Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
Ještě pár informací pro vysvětlení příčiny výbuchu baterií.
LiPol baterie obsahují elektrolyt jehož složkou je organické rozpouštědlo s nízkou teplotou varu (pro představu laika něco jako aceton). Pokud dojde k přetížení baterie a jejímu přehřátí, může dojit k přechodu rozpouštědla ze skupenství kapalného do plynného, ve kterém má mnohem větší objem. Baterie se nafoukne a exploduje.
Proto je nutno předcházet riziku přehřátí baterie jak při vybíjení tak nabíjení, kdy je riziko přehřátí a výbuchu největší. Toho dosáhneme dodržováním doporučených nabíjecích a vybíjecích proudů.
Výše uvedené platí pro ideální případ bezvadné baterie.
V reálu není proudová hustota a teplota celé baterie stejná, ale jsou v ní místa kde je víc elektrolytu, tenčí fólie separátoru a tak jsou v teplotě v baterii během nabíjení/vybíjení rozdíly.
Pokud je baterie poškozená, například při havárii letadla, nebo pádem na zem, nemusí být na ní nic vidět, nicméně vzhledem k tomu, že baterie je vlastně rolička tenké povrstvené fólie "naložená" do těkavého rozpouštědla, nárazem může dojít ke deformaci fólie separátoru (asi jako když vám spadne svitek alobalu na hranu) V tomto místě může dojít díky poškození fólie separátoru k místnímu zkratu v baterii, které díky následujícímu vnitřnímu vybíjení baterie zvýší teplotu v místě poškození s následným nafouknutím a výbuchem.
Pokud nedojde po poškození baterie ihned k destrukci ale svitek baterie uvnitř obalu je narušen, může se závada projevit při následném nabíjení. V poškozeném místě se může vytvořit místo s vyšší proudovou hustotou, které se přehřeje a další proces je jasný.
A snad poslední případ je, že se poškozenou baterii podaří bez následků nabít (při nabíjení není proudová hustota tak velká) a k její destrukci dojde při letu, kdy je procházející proud řádově vyšší než při nabíjení.
Výše uvedeným chci říci, že LiPol baterie jsou citlivé na mechanické poškození a z toho důvodu je nutná zvýšená opatrnost při používání baterií, které prodělaly náraz ať při použití nebo manipulaci.
-------------------------------------------------
Spektrum DX6i, Kadet 4, Beta 1400, Kunlun
LiPol baterie obsahují elektrolyt jehož složkou je organické rozpouštědlo s nízkou teplotou varu (pro představu laika něco jako aceton). Pokud dojde k přetížení baterie a jejímu přehřátí, může dojit k přechodu rozpouštědla ze skupenství kapalného do plynného, ve kterém má mnohem větší objem. Baterie se nafoukne a exploduje.
Proto je nutno předcházet riziku přehřátí baterie jak při vybíjení tak nabíjení, kdy je riziko přehřátí a výbuchu největší. Toho dosáhneme dodržováním doporučených nabíjecích a vybíjecích proudů.
Výše uvedené platí pro ideální případ bezvadné baterie.
V reálu není proudová hustota a teplota celé baterie stejná, ale jsou v ní místa kde je víc elektrolytu, tenčí fólie separátoru a tak jsou v teplotě v baterii během nabíjení/vybíjení rozdíly.
Pokud je baterie poškozená, například při havárii letadla, nebo pádem na zem, nemusí být na ní nic vidět, nicméně vzhledem k tomu, že baterie je vlastně rolička tenké povrstvené fólie "naložená" do těkavého rozpouštědla, nárazem může dojít ke deformaci fólie separátoru (asi jako když vám spadne svitek alobalu na hranu) V tomto místě může dojít díky poškození fólie separátoru k místnímu zkratu v baterii, které díky následujícímu vnitřnímu vybíjení baterie zvýší teplotu v místě poškození s následným nafouknutím a výbuchem.
Pokud nedojde po poškození baterie ihned k destrukci ale svitek baterie uvnitř obalu je narušen, může se závada projevit při následném nabíjení. V poškozeném místě se může vytvořit místo s vyšší proudovou hustotou, které se přehřeje a další proces je jasný.
A snad poslední případ je, že se poškozenou baterii podaří bez následků nabít (při nabíjení není proudová hustota tak velká) a k její destrukci dojde při letu, kdy je procházející proud řádově vyšší než při nabíjení.
Výše uvedeným chci říci, že LiPol baterie jsou citlivé na mechanické poškození a z toho důvodu je nutná zvýšená opatrnost při používání baterií, které prodělaly náraz ať při použití nebo manipulaci.
-------------------------------------------------
Spektrum DX6i, Kadet 4, Beta 1400, Kunlun
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
Tak trošku k tématu
- Přílohy
-
- Zahoreni.jpg (4.09 KiB) Zobrazeno 4298 x
AGILE 7,2/ AGILE 5.5/ DEVIL 420/ T-REX 500PRO-Sportline/ RJX X-TRON 500/ EXTRA 300/ FPV QAV 210/
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
Victronix píše:Jen mimo téma: Pojem "zahoření" se používá pro testovací nebo zajížděcí provoz.
...tak to ju
http://search.seznam.cz/?q=hzs+zaho%C5% ... =top&thru=
***winter***
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
jozefbb píše:Kto drzi doma praskovy hasiaci pristroj?
Třeba já.
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
Dotaz k tématu - to ti ta nabíječka nenapíše, že nemá připojený balancer? Co já mám doma, tak mi sice všechny nabíječky nabíjí i bez balanceru, ale docela výrazně na to upozorní. Hyperion 610 napíše nejprve, že nemá balancer a pak ještě druhý nápis ve stylu "Balancer recomended", malá Jamara pak jen napíše, zda má nebo nemá balancer, ale i to člověka docela trkne. No a rozhodne se pak sám...
Pokud jsi to na své nabíječce jen přehlédl, tak budiž, ale pokud na nic neupozornila, tak je to docela prasácký návrh
Pokud jsi to na své nabíječce jen přehlédl, tak budiž, ale pokud na nic neupozornila, tak je to docela prasácký návrh
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
tomashr píše:Dotaz k tématu - to ti ta nabíječka nenapíše, že nemá připojený balancer?...
Ahoj Tomáši,
jasně že napíše. Tady v tom případě ona jej měla připojený - ovšem k jinému akumulátoru, než ke kterému byl připojený silový kabel. A vzhledem k tomu, jak potvrdili kolegové, že se tady ta nabíječka v případě balančního nabíjení řídí parametry zjištěnými z balančního konektoru a vůbec nebere v potaz stav na silovém konektoru, byla ta komunikace ve stylu "jeden o koze, druhý o voze". Situace na balančním konektoru byla konstantní a proto nabíječka bez problému stále nabíjela. Nešťastnou shodou okolností zrovna poměrně vysokým proudem a akumulátor, který byl poměrně dost nabitý.
Mirek
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
Victronix píše:Jen mimo téma: Pojem "zahoření" se používá pro testovací nebo zajížděcí provoz.
U počítačů je to jak říkáš, ale v požární terminologii je to termín pro vznik požáru
Pat
Futaba T14SG
Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
jozefbb píše:Kto drzi doma praskovy hasiaci pristroj?
Třeba já.
Já taky. Sice jsem ho za pět let nepoužil, ale nemyslím, že to je zbytečná věc.
Pat
Futaba T14SG
Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
Když jsme u té blbuvzdornosti, nedávno se mi podařilo v letadle místo připojení baterie na regulátor spojit konektory baterie k sobě (3čl 2700). Naštěstí se poslušně roztekl spoj prvního a druhého článku což jsem opravil a baterka funguje i když je trochu měkčí. Už dříve mne napadlo, že se mi to může stát, ale nechtělo se mi kabely od baterky spínat k sobě, protože se s nimi pak v trupu špatně manipuluje. No a už jsem to udělal
PS: Baterky vždy nabíjím v plechové krabičce, vždy mimo auto, mimo model a doma neopouštím místnost, kde se nabíjí...
Pat
PS: Baterky vždy nabíjím v plechové krabičce, vždy mimo auto, mimo model a doma neopouštím místnost, kde se nabíjí...
Pat
Futaba T14SG
Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
PatMat píše:Když jsme u té blbuvzdornosti, nedávno se mi podařilo v letadle místo připojení baterie na regulátor spojit konektory baterie k sobě (3čl 2700). Pat
Stává se to častěji, než by člověk očekával. Hlavně u větších helin, kde se mnohdy accupack dělí na dvě sériové části nabíjené zvlášť. Třeba během cca 10ti denního Helicupu se tak pětkrát stane, že někdo přijde s utavenými konektory a očazenými pazoury s dotazem, zda někdo nemá náhradní konektory. Extrém byl minulý rok, kdy si tak jeden přišel pro konektory a za hoďku tam byl s kouřícími prackami zase. "Kucí, že neuhodnete jak jsem blbej!?" Uhodli jsme na první pokus. Konektory vyměnil a rovnou je znovu spojil do zkratu...
- Honza C
- Příspěvky: 1020
- Registrován: pát 18.11.2011 22:57
- Bydliště: Brno Julec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
Mam uz skoro 2 roky 4-kanalovou nabijecku z HK http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... arger.html a to, co popisujes (tedy prekrizeni silovych a balancnich vodicu) se mi uz nekolikrat "povedlo". Nastesti to tato nabijecka umi detekovat a po par sekundach nabijeni rve "Connection break" nebo tak nejak. Udajne jsou ten 4-kanal vlastne 4 Accucel v jedne krabici, takze by me docela zajimalo, jestli to funguje i u jednotlivych Accucelek - nezkousel nekdo ?
DX7, ven: Katana 1.8m, ION, RCF Extra 1.2m. hala: Spies, RCF Sbach 80, CrackWing, Mini Crack Yak
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
Honza C píše:... a po par sekundach nabijeni rve "Connection break" nebo tak nejak. Udajne jsou ten 4-kanal vlastne 4 Accucel v jedne krabici, takze by me docela zajimalo, jestli to funguje i u jednotlivych Accucelek - nezkousel nekdo ?
Příležitostně zkusím s Imax B6.
Hlášku Connection break dle návodu umí.
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
Já to ráno zkoušel a Accucel je taky blbovzdorná.
Po pár vteřinách s jednou baterkou na servisáku a druhou na silových, začne rvát , že je špatné propojení.
Po pár vteřinách s jednou baterkou na servisáku a druhou na silových, začne rvát , že je špatné propojení.
Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi.
Všechno ostatní je Made in China.
Všechno ostatní je Made in China.
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
Kto drzi doma praskovy hasiaci pristroj?
Taky doma držím hasičák. Jednou mi taky buchla LiPolka. To bylo peklo
Blade 400 3D, T-rex 500 ESP, E-maxx brushless a pak mraky dalších, nevejde se mi to sem :-)
Re: Výbuch a zahoření akumulátoru LiPol - proč k nim došlo?
zdzd píše:.... Konektory vyměnil a rovnou je znovu spojil do zkratu...
tipnu si, ze mel ty nejlepsi z nejlepsich - MPJety, ze ju ? ;-)
jyrry.webnode.cz