Výplety křídel u dvojplošníku
Výplety křídel u dvojplošníku
Stavím konstrukční polomaketu Nieuporta 24 s rozpětím 1m a přemýšlím, jak udělat výplety mezi křídly. Výplety nejsou funkčně nutné, křídla jsou lepená, ne demontovatelná, spíš mi jde o maketový dojem. Sehnal jsem kevlarový návazcový rybářský vlasec, ale ten není pružný a bojím se, že by se mohl časem prověsit. Uvažoval jsem i o pružné niti. Upevňovat je chci do oček z drátu nalepených do křídel/ trupu. Můžete mi poradit nějaké tipy, jak se ty výplety u menších modelů dělají? Děkuji.
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
Jde to udělat třeba z gumiček které napneš. Ty se neprověšují
Ale jinak různé nitě a provázky. Já mám takový tenký ale pevný provázek ale boužel nevím už co to je zač a ten taky spolehlivě držel
Ale jinak různé nitě a provázky. Já mám takový tenký ale pevný provázek ale boužel nevím už co to je zač a ten taky spolehlivě držel
Naděje umírá až po nás.
- Buckeye-Blitz
- Příspěvky: 542
- Registrován: sob 12.12.2009 0:00
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
Silonový vlasec adekvátního průměru. Očka na silonu udělat provléknutím silonu skrz mosaznou trubičku a tu pak zploštit v plochých kleštích. Silon nakonec nabarvit barvou příslušného odstínu.
Myšlenka,kterou nelze vyjádřit stručně, nezasluhuje, aby byla vůbec vyslovena.
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
Díky. To s tím zakončením silonu je dobrý nápad, ale jak docílíš potom jeho napnutí a jak ho chytáš na křídlo? Já nevymyslel nic lepšího než uchycení volného konce výletu v nalepeném očku na křídle /trupu (drát ovinutý okolo malého kulatého pilníku a smotaný konec pro nalepení), tam se musí provléknout a zajistit lanko.
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
Ja mám dobrú skúsenosť s gumenou niťou alebo klobúkovou gumou. Popýtaj sa v galantérii. Takýto výplet síce vôbec nie je funkčný, ale vyzerá pekne, je stále vypnutý a najmä keď doň omylom zavadíš (rukou alebo nástrojom, stáva sa najmä pri preprave), nezničíš si krídlo. Ukončenia môžeš spraviť cez kovovú trubičku (pekne imituje napínaky) alebo len jednoducho zaviažeš (skoro to nevidieť).
Silon neodporúčam, ten príliš pruží a mení svoj tvar. Kevlar je super pre funkčné výplety, najjednoduchšie je kúpiť kevlarový rybársky vlasec, problém je, že zohnať ho v rozumnej farbe je celkom kumšt... Klasické nite neodporúčam, tie sa naťahujú a sťahujú podľa počasia a vyzerá to potom dosť ohavne...
Silon neodporúčam, ten príliš pruží a mení svoj tvar. Kevlar je super pre funkčné výplety, najjednoduchšie je kúpiť kevlarový rybársky vlasec, problém je, že zohnať ho v rozumnej farbe je celkom kumšt... Klasické nite neodporúčam, tie sa naťahujú a sťahujú podľa počasia a vyzerá to potom dosť ohavne...
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free, you can't take the sky from me...
I don't care, I'm still free, you can't take the sky from me...
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
Díky moc za všechny rady - sebral jsem už ženě tu gumovou nit a taky mi připadlo, že by to mohlo být přesně to, co potřebuji. Na svém prvním modelu SE5 jsem idiot použil normální nit a ještě jsem ji lepil vteřiňákem přímo na vzpěry, prověsila se ještě před prvním letem, vteřiňák mi zasvinil vzpěry a oru, vypadalo to příšerně a byla to hrůza. Musel jsem ji odtrhat. Ten trik se zakončením trubičkou je perfektní, vyzkouším. Mohlo by to opravdu krásně imitovat napínáky. Dodatečně jsem pochopil, že se ta trubička zamáčkne až po nasazení a napnutí, ne předem mimo letadlo - proto jsem se předtím ptal, jak se dostane na ty očka.
- Buckeye-Blitz
- Příspěvky: 542
- Registrován: sob 12.12.2009 0:00
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
Cadfael píše:Díky. To s tím zakončením silonu je dobrý nápad, ale jak docílíš potom jeho napnutí a jak ho chytáš na křídlo? Já nevymyslel nic lepšího než uchycení volného konce výletu v nalepeném očku na křídle /trupu (drát ovinutý okolo malého kulatého pilníku a smotaný konec pro nalepení), tam se musí provléknout a zajistit lanko.
Pokusím se to popsat, byť srozumitelnější by to bylo na obrázku. V trupu nebo v křídle mám v překližkovém nebo smrkovém bloku ukotvený háček z drátu, ze kterého bude vycházet "lanko" (tak to máš podle popisu i Ty). Jen pro doplnění uvádím, že část háčku, která je ukotvena (zalepena) v dřevěném bloku zdrsním na povrchu hrubším pilníkem, aby došlo k dokonalému zalepení.
Zhotovení "oka" na silonu : Z mosazné trubičky si uřízneš kousek cca 10-15 mm. Silon protáhneš trubičkou tak, aby vzniklo oko, trubičku plochýma kleštěma zmáčkneš. Já pro sichr ještě kleštěmi s kulatými čelistmi zmáčknu oba konce zploštělé trubičky. Silon s očkem "zavěsíš" na drátěný háček. Na silon navlékneš novou mosaznou trubičku, "zavěsíš" silon na háček, kde má dané lanko končit. Konec silonu provlékneš již navléknutou mosaznou trubičkou - vznikne Ti tak stejné očko. Trubičku posuneš k háčku. Tahem za volný konec silonu lanko napneš podle potřeby. Je třeba ještě někoho k ruce, aby v tomto okamžiku plochými kleštěmi zmáčknul trubičku a silon zůstal napnutý. Vznikne tak nerozebiratelný výplet mezi křídly. Další možnost je protáhnout silon více drátěnými očky najednou a udělat část výpletu "jedním tahem". Ten výplet "jedním tahem" je sice jednoduchý (není třeba tolika oček a mosaz. trubiček), ale není funkční. To napínání silonu s citem, ať není výsledkem zkroucený model. Sám jsem nezaregistroval nějaké vlivy pnutí silonu závislé na teplotě. Při tvrdším přistání se mi stalo, že došlo k vytržení drátěného očka a žádnému dalšímu poškození modelu, takže to chce nějaký kompromis mezi použitým silonem a háčky ukotvenými v modelu.
Myšlenka,kterou nelze vyjádřit stručně, nezasluhuje, aby byla vůbec vyslovena.
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
díky za vyčerpávající popis, ono se to jinak opravdu špatně představuje.Teď už je mi to jasné. Ještě mi zrovna syn ukázal krimplovací kleště, které má v dílně, jsou u toho už i válečky přesně vhodného průměru a délky z měkkého kovu na spojování drátů, zkusím to i s tím.
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
.. v tomto vláknu jsem kdysi popsal řešení demontovatelných vzpěr a nefunkčního výpletu na jedné z mých poletuch (Sorrell Hiperbipe SNS-7) :
http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom2. ... ec=1189207
veka1
http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom2. ... ec=1189207
veka1
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
dobré tipy, pokud se jednou časem pustím do něčeho většího, co mi už nevleze do auta vcelku, bude se to hodit. Díky
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
v kitařině se používá rybářskej vlasec kterej se dá normálně vypnout teplem. takže bych to udělal stejně-drátěná očka do modelu, protáhnout silon trubičkou, zajistit vteřiňákem, napnout rukou, na druhé straně stejně, pokud se to prověsí, stačí vzít fén nebo páječku, projet kolem lanka a hop, ono se napne 
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
Cadfael: Daj tam opletenú gumu (klobúkovú), alebo urob výplet funkčný. Mať v dvojplochu nefunkčný výplet a ešte ho priebežne napínať a dávať pozor, aby neskrútil krídlo ........
Na očká na tej gume dávam namiesto trubky kúsok zmršťovačky, ktorú trocha nahrejem a zakvapnem riedkym sekunďákom.
Na očká na tej gume dávam namiesto trubky kúsok zmršťovačky, ktorú trocha nahrejem a zakvapnem riedkym sekunďákom.
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
V aktuálním čísle RC Modely 9/2013 je článek o výztužných lanech, David Kopal tam popisuje další způsob
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
díky za tip, koupím si. Už o tom mám jasnou představu, ale každý další nápad se hodí
Re: Výplety křídel u dvojplošníku
Asi bych zkusil kitařskou metodu, tzn vlasec napnout jak to jenom jde a v případě prověšení mírně přfénovta fénem na vlasy. U 1m letadla už nebude potřeba usměrňovací nádstavec a výplet se krásně sám dopne. Nesmí se to jenom přehnat s množstvím tepla jinak na závěr silon může prasknout.