Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

Nabíječky, zdroje, přístroje
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Jirka4000
Příspěvky: 80
Registrován: pát 27.09.2013 20:18
Bydliště: Zlínsko

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#16 Příspěvek od Jirka4000 »

Ještě pár informací pro vysvětlení příčiny výbuchu baterií.

LiPol baterie obsahují elektrolyt jehož složkou je organické rozpouštědlo s nízkou teplotou varu (pro představu laika něco jako aceton). Pokud dojde k přetížení baterie a jejímu přehřátí, může dojit k přechodu rozpouštědla ze skupenství kapalného do plynného, ve kterém má mnohem větší objem. Baterie se nafoukne a exploduje.

Proto je nutno předcházet riziku přehřátí baterie jak při vybíjení tak nabíjení, kdy je riziko přehřátí a výbuchu největší. Toho dosáhneme dodržováním doporučených nabíjecích a vybíjecích proudů.
Výše uvedené platí pro ideální případ bezvadné baterie.
V reálu není proudová hustota a teplota celé baterie stejná, ale jsou v ní místa kde je víc elektrolytu, tenčí fólie separátoru a tak jsou v teplotě v baterii během nabíjení/vybíjení rozdíly.
Pokud je baterie poškozená, například při havárii letadla, nebo pádem na zem, nemusí být na ní nic vidět, nicméně vzhledem k tomu, že baterie je vlastně rolička tenké povrstvené fólie "naložená" do těkavého rozpouštědla, nárazem může dojít ke deformaci fólie separátoru (asi jako když vám spadne svitek alobalu na hranu) V tomto místě může dojít díky poškození fólie separátoru k místnímu zkratu v baterii, které díky následujícímu vnitřnímu vybíjení baterie zvýší teplotu v místě poškození s následným nafouknutím a výbuchem.
Pokud nedojde po poškození baterie ihned k destrukci ale svitek baterie uvnitř obalu je narušen, může se závada projevit při následném nabíjení. V poškozeném místě se může vytvořit místo s vyšší proudovou hustotou, které se přehřeje a další proces je jasný.
A snad poslední případ je, že se poškozenou baterii podaří bez následků nabít (při nabíjení není proudová hustota tak velká) a k její destrukci dojde při letu, kdy je procházející proud řádově vyšší než při nabíjení.

Výše uvedeným chci říci, že LiPol baterie jsou citlivé na mechanické poškození a z toho důvodu je nutná zvýšená opatrnost při používání baterií, které prodělaly náraz ať při použití nebo manipulaci.

-------------------------------------------------
Spektrum DX6i, Kadet 4, Beta 1400, Kunlun
Uživatelský avatar
Tsisters
Příspěvky: 1801
Registrován: stř 23.03.2011 0:00

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#17 Příspěvek od Tsisters »

Tak trošku k tématu
Přílohy
Zahoreni.jpg
Zahoreni.jpg (4.09 KiB) Zobrazeno 4295 x
AGILE 7,2/ AGILE 5.5/ DEVIL 420/ T-REX 500PRO-Sportline/ RJX X-TRON 500/ EXTRA 300/ FPV QAV 210/
Uživatelský avatar
winter
Příspěvky: 485
Registrován: pon 22.06.2009 0:00

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#18 Příspěvek od winter »

Victronix píše:Jen mimo téma: Pojem "zahoření" se používá pro testovací nebo zajížděcí provoz.


...tak to ju :) .....

http://search.seznam.cz/?q=hzs+zaho%C5% ... =top&thru=

***winter***
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#19 Příspěvek od zdzd »

jozefbb píše:Kto drzi doma praskovy hasiaci pristroj?



Třeba já.
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#20 Příspěvek od tomashr »

Dotaz k tématu - to ti ta nabíječka nenapíše, že nemá připojený balancer? Co já mám doma, tak mi sice všechny nabíječky nabíjí i bez balanceru, ale docela výrazně na to upozorní. Hyperion 610 napíše nejprve, že nemá balancer a pak ještě druhý nápis ve stylu "Balancer recomended", malá Jamara pak jen napíše, zda má nebo nemá balancer, ale i to člověka docela trkne. No a rozhodne se pak sám...
Pokud jsi to na své nabíječce jen přehlédl, tak budiž, ale pokud na nic neupozornila, tak je to docela prasácký návrh :-(
mobeslo
Příspěvky: 18
Registrován: stř 20.02.2013 16:49

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#21 Příspěvek od mobeslo »

tomashr píše:Dotaz k tématu - to ti ta nabíječka nenapíše, že nemá připojený balancer?...

Ahoj Tomáši,
jasně že napíše. Tady v tom případě ona jej měla připojený - ovšem k jinému akumulátoru, než ke kterému byl připojený silový kabel. A vzhledem k tomu, jak potvrdili kolegové, že se tady ta nabíječka v případě balančního nabíjení řídí parametry zjištěnými z balančního konektoru a vůbec nebere v potaz stav na silovém konektoru, byla ta komunikace ve stylu "jeden o koze, druhý o voze". Situace na balančním konektoru byla konstantní a proto nabíječka bez problému stále nabíjela. Nešťastnou shodou okolností zrovna poměrně vysokým proudem a akumulátor, který byl poměrně dost nabitý.
Mirek
Uživatelský avatar
PatMat
Příspěvky: 730
Registrován: pon 07.06.2010 0:00
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#22 Příspěvek od PatMat »

Victronix píše:Jen mimo téma: Pojem "zahoření" se používá pro testovací nebo zajížděcí provoz.

U počítačů je to jak říkáš, ale v požární terminologii je to termín pro vznik požáru :wink:
Pat
Futaba T14SG
Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
Uživatelský avatar
PatMat
Příspěvky: 730
Registrován: pon 07.06.2010 0:00
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#23 Příspěvek od PatMat »

jozefbb píše:Kto drzi doma praskovy hasiaci pristroj?


Třeba já.

Já taky. Sice jsem ho za pět let nepoužil, ale nemyslím, že to je zbytečná věc.
Pat
Futaba T14SG
Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
Uživatelský avatar
PatMat
Příspěvky: 730
Registrován: pon 07.06.2010 0:00
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#24 Příspěvek od PatMat »

Když jsme u té blbuvzdornosti, nedávno se mi podařilo v letadle místo připojení baterie na regulátor spojit konektory baterie k sobě (3čl 2700). Naštěstí se poslušně roztekl spoj prvního a druhého článku což jsem opravil a baterka funguje i když je trochu měkčí. Už dříve mne napadlo, že se mi to může stát, ale nechtělo se mi kabely od baterky spínat k sobě, protože se s nimi pak v trupu špatně manipuluje. No a už jsem to udělal :lol:

PS: Baterky vždy nabíjím v plechové krabičce, vždy mimo auto, mimo model a doma neopouštím místnost, kde se nabíjí...

Pat
Futaba T14SG
Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#25 Příspěvek od zdzd »

PatMat píše:Když jsme u té blbuvzdornosti, nedávno se mi podařilo v letadle místo připojení baterie na regulátor spojit konektory baterie k sobě (3čl 2700). Pat


Stává se to častěji, než by člověk očekával. Hlavně u větších helin, kde se mnohdy accupack dělí na dvě sériové části nabíjené zvlášť. Třeba během cca 10ti denního Helicupu se tak pětkrát stane, že někdo přijde s utavenými konektory a očazenými pazoury s dotazem, zda někdo nemá náhradní konektory. Extrém byl minulý rok, kdy si tak jeden přišel pro konektory a za hoďku tam byl s kouřícími prackami zase. "Kucí, že neuhodnete jak jsem blbej!?" Uhodli jsme na první pokus. Konektory vyměnil a rovnou je znovu spojil do zkratu...
Uživatelský avatar
Honza C
Příspěvky: 1020
Registrován: pát 18.11.2011 22:57
Bydliště: Brno Julec
Kontaktovat uživatele:

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#26 Příspěvek od Honza C »

Mam uz skoro 2 roky 4-kanalovou nabijecku z HK http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... arger.html a to, co popisujes (tedy prekrizeni silovych a balancnich vodicu) se mi uz nekolikrat "povedlo". Nastesti to tato nabijecka umi detekovat a po par sekundach nabijeni rve "Connection break" nebo tak nejak. Udajne jsou ten 4-kanal vlastne 4 Accucel v jedne krabici, takze by me docela zajimalo, jestli to funguje i u jednotlivych Accucelek - nezkousel nekdo ?
DX7, ven: Katana 1.8m, ION, RCF Extra 1.2m. hala: Spies, RCF Sbach 80, CrackWing, Mini Crack Yak
Uživatelský avatar
Ticcino
Příspěvky: 2303
Registrován: pon 22.11.2010 0:00
Bydliště: Liberec

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#27 Příspěvek od Ticcino »

Honza C píše:... a po par sekundach nabijeni rve "Connection break" nebo tak nejak. Udajne jsou ten 4-kanal vlastne 4 Accucel v jedne krabici, takze by me docela zajimalo, jestli to funguje i u jednotlivych Accucelek - nezkousel nekdo ?


Příležitostně zkusím s Imax B6.
Hlášku Connection break dle návodu umí.
Uživatelský avatar
jag42
Příspěvky: 1617
Registrován: stř 09.02.2011 0:00
Bydliště: Meziměstí ČR

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#28 Příspěvek od jag42 »

Já to ráno zkoušel a Accucel je taky blbovzdorná.
Po pár vteřinách s jednou baterkou na servisáku a druhou na silových, začne rvát , že je špatné propojení.
Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi.
Všechno ostatní je Made in China.
Yopi
Příspěvky: 355
Registrován: úte 16.12.2008 0:00
Bydliště: Boskovice

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#29 Příspěvek od Yopi »


Kto drzi doma praskovy hasiaci pristroj?


Taky doma držím hasičák. Jednou mi taky buchla LiPolka. To bylo peklo :-)
Blade 400 3D, T-rex 500 ESP, E-maxx brushless a pak mraky dalších, nevejde se mi to sem :-)
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21642
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?

#30 Příspěvek od jyrry »

zdzd píše:.... Konektory vyměnil a rovnou je znovu spojil do zkratu...

tipnu si, ze mel ty nejlepsi z nejlepsich - MPJety, ze ju ? ;-)
jyrry.webnode.cz
Odpovědět

Zpět na „Pozemní elektronika“