rozhodol som sa, že to čerpadlo si nainštalujem.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#21 Příspěvek od VTjr »

Motor nastavíš úplne normálne, ničím sa to nelíši.
Len nemusíš obohacovať zmes tak ako sa to robí pri tlakovaní z výfuku, kedy sa motor šteluje na maximum s čumákom hore, takže v rovinke je potom trochu bohatší než je žiadúce. čerpadlo zabezpečuje v prívodnej palivovej hadičke ku karburátoru konštantný tlak bez ohľadu na polohu modelu a vyčerpania nádrže. :wink:

A ešte sa musím poctivo zmieniť o tom, že okrem spomenutých kladov má to použitie čerpadla aj svoje nedostatky. :mrgreen:
A síce to, že pribúda ďalší prvok do modelu, ktorý sa môže pokaziť, čím sa celková spoľahlivosť modelu môže znížiť. Lebo čím je v modeli viac rôznych agregátov tým je väčšia pravdepodobnosť, že niektorý z nich vypovie službu.
Druhou nevýhodou je (ale to som už medzi riadkami spomínal), že v čerpadle musí byť aj po odstavení modelu stále palivo alebo aspoň čistý metyl. Inak sa membrány a ventily môžu zlepiť a keďže je nerozoberateľné, tak potom sa dá už len rovno zahodiť.

Takže teraz som tie informácie pre Tvoje rozhodovanie aspoň čiastočne vyvážil. :wink:

Ale navrhujem aby sme tu skončili s teoretizovaním. :!:
Ani ja to ešte nemám vyskúšané a kým si to sám neomakám, tak nemôžem tu čokoľvek tvrdiť na 100%. A všetko, čo o tom viem, som už povedal.
Teda má v tom zmysel pokračovať iba ak by sa do tejto diskusie zapojil niekto, kto to už aj naozaj používa a nie ako ja, ktorý to má len kúpené. :)
Samozrejme ja pevne verím, že to splní moje očakávania, ale môže sa stať, že nakoniec bude všetko inak a ja som len vyhodil do luftu 72€. :roll:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
ddrmodes
Příspěvky: 313
Registrován: pon 06.07.2009 0:00
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Používate pal.pumpu?

#22 Příspěvek od ddrmodes »

Máš tri. Posuň jedno ak by bola vôľa.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#23 Příspěvek od VTjr »

ddrmodes píše:Máš tri. Posuň jedno ak by bola vôľa.

Nuž neviem, mám to naplánované do 3 modelov, takže potrebujem všetky. Ale samozrejme nie v rovnakom čase. Takže iba ak by sme sa dohodli, že by som Ti 1ks zapožičal na výmenu (dočasne predal), kym si Ty objednáš pre seba. Vrátil by si mi potom ten nový, čo Ti príde.

Ešte o tom porozmýšľam. :roll:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
ddrmodes
Příspěvky: 313
Registrován: pon 06.07.2009 0:00
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Používate pal.pumpu?

#24 Příspěvek od ddrmodes »

Nič sa nedeje. Idem objednať.
Maxipes
Příspěvky: 1130
Registrován: ned 15.07.2007 0:00
Bydliště: Praha 6, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#25 Příspěvek od Maxipes »

Zkušenost nemám, ale vím že OS91 co se používají v heli má pumpu a většina lidí jí vyhodila. Matně si vzpomínám, že pumpa tekla, resp. vydržela jenom chvilku. A rozdíl po odmontování pumpy se na motoru nějak zásadně neprojevil. Možná, že u letadel bude přínos pumpy znatelnější.

http://static.rcgroups.net/forums/attac ... 0-os91.jpg

A OS50SX myslím nemá ani jednu z děr pro montáž víka průchozí. (sice mám ten motor v heli verzi, ale liší se jenom větší hlavou)
T-Rex 600N Spirit, Tx Aurora.
Uživatelský avatar
Vita_1
Příspěvky: 328
Registrován: čtv 08.02.2007 0:00
Bydliště: Velké Opatovice

Re: Používate pal.pumpu?

#26 Příspěvek od Vita_1 »

Pánové, omlouvám se, že možná můj příspěvek vyzněl jinak, než jsem chtěl.
S tvým posledním příspěvkem souhlasím VTrj. Opravdu jsme tady začali teoretizovat nad problémem, ale pokud to někdo nevyzkouší fyzicky je to jen tlachání.

Jinak za běžný žhavík považuji motor, který je běžně dostupný má standartní konstrukci a nemá žádné nestandartní vychytávky. (třeba palivovou pumpu :D ) Prostě takový, který koupím v modelářské prodejně, když se tam třeba zítra vypravím.

Opravdu si myslím, že instalace palivového čerpadla není jednoduchá a tomu odpovídá i množství příspěvků, které do tohoto témata přišly. Už jsem si na vlastní kůži vyzkoušel, že pokud se člověk pustí do řešení něčeho o čem si myslí, že je to jednoduché najednou zjistí, že zase tak jednoduché to není.

Opravdu mě ale zajímá výsledek, tak budu rád, když se najde někdo, kdo to odzkouší, vyladí a dá vědět jak se to povedlo.

Takže držím palce.

TO: ddrmodes Ještě by mě zajímal důvod, proč ses rozhodl tuto úpravu dělat. Máš nějaký problém s dodávkou paliva, nebo jen z výzkumných důvodů?
Uživatelský avatar
ddrmodes
Příspěvky: 313
Registrován: pon 06.07.2009 0:00
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Používate pal.pumpu?

#27 Příspěvek od ddrmodes »

Motor mám naštelovaný dobre. Ja by som to chcel vyskúšať zo zvedavosti, čo to urobí s vlastnosťami pri ladení, lietaní, zmenách teplôt.... V podstate z výskumných dôvodov.
Uživatelský avatar
Vita_1
Příspěvky: 328
Registrován: čtv 08.02.2007 0:00
Bydliště: Velké Opatovice

Re: Používate pal.pumpu?

#28 Příspěvek od Vita_1 »

Tak ještě jednou přeju hodně úspěchů :D
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Používate pal.pumpu?

#29 Příspěvek od VTjr »

Maxipes píše:...Matně si vzpomínám, že pumpa tekla, resp. vydržela jenom chvilku...

Faktom je, že je tu naozaj ešte tretia nevýhoda pumpy, že jej životnosť zrejme nebude nekonečná a predpokladám, že možno aj kratšia ako motora. Toto som nespomenul, ale súvisí s toou prvou nevýhodou ohľadne spoľahlivosti, čo som spomenul. :(
Teda to všetko ani nie sú funkčné nevýhody, ale veci, na kotré si treba dať v prevádzke pozor. :!:
Maxipes píše:A OS50SX myslím nemá ani jednu z děr pro montáž víka průchozí. (sice mám ten motor v heli verzi, ale liší se jenom větší hlavou)

Je to možné, lebo z hľadiska tesnosti motora je lepšie, keď tých priechodzích otvorov do motora bude čo najmenej (ak keď sú uzavreté dotiahnutou skrutkou, ale ten závit nie je utesnený žiadnym tmelom či niečim podobným).
Lebo s dvaapolkou MVVS2,5GRR sa mi skutočne stala taká vec, že sa mi za letu vibráciami vyšrobovala a stratila jedna horná skrutka zadného veka a ja som sa čudoval prečo ten motor tak divne ide. Navyše cez ten otvor som mal celý motorový priestor komplet zahádzaný palivom. To už bola diera do kľukovej skrine cca 2mm a evidentne to už tej dvaapolke vadilo. Ale napriek tomu bežala, síce nespoľahlivo, ale predsa. Netočil 22tisíc, ale len 20. :lol:
Naposledy upravil(a) VTjr dne čtv 12.06.2014 9:19, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Používate pal.pumpu?

#30 Příspěvek od Lark »

Škoda, že je nedělají rozebiratelné, jako je to u Walbra. Jednoduše se vymění vadné díly a jede se dál. Navíc má člověk možnost kontrolovat stav.
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“