Jak jsem si povodil koptéru
Jak jsem si povodil koptéru
Zdarec, tohle je možná příběh zralý na smetiště, ale pozoruji zde časté hádky ohledně "skillu" a použití automatiky při řízení koptéry.
Lítám primárně letadla, ale koptéra byla výzva. Na simu jsem strávil asi půl hodiny a moc mi to nešlo.
Sim a realita je něco jiného, tak s chutí do toho.
Postavil jsem stroj, naladil, vzlétl, zavisel pár minut, spadl, rozbil. Opravil, zavisel, přistál, zavisel, rozbil při tvrdším přistání.
Poučka č.1: čínská překližka není košér.
Postavil jsem svůj tréninkový rám, zavisel a nerozbil. Ale pocit z letu nebyl dobrý. Furt to utíkalo a roztrimovávalo se to. Následoval upgrade FW. Následný let super.
Poučka č.2: i obyčejná deska za 12usd s dobrým softwarem je použitelná.
Koptéru jsem si pěkně vodil po zahradě. Stroj 2m nad zemí, já metr za ním. Moc pěkně jsme to spolu obkroužili kolem baráku.
Narostl mi hřebínek jak u plemennýho kohouta a začalo mi být za těžko chodit.
Vyměnil jsem baterku a poslal koptéru od sebe a k sobě. Naprosto s přehledem. Hřebínek na mé hlavě nabyl obrovitých rozměrů. Řízení koptéry je pohoda.
Zde by mohl příběh končit, a jak to tak pozoruji, u mnohých končí. Já měl ale ještě baterku a tak jsem se svým narostlým megahřebenem pokračoval.
Pěkně od sebe, otočit o 180• a k sobě. Jenže ouha. Dopředu je vzad a vlevo je vpravo. Ač mám nalétáno s letadly a toto mám v mozku, tak jsem nebyl schopen koptéru čumákem k sobě řídit. Takže crash. Nestalo se jí nic, ale uvědomil jsem si jednu věc.
Poučka č.3: koptéru je třeba se naučit řídit komplexně.
Nevěřím tomu že by můj příspěvek nasadil brouka do hlavy všem začátečníkům, ale rád bych vzkázal toto:
Koptéra ke svému letu potřebuje základní stabilizaci a pilota. Tečka.
Berličky jako kompas, autolevel, RTH a další jsou fajn. Ale selhávají bez ohledu na cenu aparatury.
Hoši a dámy, naučte se ovládat váš stroj. Piloti, sáhněte si do svědomí a upřímně si sami pro sebe řekněte, zda svojí koptéru vůbec umíte ovládat.
Ticcino
Lítám primárně letadla, ale koptéra byla výzva. Na simu jsem strávil asi půl hodiny a moc mi to nešlo.
Sim a realita je něco jiného, tak s chutí do toho.
Postavil jsem stroj, naladil, vzlétl, zavisel pár minut, spadl, rozbil. Opravil, zavisel, přistál, zavisel, rozbil při tvrdším přistání.
Poučka č.1: čínská překližka není košér.
Postavil jsem svůj tréninkový rám, zavisel a nerozbil. Ale pocit z letu nebyl dobrý. Furt to utíkalo a roztrimovávalo se to. Následoval upgrade FW. Následný let super.
Poučka č.2: i obyčejná deska za 12usd s dobrým softwarem je použitelná.
Koptéru jsem si pěkně vodil po zahradě. Stroj 2m nad zemí, já metr za ním. Moc pěkně jsme to spolu obkroužili kolem baráku.
Narostl mi hřebínek jak u plemennýho kohouta a začalo mi být za těžko chodit.
Vyměnil jsem baterku a poslal koptéru od sebe a k sobě. Naprosto s přehledem. Hřebínek na mé hlavě nabyl obrovitých rozměrů. Řízení koptéry je pohoda.
Zde by mohl příběh končit, a jak to tak pozoruji, u mnohých končí. Já měl ale ještě baterku a tak jsem se svým narostlým megahřebenem pokračoval.
Pěkně od sebe, otočit o 180• a k sobě. Jenže ouha. Dopředu je vzad a vlevo je vpravo. Ač mám nalétáno s letadly a toto mám v mozku, tak jsem nebyl schopen koptéru čumákem k sobě řídit. Takže crash. Nestalo se jí nic, ale uvědomil jsem si jednu věc.
Poučka č.3: koptéru je třeba se naučit řídit komplexně.
Nevěřím tomu že by můj příspěvek nasadil brouka do hlavy všem začátečníkům, ale rád bych vzkázal toto:
Koptéra ke svému letu potřebuje základní stabilizaci a pilota. Tečka.
Berličky jako kompas, autolevel, RTH a další jsou fajn. Ale selhávají bez ohledu na cenu aparatury.
Hoši a dámy, naučte se ovládat váš stroj. Piloti, sáhněte si do svědomí a upřímně si sami pro sebe řekněte, zda svojí koptéru vůbec umíte ovládat.
Ticcino
Re: Jak jsem si povodil koptéru
Svatá pravda. Psal jsem to tady už několikrát, že nějaké pomocné rámy na ochranu vrtulí apod jsou k ničemu. Jsou bohužel i tací, kteři vodí kopteru za desetitisíce a nemají ani tyto základní vědomosti, ale zato mají automatiku. Bohužel i ta chce své a dokonce si myslím, že pokud ji tam někdo vozí, tak musí o stroji vědět ještě mnohem více a to si někteří ani nepřečtou pořádně návod, pokud k tomu vůbec nějaký je. Stačí špatná kalibrace kompasu, případně špatná instalace kompasu a koptera mizí v dáli i s foťákem.
Ono je to jak u letadel. Je třeba začít pěkně od začátku nejlépe s jednoduchým rámem, jednoduchou deskou a trénovat. Pár vrtulí je třeba obětovat, naučit se základy - zvednout, zaviset, trénovat lety od sebe, k sobě, do stran, potom zatáčku, osmičku, atd. Lety proti sobě i od sebe se musí dostat do krve a dělat vše zcela automaticky. No a potom, až přejde na automatiku, tak znovu trénovat, kterými přepínači ji vypnout a vrátit k ručnímu řízení. Jenom tak je potom možno vyřešit krizovku, když si to koptera namíří do pole a mizí v dálce. V tom případě je třeba z ní nespustit oči a ne hledat na vysílači, kterým přepínačem se co zapíná - vypíná.
A co je vůbec nejdůležitější, je třeba nějak si označit, kde je předek a kde zadek koptery. Osobně k tomu používám uhlíkovou trubičku na konci s pinpongovým míčkem, nastříkaným refleksní barvou. Podle barevných ramen na 200 m a navečer nerozeznám, v jaké poloze koptera je a podle led diod na slunci taky ne. Nejhorši situace nastane, když jste daleko a nevíte v jaké poloze.
Toto vše tady bylo už mnohokrát napsáno, ale podle toho jak se někteří předvádějí na veřejnosti, tak to moc nečtou.
A věřte, že jsem už viděl věci.
Ono je to jak u letadel. Je třeba začít pěkně od začátku nejlépe s jednoduchým rámem, jednoduchou deskou a trénovat. Pár vrtulí je třeba obětovat, naučit se základy - zvednout, zaviset, trénovat lety od sebe, k sobě, do stran, potom zatáčku, osmičku, atd. Lety proti sobě i od sebe se musí dostat do krve a dělat vše zcela automaticky. No a potom, až přejde na automatiku, tak znovu trénovat, kterými přepínači ji vypnout a vrátit k ručnímu řízení. Jenom tak je potom možno vyřešit krizovku, když si to koptera namíří do pole a mizí v dálce. V tom případě je třeba z ní nespustit oči a ne hledat na vysílači, kterým přepínačem se co zapíná - vypíná.
A co je vůbec nejdůležitější, je třeba nějak si označit, kde je předek a kde zadek koptery. Osobně k tomu používám uhlíkovou trubičku na konci s pinpongovým míčkem, nastříkaným refleksní barvou. Podle barevných ramen na 200 m a navečer nerozeznám, v jaké poloze koptera je a podle led diod na slunci taky ne. Nejhorši situace nastane, když jste daleko a nevíte v jaké poloze.
Toto vše tady bylo už mnohokrát napsáno, ale podle toho jak se někteří předvádějí na veřejnosti, tak to moc nečtou.
A věřte, že jsem už viděl věci.
Re: Jak jsem si povodil koptéru
S kopterou musíš lítat jako s letadlem, prostě stále dopředu. Pak není problém letět třeba čumákem k sobě, když to znáš z letadel. Označení předku pak není ani důležitě, protože předek je prostě tam, kam to letí. Můžu lítat i daleko od sebe, kdy ani nerozeznám tvar, natož označení předku, a v pohodě letím, protože letím dopředu a pěkně si k tomu podle potřeby zatáčím. Pozoruju že spousta lidí lítá tak, že to posunuje stále zadkem k sobě, úzkostlivě hlídá podle všelijakých barevných značek a LEDek, kde to má předek, a podle toho páčkuje; pak se to pohybuje jako opilý Němec v hospodě.. To je špatně! To lítání směrem dopředu je snadné, jen se člověk nesmí bát držet knipl dopředu. Ze začátku pomalu, skoro krokem, ale prostě DOPŘEDU! A zatáčet pomalu klopením i směrovkou současně. Pak je to opravdu skoro stejné jako letadlo. Chce to udělat první zatáčku, pak osmičku a najednou je to snadné! No potom po časem se dá zkusit třeba couvání, je stejně snadné, jen směrovka je na druhou stranu.
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz
Re: Jak jsem si povodil koptéru
Kouzlo koptery je ale v tom, že to není letadlo a ze s tím nemusís létat jako s letadlem, porad dopředu 
Re: Jak jsem si povodil koptéru
Nezlob se, ale to je ptákovina. Pokud stroj umí letět bokem a couvat, měl by to umět i pilot. Pokud to neumí, tak něco těžce ohrčel...
Re: Jak jsem si povodil koptéru
Možná jsem se špatně vyjádřil. Myšlenka byla taková, že by začínající pilot koptery se měl naučit letět dopředu. A to poměrně brzy, hned od začátku. Opravdu pozoruju, že spousta pilotů s kopterou létá špatně a asi nadosmrti zůstane u posunování ocasem k sobě. Metoda jak z toho ven je rozletět to jako letadlo. To jsem chtěl v předchozím příspěvku sdělit.
Ano, letět bokem a couvat a viset na místě to umí a je dobré to i používat, ale mnoho lidí u toho posunování zůstane a bude to posouvat jako figurku po šachovnici. Je to jako u vrtulníku, ten by taky měl letět převáždě dopředu (výjimka je akrobacie, hlavně 3D, ale to je jiná písnička).
Vrtulník umí lítat krásně a koptera taky.
Edit: Koukám na můj předchozí příspěvek.
Napsal jsem tam: S kopterou musíš lítat jako s letadlem...
To byla chyba, vyznělo to jako že Pořád musíš lítat dopředu...
Měl jsem napsat S kopterou se musíš naučit lítat i jako s letadlem...
Pak by to vyznělo tak jak jsem to chtěl sdělit.
Ano, letět bokem a couvat a viset na místě to umí a je dobré to i používat, ale mnoho lidí u toho posunování zůstane a bude to posouvat jako figurku po šachovnici. Je to jako u vrtulníku, ten by taky měl letět převáždě dopředu (výjimka je akrobacie, hlavně 3D, ale to je jiná písnička).
Vrtulník umí lítat krásně a koptera taky.
Edit: Koukám na můj předchozí příspěvek.
Napsal jsem tam: S kopterou musíš lítat jako s letadlem...
To byla chyba, vyznělo to jako že Pořád musíš lítat dopředu...
Měl jsem napsat S kopterou se musíš naučit lítat i jako s letadlem...
Pak by to vyznělo tak jak jsem to chtěl sdělit.
Naposledy upravil(a) Woita dne ned 25.05.2014 9:19, celkem upraveno 3 x.
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz
Re: Jak jsem si povodil koptéru
Pokud poletím plynule dopředu, tak to není tak velký problém, ale pokud něco fotím, nebo natáčím v dálce, visím s ní na místě, několikrát ji otočím, tak chvíli popravdě nevím, jestli letím od sebe nebo k sobě a ta identifikace předku neuškodí.
A to mám s různými stroji nalétáno přes 200 hodin a taky lítám na 80 procent jenom dopředu, jenže mnohokrát jsem seřizoval někomu kopteru, vesměs starším lidem a tam jim tu identifikaci zkrátka doporučuji. I když je učím lítat dopředu, zatáčky, osmičky apod. Jestli je to dobře nebo špatně nevím, ale mě se to osvědčilo.
Pokud ale lítáš akro, tak samozřejmě identifikaci nepotřebuješ.
A to mám s různými stroji nalétáno přes 200 hodin a taky lítám na 80 procent jenom dopředu, jenže mnohokrát jsem seřizoval někomu kopteru, vesměs starším lidem a tam jim tu identifikaci zkrátka doporučuji. I když je učím lítat dopředu, zatáčky, osmičky apod. Jestli je to dobře nebo špatně nevím, ale mě se to osvědčilo.
Pokud ale lítáš akro, tak samozřejmě identifikaci nepotřebuješ.
Re: Jak jsem si povodil koptéru
A ještě. Ti starší lidi jsou vesměs modeláři, kteří desítky roků létají spalováky a to i velké modely a kopteru si jenom ze začátku neumí nastavit a zalétat.
- SAT-HOFMAN
- Příspěvky: 221
- Registrován: čtv 22.04.2010 0:00
- Bydliště: Svoboda nad Úpou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jsem si povodil koptéru
jipav píše:....Pokud ale lítáš akro, tak samozřejmě identifikaci nepotřebuješ.
Tak já při akrobacii tu identifikaci (předku a roviny ramen) sakra potřebuji
DJI NAZA F-550, YAK 54 CARBON-Z, HOTLINER RAY, QAV250 NAZE32acro
- Pekacek77
- Příspěvky: 652
- Registrován: čtv 29.03.2012 14:23
- Bydliště: Pardubice, HK, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jsem si povodil koptéru
Létám převážně bublinkolety a první koptéru jsem si pořídil jako novou hračku (Hornet 460). Hned jsem zjistil, že to je něco jiného než letadlo, ale především to, že Hornet nemá akcelerometr a tak mi nezůstane viset jako malinký dvourotoráček, když pustím kniply (Blade Scout - tříkanál jsem doma proháněl pod stolem, kolem lustrů a tak, paráda). Zhodnotil jsem, že taková řídící jednotka je spíš nebezpečná pro stroj i okolí a když jsem létal, tak jen zadkem koptéry k sobě a hodně opatrně, stejně jsem se nevyhnul pádu (při nečekaném otočení koptéry). Po upgradu na Naza-M Lite to bylo o něčem jiném, i bez GPS a kompasu (se čtyřkanálovou vysílačkou) se stalo létání snažší, koptéra prostě šla zastavit a získat tak trochu času na rozmyšlení co dál či zorientování. Jako s malým Scoutem. Myslím, že akcelerometr jako bezpečnostní prvek je hodně důležitý. V létání jsem se snad kousek posunul, ale teď jsem si postavil z alu profilů malou 240mm koptérku a na zálet jsem namontoval řídící jednotku z Horneta (FC430) s tím, že pokud to poletí, pořídím něco lepšího. Znovu jsem si uvědomil, že letící koptéru bez akcelerometru můžu bezpečně řídit jen před sebou. Létat s FC430 jen dopředu není podle mě řešení, pokud začne odlétat do strany, potřebuje pohyb kniplem na druhou stranu pro zastavení "bočení". Takže si sahám do svědomí a konstatuji, že koptéry stále ovládat neumím 
Re: Jak jsem si povodil koptéru
SAT-HOFMAN
Netvrdím, že ne, to je snad samozřejmost, myslel jsem to tak, že při akru kopteru neustále sleduješ, akro nelítáš 200m od sebe a při akru znáš polohu v každém okamžiku, tudíž na to stačí i ta různoberevná ramena. Navíc, pokud lítáš akrobacii, tak nepatříš mezi začátečníky, kteří mají s polohou bez nějaké pomocné berličky neustále problém.
Tak já při akrobacii tu identifikaci (předku a roviny ramen) sakra potřebuji
Netvrdím, že ne, to je snad samozřejmost, myslel jsem to tak, že při akru kopteru neustále sleduješ, akro nelítáš 200m od sebe a při akru znáš polohu v každém okamžiku, tudíž na to stačí i ta různoberevná ramena. Navíc, pokud lítáš akrobacii, tak nepatříš mezi začátečníky, kteří mají s polohou bez nějaké pomocné berličky neustále problém.
- jaroslav.falcon
- Příspěvky: 1528
- Registrován: pon 08.10.2012 22:15
- Bydliště: Kladno
Re: Jak jsem si povodil koptéru
Na identifikaci jsou ideální led pásky cca 12-16 ledek dvou barev tak aby nebyly vidět současně. Je to vidět daleko i za slunce.
Jinak pokud má koptéra ACC tak nechápu jak s tím může někdo spadnout, když to visí samo, leda zvyk , že u letadla stáhnu plyn.
toto jde řešit držením výšky a ne přímo ovládat motory.
Jiná věc ja Acro mod to je zkoro jako heli, pak musíš vědět přesně orientaci.
Jinak trénuj, koptérá je nádherný stroj a někdy i s vlastní inteligencí , např. nápad frnk ...
Jinak pokud má koptéra ACC tak nechápu jak s tím může někdo spadnout, když to visí samo, leda zvyk , že u letadla stáhnu plyn.
toto jde řešit držením výšky a ne přímo ovládat motory.
Jiná věc ja Acro mod to je zkoro jako heli, pak musíš vědět přesně orientaci.
Jinak trénuj, koptérá je nádherný stroj a někdy i s vlastní inteligencí , např. nápad frnk ...
- SAT-HOFMAN
- Příspěvky: 221
- Registrován: čtv 22.04.2010 0:00
- Bydliště: Svoboda nad Úpou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jsem si povodil koptéru
jipav píše:....při akru znáš polohu v každém okamžiku, tudíž na to stačí i ta různoberevná ramena. Navíc, pokud lítáš akrobacii, tak nepatříš mezi začátečníky, kteří mají s polohou bez nějaké pomocné berličky neustále problém.
Různobarevná ramena nestačí, lítám s copterou třeba i výkruty na doby a to nejde bez reverzního tahu dělat v 10m
Testoval jsem akro i bez led osvětlení (na čumáku mám 3W led blikající a na spodku taky 3W, ale s jinou rychlostí blikání, ramana svítí trvale) a je to hodně omezující.
Pro názornost foto:
DJI NAZA F-550, YAK 54 CARBON-Z, HOTLINER RAY, QAV250 NAZE32acro
Re: Jak jsem si povodil koptéru
Tak pánové, pokračování. Dnešní podvečer se jevil jako copter friendly.
Zadání ovšem klame. Foukalo sice málo, ale nárazově. Poněvadž mi otrnulo, dovolil jsem si pěkně pokvedlat s pákama. Všechno na pohodu, krizovky jsem ukočíroval. Jenže to vše bylo zadkem k sobě.
Zkusil jsem i jiné polohy, ale to pánové nešlo. Jen uviset koptéru čumákem k sobě - ani prd. Za bezvětří jakštakš. Když fouklo-špatný.
Mám tréninkový rám, čili škody nula, ale ať mi nikdo neříká, že koptéra lítá sama.
Zadání ovšem klame. Foukalo sice málo, ale nárazově. Poněvadž mi otrnulo, dovolil jsem si pěkně pokvedlat s pákama. Všechno na pohodu, krizovky jsem ukočíroval. Jenže to vše bylo zadkem k sobě.
Zkusil jsem i jiné polohy, ale to pánové nešlo. Jen uviset koptéru čumákem k sobě - ani prd. Za bezvětří jakštakš. Když fouklo-špatný.
Mám tréninkový rám, čili škody nula, ale ať mi nikdo neříká, že koptéra lítá sama.
Re: Jak jsem si povodil koptéru
Ticcino: a v cem je teda problem? Osobně moc nechapu smysl tohoto threadu. Je naprosto logicke, ze jako zacatecnik budes mit s jinou orientaci koptery nez ocasem k tobe potize. Jenže předpokládám, že ten problém nemáš s letadly, ne? Což moc nechápu, z letadel bys měl mít jakési páčkování už v krvi. Nicméně tvůj příspěvek potvrzuje celkově to, že koptéra létá sama. Protože bez stabilizace bys to už dávno rozbil, resp. neudržel bys to ani ocasem k sobě. Ne jako začátečník.